Bekijk volle/desktop versie : Nederlanders die denken dat ze..



29-11-2004, 14:12
een Qoraan open kunnen slaan en precies begrijpen wat er staat, welk verhaal erachter zit en in welk context het is geschreven.


.

29-11-2004, 14:37



Citaat door Juistem:
een Qoraan open kunnen slaan en precies begrijpen wat er staat, welk verhaal erachter zit en in welk context het is geschreven.


.
En wie zegt dat jij het wel juist begrijpt dan?

29-11-2004, 14:40

Citaat door MadEd:
En wie zegt dat jij het wel juist begrijpt dan?
Zeg ik dat dan? Ik weet van mezelf, dat als ik een Qoraan open sla dat ik er weinig van begrijp. Daarom vertrouw ik op de meerderheid van de geleerden. Je moet er echt voor gestudeerd hebben en niet zoals mevrouw nehid salam doet, zomaar je eigen interpretatie geven aan een vers dat door talrijke geleerden op een bepaalde manier is geinterpreteerd.

29-11-2004, 15:10

Citaat door Juistem:
een Qoraan open kunnen slaan en precies begrijpen wat er staat, welk verhaal erachter zit en in welk context het is geschreven.


.
Maak er maar van "Mensen die denken dat ze", dat is minder generaliserend.

29-11-2004, 15:22


Juistem, wat wil je precies zeggen. De Christenen zijn geen lieverdjes geweest in de geschiedenis, de Joden niet en de Islamieten al zeker niet.

Het is niet goed om je afkomst te verloochenen en net doen of 'iets' niet gebeurd is. Ik respecteer iedereen die moslim wil zijn en het islamitische geloof wil beleiden. Of dit nu de sjoennistische of de sji'istische richting is.

Feit is dat de Marrokaanse Imazighen de islam zijn gaan beleiden omdat ze angst hadden door de Arabieren vermoord te worden. Dit maakt de islam NIET minder of minderwaardig, maar ik heb een hekel aan mensen die feiten willen verhullen.

Lees dit info eens over de tijd toen de Arabieren de islam kwamen opdringen (maar eigenlijk gewoon land wouden veroveren):

----------------------------------------------------------------------
De Islam zegt dat geen Moslim wegens zijn afkomst of ras bevoordeeld of benadeeld mag worden. Het was deze gedachte die de Imazighen overhaalde om zij aan zij met de Arabieren in naam van de Islam te strijden. Echter moesten ze gauw vaststellen dat de Arabieren hun eigen ideeën niet zo nauw namen. Imazighen werden dan wel graag in het leger opgenomen, soldaten waren hard nodig, maar het was voor hun haast onmogelijk om in rang te stijgen. De Arabieren zagen zich als een uitverkoren volk, een volk Gods, geboren om over de minderwaardige Imazighen te heersen. En de Imazighen die wel hoge posities innamen konden dat alleen door hun afkomst te verloochenen en net te doen alsof ze Arabieren waren.

Ondanks dat de Imazighen nu moslims waren werden ze door de Arabieren als kufars (ongelovigen) behandeld. Vrouwen werden massaal als slaven afgevoerd naar de slavenmarkten van het Midden Oosten waar ze grof geld opleverden, kuddes schappen van de Imazighen werden zonder vergoeding geslacht om hun huiden in Perzië te verkopen. De belastingen waren hoog en er waren verschillende (vijf, soms zelfs meer), die allemaal betaald moesten worden. Indien dorpen het niet konden betalen werden de zoons en dochters als betaling genomen, om deze weer als slaven verder te verkopen.

Ook de Islam werd misbruikt om de Imazighen te vernederen. Zo schrijft de Arabische theoloog Abu Zakaria:" O Mohammed, ik adviseer je om God en de Berbers te vrezen!" Othman Ibn Nafi schrijft dat de Profeet (v.z.m.h.) zei: " God verdeelde het kwaad in 70 delen. Hij gaf 69 delen aan de Berbers en slechts 1 deel aan de rest van de mensheid." De Imazighen, die graag goede moslims wilden zijn, kregen dus steeds deze en andere vernederingen te horen van Arabische Imams.
Sommigen Imazighen schaamden zich daardoor zeer dat ze Imazighen waren, en voor het eerst waren er niet alleen individuele Imazighen die hun afkomst verloochenden, maar complete groepen. Deze beweerden dan dat ze van de Arabieren afstamden, hierdoor geloven vandaan de dag nog bepaalde groepen Imazighen ten onrechte dat ze van de Arabieren afstammen.
Maar de meeste Imazighen namen het niet hoe ze door de Arabieren behandeld werden.
--------------------------------------------------------------------------

Wat ik hier allemaal mee zeggen wil: ik geloof jullie niet zoals jullie hier vaak over de islam en godsdienst praten. Ik zoek zelf genoeg uit en wil ook antwoorden vinden. Ik heb geen behoefte om enkel de mooie dingen te horen. Dat doe ik bij de christenen ook niet.

29-11-2004, 16:53

Citaat door Juistem:
Zeg ik dat dan? Ik weet van mezelf, dat als ik een Qoraan open sla dat ik er weinig van begrijp. Daarom vertrouw ik op de meerderheid van de geleerden. Je moet er echt voor gestudeerd hebben en niet zoals mevrouw nehid salam doet, zomaar je eigen interpretatie geven aan een vers dat door talrijke geleerden op een bepaalde manier is geinterpreteerd.
De Koran is toch letterlijk waar en het rechtstreekse Woord van Allah aan zijn gelovigen? Hoe weet jij welke geleerde het bij het rechte eind heeft?
Geloof jij in Allah of in geleerden?

29-11-2004, 17:00

Citaat door Abou_Batata:
De geleerden houden aan de stelregels en de interpretaties van de Profeet vzmh en zijn metgezellen (Moge Allah hun vrede schenken) vast.
Zowel Soenitische, Wahabitische, Shjitische en Soefi geleerden beroepen zich op dezelfde stelregels en interpretaties van de Profeet. Zelfs binnen die groepn zijn niet alle geleerden het met elkaar eens.

Waarom geloof jij de ene (groep) geleerden niet, en een andere groep wel?

29-11-2004, 17:02
Sommige moslims begrijpen het zelf niet eens tot ze het aan
papa, mama, oom, tante, opa of oma vragen.

29-11-2004, 17:19

Citaat door groteG:
De Koran is toch letterlijk waar en het rechtstreekse Woord van Allah aan zijn gelovigen? Hoe weet jij welke geleerde het bij het rechte eind heeft?
Geloof jij in Allah of in geleerden?
en zo is het maar net..... wat heb je aan een boek wat je kan lezen maar niet begrijpt? De boodschap van God aan de mensheid hoort duidelijk te zijn. Mensen kunnen wel zoveel zeggen,.. dat doet de paus ook tussen het kwijlen door.

29-11-2004, 17:45

Citaat door groteG:
Zowel Soenitische, Wahabitische, Shjitische en Soefi geleerden beroepen zich op dezelfde stelregels en interpretaties van de Profeet. Zelfs binnen die groepn zijn niet alle geleerden het met elkaar eens.

Waarom geloof jij de ene (groep) geleerden niet, en een andere groep wel?
dat is als stromingen in de kerk toch?
Uiteindelijk wordt toch dezelfde boodschap beleden?

29-11-2004, 17:52

Citaat door Bongo:
dat is als stromingen in de kerk toch?
Uiteindelijk wordt toch dezelfde boodschap beleden?
Toch is de bijbel heel duidelijk in het feit dat er maar een stroming kan zijn. De ultieme waarheid. En dat er veel mensen bij wijze van spreken bij de hemelpoort zullen staan en zeggen; "Oh god heb ik niet altijd mijn best voor u gedaan, en was ik niet altijd bezig met u te aanbidden. "God zal dan zeggen... ga weg van mij... ik heb u nooit gekend.

Het geloof is als een vruchtboom... een goede boom brengt goede vruchten voort, een slechte boom brengt slechte of geen vruchten voort. Aan de vruchten van hun werk kun je ze dus herkennen.

aldus enkele regels uit het evangelie

29-11-2004, 18:02
Nou, het komt er dus hier op neer!

Een dom joch sttat op school met een boek Hogere Wiskunde te zwaaien;
Dit is de waarheid, zegt ie!

Maar als je aan die jongen vraagt;"wat betekent dit dan op blz 34 2e alinea?"

Dan zegt hij, tja, dat snap ik ook niet, dat moet je aan geleerde wiskundigen vragen!

2 konklusies 1) de jongen is stapelgek, want wat gelooft hij nou eigenlijk? Iets wat ie zelf niet snapt? En dan nog tegen anderen zeggen dat "dit de waarheid is?" ik zou zeggen, krijg je geld of zo ervoor?

2) dit kan geen geloof zijn voor jan met de pet, maar een boek, waarvoor je leven studie nodig is, en dan zit je nog naast!

29-11-2004, 18:23



Citaat door Juistem:
een Qoraan open kunnen slaan en precies begrijpen wat er staat, welk verhaal erachter zit en in welk context het is geschreven.


.
Waarom zouden wij ons daar mee bezig houden, Islam is slechts 1 van de vele religies die ons land 'rijk' is, maar jullie voelen je zo speciaal. Omdat de Islam de enige is die problemen veroorzaakt word die meer bekeken, logisch toch? Als wij het niet goed weten leg het ons dan uit, ik heb van mijn tante een koran gekregen en begreep er inderdaad nada van. De geestelijken komen echter nooit verder dan het maatschappelijk debat van tolerantie, nooit word er op de teksten zelf ingegaan, iets te verbergen?

29-11-2004, 18:46

Citaat door Juistem:
Zeg ik dat dan? Ik weet van mezelf, dat als ik een Qoraan open sla dat ik er weinig van begrijp. Daarom vertrouw ik op de meerderheid van de geleerden. Je moet er echt voor gestudeerd hebben en niet zoals mevrouw nehid salam doet, zomaar je eigen interpretatie geven aan een vers dat door talrijke geleerden op een bepaalde manier is geinterpreteerd.
En zelfs als je gestudeerd hebt kan je alsnog je eigen interpretatie eraan geven omdat iedereen de geleerde blindelings gelooft.
Bovendien weet niemand wat er precies werd bedoeld toen de Koran werd geschreven aangezien Mohammed al een aantal eeuwtjes dood is (Jezus nog veel langer, de Bijbel wordt dus ook op grote schaal fout geinterpreteerd).

29-11-2004, 20:06
Ik zal je antwoord geven, zodra je mijn oorspronkelijke vraag hebt beantwoord, namelijk:
"Is de Koran letterlijk het woord van Allah gericht aan jou, of niet?"
Zo nee, waarom geloof jij de ene groep geleerden wel en de anderen niet.