Bekijk volle/desktop versie : Econoom: 'Wilders heeft gelijk: bizarre Catshuis-bezuinigingen moet je niet willen



Pagina's : [1] 2

22-04-2012, 09:23
'Wilders heeft gelijk: bizarre Catshuis-bezuinigingen moet je niet willen'
OPINIE - Harrie Verbon − 21/04/12, 22:30

vk opinie De paniek op de financiële markten zou groter zijn geweest als het Catshuis-akkoord wél was getekend, schrijft Harrie Verbon. Logisch dat Wilders er geen brood in zag.



En moeten we ons dan iets aantrekken van het verwijt dat als we in 2013 niet op een tekort van 3 procent uitkomen, dit een vrijbrief is voor de Zuid-Europese tekortlanden om het ook maar rustig aan te doen met hun tekorten. Dat moesten ze eens durven.

Zullen de financiële markten in paniek raken over de Nederlandse kredietwaardigheid als het overheidstekort niet in 2013, maar in 2015 op 3 procent terecht komt? Het lijkt me niet, maar dat is wel wat er volgens de jongste ramingen van het CPB zou gebeuren bij ongewijzigd beleid (dus zonder extra bezuinigingen). Dan zal namelijk het overheidstekort dalen van 4,5 procent nu naar 3,3 procent in 2015.

Toegegeven, 3,3 procent is iets boven de EU-norm van 3 procent , maar als we pakweg voor 3 miljard euro zouden gaan bezuinigen, komen we ruimschoots onder de norm. In 2015, dat wel, en niet in 2013. Maar daar staat tegenover dat er dan ook geen draconische bezuinigingen nodig zijn van 14 miljard euro, zoals de coalitie van plan was. Zo wilden de gedoogpartners een verdere aantasting van de AOW, een aanslag plegen op de sociale uitkeringen en een nullijn voor lonen in de collectieve sector en de marktsector.

Ongedaan maken
Deze en andere maatregelen tot een totaal van een kleine 14 miljard euro zouden, als gevolg van de negatieve effecten op de economie, voor meer dan de helft (namelijk voor 8 miljard euro) weer ongedaan gemaakt worden, zo heeft het CPB berekend. Dan houden we per saldo dus 6 miljard euro over.

Dat is toch een tamelijk bizarre manier van bezuinigen: eerst bezuinigen en dan de helft ervan weer kwijt raken. Als ik Wilders was, zou ik dat ook niet voor mijn rekening willen nemen. Een beetje verstandig mens moet in staat zijn voor 3 miljard aan bezuinigingen te vinden die niet voor de helft weglekken.

Dan komen we uit op 2,8 procent in 2015. Met de Catshuis-bezuinigingen, inclusief de weglekeffecten, komen we in 2015 uit op 2,4 procent! Een winst van een kleine 2,5 miljard euro waar dan 11 miljard euro meer voor bezuinigd moet worden. Dit overziend lijkt me eerder dat de financiële markten in paniek geraakt zouden zijn als de gedoogpartners wel dit akkoord hadden ondertekend. Er zou gedacht worden dat Nederland door masochisten geregeerd zou worden.

Zuid-Europa
En moeten we ons dan iets aantrekken van het verwijt dat als we in 2013 niet op een tekort van 3 procent uitkomen, dit een vrijbrief is voor de Zuid-Europese tekortlanden om het ook maar rustig aan te doen met hun tekorten. Dat moesten ze eens durven. Dan wordt het tijd dat de Nederlandse regering de garanties terugtrekt die ze heeft uitgeschreven, mocht het in Zuid Europa fout gaan met de overheidstekorten. Die garanties bedragen meer dan 130 miljard.

Geen enkel land in de EU hoeft de eerst komende 20 jaar garanties uit te schrijven voor de Nederlandse overheidsschuld. Tenzij inderdaad de Zuid-Europese landen alsnog failliet gaan. Want dan moet Nederland met 130 miljard euro over de brug komen.

Harrie Verbon is hoogleraar openbare financiën aan de Universiteit van Tilburg

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/9824/De-zoektocht-naar-miljarden/article/detail/3244543/2012/04/21/Wilders-heeft-gelijk-bizarre-Catshuis-bezuinigingen-moet-je-niet-willen.dhtml

22-04-2012, 10:15



Citaat:
Deze en andere maatregelen tot een totaal van een kleine 14 miljard euro zouden, als gevolg van de negatieve effecten op de economie, voor meer dan de helft (namelijk voor 8 miljard euro) weer ongedaan gemaakt worden, zo heeft het CPB berekend. Dan houden we per saldo dus 6 miljard euro over.
Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling, zo zouden ze het kind met het badwater weggooien.

22-04-2012, 11:30
ik kun je jou niet tegenspreek

22-04-2012, 11:45
DE overheid moet bezuinigen, personeelsbestand inkrimpen en probleem is zo van de baan.

22-04-2012, 12:16



Citaat door Leipe_hollander:
Dat is het grappige van alles... wilders is de enige die tegen bezuinigingen is, een mens... Maar andere kant de enige is die tegen de islam is, een beest... De spel van de dajjal: kiest u voor moslims en stem je niet op widlers, dan gaat het u geld kosten. Kiest u niet voor de moslims en stemt u op widlers, dan krijgen de moslims het moeilijk... krijg je zaken als kopvoddentax of nog gekkere zaken die het land direct naar de klote brengen als er aanval op moslims wordt veroorzaakt.

]
Dus als je tegen de islam bent, ben je een beest. Wat een beestenbende dan in de wereeld

22-04-2012, 13:03
De betreffende econoom lepelt allemaal argumenten op waarom je dit pakket niet zou moeten willen maar Wilders is naar eigen zeggen om hele andere redenen opgestapt. Namelijk de invloed op de koopkracht van vooral ouderen. Dit is totaal niet de kern van het betoog van deze econoom.

22-04-2012, 13:06

Citaat door Raven:
Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling, zo zouden ze het kind met het badwater weggooien.


Dat is helemaal niet de reden geweest waarom Wilders is weggelopen. Hij vindt koopkrachtverlies van huidige AOW gerechtigden die vaak nog extra AOW ontvangen voor hun partner (vervalt in 2015) en vaak goudgerande pensioenregelingen hebben gebaseerd op eindloonregelingen veeeeeeel belangrijker..

22-04-2012, 13:11

Citaat door Bada_Bing:
De betreffende econoom lepelt allemaal argumenten op waarom je dit pakket niet zou moeten willen maar Wilders is naar eigen zeggen om hele andere redenen opgestapt. Namelijk de invloed op de koopkracht van vooral ouderen. Dit is totaal niet de kern van het betoog van deze econoom.
De werkelijke reden voor het opstappen van Wilders is niet duidelijk. Kom op, 't is een politicus. Daarvan is er geen een in z'n eerste leugen gestikt.
Het AOW argument doet het goed bij de ouderen, een steeds meer groeiende groep.

22-04-2012, 13:19

Citaat door Bada_Bing:
De betreffende econoom lepelt allemaal argumenten op waarom je dit pakket niet zou moeten willen maar Wilders is naar eigen zeggen om hele andere redenen opgestapt. Namelijk de invloed op de koopkracht van vooral ouderen. Dit is totaal niet de kern van het betoog van deze econoom.
In all fairness, volgens mij heb ik de heer Wilders tijdens de persconferentie over een pakket horen spreken dat "economische groei zou schaden de komende jaren, de werkloosheid zou laten oplopen en de koopkracht met name voor AOW’ers fors zou raken".

Wat politici werkelijk drijft is altijd moeilijk te duiden, maar in dezen heb ik meer moeite met 's mans uitspraken over de "dictaten van Brussel". Nederland heeft wat die dictaten betreft nota bene een dikke vinger in de pap gehad (met de handtekening van de heer Wilders zelf).

22-04-2012, 13:29
wilders heeft geen gelijk . weg met de pvv .1 en al tuig.

22-04-2012, 13:32

Citaat door Bada_Bing:
Dat is helemaal niet de reden geweest waarom Wilders is weggelopen. Hij vindt koopkrachtverlies van huidige AOW gerechtigden die vaak nog extra AOW ontvangen voor hun partner (vervalt in 2015) en vaak goudgerande pensioenregelingen hebben gebaseerd op eindloonregelingen veeeeeeel belangrijker..
Dat is (of liever, lijkt) zijn voornaamste reden, zo ver waren we al.

Riant? Dat ervaren de AOW-gerechtigden in mijn naaste omgeving geheel anders.

22-04-2012, 13:40
Wilders, marketingpoliticus heeft nieuwe doelgroep ontdekt.

Moslim in de prullenbak, oudjes weer herleven.

22-04-2012, 13:48



Citaat door AKER3IE_TJE_III:


Een jaar na verschijnen van dit programma stemde Wilders (en dus de PVV) mee met een motie van Arie Slob (ChristenUnie) die vaststelde dat de Europese begrotingsregel van drie procent een harde eis is waar alle landen inclusief Nederland aan moeten voldoen
Dit zeker waar.

Ik herinner me nog dat de Nederlandse minister van financiën aan het Justius Lipsius gebouw, Griekenland, Spanje en Italië zwaar aanviel op hun gebrek aan begrotingsdiscipline. Dit terwijl Nederland ook met een probleem zit.

22-04-2012, 13:57
En wat is het echte probleem, waar ze niet over durven te praten?

22-04-2012, 13:58
Dit kabinet was sowieso geen solidaire actie, met de gedoogsteun van de PVV, laat staan die catshuis onderhandelingen/bezuinigingen. Regeren is vooruitzien. jammer dat men dit anderhalf jaar geleden niet hebben kunnen voorzien. M.a.w regeren is niet aan hen besteed.

Pagina's : [1] 2