Bekijk volle/desktop versie : Hoe ervaart de eerste generatie de situatie in ons land?



Pagina's : [1] 2 3

29-11-2004, 00:31

Citaat door focus:
Vanavond zag ik een discussie op TV waarin sommige van de aanwezigen spraken over hun ouders, de eerste generatie, de voormalige gastarbeiders dus.
Het deed mij pijn te horen hoe zij dit alles ervaren. Uit de gesprekken bleek dat zij zich nog steeds als 'gasten' beschouwen.

Ik lees hier veel hoe de jongeren tegen de situatie aankijken, maar hoe ervaren jullie ouders of in sommige gevallen jullie grootouders de huidige commotie in ons land?
.

29-11-2004, 00:44


Die mensen weten waarschijnlijk niet wat ze meemaken. Zij kwamen in een tijd dat er niet moeilijk werd gedaan. Geen mens vertelde je dat je de taal moest leren, er was werk zat en daarvoor hadden ze je hierheen gehaald. Vele bedrijven zijn rijk geworden van de eerste generatie. Ze lieten die mensen in hokken slapen op het bedrijfsterrein en van fatsoenlijke CAO-normen had niemand gehoord.

Het ging om het geld. Nadat veel bedrijven de poorten moesten sluiten ging het mis: de gastarbeiders hadden geen werk, maar ook geen opleiding of voldoende beheersing van de taal om ergens anders wat te vinden.

Teruggaan was geen optie omdat de meesten te weinig verdienden om wat op te kunnen starten in Marokko. Dat land verkeerde na al die jaren in de fabrieken nog steeds in armoede en tot op vandaag is daar helaas weinig verandering in gekomen.

De gezinnen werden hierheen gehaald en daarmee kwamen ook de problemen: waar de eerste generatie werkte in de fabrieken gingen de kinderen naar school en beheersten ze de taal. Toch konden velen geen baan vinden...

Frustratie werd hun deel en al snel kwamen er mensen die geen heil zagen in studeren. Op straat hangen en criminele activiteiten ondernemen werd door sommigen gezien als een oplossing.

De overheid heeft jarenlang hier niet op geanticipeerd. De allochtonen werden nog steeds gastarbeiders genoemd tot ver in de jaren 80. Men kende deze mensen niet en nu eigenlijk nog steeds niet.

Op een gegeven moment werden ze zelfs gezien als een probleem en dat steekt de eerste generatie. Mijn vader zegt nu dat het leefplezier is vergald en dat het niet lang meer zal duren voor de bom echt gaat barsten.

Het treurige is dat de tweede en derde generatie geen echt thuis heeft...Dus waar moeten deze mensen naartoe, ook als ze crimineel zijn...Terug naar Marokko zoals Wilders weleens zegt

Mijn ouders vinden het niet meer leuk en daar kan ik me best wel wat bij voorstellen. Wie wil nou in een land wonen waar een steeds groter deel van de bevolking en regering je als een enorm probleem ziet

29-11-2004, 00:52
Triest verhaal, Pleeborstel.

Ik kende het overigens al.

29-11-2004, 00:52
Het is natuurlijk ook voornamelijk de schuld van de eerste generatie dat er nu hier een probleem is. Waarom niet gewoon terug naar marokko toen het werk hier op was ? Er viel daar misschien niet veel op te bouwen maar hier toch ook niet ? En daar zit je dan in ieder geval nog bij je eigen volk, waar mensen je gewoonten en gebruiken begrijpen en waarderen.

Het is natuurlijk helemaal dom om dan je vrouw en kinderen ook hier naartoe te halen of je hier voort te planten terwijl je geen uitzicht op een redelijk bestaan voor jezelf of je gezin kunt garanderen. En ook weer dom om dan bij tegenslag niet gewoon terug te gaan naar het land van herkomst, met vrouw en kinderen.

De eerste generatie is volledig en uitsluitend verantwoordelijk voor de problemen die we nu hebben. Dus die horen we nu natuurlijk niet, die gaan een beetje de monddode zielige niet-ingeburgerde tehard-gewerkt-hebbende uitgeperste ongeintergreerde zielpoot uit lopen hangen. In plaats van gewoon op te staan en te zeggen: "Ja, stom van ons, we hebben ons vergist, laten we een oplossing bedenken". Nee hoor, het is weer allemaal de schuld van de overheid...

29-11-2004, 01:00


Erg gemakkelijk om de eerste generatie maar van alles de schuld te geven.
Veel van deze mensen zijn of waren analfabeet.
Lastig in Nederland.
Ook lastig als je de taal wil leren.
Heel wat hebben het wel degelijk geprobeerd.
Zonder daar toe gedwongen te zijn.
Veel toekomst was er voor hen in Marokko ook niet.
Logisch toch dat ze voor hun kinderen beter wilden?
Dat is helaas niet iedereen gelukt.
Zij konden ook niet voorzien dat Nederland zo zou veranderen.

29-11-2004, 01:07
De werkelijkheid ligt waarschijnlijk ergens tussen de generalisatie van SingleCoil en die van mij.

29-11-2004, 01:10

Citaat door SingleCoil:
Het is natuurlijk ook voornamelijk de schuld van de eerste generatie dat er nu hier een probleem is. Waarom niet gewoon terug naar marokko toen het werk hier op was ? Er viel daar misschien niet veel op te bouwen maar hier toch ook niet ? En daar zit je dan in ieder geval nog bij je eigen volk, waar mensen je gewoonten en gebruiken begrijpen en waarderen.

Het is natuurlijk helemaal dom om dan je vrouw en kinderen ook hier naartoe te halen of je hier voort te planten terwijl je geen uitzicht op een redelijk bestaan voor jezelf of je gezin kunt garanderen. En ook weer dom om dan bij tegenslag niet gewoon terug te gaan naar het land van herkomst, met vrouw en kinderen.

De eerste generatie is volledig en uitsluitend verantwoordelijk voor de problemen die we nu hebben. Dus die horen we nu natuurlijk niet, die gaan een beetje de monddode zielige niet-ingeburgerde tehard-gewerkt-hebbende uitgeperste ongeintergreerde zielpoot uit lopen hangen. In plaats van gewoon op te staan en te zeggen: "Ja, stom van ons, we hebben ons vergist, laten we een oplossing bedenken". Nee hoor, het is weer allemaal de schuld van de overheid...
De eerste generatie heeft er wel voor gezorgd dat Nederland een sterk economisch land is!

29-11-2004, 01:12

Citaat door focus:
Ik vind dit wel een harde reaktie, Single Coil. Tegen de tijd dat het hier minder werd en er niet zoveel banen meer waren hadden zij al kinderen die Nederlands spraken en hoopten zij dat hun kinderen het WEL zouden maken. Althans, zo zou ik denken als ik in hun schoenen stond.
Ik denk dat je gelijk hebt, en ik had wellicht ook zo kunnen denken. Maar dat was dus een verkeerde inschatting. En wie een verkeerde inschatting maakt moet daarvoor opdraaien.
Hard ? Wellicht. Minder hard dan het lot van Theo, lijkt me. Wat toch een rechtstreeks gevolg is van dese 'inschattingsfout'...
In goed nederlands dient hij die zijn billen brand ook op de blaren te zitten. Van mij mogen die mensen nu nog keizen voor een terugreis, als daarmee het probleem opgelost kan worden.

29-11-2004, 01:13

Citaat door IlLeGal_NaDoR:
De eerste generatie heeft er wel voor gezorgd dat Nederland een sterk economisch land is!
Nee hoor, dat komt door onze enorme aardgasvoorraden...

29-11-2004, 01:22
http://www.gemm.nl/webgemms/ao-1333/p1.html
Een document uit de tijd van de gastarbeiders, met wat oude foto"s.

29-11-2004, 01:24

Citaat door SingleCoil:
Nee hoor, dat komt door onze enorme aardgasvoorraden...


Wéér zo iemand die niet wil/kan toegeven dat de marokkaanse arbeidsmigranten een belangerijke rol hebben gespeeld in de opbouw van nederland na de 2de WO

29-11-2004, 01:25

Citaat door focus:
Daar heb je gelijk in, maar vergeet niet dat in die tijd ook veel Nederlanders hetzelfde werk deden. In die tijd waren er meer banen dan werknemers.
We zullen weer mensen in het buitenland moeten gaan zoeken omdat te weinig jongeren de beta-studies willen volgen. Dan zal gezocht worden naar hoger opgeleiden om aan de behoefte te voldoen.
Inderdaad. mij heb je niet horen zeggen dat ALLEEN de marokkanen nederland hebben opgebouwd, maar zei HEBBEN wel het werk gedaan!

29-11-2004, 01:27



Citaat door a.damse:
Triest verhaal, Pleeborstel.

Ik kende het overigens al.
Het is globaal het verhaal natuurlijk. Maar het is wel erg herkenbaar he

Ik vind het ook niet goed zoals het allemaal gaat maar ik denk dat beide kanten (eerste generatie en overheid en bedrijfsleven) grote fouten hebben gemaakt. Nederland zit nu met problemen waarvan ze nog altijd niet weten hoe ze aangepakt moeten worden en dat vind ik het droevige eraan

29-11-2004, 01:27

Citaat door IlLeGal_NaDoR:


Wéér zo iemand die niet wil/kan toegeven dat de marokkaanse arbeidsmigranten een belangerijke rol hebben gespeeld in de opbouw van nederland na de 2de WO
stel je niet aan gek: de meeste gastarbeiders kwam pas 20 jaar na de oorlog naar nederland. De heropbouw was dankzij het door de amerikanen betaalde Mashallplan al in 1955 afgerond. Laat je nou niks wijsmaken...

29-11-2004, 01:30
Het is niet waar dat Marokkanen hebben geholpen met de wederopbouw van Nederland.
Die was af tegen de tijd dat zij kwamen.
Wel waar is dat zij vaak vies of zwaar werk deden.
Er was in die tijd heel veel werk in Nederland en andere Europese landen voor laag- of ongeschoolden.
Ook hebben zij vaak slecht gewoond (pensions bijvoorbeeld) en moeten ze zich erg eenzaam hebben gevoeld.

Pagina's : [1] 2 3