Bekijk volle/desktop versie : Wat is het verschil tussen..



Pagina's : [1] 2 3

18-04-2012, 16:45
Witte en bruine eieren?

18-04-2012, 16:46


De kleur

18-04-2012, 16:48

Citaat door Zina_TangaOuiia:
De kleur
Voor de rest niks? Ik ben gewend die bruine te halen.. maar vanmiddag ontdekte ik dat die witte 80 cent goedkoper zijn dan die bruine. Uiteindelijk toch maar de vertrouwde bruine gekocht..

18-04-2012, 16:48
goede vraag.......stel je vraag bij die website...goeievraag.nl

18-04-2012, 16:49


witte eieren worden door witte kippen gelegd en licht rood/bruine eieren door bruine kippen... qua smaak geen verschil

18-04-2012, 16:50
Mijn moeder vindt de witte het beste dus dit heb ik van huis uit meegekregen.

18-04-2012, 16:51
vergeet deze niet.








18-04-2012, 16:52

Citaat door DiaDya:
goede vraag.......stel je vraag bij die website...goeievraag.nl
Ik dacht, hier zullen ze het vast ook wel weten!


Citaat door Miss_Tashel7it:
witte eieren worden door witte kippen gelegd en licht rood/bruine eieren door bruine kippen... qua smaak geen verschil
Nou, voortaan dan maar de witte kopen ipv de bruine.. als er toch geen verschil is qua smaak.

18-04-2012, 16:52

Citaat door BoraSita:
Mijn moeder vindt de witte het beste dus dit heb ik van huis uit meegekregen.
Oké! Nou.. dan zul jij niet snel de bruine kopen denk ik omdat je de witte gewend bent.

18-04-2012, 16:53
kleurstof die toegediend word in hun eten of ze eten bepaalde dingen die hun ei verkleurd!

18-04-2012, 17:52
Goede vraag haha. Ik heb ook altijd de bruine in huis.

18-04-2012, 17:54

Citaat door Miss_Tashel7it:
witte eieren worden door witte kippen gelegd en licht rood/bruine eieren door bruine kippen... qua smaak geen verschil
Nee joh das niet waar toch??

18-04-2012, 18:01



Citaat door Hijaab21:
Goede vraag haha. Ik heb ook altijd de bruine in huis.
bruine zijn alitjd klein in omvang vergeleken met de witte

18-04-2012, 18:09
Sowhj ik vraag me ook wel af of er nou verschil in zit

18-04-2012, 18:14
Als het oorlelletje van een kip rood/donkerrood is, legt de betreffende kip bruine eieren.
Is het lelletje wit, dan zullen louter witte eieren de kip verlaten. Overigens hebben
meestal witte kippen een wit lelletje, terwijl bruin gekleurde kippen meestal een rood
lelletje hebben, dus in het algemeen kun je stellen dat witte eieren voornamelijk van
witte kippen afkomstig zijn en dat bruine eieren gelegd worden door bruingevederde
kippen.

De kleur van het ei zegt trouwens niets over de smaak en voedingswaarde. Uit
onderzoek is gebleken dat ook de huisvestingsvorm van de kippen geen enkele invloed
heeft op de kwaliteit van de eieren. Wel kan de voeding van de leghennen invloed
hebben op het gehalte aan voedingsstoffen van de eieren. Stopt een eierboer
bijvoorbeeld meer maïs in het kippenvoer, dan wordt de dooier iets meer oranje van
kleur en zitten er meer voedingsstoffen in. Ook de smaak van een ei wordt vooral
bepaald door wat een kip te eten krijgt.

Toch hebben mensen liever een bruin ei dan een wit ei. Dat heeft te maken met het
misverstand dat een bruin ei lekkerder zou zijn. Omdat er meer bruine eieren gekocht
worden, zijn de eierboeren daar op gaan inspelen en zijn ze meer kippen met rode
lelletjes gaan fokken. Daardoor bestaat zestig procent van alle kippen uit Nederland nu
uit bruine kippen.

Een Nederlander consumeert gemiddeld 181 eieren per jaar. Een Portugees nuttigt er
190, een Italiaan 211, een Brit lust er 220, een Duitser 232 en een Fransman 287. Het
wereldrecord eieren eten stamt uit 1932. Een Barneveldse man wist toen het
indrukwekkende aantal van 54 eieren te verorberen.

Pagina's : [1] 2 3