Bekijk volle/desktop versie : Is eigelijk best moeilijk om een man geen hand te geven.



Pagina's : [1] 2

28-11-2004, 18:53
Vooral voor de naaste familie leden, zoals je neven, schoonbroers, zwager.....

Hoe gaan jullie daarmee om in het dagelijkse leven?

28-11-2004, 19:00


Moeilijk? Hmm..

Als moslimzijnde moet je toch wel weten dat het Haraam is om een niet-mahram vrouw een hand te geven toch?

Als jouw zwager, neef etc ect moslims zijn, moeten zij toch wel begrijpen dat het niet goed is om een hand te geven, en er respect voor hebben.

Hoe doe ik dat?
Ik heb zwagers en neven.
Als mijn zwagers of neven op bezoek komen, dan zeg ik alleen de salaam. Dat is alles wat ik doe.

wa salaam

28-11-2004, 19:50
Oke, maar onze cultuur gaat er heel anders mee om en dat kan ik of jij niet ontkennen!!! Cultuur speelt bij ons ook een grote rol, terwijl wij daarnaast ook ons geloof hebben. Is soms moeilijk te combineren, net zoals onze bruiloften en kijk alleen maar naar onze koning!!!!!!!!!! Hij is dus echt geen goed voorbeeld voor een islamitisch land Marokko. De ster staat tog voor de 5 zuilen van de islam, maar de leefregels worden vaak vergeten, doordat cultuur de overhand neemt!!!

28-11-2004, 19:56

Citaat door ElWarda:
Oke, maar onze cultuur gaat er heel anders mee om en dat kan ik of jij niet ontkennen!!! Cultuur speelt bij ons ook een grote rol, terwijl wij daarnaast ook ons geloof hebben. Is soms moeilijk te combineren, net zoals onze bruiloften en kijk alleen maar naar onze koning!!!!!!!!!! Hij is dus echt geen goed voorbeeld voor een islamitisch land Marokko. De ster staat tog voor de 5 zuilen van de islam, maar de leefregels worden vaak vergeten, doordat cultuur de overhand neemt!!!
Cultuur? Wat is belangrijker: cultuur of Islam.

Ik weet zeker dat jij Islam zult zeggen. Ik kan je alleen zeggen dat je bepaalde dingen van onze zogenaamde cultuur, dat tegenstrijdig is met onze Godsdienst , moet vermijden. Je kiest alleen bepaalde dingen van het cultuur dat niet tegenstrijdig is met onze Dien.

We leven niet om onze cultuur uit te oefenen, maar om de islam uit te oefenen Toch?

28-11-2004, 20:28


Ja, je kan t wel zo makkelijk zeggen, maar vaak wordt worden dingen wel volgens cultuur gedaan...Zoals de traditionele bruiloften, de henna dag en de bruiloft met alles erop en eraan. Als je een normale bruiloft geeft, wordt je gelijk al aangezien als minder......Ik of jij kunnen dat niet ontkennen de omgeving zegt genoeg!!!!

28-11-2004, 20:31
dit is maar een klein voorbeeld van alle andere voorbeelden, voor de ramadan bereiden velen moslims zich voor maar hoe......weer volgens cultuur----> de huizen worden gereinigd, koekjes gemaakt enzv, terwijl je, je geestelijk moet voorbereiden, het reinigen van je zonden, aan je goede voornemens werken enz....uit deze voorbeelden wil ik ff laten weten dat de cultuur weer de overhand heeft in plaats van het geloof..

28-11-2004, 21:06

Citaat door ElWarda:
Ja, je kan t wel zo makkelijk zeggen, maar vaak wordt worden dingen wel volgens cultuur gedaan...Zoals de traditionele bruiloften, de henna dag en de bruiloft met alles erop en eraan. Als je een normale bruiloft geeft, wordt je gelijk al aangezien als minder......Ik of jij kunnen dat niet ontkennen de omgeving zegt genoeg!!!!
Maar lieve schat dat is toch niet haraam. Henna dag met alles er op en er aan.
Ik zeg dat je dingen moeten vermijden die in strijd zijn met jouw dien. Henna is juist goed om te doen. Een medicijn. Dat mensen denken dat henna een er voorzorgt dat men vrij van het boze oog zal zijn etc. Dat is haraam omdat je de henna als een Almachtige ziet en je Allah vergeten bent.


Wat betreft je tweede voorbeeld. Je kan koekjes maken en jezelf zuiveren van zonden. Een hele goede combinatie.

29-11-2004, 18:03
Jah, maar die combinatie wordt vaak niet gecombineerd, je moet ff begrijpen wat ik bedoel en dat is dat mensen eerder cultuur volgen dan het geloof. Jij kan wel makkelijk zeggen je kan het combineren, maar dat is iets wat niet altijd het geval is.

29-11-2004, 18:03
En met el henna en alles erop en daar aan bedoel ik dus, muziek enzo

29-11-2004, 19:45
Maar hoe doen jullie dat dan op school of op je werk?
Dan moet je toch ook wel eens een man een hand geven?
Er zijn zelfs beroepen (bv huisarts, vertegenwoordiger) waar je erg vaak iemand de hand
schudt. Dat soort beroepen kiezen jullie dan dus niet?

29-11-2004, 20:01
ik geef wel mannen een hand. moge allah swt me vergeven....

29-11-2004, 21:16
Tis best moeilijk hoor om een man geen hand tegeven............
Moge Allah [swt] Het ons vergeven!

29-11-2004, 21:29


Zolang je er geen erotische gedachten bij hebt is het niet erg toch?
Want dat is toch de reden waarom moslims het andere geslacht
geen hand mogen geven?

30-11-2004, 10:04

Citaat door ElWarda:
Jah, maar die combinatie wordt vaak niet gecombineerd, je moet ff begrijpen wat ik bedoel en dat is dat mensen eerder cultuur volgen dan het geloof. Jij kan wel makkelijk zeggen je kan het combineren, maar dat is iets wat niet altijd het geval is.
Naar mijn mening is het gewoon simpel. Mannelijke Familie leden geen hand geven. Ik zou eerder denken dat zij het wel zuden begrijpen. Ze begrijpen het ook en geven mij nooit een hand en gunnen mij ook geen enkel blik. Dat vind ik pas respectvol. Wederzijds trouwens.

Dat je zegt Henna met muziek. Je hebt ook anashieds.

Jij stelt een aantal voorbeelden op waar ik gewoon makkelijk op kan reageren.
In plaats van Anashied muziek, in plaats van hand geven de Salaam zeggen..

That's all!

30-11-2004, 10:07

Citaat door tonk:
Zolang je er geen erotische gedachten bij hebt is het niet erg toch?
Want dat is toch de reden waarom moslims het andere geslacht
geen hand mogen geven?
Een moslim moet Allah (Geprezen en Verheven is Hij gehoorzamen door Zijn geboden na te leven en weg te blijven van dat wat Hij verboden heeft. Het volgen van de regels van Allah is niet raar of opstandig. Degene die niet volgt wat Allah (Geprezen en Verheven is Hij hem of haar heeft opgedragen is raar en opstandig!

Het genoemde gebruik is een slechte gewoonte. Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assaheeh (1/477-4480)).

De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei ook: “Inderdaad, ik raak niet de handen van vrouwen aan. At-Tabaraanee in Al-Mu’jam-ul-Kabeer (24/342) en bevestigd in Saheeh Al-Jaami’ (no. 8054)). En Aisha (r.a.) zei over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): “Ik zweer bij Allah! De hand van een vrouw heeft nooit de hand van Allah’s boodschapper aangeraakt; hij nam liever de eed van loyaliteit mondeling af.” (Saheeh Moeslim (3/1489)

Moslims in de situatie van de vragensteller zouden zich niet moeten onderwerpen aan de wil van hun familie. Het is zelfs verplicht om hen te adviseren te stoppen met deze slechte gewoonte en zich te gedragen op een manier die Allah (Geprezen en Verheven is Hij en Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) zullen bevallen. In deze tijd is het heel gewoon dat als een man bijvoorbeeld vertrekt om op reis te gaan en dan terug komt dat dan een groep vrouwen van zijn “groep” naar hem toe komt om hem te groeten en te kussen enzovoorts en ook bijvoorbeeld tijdens de dagen van Eid-ul-Fitr en Eid-ul-Adhaa.

Het is wel bekend van getuigenissen uit de Qor-aan en de Soennah, dat een vrouw geen handdruk of kus mag geven aan een man die geen mahram van haar is, of het nu naar aanleiding van een feest is of wanneer hij terug komt van een reis of voor welke andere reden dan ook. Dit is omdat de vrouw ‘awrah is (d.w.z. ze moet bedekt zijn) en een fitnah is (d.w.z. een bron van verleiding). Ze zou geen man aan moeten raken die niet wordt beschouwd als mahram van haar, ongeacht of het een neef of iemand ver van haar is. Ze mag hem niet kussen en hij mag haar niet kussen. Dit komt omdat het van dingen afkomt die fitnah (beproevingen en tests) veroorzaken en van de dingen die leiden tot wat Allah heeft verboden door de ontuchtige en schaamteloze handelingen en de gebruiken die tegen de goddelijke wet ingaan. Het is niet toelaatbaar voor moslims om zich aan deze gewoonte te houden en om met ze verbonden te blijven. Moslims dienen deze gewoonte af te zweren en het te bestrijden. En ze zouden Allah (Verheven en Geprezen is Hij) moeten bedanken omdat Hij ze heeft gezegend met deze kennis van Zijn Wetten en voor het mogelijk maken voor het zich onthouden van wat Hem kwaad maakt.


Allah heeft de boodschappers (vrede zij met hen allen) gestuurd – met Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) aan het hoofd – om de mensen op te roepen om alleen Allah te aanbidden en Zijn geboden te gehoorzamen en zich te onthouden van wat Hij verbood en om te strijden tegen de slechte praktijken (uit vroegere tijden). Daarom is het verplicht een slechte gewoonte als het schudden van handen tussen niet-mahrammannen en vrouwen te stoppen. Het is voldoende om met taal te groeten, zonder aanraken en kussen, en er is genoeg in wat Allah voor ons wettig en toegestaan heeft gemaakt boven wat Hij heeft verboden en niet toestaat.

Bronnen:

"fatawa regarding women”, blz. 343, van Sheikh ibn ‘Othaymeen. (Overigens was de opmerking van sheikh ibn ‘Othaymeen dat de keten van overleveraars van de ahadith niet sterk was, maar dat deze desondanks toch als bewijs konden dienen).
Een uitspraak over een handdruk tussen mannen en vrouwen van Imaam ‘Abdoel-‘Azeez Ibn Baaz

Pagina's : [1] 2