Bekijk volle/desktop versie : Belang van vriendschap (zuster&broederschap)



14-04-2012, 16:09
Assalamoe aleikoem warahmatoelahi

Bismillaahi Rahmaani Rahiem.

Alle lof zij Allaah de Heer der werelden, vrede en gebeden zij met Zijn edele dienaar en Boodschapper Muhammed en met zijn metgezellen en met degenen die hem volgen tot de Dag des Oordeels.



Een herinnering, we zullen het allemaal wel weten om onze vrienden goed uit te kiezen maar het is goed om weer even herinnert te worden aan de prachtige woorden en wijsheid van onze dierbare metgezellen radiayallaahoe 3anhoema.

--------------------------------------------------------------------------------



Uit het boekje 'Met wie ga jij om',- het belang van goede vrienden- Uitgever Al hadith editions- Sheikh Al Ju'aysh-



Woorden van de vrome metgezellen over de goede metgezel[vriend].



De profeet salla-llaahu 3alayhi wa salam heeft gezegd:



<< Ga enkel om met een vrome gelovige en zorg ervoor dat enkel een godsvrezende jou voedsel eet.>> [Ahmed in zijn musnad en at-Tirmidhi:3395 en Aboe Dawoed:4832.



Al Khattabi radiyallaahoe 3anhu zegt: "Dit betekend dat men enkel de godsvrezende bij jou moet uitnodigen om te komen eten, want het samen eten brengt liefde en genegenheid in de harten... Zorg er dus voor dat degenen met wie jij omgaat godsvrezende mensen zijn" [Zie Al-Uzla p.142]



Luqmaan zei tegen zijn zoon: "O mijn zoon! Vreest eerst Allaah en kies dan een goede metgezel! [Zie kitab al-lkhwan p110]



Umar ibn al Khataab radiyallaahoe 3anhu heeft gezegd: "Praat niet over zaken die jou niet aangaan, blijf weg van jouw vijand en pas op voor vrienden, behalve wanneer zij betrouwbaar zijn. En de enigen die betrouwbaar zijn, zijn degenen die Allaah vrezen en die Hem gehoorzamen. En ga niet om met de zedeloze want dan zal hij jou zedeloosheid aanleren. En praat met niemand over jou geheimen en vertel aan niemand iets over jou privézaken behalve aan degenen die Allaah vrezen"[Zie Al-Uzla p144]



Ook heeft hij gezegd: "Na de Islaam is er niets beter dat aan iemand gegeven kan worden dan een goede metgezel." [Zie Ithaf as sada al muttaqin]



Ali ibn Taalib radiyallaahoe 3anhu heeft gezegd: "Houd jullie vast aan goede vrienden want zij zijn een sterkte in dit leven. Hebben jullie dan niet gehoord wat de metgezellen van het Vuur zullen zeggen?"



"En wij hebben geen bemiddelaars noch een nabije boezemvriend" Soerah Ash-Shoe'ara|100-101.



Al Hasan heeft gezegd: "Wanneer iemand een nieuwe broeder leert kennen omwille van Allaah, dan zal hij in rang stijgen."[Zie al Mutalib Al aliya,4/10.]



Aboe ad-Ddarda radiyallaahoe 3anhu heeft gezegd: "Ik zou liever onder dan boven de aarde zijn als het niet voor drie redenen zou zijn(en deze drie redenen zijn): 1- Mijn vrienden ontmoeten die hun woorden zorgvuldiger uitkiezen dan hun fruit wanneer zij met mij praten, 2-Mijn hoofd in soedjoed stoffig maken, 3-En weggaan in de ochtend of de avond op de weg van Allaah." [Zie Az-Zuhd van Imaam Ahmed,p 135.]



Om af te sluiten, blijf bij de vrome gezellen en maak dit tot een gewoonte. Neem van hun kennis over en van hun gedrag en daden en vraag hun opinie en richtlijnen. En ik wil niet vergeten om jou aan te sporen tot geduld wanneer je ziet dat sommigen onder hen jou misschien pijn zullen doen of te kort zullen komen tegenover jou om de één of andere reden. Want het gedrag van mensen is verschillend: denk daarom steeds aan het volgende vers en breng hiermee jouw hart tot rust:



"En wees zelf geduldig met degenen die hun Heer in de morgen en de avond aanroepen; zij wensen Zijn Aangezicht. En wend jouw ogen niet af van hen omdat jij de versierselen van het wereldse leven wenst. En gehoorzaam niet degene wiens hart Wij Onze gedachtenis hebben doen verontachtzamen en die zijn begeerten volgt. En hij is in overtreding in zijn zaak." Soerah al-Kahf|28.



Ik vraag Allaah om mij en jullie in staat te stellen om met goede mensen samen te komen en om te gaan. Mensen die ons bij de hand nemen naar een gelukkig leven in deze wereld en het Hiernamaals en die ons in staat zullen stellen om het goede te verrichten en het verwerpelijke te laten. Ik vraag Hem om ons sleutels naar het goede te maken, en sloten voor de wegen die naar het slechte leiden, en om ons allen samen te brengen in Zijn Barhartigheid.



En mogen de gebeden en vrede van Allaah over onze Boodschapper Muhammed zijn familie en al zijn metgezellen zijn.

Wa aleikoem salaam warahmatoelahi wabarakatoeh