Bekijk volle/desktop versie : Iran benadrukt claim op strategische eilanden Golf



12-04-2012, 11:35
TEHERAN - De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad heeft een bezoek gebracht aan Abu Musa, een strategisch gelegen eiland in de Perzische Golf waar ook aanspraak op wordt gemaakt door de Verenigde Arabische Emiraten. De president sprak vooral over de rijke Iraanse cultuur, maar vermeed het geschil dat Iran met de VAE heeft over het eiland, meldde persbureau IRNA woensdag.

Iran nam de controle over Abu Musa en de nabij gelegen Tunb-eilanden in 1971 over nadat de Britten de regio hadden verlaten. De drie eilanden doemen op wanneer schepen door de Straat van Hormuz de Golf binnenvaren.

De Straat is een belangrijke vaarweg voor olietankers. Twintig procent van de olie in de wereld wordt door deze zee-engte getransporteerd. Iraanse leiders dreigden eerder dit jaar nog herhaaldelijk de Straat van Hormuz af te sluiten als de Europese Unie sancties tegen Teheran zou instellen vanwege het Iraanse atoomprogramma.

Bron

12-04-2012, 11:42


VAE gaat een pak slaag krijgen van die sukkels en al haar prachtige gebouwen zullen transformeren in puin. Iran heeft weinig te verliezen.

Zullen vast wat olie/gasvelden liggen...

12-04-2012, 11:59

Citaat door brabus1:
VAE gaat een pak slaag krijgen van die sukkels en al haar prachtige gebouwen zullen transformeren in puin. Iran heeft weinig te verliezen.

Zullen vast wat olie/gasvelden liggen...
Het komt niet tot een confrontatie, althans nu nog niet.

De relatie tussen de 2 landen en vooral met het emiraat Dubai zijn goed, ze drijven volop handel en tussen 10-15% van Dubai's inwoners zijn Iraniërs.

12-04-2012, 12:01

Citaat door -Tilelli-:
Het komt niet tot een confrontatie, althans nu nog niet.

De relatie tussen de 2 landen en vooral met het emiraat Dubai zijn goed, ze drijven volop handel en tussen 10-15% van Dubai's inwoners zijn Iraniërs.
Ik verwijs je naar Casus jazirat a leila

12-04-2012, 12:25



Citaat door brabus1:
Ik verwijs je naar Casus jazirat a leila
Het strategische belang van die eilanden is niet vergelijkbaar met jazirat leila.
En de werkelijke status van jazirat leila is al heel lang onduidelijk, vandaar ook het conflict in 2002.

12-04-2012, 12:36

Citaat door -Tilelli-:
Het strategische belang van die eilanden is niet vergelijkbaar met jazirat leila.
En de werkelijke status van jazirat leila is al heel lang onduidelijk, vandaar ook het conflict in 2002.
o

onduidelijk? Ik verwijs je dan weer naar de geschiedenis van Maghreb waar de imazighan de baas waren

12-04-2012, 12:40

Citaat door brabus1:
o

onduidelijk? Ik verwijs je dan weer naar de geschiedenis van Maghreb waar de imazighan de baas waren
Ik praat niet over eeuwen terug...

12-04-2012, 12:43

Citaat door -Tilelli-:
Ik praat niet over eeuwen terug...
En Iran`s geval gaat het ook over way back. Net zoals zij Ba7rein als een Iraanse (afvallige) provincie beschouwen die smerissen.

Ben jij Iraans?

12-04-2012, 13:02

Citaat door brabus1:
En Iran`s geval gaat het ook over way back. Net zoals zij Ba7rein als een Iraanse (afvallige) provincie beschouwen die smerissen.

Ben jij Iraans?
Het echte conflict begon toen de Britten weggingen, Iran was daadkrachtiger.

De Bahreinse bevolking zou een Iraanse invasie overigens met open armen verwelkomen aangezien de meerderheid door een religieuze minderheid worden geregeerd, dat is een tijdbom.

Geen domme vragen stellen paleiskeffer.

12-04-2012, 13:13

Citaat door -Tilelli-:
Het echte conflict begon toen de Britten weggingen, Iran was daadkrachtiger.

De Bahreinse bevolking zou een Iraanse invasie overigens met open armen verwelkomen aangezien de meerderheid door een religieuze minderheid worden geregeerd, dat is een tijdbom.

Geen domme vragen stellen paleiskeffer.
ba7rein blijft arabisch de perzen hebben daar niks te zoeken

12-04-2012, 13:23

Citaat door brabus1:
ba7rein blijft arabisch de perzen hebben daar niks te zoeken
Een tijdbom is het, let op wat er gaat gebeuren als ze Iran aanvallen...

12-04-2012, 13:38

Citaat door -Tilelli-:
Een tijdbom is het, let op wat er gaat gebeuren als ze Iran aanvallen...
dat heeft met iets anders te maken + er is daar een heel amerikaans vloot