Bekijk volle/desktop versie : Voor de Belgische Marokkanen .... :)



27-11-2004, 16:57
Nieuwsbericht
Marokkanen spelen met Nederlands
22 november 2004
Marokkaanse jongens in Antwerpen gebruiken vlot verschillende varianten van het Nederlands. Dat schrijft De Morgen.

Onderzoeker Jürgen Jaspers, die vorige week promoveerde aan de Universiteit Antwerpen, heeft vastgesteld dat Marokkaanse jongens veel beter geïntegreerd zijn dan doorgaans wordt aangenomen. Ze beheersen verschillende varianten van het Nederlands en spelen er vaak en graag mee. Het Antwerps dialect zien ze als de taal van de racistische, klagende, oudere Antwerpenaar. Daarom nemen ze er afstand van, maar ze kunnen het goed imiteren. Ook van het Standaardnederlands distantiëren ze zich want dat is de taal van autoriteitsfiguren, onder wie leerkrachten. De derde variant is de taal van pas ingeweken immigranten of vluchtelingen die taalkundig onhandig en soms zelfs komisch zijn. En onder elkaar spreken ze een vlotte omgangstaal, die Jaspers het 'routineus' Nederlands noemt.

Zijn onderzoek wees ook uit dat de Marokkaanse jongens trots zijn op hun kennis van het Nederlands en het belangrijk vinden dat anderen hen erkennen als vlotte sprekers. Ze vinden ook dat zij doorgaans een mooier Nederlands spreken dan hun autochtone klasgenoten, die vooral het dialect hanteren.


Ludo Permentier

27-11-2004, 17:05


Ik ben Marokkaanse Belg,en inderdaad wij zijn heel fier dat wij beter Nederlands spreken
dan de media-autochtonen die veel meer het dialect spreken.Maar of het wel waar is dat
wij Marokkanen beter spreken dan Belgen,daar liggen wij helemaal niet van wakker .
Wij denken dat en dit is voor ons meer dan genoeg.Waarheid is niet altijd interessant.
Zo zijn wij alles behalve bescheiden.Wij voelen ons stoer en gedragen ons ernaar ,ik zou zeggen ,waarom niet .

27-11-2004, 17:11
Ik vindt die Vlaamse accentjes zo schattig!!!

27-11-2004, 17:14

Citaat door Wael_progressiv:
Ik vindt die Vlaamse accentjes zo schattig!!!
Schattig ,schattig ,Jij bent toch geen Arabische homo hey???
Mannen gebruiken nooit het woordje schattig.
Ik ben een schattige mega hetero.

27-11-2004, 17:18



Citaat door RECHTUIT:
Schattig ,schattig ,Jij bent toch geen Arabische homo hey???
Mannen gebruiken nooit het woordje schattig.
Ik ben een schattige mega hetero.
Volgens mij heb jij last van een Lintworm !

Just Chill

27-11-2004, 17:21
[QUOTE=roebla]Volgens mij heb jij last van een Lintworm !

Just Chill [/QUOT
Inderdaad , hoe weet jij dat???????

27-11-2004, 17:31

Citaat door RECHTUIT:
Schattig ,schattig ,Jij bent toch geen Arabische homo hey???
Mannen gebruiken nooit het woordje schattig.
Ik ben een schattige mega hetero.
Ik ben geen Arabische homo nee!!!!!

27-11-2004, 17:39

Citaat door roebla:
Nieuwsbericht
Marokkanen spelen met Nederlands
22 november 2004
Marokkaanse jongens in Antwerpen gebruiken vlot verschillende varianten van het Nederlands. Dat schrijft De Morgen.

Onderzoeker Jürgen Jaspers, die vorige week promoveerde aan de Universiteit Antwerpen, heeft vastgesteld dat Marokkaanse jongens veel beter geïntegreerd zijn dan doorgaans wordt aangenomen. Ze beheersen verschillende varianten van het Nederlands en spelen er vaak en graag mee. Het Antwerps dialect zien ze als de taal van de racistische, klagende, oudere Antwerpenaar. Daarom nemen ze er afstand van, maar ze kunnen het goed imiteren. Ook van het Standaardnederlands distantiëren ze zich want dat is de taal van autoriteitsfiguren, onder wie leerkrachten. De derde variant is de taal van pas ingeweken immigranten of vluchtelingen die taalkundig onhandig en soms zelfs komisch zijn. En onder elkaar spreken ze een vlotte omgangstaal, die Jaspers het 'routineus' Nederlands noemt.

Zijn onderzoek wees ook uit dat de Marokkaanse jongens trots zijn op hun kennis van het Nederlands en het belangrijk vinden dat anderen hen erkennen als vlotte sprekers. Ze vinden ook dat zij doorgaans een mooier Nederlands spreken dan hun autochtone klasgenoten, die vooral het dialect hanteren.


Ludo Permentier
Zie je wel, als je maar wil!

Ik wil de eerste Marokkaan die Fries of Limburg lult nog wel eens horen.

Hoe ging dat liedje ook alweer, Tis een kwestie van geduld dat heel Nederland Hollands lult, la la la

27-11-2004, 17:39

Citaat door Wael_progressiv:
Ik ben geen Arabische homo nee!!!!!
Oeefffffff,alee in de toekomst nooit meer het woordje schattig gebruiken ,ca va

27-11-2004, 17:44

Citaat door Honderd Procent:
Zie je wel, als je maar wil!

Ik wil de eerste Marokkaan die Fries of Limburg lult nog wel eens horen.

Hoe ging dat liedje ook alweer, Tis een kwestie van geduld dat heel Nederland Hollands lult, la la la
In jou geval gaat het om beter je oren en ogen openhouden
want ik ken er zat


Ikzelf ben geboren en getogen in Utrecht, ik ken net zo plat proaten as Tineke sjouten. maar ja dat is niet echt Fries of Limburgs, dat ligt wel een graadje hoger

27-11-2004, 17:47

Citaat door roebla:
In jou geval gaat het om beter je oren en ogen openhouden
want ik ken er zat


Ikzelf ben geboren en getogen in Utrecht, ik ken net zo plat proaten as Tineke sjouten. maar ja dat is niet echt Fries of Limburgs, dat ligt wel een graadje hoger
Kom ze niet in mijn buurt tegen.