Bekijk volle/desktop versie : 'Bedrijf met dikbetaalde top presteert slechter'



03-04-2012, 18:00
Bedrijven waar de toezichthoudende commissarissen onverklaarbaar hoge vergoedingen ontvangen, presteren slechter dan bedrijven waar dit niet zo is.

Topmannen verdienen bij zulke bedrijven ook fors meer, stellen onderzoekers van de Universiteit van Tilburg dinsdag in de Volkskrant. De onderzoekers bestudeerden de resultaten over 2007 en 2008 van ruim tachtig Nederlandse beursgenoteerde bedrijven. Het lijkt er volgens de onderzoekers op dat topmannen en commissarissen elkaar de hand boven het hoofd houden, ten koste van het bedrijf.

Uit internationaal onderzoek bleek volgens hoogleraar management accounting Eddy Cardinaels al eerder dat er een verband is tussen riante beloningen voor topmannen en commissarissen die meer verdienen dan mag worden verwacht op basis van de omvang van het bedrijf.

Nu ziet hij ook in Nederland een verband tussen zakkenvullende commissarissen en topmannen. Ondanks de kredietcrisis bleven de beloningen in 2008 riant. De onderzoekers vinden dat er meer regels moeten komen voor de beloning van commissarissen.

(Novum)

03-04-2012, 18:40


Ik zal heel mijn staf en de board of directors ervan op de hoogte stellen dat al de toezichthoudende commissarissen per direct een andere baan kunnen gaan zoeken.
En ik al die tijd maar denken dat het door de crises komt, waardoor het niet zo goed gaat met het bedrijf