Bekijk volle/desktop versie : suikerziekte



Pagina's : [1] 2 3

01-04-2012, 10:03
wie heeft hier ook in de familie veel suikerziekte patienten?

mijn vader en mijn oom hebben dat. en het is geen pretje. Nu las ik dat de suikerziekte patienten over een aantal jaar zal stijgen.

Ik vrees dat ik daar ook bij zal horen. Ik drink veel limonade, en ik kan geen thee drinken met weinig suiker,, maar ik drink wel weinig thee... etc.. hou van zoetigheid.. en omdat ik er niet van aankom, eet ik het gewoon zonder er op te letten.... Ben een soort koekiemonster, ik kan zo een pak koekjes naar binnen werken... dus misschien wel een grote kans dat ik het ga krijgen he? Nu denk ik,, kwam ik maar wel aan door al deze zoetigheid dan was het makkelijker geweest om er op te letten.

En jullie? hoe gaan jullie om met suiker? En hebben jullie in de familie mensen met suikerziekte?

01-04-2012, 10:13


Beste stoel,

je krijgt geen suikerziekte door teveel suiker te eten. Ik zelf heb al vanaf mijn zestiende suikerziekte en ik at bijna nooit zoetigheden. Natuurlijk is het niet goed om teveel suiker te eten maar het is niet de oorzaak van diabetes.Het is een vervelende ziekte, maar hamdoulileh.
Heel veel sterkte gewenst aan je oom en vader want makkelijk is het niet!!




En ja het is een vervelende ziekte maar Hamdoulileh.

01-04-2012, 10:15
Risico op suikerziekte kun je bij jezelf meten door je buikomvang te meten dan is het risico erg groot.

En suikerziekte is een verkeerde benaming want je krijgt het niet omdat je teveel suikers naar binnenwerkt

01-04-2012, 10:16

Citaat door amalo:
Beste stoel,

je krijgt geen suikerziekte door teveel suiker te eten. Ik zelf heb al vanaf mijn zestiende suikerziekte en ik at bijna nooit zoetigheden. Natuurlijk is het niet goed om teveel suiker te eten maar het is niet de oorzaak van diabetes.Het is een vervelende ziekte, maar hamdoulileh.
Heel veel sterkte gewenst aan je oom en vader want makkelijk is het niet!!




En ja het is een vervelende ziekte maar Hamdoulileh.
Moge Allaah jou genezen lieverd, ameen!

Dat was wel de oorzaak voor mijn vader ten minste dat zegt hij.. plus het feit dat hij in die tijd erg gestressed was. l3asabia brengt ook suikerziekte.

Allahi shafieki lieve meid.

01-04-2012, 10:17



Citaat door Maryam85:
Risico op suikerziekte kun je bij jezelf meten door je buikomvang te meten dan is het risico erg groot.

En suikerziekte is een verkeerde benaming want je krijgt het niet omdat je teveel suikers naar binnenwerkt
en als je geen grote buikomvang hebt dan ben je uitgesloten van suikerziekte? ja ik noem het zo omdat ik dat altijd zo hoor.

maar ik hoor wel mensen om me heen die als ze zien hoeveel suiker ik in de thee doe gelijk zeggen, kkijk uit dat je geen suikerziekte krijgt meid... en daarom soms durf ik bij mensen niet eens meer veel suiker er in te doen haha, want ik krijg er altijd een opmerking over.. dus drink die thee meestal met tegenzin bij mensen.

waarom zeggen mensen dat dan als dat niet de oorzaak is?

01-04-2012, 10:35
Stress veroorzaakt veel ziektes en wij weten allemaal hoe het in onze kringen gaat er is altijd wel mashakiel, dus stress maakt veel kapot in je lichaam.

aarDie benaming komt denk ik omdat het wel met glucose te maken heeft maar het staat absoluut los van teveel suiker eten, het is een stofwisselingziekte waarbij het lichaam de glucose niet of voldoende opneemt.

Je kunt er heel goed mee leven als je echt alles strikt volgt doe je dat niet dan loop je er elke keer tegenaan mr alhamdolilah zijn er wel medicijnen voor in een ander land zou je dan dus doodgaan.

En wat die buikomvang betreft dat sluit niet uit hoor dat iemand met een minder buikomvang die ziekte niet krijgt mr risico bij die mensen is veel groter

01-04-2012, 10:37
Heb tijdens mijn zwangerschap (raar maar waar!) last gehad van diabetes..
De dokter zei dat het enkel door mn zwangerschap is maar dat ik later wel een grote kans zou hebben op diabetes.

Ik was in shock want suikerziekte laat me telkens direct denken aan "dikke" mensen terwijl ik alles behalve dik ben.
Nog eens een vooroordeel uit de wereld gewerkt sé..

01-04-2012, 10:43
Dankjewel lieve stoel. Moge Allah jou voor deze en andere ziektes beschermen.

En beste Yasmina nee je hoeft niet dik te zijn om het te krijgen er bestaan wel 2 verschillende soorten suikerziekte,diabetes 1 en 2 en als je te dik word heb je wel vaker kans op diabetes 2. Zelf heb ik diabetes 1 ook wel jeugd diabetes genoemd.

01-04-2012, 10:43
Zowat de gehele familie van mijn vaders kant heeft het, mijn vader zelf ook.
Ik wil ook laten testen, want de kans is volgens mij wel groot dat ik het dan ook heb/krijg

01-04-2012, 10:49
het is wel erfelijk inderdaad. ben soms welleens bang dat mijn 2 lieve boys het ook krijgen. Ze zijn nog zo jong Allah ie hefdoem hiervoor, en jullie ook allemaal inschallah.

01-04-2012, 10:49
Mensen die suikerziekte krijgen hadden die aanleg altijd al in hun lichaam. Maar dan is er iets dat het triggert, bijv. ongezond leven. Maar de eigenlijke oorzaak is niet het te veel suikers naar binnen werken.

Mijn ouders hebben het ook alle twee, de één ernstig de ander niet.

01-04-2012, 10:49
@ Amalo: je hebt helemaal gelijk. Ik wist dat niet.

ps: ik kan niet citeren, heeft iemand ook dit probleem?

01-04-2012, 10:55


Volgens de doktoren heb ik het gekregen omdat ik iets heel ergs had meegemaakt. Maar dat geloof ik niet echt zoveel mensen maken wat ergs mee. Het is echt al vanaf je geboorte in je genen inderdaad Sentoper.

01-04-2012, 10:58
Zijn er hier nog meer die op jonge leeftijd suikerziekte hebben gekregen?

01-04-2012, 11:04

Citaat door Yasmina_b:
Heb tijdens mijn zwangerschap (raar maar waar!) last gehad van diabetes..
De dokter zei dat het enkel door mn zwangerschap is maar dat ik later wel een grote kans zou hebben op diabetes.

Ik was in shock want suikerziekte laat me telkens direct denken aan "dikke" mensen terwijl ik alles behalve dik ben.
Nog eens een vooroordeel uit de wereld gewerkt sé..
ja dat heet zwangerschapsdiabetes, en veel zwangere vrouwen hebben dat. ik heb een vriendin die dat ook heeft en die mag bijna niks eten meskina.
Hier in belgie krijgt iedere zwangere die diabetes in de familie heeft een suikertest die 3 uur duurt... die maakt je erg misselijk, maar dan weet je ook gelijk of je zwangerschapsdiabetes hebt of niet.. het kan gevaarlijk voor het kindje zijn namelijk als je er niks aan doet. Maar meestal gaat dat gewoon weg als je bevallen bent. dus ook bij jou insha Allah.

Pagina's : [1] 2 3