bismillaahi arrahmaani arrahiem
sheich abdullah azzam rahimahu allah zegt in Edi faa3a 3an aradhie muslimien
Verdedigende Jihad:
Dit is het verdrijven van de Kufar uit onze landen en het is Fard Ain, een verplichting voor iedereen. Het is de meest belangrijke van de verplichte taken en ontstaat in de volgende omstandigheden:
Als de kuffar een moslimland binnentreden
Als de 2 legers elkaar ontmoeten en ze naderen elkaar
Als de Imam een persoon of personen beveelt voort te marcheren, dan moeten ze voortmarcheren
Als de kufar een groep moslims gevangenneemt en opsluit.
De eerste voorwaarde: als de kufar een moslimland binnentreden
In deze omstandigheid zijn de vrome voorgangers, hun opvolgers, de Ulama van de 4 madhabs (Maliki, Hanbali, Shaifi en Hanafi), de Muhadditheen en de tafsir geleerden, erover eens dat in alle tijden, onder deze voorwaarde Jihad Fard Ain word voor de moslims die in dat land wonen en degenen die er dichtbij wonen (buurlanden), zodat de kinderen zullen marcheren zonder de toestemming van hun ouders, de vrouw zonder toestemming van haar man en de debiteur zonder toestemming van zijn crediteur. En, als de moslims van dit land de kufar niet kunnen verdrijven door gebrek aan strijdkrachten, doordat ze niet sterk genoeg zijn, lui zijn, of simpelweg niks doen, dan verspreid de Fard Ain verplichting in de vorm van een cirkel van de ene dichtbij naar de volgende dichtbij. En ook als zij niet slagen, of ze hebben een tekort aan mensen, word het voor de mensen achter hen, en degenen achter hen, verplicht voort te marcheren. Dit proces zet zich voort totdat het Fard Ain de gehele wereld omvat.
Sheich Ibn Taymiyya heeft gezegd over dit onderwerp: “Wat betreft de verdedigende Jihad, wat het verdrijven van een agressor inhoud, het is de meest vergende type Jihad. Zoals door iedereen bevestigd is, is het verplicht om de religie en al wat heilig te beschermen. De eerste verplichting na Iman is het verdrijven van de agressor die een bedreiging vormt voor de religie en wereldse zaken. Er zijn geen conditionele voorwaarden zoals middelen of transport, maar hij word eerder bevochten met alle onmiddellijke mogelijkheden. De Ulama, onze ouderen en anderen hebben hierover gesproken.”
Ibn Taymiyya verdedigd zijn mening van de afwezigheid van de vereiste van transport in zijn antwoord tegen een rechter die zei: “Als Jihad Fard Ain word voor de mensen van een land, is een van de vereisten, in vergelijking met Hajj, dat iemand de middelen moet hebben en het transport als de afstand zo groot is dat hij zijn gebed moet verkorten.”
Ibn taymiyya zei: “Wat de rechter heeft gezegd in vergelijking met Hajj, is nog nooit eerder door iemand gezegd en is een zwak argument. Jihad is een verplichting omdat het gaat om het verdrijven van het kwaad van de vijand, en heeft daarom prioriteit over Hidjr (emigratie omwille van Allah). Voor Hidjr is geen transport vereist. Van de typen Jihad nemen sommigen prioriteit. Het is verder zo dat in een sahih hadith overgeleverd door Ebaad bin Asamaat dat de profeet
heeft gezegd: “het is voor de moslims verplicht te gehoorzamen in tijden van voorspoed en tegenspoed, in waar hij van houd en waar hij niet van houd, zelfs als zijn rechten hem miskend worden.”
Daarom, de pilaar van de meest belangrijke verplichting, is het voortmarcheren in tijden van voorspoed en ook tegenspoed. En zoals al eerder vermeld, in tegenstelling tot Hajj, blijft de verplichting bestaan in tijden van tegenspoed. En dit is tijdens offensieve Jihad. Dus is het duidelijk dat de verdedigende Jihad een veel grotere verplichting met zich meebrengt. Om de heilige zaken en de religie te beschermen tegen de agressor, is een verplichting voor iedereen, zoals door iedereen bevestigd word. De eerste verplichting na imaan is het verdrijven van een vijandelijke agressor die de religie en wereldse zaken bedreigt.”