Bekijk volle/desktop versie : Bill Gates: bezuinig niet op ontwikkelingshulp



23-03-2012, 20:45
Filantroop Bill Gates hoopt dat Nederland niet gaat bezuinigen op ontwikkelingshulp. In een vraaggesprek met de NOS roept de oprichter van Microsoft en de voormalig rijkste man ter wereld de Nederlandse regering op 0,7 procent van het bruto nationaal product te blijven besteden aan ontwikkelingshulp.

Die 0,7 procent komt voort uit de Millenniumdoelen van de Verenigde Naties. In 1970 opperde de Algemene Vergadering van de VN voor het eerst dat rijke landen 0,7 procent van hun bruto nationaal product spenderen aan ontwikkelingshulp.

"Nederlanders zouden trots moeten zijn op hun gulheid. Ze redden levens", aldus Gates. Het zou hem teleurstellen als het terugdringen van begrotingstekorten ten koste van de armsten in de wereld gaat.

Gates, die zelf jaarlijks miljoenen aan goede doelen geeft, benadrukte hoe belangrijk ontwikkelingshulp is. "Ik heb met eigen ogen gezien wat een groot verschil ontwikkelingshulp kan maken. Dat is waarom ik al mijn geld erin steek."

De bedenker van besturingssysteem Windows haalde Groot-Brittannië aan als voorbeeld van hoe het volgens hem wel moet. "Kijk naar Groot-Brittannië. Daar hebben ze een nog groter begrotingstekort, maar bewegen ze zich wel in de richting van die 0,7 procent."

Bron

23-03-2012, 22:04


Geweldig advies. Maar het huidig kabinet kennende... ik hoef mijn zin niet eens af te maken

23-03-2012, 22:45
bla bla bla, als hij en al die mensen zoveel geld pompen in ontwikkelingshulp, waarom is er dan nog zoveel ellende in ontwikkelingslanden? ik geloof er niks van dat mensen begaan zijn met afrika, de blanke man heeft geen baat bij een ontwikkeld, onafhankelijk afrika, hij zal haar rijkdommen blijven stelen en plunderen.