Bekijk volle/desktop versie : Even een vraag aan de zusters eventueel broeders..



Pagina's : [1] 2 3 4 5

22-03-2012, 12:33
Salam alekom,

Is het lastig voor jullie om school te combineren met Islam. Aangezien er zoveel fitna is op school en overal...hoe doen jullie dat met huiswerk en schoolwerk want ik heb echt het gevoel dat ik zondig als ik aan mijn huiswerk ga. Ik wil geen tijd laten voorbijgaan zonder dat ik Allah gedenk. Vinden jullie dat ik overdrijf of hoort het nou eenmaal zo? Ik weet het echt niet meer hoe ik mijn leven een vaste routine kan geven met het opdoen van kennis van islam en school. JazzakaAllahou gairen

Wa salam alekom,

22-03-2012, 12:44


Heeft niemand advies voor mij>?

22-03-2012, 14:08
mijn PERSOONLIJKE mening is dat het niet nodig is voor een moslim of naar school te gaan in nederland voor zowel jongens als meisjes vanwege de vele nadelen en genoeg andere mogelijkheden zonder diploma

22-03-2012, 14:20
Asalaamoe aleykoem zuster,

Is een moeilijke kwestie wollaahi, ik ben gestopt met school door deze probleem.
Ik werd echt depressief als ik het gebed niet kon verrichten en mijn studie ging ook bergafwaarts.
Ik nog een paar maandjes te gaan van examen maar nee, voelde niet goed, zoveel factoren wat tegen de islaam
in gaat.
Het mengen van jongens en meisjes, de hijaab niet correct aan gekleed, het gebed niet kunnen verrichten, in aanmerking komen met vreemde mannen, leraren etc.. Ik was er mee gestopt, de fitnah werd teveel gewoon.
Ik weet niet hoe dit met jou is? Maar er is geen makkelijke advies, of je gaat hiermee door en je maakt je studie af en toont daarna vberouw, of je stopt er nu mee en toont berouw.

Ik weet niet het zuster, moge Allah je een makkelijke weg geven. Ameen.

22-03-2012, 14:50



Citaat door Muhammad_000:
mijn PERSOONLIJKE mening is dat het niet nodig is voor een moslim of naar school te gaan in nederland voor zowel jongens als meisjes vanwege de vele nadelen en genoeg andere mogelijkheden zonder diploma


Vooral niet luisteren naar wat hij zegt. Astaghfur ALLAH.
Geen diploma behalen ! Je weet niet eens wat je zegt.

Je kunt altijd examens gaan afleggen bij een instelling
zo behaal je toch een diploma en moet je geen lessen volgen. Je krijgt cursussen en je studeert het thuis. Eventueel kun je dan bijlessen vragen aan zusters.

22-03-2012, 15:02
Wil je mijn mening weten hierover?

Zusje, studie is ook belangrijk.
Je moet wel in een bepaalde mate opgeleid zijn, moslims zijn slim mashAllah.. Niet dat later iedereen over je heen gaat lopen.
Het is moeilijk dat kan ik begrijpen, maar dat over hw enzo:
Zeg is eerlijk, als je niet naar school zou gaan zou je ook niet 24/7 besteden aan dhikr Allaah.
Dat doet niemand want we zijn nou eenmaal zwakke dienaren, hoe erg we ook ons best zouden doen.
Als je geen school hebt vul je ook niet heel je dag met dhikr, dan komen er weer andere zaken kijken. En dan zal je weer tegen andere soorten fitna aanbotsen.

Ik denk dat je het eerder saai vind, dat is begrijpelijk.
Maar weetje, je moet met iedere situatie goed kunnen omgaan. Ga het niet haten want dan maak je jezelf alleen maar gek, en je zal je school toch wel moeten afmaken.. Doe gewoon je best, des te sneller je ervanaf bent!

Mensen roepen gauw school is nutteloos enzo.. Terwijl je er wel degelijk veel aan hebt. Het maakt je slimmer en is goed voor de sociale ontwikkeling. Oke er is wel veel fitna, maar door niets te doen word het niet beter.
Een advies, ga aub niet stoppen. Je hoeft niet per se met jongens te praten etc op school, misschien zal je er mee geconfronteert worden maar dan dien je gewoon rustig en normaal/netjes/kort te reageren. En mijn ervaring, jongens gaan niet eens met je praten als je er niet zo uit ziet als 'ikzoekaandacht.nl'. Misschien moet je soms overleggen over schoolzaken, zuiver dan je intentie en dan komt het inshaAllah goed. Je hoeft geen hele gesprekjes aan te gaan, gewoon zakelijk klaar.

Kijk ik ben ook geen grote voorstander van school, maar er zit wel gewoon profijt in.
Plus, men mengt zich overal tussen de mannen. Hier op m.nl praat men ook tegen mannen, als je naar buiten gaat zie je ook vreemde mannen. Vraag Allaah om vergemakkeling en versterking van je imaan, opdat Hij tevreden met je mag zijn.

Laatste adviesje, kies de goede vriendinnen inshaAllah, dat zal de zaken ook echt vergemakkelijken voor je. Neem regelmatig oortjes mee en doe ze in als je bv tussenuur hebt ofzo. En geniet van je schoolperiode, ikkan nu wel zeggen is,slecht etc etc, maar het is naast al die rottigheid ook de leukste tijd uit je leven die je later echt zal missen. Geloof me. Geniet, maar geniet met mate natuurlijk.

Moge Allaah het voor je vergemakkelijken en jouw kennis vergroten middels ichlaas & sabr. Amien!

22-03-2012, 16:41
Ik was een tijdje terug een uitspraak tegen gekomen in een van de boeken van shayg Sa'eed Raslaan. Ik kan het helaas nu niet snel vinden. Maar ging over dat de slimme/wijze mensen zorgen doormiddel van hun intentie dat gebruikelijke/alledaagse handelingen veranderen in 'ibaadah (aanbidding), doormiddel van de intentie. Op basis van dit zuster adviseer ik jou om even te kijken wat doe je allemaal op een dag? Wat is noodzakelijk en hoort eenmal bij je leven? Zet dan de intentie om naar dat het omwille van Allah. Ik weet niet in wat voor soort school je zit, welke opleiding je doet etc. Jij kan het beste dit allemaal peilen.

een vb. je gaat slapen: dan zet je je intentie om naar: ik ga slapen, opdat ik morgen fit kan opstaan om salaat fajer te verrichten. Dan is hiermee je slaap in 'ibaadah verandert. En zo kun je het verder doen met allerlei andere zaken.

En zoals de broeder hier boven zei, wij zijn moslims en ons geloof leert ons de middelweg te bewandelen in alle zaken. Je kan jezelf niet gaan opsluiten in je kamer en hele dag dhikr doen, salaat verrichtenen Quraan lezen. Subahana Allah, kijk naar de wijsheid van Allah, alle aanbidiing die een persoon verricht zijn maar de helft van het geloof en het huwelijk is de ander helft. Dit laat zien, dat geloof niet inhoudt dat je 24/7 alleen maar bezig bent met 'ibaadah. Dat doen de engelen al.

22-03-2012, 17:05

Citaat door me_riffia:
Salam alekom,

Is het lastig voor jullie om school te combineren met Islam. Aangezien er zoveel fitna is op school en overal...hoe doen jullie dat met huiswerk en schoolwerk want ik heb echt het gevoel dat ik zondig als ik aan mijn huiswerk ga. Ik wil geen tijd laten voorbijgaan zonder dat ik Allah gedenk. Vinden jullie dat ik overdrijf of hoort het nou eenmaal zo? Ik weet het echt niet meer hoe ik mijn leven een vaste routine kan geven met het opdoen van kennis van islam en school. JazzakaAllahou gairen

Wa salam alekom,
Wa alykomo salaam,

Niet zo zeer om de tijd, die zou u op zich goed moeten kunnen verdelen. Kijkt u terug naar uw dag en haal eruit wat wel of niet noodzakelijk is. De Profeet ‘alyhi salaat wa salaam zei; “ Er is een tijd voor dit en tijd voor dat ”.

Maar het is wel lastig om hier (in het westen) een opleiding/baan te vinden zonder dat het de Islamitische regels overschrijdt, vooral voor de zusters. Ook ik ben gestopt met school omdat ik de Islaam niet vrijuit kon praktiseren. Ik had voorheen in de kinderopvang gewerkt. De reden dat ik voor die richting had gekozen was vooral omdat de collega’s allemaal vrouwen zijn en ik veel van kinderen houd ,kans dat er mannen werkten was te klein. (helaas moest ik wel werken, mijn vader is niet de rijkste en ben niet enigste kind zodat hij mijn zorgverzekering enz. kon betalen) Maar ik kreeg op het werk toch met mannen te maken, de vaders die hun kinderen brachten of op kwamen halen.

Dan werd er weleens raar opgekeken als ik ze geen hand gaf bij een eerste kennismaking en je hebt weleens momenten dat vaders heel dicht bij je komen staan om hun kind (baby) aan je over te dragen. Wat ik heel erg vond, is dat ik niet met een abaya aan kon werken (ik mocht het ook niet), omdat het in de weg stond als je met kinderen allerlei activiteiten gaat doen en je baby’s moet verzorgen. Ook heb je bij het openen of afsluiten van de dag dat je met een vader van een kind alleen in de groep staat (normaal met twee of drie leidsters) . Velen vinden het verder niet leuk dat hun kind door een moslima opgevoed wordt, dat wordt niet rechtsstreeks gezegd maar valt wel te begrijpen uit bepaalde gesprekken met ze. Verder bespaar ik u de commentaar die ik weleens kreeg van omstanders op het werk, het deert mij ook niet.

Ik had daarna besloten om de opleiding Pabo te volgen, maar daar was het nog erger. Nog meer mannelijke collega’s en activiteiten die je moet doen in het bijzijn van mannen. Een optie was om stage te volgen op een Islamitische basisschool, maar vanuit de opleiding mag ik niet 4 jaar lang op dezelfde school stage lopen. Ik heb maar 1 Islamitische basisschool in mijn woonplaats. Met de trein reizen naar een andere stad voor een basisschool , is voor mij 10 keer niks. Ik zou dan constant alleen moeten reizen, in de winter moet je soms voor het fadjr gebed de deur uit als je om 8.30u. moet beginnen. (eerst de bus naar station, dan trein, dan weer bus/tram naar de eindbestemming ). s’ Middags is het weer om 16.30u. al donker. Betekent dat ik dus in het donker moet gaan reizen en zonder mahram nog ook.

Ik had een nicht die eens in een overdekte winkelcentrum werkte. Ze zei tegen mij dat ze bijna een halfjaar lang geen zonlicht zag omdat ze het huis in het donker verliet en pas terug kwam als het donker was. Nou, zo’n leven wil je hebben….

Uiteindelijk is mijn doel ook om alleen kennis op te doen, niet om later te gaan werken, dat zo dus de moeite teveel zijn. Ik heb liever dat ik mijn eer bescherm en Allah Ta’ala vrees, dan dat ik kennis op doe door wegen die haram zijn.

Ik had graag een Islamitische opleiding willen volgen, maar ook dat is niet in mijn woonplaats te doen. Ik zit nu al 2 jaar thuis en heb niks te klagen,sterker nog, ik geniet ervan zie er erg op tegenop om binnenkort weer te werken om mijn verzekering te kunnen betalen. AlhamdoliAllah 3ala koli 7aal.
Wie iets omwille van Allah Ta'ala nalaat, zal door Allah Ta’ala met iets beters terugbetaald worden.

Wa salamo alykom.

22-03-2012, 18:07
Wetten van Allah zijn wetten van Allah!

Het is niet toegestaan om op een school te zitten waar jongens er zijn!
Hoe hard de realiteit is.

22-03-2012, 18:11

Citaat door chickenwings:
Het is verboden om op een forum te komen waar jongens zijn, hoe hard de realiteit ook is.
wetten zijn wetten.
Wow, dat klopt wel.

Men moet niet met 2 maten meten

22-03-2012, 18:15

Citaat door Da3wahLilah:
Wetten van Allah zijn wetten van Allah!

Het is niet toegestaan om op een school te zitten waar jongens er zijn!
Hoe hard de realiteit is.


Citaat door chickenwings:
Het is verboden om op een forum te komen waar jongens zijn, hoe hard de realiteit ook is.
wetten zijn wetten.
.

22-03-2012, 18:17
Op fora's zitten met een islamitische doel is heeeeeeeeel wat anders dan in de pauze zitten met meiden he
En er zit ook een verschil op een gemengde school ziiten is haram. En een vrouw die op de fora zit is niet haram.

Wie meet hier nou met 2 maten?

22-03-2012, 18:17


selaam meid,

Ik zat ook precies met hetzelfde probleem. Ik ben zelf gestopt met studeren, ik deed een HBO studie.Echt een leuke opleiding, alleen super veel werk. Ik had nergens tijd voor. Soms moet je genoegen nemen met wat je hebt. Ik heb hamdoulillah wel een MBO diploma en een baan gelukkig. Ik weet niet hoe jouw situatie is. Ik zou je wel adviseren om een diploma te halen, vooral in deze tijd.

22-03-2012, 18:19

Citaat door Lid:
Wow, dat klopt wel.

Men moet niet met 2 maten meten
Jij moet helemaaaaaaaaal niet praten. Je zegt wel tegen je zusters
ga ga op een harame school blijven terwijl je dat zelf niet doet. Lekker makkelijk hoor!

22-03-2012, 18:21
Oke dat is ee duidelijke mening ik geef je wel gelijk wat betreft dat je geen diploma nodig hebt om het brood te verdienen. Met Allah zijn wil dan.

Pagina's : [1] 2 3 4 5