De nationale identiteitskaart is een officieel identiteitsbewijs en wordt afgegeven door het Marokkaans Ministerie van Binnenlandse Zaken op de leeftijd van 18 jaar. De kaart heeft een verlengbare geldigheidsduur van 10 jaar en is verplicht voor alle Marokkanen, zowel in Marokko als in het buitenland.
In Marokko is de identiteitskaart het belangrijkste stuk voor het aanleggen van alle administratieve dossiers en wordt deze vereist als identiteitsbewijs bij de Marokkaanse overheden en bancaire instellingen.
Het Consulaat vereist eveneens de nationale identiteitskaart om te kunnen voorzien in de gevraagde consulaire dienstverlening (Legalisatie van documenten, afgifte, vervanging of verlenging van paspoorten, afgifte van het trouwboekje of de opmaak van een huwelijksakte&hellip
.
De afdeling van de nationale identiteitskaart binnen dit Consulaat Generaal is belast met het vervullen van alle nodige formaliteiten voor de identificatie van onze onderdanen, de afgifte, verlenging en wijziging van de nationale identiteitskaart (C.I.N). Welke stukken dienen voorgelegd te worden, is afhankelijk van de gevraagde dienstverlening. In alle gevallen dient de aanvrager persoonlijk langs te komen op het consulaat.
» Eerste afgifte van de nationale identiteitskaart
Een uittreksel van de geboorteakte in het Arabisch en in het Frans (minder dan 3 maanden oud) of een gelegaliseerde kopie van het trouwboekje (de pagina’s betreffende de familienaam, de voornaam en de voornaam van de vader)
Bewijs van inschrijving bij het consulaat (opgesteld door dit consulaat)
4 recente pasfoto’s (4,5 cm x 3,5 cm) met vooraanzicht aanvrager, zonder zonnebril en met de oren zichtbaar
Werkgeversverklaring of inschrijvingsbewijs school
Zegelrechten
Grote envelop 32,5 x 23 cm
N.B.:
de betrokkene dient de Marokkaanse nationaliteit te bezitten
» Verlenging van de nationale identiteitskaart
Door het consulaat gelegaliseerd bewijs van inschrijving
De te verlengen nationale identiteitskaart
4 recente pasfoto’s (4,5 cm x 3,5 cm) met vooraanzicht aanvrager, zonder zonnebril en met de oren zichtbaar
Zegelrechten
Werkgeversverklaring verplicht in geval van verandering van beroep
Geboorteuittreksel (minder dan 3 maanden oud)
Grote envelop 32,5 x 23 cm
N.B.:
verlenging vindt plaats na het vervallen de tienjarige geldigheidsduur van de nationale identiteitskaart
» Duplicaat van de nationale identiteitskaart in geval van verlies of beschadiging
Verklaring van verlies van de nationale identiteitskaart, afgegeven door de Nederlandse autoriteiten of door een Marokkaans consulaat (een verklaring op erewoord die gelegaliseerd is door het consulaat kan beschouwd worden als verklaring van verlies).
Uittreksel van de geboorteakte (minder dan 3 maanden oud) of kopie van het trouwboekje (de pagina’s betreffende de familienaam, de voornaam en de voornaam van de vader)
Bewijs van inschrijving bij het consulaat
4 recente pasfoto’s (4,5 cm x 3,5 cm) met vooraanzicht aanvrager, zonder zonnebril en met de oren zichtbaar
Zegelrechten
Bewijsstukken voor elke wijziging (werkgeversverklaring voor wijziging functie, bewijs van inschrijving op nieuw adres in geval van adreswijziging, rectificatievonnis in geval wijziging geboortedatum etc.)
Grote envelop 32,5 x 23 cm
» Wijziging van de geslachtsnaam of van de geboortedatum
Integrale kopie geboorteakte of kopie van het rectificatievonnis betreft de naam of geboortedatum
Uittreksel geboorteakte of gelegaliseerde kopie trouwboekje (pagina’s betreffende de familienaam, de voornaam en de voornaam van de vader)
Inschrijvingsbewijs
4 recente pasfoto’s (4,5 cm x 3,5 cm) met vooraanzicht aanvrager, zonder zonnebril en met de oren zichtbaar
De te verlengen nationale identiteitskaart
Zegelrechten
Grote envelop 32,5 x 23 cm
N.B.:
Een identiteitskaart is verplicht vanaf 18 jaar.
De nationale identiteitskaart is strikt persoonlijk en kan enkel en alleen opgehaald worden door de houder zelf. Er worden enkel uitzonderingen gemaakt voor personen die zich in een penitentiaire inrichting of opvoedingsgesticht bevinden en voor gehandicapten.
De eerste categorie personen kunnen een familielid aanduiden om hun identiteitskaart op te halen op voorwaarde dat zij een machtiging kunnen overleggen die ondertekend is door het hoofd van de instelling waarin de betrokkene verblijft. Wat betreft de tweede categorie personen is het nodig dat zij onder voogdij staan van een van beide ouders of van iemand die verantwoordelijk is voor hun zorg.