Bekijk volle/desktop versie : {Een vergeten Sunnah} Het bevrijden van de gevangen!



Pagina's : [1] 2

20-03-2012, 03:22
Net zoals de plicht tot Jihad, en de plicht tot Khilafah, zijn er nog vele 'vergeten Sunan' die tegenwoordig worden overgeslagen tijdens de lessen en tijdens de preken.

De plicht om de gevangenen te bevrijden is een hele belangrijke plicht met een zeer grote waarde.

Hier insha'Allaah wat uitspraken van de vroegere geleerden over deze verplichting..

20-03-2012, 03:28


Ibn Qudamah Al-Hanbali zei:

Het is verplicht om het losgeld geld te betalen voor de Moslim gevangenen , indien het mogelijk is. Dit werd ook door Umar bin Abdul-Aziz, Imam Malik en Ishaq gezegd. Het is overleverd door Ibn Zubair dat hij aan Al-Hassan bin Ali vroeg over het bevrijden van de gevangenen. Al-Hassan antwoordde: “Het is verplicht over de hele Aarde waarop hij heeft gevochten.” Het is bevestigt dat de Boodschapper van Allah (Salla Allaahu 'alaihi wa Sallam) zei: “Voed de hongerige, bezoekt de zieke en bevrijd de gevangene.” Het is overleverd door Saeed via de keten van Hibban bin Jabalah , dat de Boodschapper van Allah (Salla Allaahu 'alaihi wa Sallam) zei: “Inderdaad is het verplicht voor de Moslims om hun gevangenen te bevrijden of om hun losgeld te betalen.” De Boodschapper van Allah (Salla Allaahu 'alaihi wa Sallam) schreef een brief waarin hij de Muhajireen en Ansar aanraadt: “om de vijandelijke soldaten in hun vestingen te bedwingen en om de Moslims gevangenen met goedheid te bevrijden.” De Boodschapper van Allah (Salla Allaahu 'alaihi wa Sallam) betaalde het losgeld voor twee Moslim mannen door middel van man die hij (Salla Allaahu 'alaihi wa Sallam) had gevangengenomen van Bani Uqail en hij betaalde het losgeld voor twee mensen met een vrouw die als geschenk gegeven werd door Salamah bin Al-Akwa. Deze bewijzen tonen aan hoe de gevangenen bevrijd werden en specificeren niet een bijzondere manier. Nochtans, indien wij de gevangenen door een bijzondere manier kunnen bevrijden dan wordt het verplicht voor ons om die manier te nemen. Dit is wat de juristen deden en zij zeiden: “Het is ons opgelegd om zelfs oorlog te voeren om de Moslims gevangenen vrij te laten, indien wij in een positie zijn om oorlog te voeren.”

{Al-Mughni Boek 9, Pagina 228}


20-03-2012, 03:32

Imam An-Nawawi zei:

Indien de vijand Een of twee Moslim gevangen neemt, is dat dan gelijk aan het binnenvallen van een Islamitische land?

Er zijn twee opinies hierover . De eerste opinie is NEE, omdat de probleem van een Moslim soldaat onbeduidend is. De correctere en andere opinie van de twee is JA omdat de onschendbaarheid van een enkele Moslim groter is dan de onschendbaarheid van een volledige staat., Daarom als de Islamitische Staat dicht bij de locatie is waar de gevangene gevangengenomen werd, dan zou het de gevangene moeten vrijgeven en een bedrag vastellen bij degenen die heeft hem gevangengenomen. (Anderzijds is het betalen van het losgeld geld wajib (opgelegd) indien wij de gevangene erdoor kunnen bevrijden.)

{Ar-Raudah, Boek 10, Pagina 216}


20-03-2012, 03:37

Al-Qurtubi zei:

Onze geleerden hebben gezegd dat het vrijkopen van de gevangenen met geld wajib (verplicht) is, zelfs wanneer geen dirham in de Islamitische Schatkamer overblijft. Ibn Khuwaiz Mindad heeft het bestaan van verzen van de Quran die de verplichting aanduidt de gevangenen vrij te laten bevestigd . Het is ook overlevert dat de Boodschapper van Allah (Salla Allaahu 'alaihi wa Sallam) de gevangenen vrijkocht en anderen beveelde om dit ook te doen. Dit is ook volgens de Moslims en hun consensus genomen dat het verplicht is om de gevangenen te bevrijden door het nemen van geld uit de Islamitische Schatkamer en indien dat niet mogelijk is, dan het wordt opgelegd als een collectieve plicht: indien een persoon het uitvoert, is de zonde van de schouders van de overige Moslims opgeheven. Gerelateerd aan de auteur van Het Boek van Jihad en Vechten in Islamitische Politiek van de auteur van As- Seer Al-Kabeer met zijn commentaar (3/1583) : Het is oke om zowel man als vrouwelijke niet-moslim gevangenen die in de handen van de Moslims zijn te ruilen , voor Moslimgevangenen. Deze mening wordt ondersteund door Abu Yusuf, Muhammad en het is de sterkste mening die wordt ondersteund door Abu Hanifah (moge Allah behaagd met hem zijn).

{2/26}


20-03-2012, 03:39


Ibn Juzai Al-Maliki zei :

Het is noodzakelijk om de Moslims gevangenen uit de handen van de ongelovigen te redden door tegen hen het vechten . Indien de Moslims onbekwaam zijn om dit te doen, dan zijn ze verplicht om het losgeld te betalen. Het ligt al plicht bij een rijke persoon en op de Imam (leider) , om het losgeld te betalen voor de arme mensen, vanuit de Islamitische Schatkamer . Indien zij nog steeds tekortschieten, dan wordt het opgelegd om het van de rijkdom van alle Moslims te nemen, zelfs wanneer het hun rijkdom beëindigt.

{Vermeldt in het boek 'Qawaneen al Ahkaam as-Shar'iyyah' Pagina 172}


20-03-2012, 16:06

Al-Izz ibnu Abdus-Salam zei:

Het bevrijden van De Moslimgevangenen uit de handen van de ongelovige is een van de best middelen om dicht bij Allah komen . Sommige van de geleerden hebben gezegd: “Indien een Moslim is gevangengenomen , wordt het ons verplicht te volharden in het bevechten van de ongelovige vijand tot wij ofwel de Moslimgevangenen hebben bevrijdt ofwel de ongelovige vijand hebben vernietigd. Daarom ,wat zegt u dan als zij grote aantallen Moslims gevangennemen!?”

{Boek 'Ahkam Al-Jihad wa Fadailihi' Pagina 97}


20-03-2012, 16:08

Sheikh-ul-islam Ibn Taymiyyah zei:

De gevangenen bevrijden is een van de grootste opgelegde daden en het betalen van losgeld en andere middelen hiervoor, is een van de geweldigste manieren om dicht bij Allah te komen."

{Zijn Fatawa, Boek 28, Pagina 635}


20-03-2012, 16:12

Ibn Al-Arabi zei:

Tenzij de gevangenen van de zwakkeren en onderdrukten zijn, dan zou de Staat standvastig in haar zaak moeten zijn. Hen met onze lichamen te helpen is wajib (verplicht) en niemand zou achter moeten blijven totdat zij allen erop uitgaan om hen te redden of al hun rijkdom uitgeven om hen te redden. Dit werd door Imam Malik en alle geleerden gezegd. Welzeker, bij Allah horen wij en naar Hem moeten wij terugkeren, indien wij onze broeders in de handen van de vijand achterlaten en zij hebben rijkdom, wapens, grote aantallen, kracht en autoriteit.

{Ahkam Al-Qor'an, Boek 2 Pagina 440}


20-03-2012, 16:14

Ibn Hajar Al-Haithami zei:

Indien de vijand een enkele Moslim gevangenneemt, wordt het wajib (verplicht) op iedereen die de bekwaamheid heeft te snellen naar hun redding (zelfs zonder het zoeken van iemand’s toestemming) . Het is duidelijk dat het verplicht is op iedereen, gelijkaardig op de toestand waar de vijand ons land binnenvalt. Bovendien heeft het redden van onse broeders een hogere prioriteit, want de onschendbaarheid van een Moslim is groter (dan de onschendbaarheid van een Staat).

{Tuhfah Al-Muhtaj, Boek 9, Pagina 237}


20-03-2012, 16:18

Abu Bakr Al-Jassas zei:

Het vrijkopen van Moslims gevangenen is een van de verplichte daden die op ons gevestigd is. Al-Hajjaj bin Artaah verteld over deze regel van zijn grootvader, dat de Boodschapper van Allah (sallalahoe alahi wasalam) een brief naar de Muhajireen en Ansar schreef, om de vijand gevangen te houden in hun bolkwerk, hun gevangenen vrij te kopen voor iets passends en om vrede te sluiten onder de Moslims . Mansoor levert over van Shaqeeq bin Salamah van Abu Musa Al-Ash’ari dat de Boodschapper van Allah (Salla Allaahu 'alaihi wa Sallam) zei: “Voer de hongerige, verspreid de groet (salam) uit, bezoek de zieke en bevrijd de gevangene.” Deze twee dienen als bewijs voor het bevrijden van de gevangenen , vanwege het woord ‘Al-Aani’ die verwijst in het Arabisch naar gevangene. Imran bin Hussain en Salamah bin Al-Akwa’ leveren over dat de Boodschapper van Allah (Salla Allaahu 'alaihi wa Sallam) Moslimgevangenen vrijkocht van heidenen.

{Ahkam Al-Quran, Boek 1, Pagina 58}


20-03-2012, 16:20

Ibn Hajar Al-Asqalani zei:

Het gezegde van Imam Al-Bukhari, ‘Het Hoofdstuk omtrent het Bevrijden van Gevangenen’ verwijst naar het bevrijden van hen uit de handen van de vijand door geld of door andere middelen. Het woord ‘Al-Fakak’, waar de fa (de Arabisch brief) van het woord een fatha (het is ook geoorloofd voor het gebruiken van een kasrah) heeft , betekent te bevrijden. Dit woord is in twee hadiths vermeld. De eerste is de hadith van Abu Musa: “Bevrijdt de gevangene.” Ibn Battal zei dat het bevrijden van de gevangenenopgelegd is als een collectieve plicht ( Fard Kifaya). Deze mening wordt ook door de meerderheid van de geleerden vastgehouden.

{Fath Al-Bari, Boek 6, Pagina 167}


20-03-2012, 16:26
De grootste geleerden van vroeger noemden het Fard Ayn om een enkele Moslim te bevrijden..
Imam Nawawi sprak van 1 of 2..


Wat moeten wij vandaag de dag zeggen... met alleen in Saudia meer dan 15 duizend politiek gevangenen,,
Wat moeten we zeggen over Abu Ghraib, waar zelfs de foto's van uitlekten..
Wat moeten we zeggen over Guantanamo en Baghram?
de lijst is lang..


Wat moeten we doen met de brief van zuster Fatima uit de Iraakse gevangenis waarin ze verteld 9 keer verkracht te zijn op 1 dag..

Wallahi de Ummah is een schande als we niet voor elkaar kunnen opkomen..

20-03-2012, 16:37


Hoeveel gevangenen heb jij bevrijd revolutie030?

20-03-2012, 16:45

Citaat door salaf:
Hoeveel gevangenen heb jij bevrijd revolutie030?
Geen enkele..
Waarom die vraag akhi?

20-03-2012, 16:45

Abu 'Ubayd al 'Asqalaani zei:

Ik heb Abu 'Ubaidah al Khawas nu al veertig jaar lang niet zien lachen. Er werd gezegd tegen hem: "Waarom lach je niet?" Hij antwoordde: "Hoe kan ik lachen terwijl er nog steeds een Moslim gevangen gehouden wordt door de Mushrikkeen?!"

{Sifaat al Safwah, Boek 2, Pagina 416}




SubhanAllaah, kijk het hart voor de Ummaah! Wallahi deze uitspraak heeft me verbaasd gewoon..

Pagina's : [1] 2