Bekijk volle/desktop versie : Uitnodiging inspirerende gespreksessie Marokaanse meiden en vrouwen Kiezen voor Werk



19-03-2012, 16:49
Met het ‘Kiezen voor Werk?’ project wil Diversion, in samenwerking met een aantal Amsterdamse vrouwenorganisaties, Marokkaanse jonge vrouwen met elkaar en met hun omgeving in gesprek laten gaan over de keuze om al dan niet te (blijven) werken.

Daartoe worden er twee dialoogsessies voor Marokkaanse vrouwen georganiseerd. De uitkomsten van de sessies worden gebruikt als input voor een werkconferentie met vrouwenorganisaties en organisaties gericht op de toeleiding naar werk, en een projectpakket voor vrouwenorganisaties, dat hen in staat stelt dit onderwerp met hun achterban te bespreken.

•Moet ik als vrouw voor mijn gezin zorgen of is het ook belangrijk om mijn eigen geld te verdienen?
•Is het slecht voor mijn kinderen als ik ze naar de crèche breng?
•Gaat niet al mijn geld op aan de crèche? En hoe zit het dan met toeslagen?
•Kun je voor een gezin zorgen en tegelijkertijd werken?
•Moet ik blijven werken als mijn man genoeg verdient om van te leven?

Dit zijn vragen die veel vrouwen tegenkomen als ze trouwen of kinderen krijgen. Ze moeten dan kiezen of ze (blijven) werken of thuis voor hun gezin gaan zorgen.

Dit is natuurlijk een heel belangrijke keuze, en veel vrouwen hebben het gevoel dat ze er met niemand over kunnen praten. Soms denken ze dat ze niet zelf mogen kiezen, omdat het niet mag van hun man of hun familie. Zij zitten in een lastige situatie. De Nederlandse samenleving zegt dat zij moeten werken en hun familie zegt soms juist nee. Maar wat vinden de vrouwen er zelf van? Dat is waar het “Kiezen voor Werk?” project over gaat.

•Hoe denken Marokkaanse vrouwen over de keuze om wel of niet te werken?
•Welke keuzes maken zij of zullen zij maken als ze trouwen of kinderen willen?
•Vinden zij dat je de zorg voor je kinderen en je man kan combineren met het hebben van een baan?
•Wat is belangrijk voor deze vrouwen?

Dialoogsessies
Marokaanse vrouwen gaan met vrouwen uit hun eigen gemeenschap in gesprek over dit thema en luisteren naar elkaars verhalen om van elkaar te leren. Sommige vrouwen hebben een betaalde baan en combineren de zorg voor man en kinderen met hun werk terwijl andere vrouwen zonder betaalde baan juist weer heel actief zijn door middel van vrijwilligerswerk, activiteiten binnen de gemeenschap en (mantel)zorg. Al deze vrouwen hebben hun eigen waarde en hun eigen verhalen die zij op deze bijeenkomsten met elkaar kunnen delen.

De eerste bijeenkomst van elke groep is met alleen maar vrouwen, werkend of niet werkend maar bij de tweede bijeenkomst zullen de vrouwen gevraagd worden om een of meerdere personen uit hun sociale omgeving mee te nemen om zo ook deel te nemen aan het gesprek. Dit kan een echtgenoot, vader, moeder, kinderen of iemand anders zijn.

Aan een bijeenkomst nemen ongeveer 35 vrouwen deel. Er wordt gediscussieerd in kleine groepjes. De discussie is in het Nederlands, maar doordat alle vrouwen dezelfde achtergrond hebben kan eenvoudig vertaald of getolkt worden indien deelneemsters daar behoefte aan hebben.

Is jouw organisatie of ben jij als Marokkaanse vrouw geïnteresseerd in dit thema en wil je graag meepraten? Dan ben je van harte uitgenodigd op de onderstaande data:


--------------------------------------------------------------------------------


Eerste bijeenkomst Marokkaanse vrouwen

Zondag 25 maart 2012. 11:00-13:00 uur


Tweede bijeenkomst Marokkaanse vrouwen en hun sociale omgeving

Zondag 1 april 2012. 11:00-13:00 uur



Locatie beide bijeenkomsten

Vrouwenontwikkelingscentrum Vrouw en Vaart

President Allendelaan 733, 1068 VN Amsterdam (Osdorp)

Te bereiken met bus 61, 69 of 369. Halte: Oeverpad (HvA) of bus 63. Halte: Geer Ban.


--------------------------------------------------------------------------------

Aanmelden

Wil je je aanmelden of heb je vragen? Reageer op dit forum of mail of bel met:



Khadija Bentaher en Ilse van der Caaij van Diversion

kbentaher@diversion.nl of 020-305 92 83

icaaij@diversion.nl of 020-305 92 75