Bekijk volle/desktop versie : ikea keuken



18-03-2012, 10:17
binnenkort moet en ga ik een huis kopen insha allah.
ik wil er een ikea keuken in gaan zetten maar weet niet wat ervan te verwachten.
is het kwaliteit?
is het makkelijk te monteren e.d.
ervaringen??

18-03-2012, 13:55


Moet ? je moet helemaal niks, je mag het niet, denk daar maar eerst even over na, Riba is 1 van de grootste zonden..

18-03-2012, 13:57
Uit de Heilige Koran: Allah (عز وجل) heeft gezegd:

"Zij die de woeker verteren zullen alleen maar opstaan zoals hij opstaat die de door de aanraking van de satan in elkaar geslagen wordt. Dat komt omdat zij zeiden; handel is gelijk aan woeker. Maar Allah heeft de handel toegestaan en de woeker verboden. En hij tot wie een aansporing van zijn Heer komt en er dan mee ophoud, mag houden wat hij al heeft verworven. Zijn zaak wordt naar Allah verwezen. Maar wie het weer doen, zij zijn het die in het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven." (zie vertaling v.d. betekenis van soerah Al-Bakarah: 275)

"Jullie die geloven! Vreest Allah en ziet af van de woeker die nog over blijft, als jullie gelovig zijn. Als jullie het niet doen, voorziet dan oorlog van Allah en zijn gezant, maar als jullie berouw hebben, dan mogen jullie je kapitaal behouden. Doet niemand onrecht aan en onderga geen onrecht." (zie vertaling v.d. betekenis van soerah Al-Bakarah: 278, 279)

Uit de Soennah:

Van Jabir ibnu Abdullah: de Boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) heeft gezegd:
"vervloekt is degene die rente (riba) ontvangt en aan anderen geeft en degene die als getuigen optreden en die genen die het noteert." (overgeleverd door Boecharie, Moeslim, Ahmed, Abu Daoued, Tirmizie)Van Abdullah ibnu Mes3oed: de Profeet (صلى الله عليه وسلم) heeft gezegd: "De riba is 73 soorten de aller lichtste is gelijk aan de gene die geslachtsgemeenschap heeft met zijn moeder." (overgeleverd door El-Hakim)

Van Abdullahi ibnu Handhala: de Boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) heeft gezegd: "Iemand die van één Dirhem rente eet terwijl hij dat weet is erger dan het plegen van 36 keer overspel." (Overgeleverd door Ahmed ibnu Hambel Et-tabarani)

En Allah weet het beste

18-03-2012, 14:12
Ik heb een vorige jaar met dezelfde vraag gezeten.
Wat ik je aanraad is het volgende: Denk er even over na om welk soort keuken je wilt, ( gewoon recht, met een hoek, kookeiland) etc.
Meet hoeveel ruimte je hebt voor je keuken.
Ga langs verschillende keukenwinkels ( Ikea, keukenconcurrent, Bruynzeel etc) en laat daar een offerte maken en kies uiteindelijk de degene die er de scherpste prijs voor geeft.
Bedenk ook of je electrisch of op gas wilt koken en welk apparatuur je wilt in je keuken.
Laat je geen dingen aansmeren zoals een kraan, want die kan je bij bouwmarkten zoals gamma enzo veel goedkoper halen.

Over het zelf monteren: ik zou er niet aan beginnen of je moet heel erg handig zijn en vaker een keuken hebben geplaatst.
De keukenzaken hebben vaak eigen monteurs die het voor je kunnen doen maar dan betaal je echt veel, voor mij was dat 800 euro, maar ik heb het via iemand laten doen die erg handig is en was veel goedkoper uit en het tresultaat was erg goed.

Succes ermee

18-03-2012, 18:59



Citaat door Djennah2011:
Moet ? je moet helemaal niks, je mag het niet, denk daar maar eerst even over na, Riba is 1 van de grootste zonden..
ik ben niet dom en weet heel goed wat de islam voorstaat met rente.
riba of rente is niet per definitie hetzelfde als woeker en het opeten ervan doe je ook niet.
ik ga niet in discussie over dit soort zaken maar mijn persoonlijke situatie is gewoon dat ik in een situatie zit waarbij ik geen andere keus heb dan kopen, hoe vervelend ook

20-03-2012, 15:36

Citaat door Djennah2011:
Uit de Heilige Koran: Allah (عز وجل) heeft gezegd:

"Zij die de woeker verteren zullen alleen maar opstaan zoals hij opstaat die de door de aanraking van de satan in elkaar geslagen wordt. Dat komt omdat zij zeiden; handel is gelijk aan woeker. Maar Allah heeft de handel toegestaan en de woeker verboden. En hij tot wie een aansporing van zijn Heer komt en er dan mee ophoud, mag houden wat hij al heeft verworven. Zijn zaak wordt naar Allah verwezen. Maar wie het weer doen, zij zijn het die in het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven." (zie vertaling v.d. betekenis van soerah Al-Bakarah: 275)

"Jullie die geloven! Vreest Allah en ziet af van de woeker die nog over blijft, als jullie gelovig zijn. Als jullie het niet doen, voorziet dan oorlog van Allah en zijn gezant, maar als jullie berouw hebben, dan mogen jullie je kapitaal behouden. Doet niemand onrecht aan en onderga geen onrecht." (zie vertaling v.d. betekenis van soerah Al-Bakarah: 278, 279)

Uit de Soennah:

Van Jabir ibnu Abdullah: de Boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) heeft gezegd:
"vervloekt is degene die rente (riba) ontvangt en aan anderen geeft en degene die als getuigen optreden en die genen die het noteert." (overgeleverd door Boecharie, Moeslim, Ahmed, Abu Daoued, Tirmizie)Van Abdullah ibnu Mes3oed: de Profeet (صلى الله عليه وسلم) heeft gezegd: "De riba is 73 soorten de aller lichtste is gelijk aan de gene die geslachtsgemeenschap heeft met zijn moeder." (overgeleverd door El-Hakim)

Van Abdullahi ibnu Handhala: de Boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) heeft gezegd: "Iemand die van één Dirhem rente eet terwijl hij dat weet is erger dan het plegen van 36 keer overspel." (Overgeleverd door Ahmed ibnu Hambel Et-tabarani)

En Allah weet het beste
HELEMAAL gelijk ik snap niet dat mensen huizen kopen met riba!!!!! alleen maar om wat luxer te zijn allahifed het luxe is in het hiernamaals en niet in deze wereld!!!

21-03-2012, 08:43

Citaat door blurp:
ik ben niet dom en weet heel goed wat de islam voorstaat met rente.
riba of rente is niet per definitie hetzelfde als woeker en het opeten ervan doe je ook niet.
ik ga niet in discussie over dit soort zaken maar mijn persoonlijke situatie is gewoon dat ik in een situatie zit waarbij ik geen andere keus heb dan kopen, hoe vervelend ook
Ik heb nergens aangegeven dat je 'dom' bent. Ik heb je slechts een nasiha gegeven en wat je ermee doet moet je helemaal zelf weten. Ik blijf erbij dat je echt niet genoodzaakt ben te kopen, er zijn zat andere oplossingen, maar goed, moge Allah je situatie vergemakkelijken. en Je huis koop je met rente beste broeder, en dat wordt je eigendom, en wanneer je het gaat verkopen wordt de waarde van het huis geld, en met geld koop je onder andere levensmiddelen.

21-03-2012, 08:44

Citaat door haja:
HELEMAAL gelijk ik snap niet dat mensen huizen kopen met riba!!!!! alleen maar om wat luxer te zijn allahifed het luxe is in het hiernamaals en niet in deze wereld!!!
mee eens.

22-03-2012, 17:42

Citaat door blurp:
binnenkort moet en ga ik een huis kopen insha allah.
ik wil er een ikea keuken in gaan zetten maar weet niet wat ervan te verwachten.
is het kwaliteit?
is het makkelijk te monteren e.d.
ervaringen??
oke wacht, waar zien jullie staan dat zij de keuken niet in een keer kan betalen?
er wordt hier niet om nasiha gevraagd, maar om advies wat betreft keuken van ikea, welke moslim weet nou niet dat riba haram is? oh ja de qardawi-volgers dan..