Bekijk volle/desktop versie : Studie HBO Rechten P daarna Universiteit Rechten.



Pagina's : [1] 2

29-02-2012, 19:54
Beste leden,

Mensen in mijn omgeving raden mij af om na mijn P te hebben behaald, naar de Uni te gaan.
Zijn er leden die hier ervaring mee hebben?

Gr. FS.

02-03-2012, 10:28


Wil ik ook dringend weten!

03-03-2012, 10:32
Ja ik ook maar is de overstap niet te groot .....

03-03-2012, 15:20
Ik zat in hetzelfde scheutje haha. Ik ben uiteindelijk op het HBO gebleven, na lang twijfelen. Tot op de dag van vandaag heb ik er geen spijt van elhamdouliah. Na mijn HBO Rechten diploma kan ik er altijd nog een Master van 1jr of 2jr (afhankelijk van welke universiteit) aan vast plakken. Dan heb ik met mijn HBO diploma een iedergeval praktijk ervaring kunnen opdoen, want weet wel dat HBO meer praktijk is en Uni slechts theorie.

Ik begrijp jullie twijfels volkomen, want ik had me zelfs al ingeschreven op de Uni, maar op het laatste moment toch maar terug getrokken. (Ben zelfs bij de introductie geweest haha)

Succes met het maken van jullie keuze! Misschien dat salaat el istikhara jullie zal helpen inshaAllah.

Wa'alaikom salaam.

04-03-2012, 00:47


Het ligt eraan, als je een toga beroep (Advocaat/Rechter/OvJ) wilt uitoefenen kan het verstandig zijn, want je wordt alleen toegelaten tot deze beroepen als je je bachelor op de uni hebt gehaald. Dus na je HBO-diploma je master op de uni halen is niet mogelijk. Maar eerst je HBO is wel veel verstandiger, je zal meer praktijk ervaring opdoen en je zal meer kennis vergaren. Op de uni is de stof puur theorie maar je leert daar niet hoe je efficiënt kunt samenwerken, of zoeken in juridische databanken, projecten in elkaar zetten etc.

Je kunt ook kijken wat hogescholen bieden voor het voortzetten van je opleiding op de uni. In mijn geval op de Hogeschool van Amsterdam is het mogelijk om een doorstroom programma of schakel programma te volgen, waar je zowel op de hogeschool als op de universiteit studeert en waar het wel mogelijk is om één van de hierboven genoemde toga beroepen uit te oefenen.

04-03-2012, 00:48
Het ligt eraan, als je een toga beroep (Advocaat/Rechter/OvJ) wilt uitoefenen kan het verstandig zijn, want je wordt alleen toegelaten tot deze beroepen als je je bachelor op de uni hebt gehaald. Dus na je HBO-diploma je master op de uni halen is niet mogelijk. Maar eerst je HBO is wel veel verstandiger, je zal meer praktijk ervaring opdoen en je zal meer kennis vergaren. Op de uni is de stof puur theorie maar je leert daar niet hoe je efficiënt kunt samenwerken, of zoeken in juridische databanken, projecten in elkaar zetten etc.

Je kunt ook kijken wat hogescholen bieden voor het voortzetten van je opleiding op de uni. In mijn geval op de Hogeschool van Amsterdam is het mogelijk om een doorstroom programma of schakel programma te volgen, waar je zowel op de hogeschool als op de universiteit studeert en waar het wel mogelijk is om één van de hierboven genoemde toga beroepen uit te oefenen.

04-03-2012, 17:03
Beste topicstarter,

Momenteel volg ik een schakelprogramma rechtsgeleerdheid aan de uni (1 jaar bachelor/1 jaar master). Hiervoor heb ik de opleiding HBO rechten afgerond. Graag wil ik advocaat worden. Helaas volg ik het schakelprogramma al voor de tweede keer (helaas ben ik niet de enige). Er is een groot verschil tussen studenten die vanaf jaar 1 beginnen en studenten die van het HBO afkomen. Voor mij was het dus verstandiger geweest als ik na het behalen van mijn p gelijk was doorgegaan naar de uni. Op de uni wordt alles veel beter uitgelegd en als je een togaberoep wil gaan uitoefenen (dus civiel effect wil behalen) adviseer ik om na je p door te gaan naar de uni.
Graag geef ik je nog een tip mee. Neem gelijk een bijbaan als bijv. juridisch secretaresse. Ik ben momenteel aan het solliciteren en het valt zwaar tegen. Ze verwachten dat je na je opleiding al 2 tot 3 jaar ervaring hebt.

04-03-2012, 22:24

Citaat door LaSevaDona:
Ik zat in hetzelfde scheutje haha. Ik ben uiteindelijk op het HBO gebleven, na lang twijfelen. Tot op de dag van vandaag heb ik er geen spijt van elhamdouliah. Na mijn HBO Rechten diploma kan ik er altijd nog een Master van 1jr of 2jr (afhankelijk van welke universiteit) aan vast plakken. Dan heb ik met mijn HBO diploma een iedergeval praktijk ervaring kunnen opdoen, want weet wel dat HBO meer praktijk is en Uni slechts theorie.

Ik begrijp jullie twijfels volkomen, want ik had me zelfs al ingeschreven op de Uni, maar op het laatste moment toch maar terug getrokken. (Ben zelfs bij de introductie geweest haha)

Succes met het maken van jullie keuze! Misschien dat salaat el istikhara jullie zal helpen inshaAllah.

Wa'alaikom salaam.

Citaat door faisAlHoceima:
Het ligt eraan, als je een toga beroep (Advocaat/Rechter/OvJ) wilt uitoefenen kan het verstandig zijn, want je wordt alleen toegelaten tot deze beroepen als je je bachelor op de uni hebt gehaald. Dus na je HBO-diploma je master op de uni halen is niet mogelijk. Maar eerst je HBO is wel veel verstandiger, je zal meer praktijk ervaring opdoen en je zal meer kennis vergaren. Op de uni is de stof puur theorie maar je leert daar niet hoe je efficiënt kunt samenwerken, of zoeken in juridische databanken, projecten in elkaar zetten etc.

Je kunt ook kijken wat hogescholen bieden voor het voortzetten van je opleiding op de uni. In mijn geval op de Hogeschool van Amsterdam is het mogelijk om een doorstroom programma of schakel programma te volgen, waar je zowel op de hogeschool als op de universiteit studeert en waar het wel mogelijk is om één van de hierboven genoemde toga beroepen uit te oefenen.

Citaat door Ileyna:
Beste topicstarter,

Momenteel volg ik een schakelprogramma rechtsgeleerdheid aan de uni (1 jaar bachelor/1 jaar master). Hiervoor heb ik de opleiding HBO rechten afgerond. Graag wil ik advocaat worden. Helaas volg ik het schakelprogramma al voor de tweede keer (helaas ben ik niet de enige). Er is een groot verschil tussen studenten die vanaf jaar 1 beginnen en studenten die van het HBO afkomen. Voor mij was het dus verstandiger geweest als ik na het behalen van mijn p gelijk was doorgegaan naar de uni. Op de uni wordt alles veel beter uitgelegd en als je een togaberoep wil gaan uitoefenen (dus civiel effect wil behalen) adviseer ik om na je p door te gaan naar de uni.
Graag geef ik je nog een tip mee. Neem gelijk een bijbaan als bijv. juridisch secretaresse. Ik ben momenteel aan het solliciteren en het valt zwaar tegen. Ze verwachten dat je na je opleiding al 2 tot 3 jaar ervaring hebt.
Op mijn school is het mogelijk om een sckakelprogramme te volgen. Het duurt 6 jaar HBO + uni. Alleen ik heb zoiets van "waarom 6 jaar? Als 't ook sneller kan?" Jullie hebben wel gelijk met dat de uni meer theorie is. Door het HBO zal je over meer praktijk ervaring beschikken. Op het HBO krijg je vaak vakken waarvoor je maar een paar puntjes krijgt en waaraan je ook niks hebt op de uni is dit niet het geval.

Ik heb inderdaad ook gehoord dat werkgevers liever iemand aannemen die werkervaring heeft.

Inshallah zal ik snel mijn keuze kunnen maken! Bedankt voor de tips allemaal.

04-03-2012, 23:00
Hoe zit het dan met de opleiding SJD? Ik twijfel namelijk ook heel erg.

04-03-2012, 23:16
Is wat complexer, want met een SJD kan je -vaak niet- schakkelen en master volgen. SJD en Rechtsgeleerdheid worden gezien als twee verschillende opleidingen en niet als soort van vervolgopleiding. Wil jij na je HBO diploma een Rechtenstudie volgen op de uni, dan raad ik jou wel aan om meteen vanaf het eerste jaar te beginnen aan de uni. Anders moet je na je HBO weer helemaal in de eerste beginnen van de Uni. (SJD heeft namelijk geen civiel effect)

WaSalaam.

05-03-2012, 09:48
Ik heb wel spijt dat ik na mijn P geen Uni heb gedaan, puur omdat het nu voor studenten steeds duurder wordt om te studeren.
Als ik de tijd kon terugdraaien dan had ik een schakelprogramma gevolgd of na mijn P naar de uni gegaan.

Daarnaast, zoals een lid al aangaf, het gebrek aan ervaring is echt een grote probleem.. er is gewoon geen werk.

05-03-2012, 20:54

Citaat door LaSevaDona:
Is wat complexer, want met een SJD kan je -vaak niet- schakkelen en master volgen. SJD en Rechtsgeleerdheid worden gezien als twee verschillende opleidingen en niet als soort van vervolgopleiding. Wil jij na je HBO diploma een Rechtenstudie volgen op de uni, dan raad ik jou wel aan om meteen vanaf het eerste jaar te beginnen aan de uni. Anders moet je na je HBO weer helemaal in de eerste beginnen van de Uni. (SJD heeft namelijk geen civiel effect)

WaSalaam.
Bedankt voor je reactie! Ik wil geen rechtsgeleerdheid volgen maar richting criminologie.. vandaar ook de keuze voor SJD. Weet je toevallig hoe het daarmee zit?

29-05-2013, 19:48



Citaat door Cinderella1990:
Zijn er hier nog mensen die aangeven dat het verstandig is om na je P te hebben behaald na UNI te gaan?



Ik begin namelijk in shaa allah next year met hbo rechten.
doen!! ik heb zo een spijt dat ik niet naar de uni ben gegaan na mn P. Ik wilde voor het schakelprogramma gaan wat toen aangeboden werd en haalde het op 1 studiepunt niet om daaraan deel te nemen. Klasgenoten die nu het schakelprogramma volgen vinden het erg zwaar en komen uiteindelijk terug. DIt komt omdat je zowel de vakken aan hbo als uni volgt.

Als je na je P naar de uni gaat, zijn het alleen de vakken van uni die je moet volgen. Heb je doorzettingsvermogen en ben je gedisciplineerd en wil je echt studeren! Zeg ik doennnnnnnnnnnn

Ben je dat niet zeg ik verspil je tijd niet

Succes

29-05-2013, 23:23
uni is echt zwaar meid! hoewel rechten weer iets minder zwaar is dan meer wiskundige en econ. richtingen blijft et zwaar. Ga eerst vragen aan studenten hoe die opleiding bevalt. Maar alles ligt eerlijk gezegd aan jezelf! als je moeite wil doen dan komt alles wel goed...

Probeer het tenminste dan weet je ineens hoe het zit

30-05-2013, 21:29
Het is geheel van jezelf afhankelijk. Zolang je doorzettingsvermogen en discipline hebt zal het je vast lukken.
Ik heb er ook veel over getwijfeld, maar alsnog gewaagd en die stap genomen. Heb er nu totaal geen spijt van.

Pagina's : [1] 2