Bekijk volle/desktop versie : 'Agenten moeten vaker schieten'



27-02-2012, 11:09
Politiemensen worden geïnstrueerd sneller hun dienstwapen te trekken.

De wet is weliswaar niet veranderd, maar agenten worden wel bewuster gemaakt van hun bevoegdheden, zegt korpschef van Brabant-Zuidoost Simone Steendijk maandag in de Volkskrant. De geweldscriminaliteit daalt, maar het geweld wordt wel grimmiger, verklaart Steendijk de gewijzigde instructie. "En het geweld tegen agenten is toegenomen." Nu kiezen agenten die een verwarde drugsverslaafde met een mes op zich af zien komen vaak voor pepperspray, geeft Steendijk als voorbeeld. "Dat werkt niet altijd bij mensen die onder invloed zijn van narcotica. Je kunt dan beter je wapen gebruiken."

"Vroeger waren we terughoudend met geweld. Nu zeggen we: trek eerder je vuurwapen en dreig ermee, vuur desnoods een waarschuwingschot af", licht een woordvoerder van de Raad van Korpschefs. "Als dat onvoldoende werkt, schiet je desnoods in de benen. Zo voorkom je dat je in een noodweersituatie belandt." De Rijksrecherche onderzocht vorig jaar dertig schietincidenten, waarbij 29 gewonden en vijf doden vielen door politiekogels. Dat is twee keer meer dan vijf jaar eerder.

Lector Veiligheid aan de Hogeschool Windesheim Jaap Timmer zegt dat dit niet betekent dat agenten vaker geweld zijn gaan gebruiken. "Als je over de lange termijn kijkt, is er geen stijging." Volgens Timmer is er geen verband tussen de aanmoediging om sneller een wapen te trekken en het aantal incidenten waarbij agenten schieten.

(Novum)

27-02-2012, 11:17


Sneller je wapen trekken is niet hetzelfde als vaker schieten.

27-02-2012, 23:17
Eindelijk gaan we wat beleven op straat !

28-02-2012, 00:45
Er staat die agenten wat te wachten zeg, met al die hoge boetes van tegenwoordig en de agressie die daardoor ontstaat, wild wild west....

28-02-2012, 00:47


ga pedo,s opsporen !!! xxxxxxxxxxs

28-02-2012, 00:58
En even later; "Agenten schieten te vaak".

28-02-2012, 01:27
Ik geloof het best, die honden doen tegenwoordig alles.

28-02-2012, 01:29
De criminaliteit daalt al jaren en dan komt er een dodo die dit gaat voorstellen?

Nederland is gek geworden, iedereen lijkt wel gehersenspoeld door de krant van zwakker Nederland.

28-02-2012, 07:56

Citaat door Moker__Oujdi:
De criminaliteit daalt al jaren en dan komt er een dodo die dit gaat voorstellen?

Nederland is gek geworden, iedereen lijkt wel gehersenspoeld door de krant van zwakker Nederland.
Je doet me denken aan die kerel die op de radio hoort dat er een spookrijder is ......en denkt één spookrijder? honderden!

28-02-2012, 08:33

28-02-2012, 08:56

Citaat door PSVamzy-:
ga pedo,s opsporen !!! xxxxxxxxxxs
Die hebben vrij spel.

28-02-2012, 09:02
van mijn mogen ze gerust wat gangsters in de benen schieten.

28-02-2012, 09:05



Citaat door AirbusA380:
van mijn mogen ze gerust wat gangsters in de benen schieten.
Opkomende geweldsspiraal, je zal zien dat gangsters voortaan scheenbeschermers gaan dagen door je opmerking.

28-02-2012, 12:23
nou ja zeg.. als die agenten vaker mogen schieten zijn er meer marokkaanen in het ziekenhuis dan in de gevangenis ofiets..

28-02-2012, 15:26

Citaat door skygod:
Je doet me denken aan die kerel die op de radio hoort dat er een spookrijder is ......en denkt één spookrijder? honderden!
Ik snap je vergelijking niet.