Bekijk volle/desktop versie : Hard! Gedist worden voor 16 miljoen mensen.



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

23-11-2004, 00:14
Verdonk krijgt geen hand van imam

Minister van Vreemdelingenzaken en Integratie Rita Verdonk heeft zaterdag een bijeenkomst van ongeveer vijftig imams bijgewoond. Het onderwerp was vrijheid van meningsuiting. Verdonk pleitte onder andere voor een Nederlandse imamopleiding, waar imams grondige kennis van de samenleving kunnen opdoen. De woorden van Verdonk werden door een tolk vertaald in het Arabisch, hetgeen Verdonk tekenend vond voor de situatie. Na afloop zei ze dan ook de discussie volgend jaar te willen voortzetten, maar dan in het Nederlands.

De bijeenkomst begon al goed toen Verdonk geen hand kreeg van een imam uit Tilburg. "Met alle respect, maar ik mag een vrouw geen hand geven. Dat mag niet van de islam", aldus de imam tegen Verdonk. De minister bracht hier nog tegen in dat iedereen toch gelijk is, maar dit mocht niet baten. "Nou, dan hebben we gelijk iets om over te praten", aldus Verdonk.

"We moeten met elkaar de radicale elementen isoleren en elimineren en met alle fatsoenlijke mensen in Nederland een vuist maken", zo sprak Verdonk de imams toe. De Amsterdamse wethouder van Integratie Ahmed Aboutaleb voegde hieraan toe dat er ook actief moet worden opgetreden tegen discriminatie: "We moeten zowel tegen extremisme als tegen uitsluiting strijden."

Verdonk zei de laatste tijd een verandering in de houding van moslimorganisaties te hebben waargenomen. "Ze nemen nu hun verantwoordelijkheid en gaan de dialoog aan, hetgeen keihard nodig is." Verdonk denkt dat de imams een "brugfunctie" kunnen vervullen tussen de moslims en de bredere samenleving. "In hun preken kunnen ze oplossingen aandragen voor de dagelijkse problemen van de gelovigen", aldus de minister.

Aboutaleb drong er bij de imams op aan binnen de moskee alle moeilijke onderwerpen te bespreken. "Als we dat zelf niet doen, zullen buitenstaanders ons keihard aanpakken. We moeten het debat op het scherpst van de snede voeren. Maar wees wel bewust van het effect van wat u zegt", aldus de wethouder.

Aboutaleb sloot af met een oproep tot de imans, eerst in het Arabisch en daarna in het Nederlands. "U moet vasthouden aan de hoogste waarden van menselijkheid. Dat wil zeggen: vergevingsgezindheid, dialoog en respect. Moslims moeten een volk van het midden zijn en niet van extremisme en controverse. U moet ambassadeurs van het goede zijn, die oproepen tot een veilige samenleving."


Ahmed Aboutaleb is echt een persoon die tussen enn schip en wal is geraakt meskien.Hij wordt niet geaccepteerd bij de Moslims/Marokkanen en niet bij de Nederlanders.


Wat vinden jullie ervan? Had die imam gewoon haar een hand moeten geven in deze tijd?
Of moest hij zich houden aan de wetten van de Islam

Het is niet toegestaan voor zowel de man als de vrouw om een niet-mahram een hand te geven.

Zij (cAa’ieshah) zei: ,,En de hand van de Boodschapper van Allah heeft nooit de hand van een vrouw aangeraakt, behalve die van een vrouw die van hem was.” (al-Boechari)

In een andere overlevering, toen de vrouwen bij de Profeet (vrede zij met hem) kwamen om de eed van trouw af te leggen en zij hem een hand wilden geven, zei hij: “Ik geef de vrouwen geen hand.” (Ibn Maadjah en sahih verklaard door al-Albaani)


Ook zei de Profeet (vrede zij met hem): “Dat iemand van jullie met een ijzeren staaf in zijn hoofd wordt doorboord is beter voor hem, dan dat hij een vrouw aanraakt die niet halal voor hem is.” (Tabaraani)

23-11-2004, 00:17



Citaat door Raihana:
Ik ben trots op Imam Abu Suhaib van Tilburg dat hij Mevr Verdonk geen hand wilde geven..
Haram is haram!
http://forums.marokko.nl/newreply.php?do=newreply&p=7232120

23-11-2004, 00:17
Alleen jammer dat zijn Nederlands niet goed was, om zichzelf beter te verwoorden en uitleg te geven..

23-11-2004, 00:18
Aha, er was al een topic over geopend

23-11-2004, 00:19



Citaat door IlLeGal_NaDoR:
Aha, er was al een topic over geopend
Zoiets, maar vind deze duidelijker..

Ps: Leuke ondertekening, alleen die bavaria kon je achterwege laten..

23-11-2004, 00:19

Citaat door Raihana:
Alleen jammer dat zijn Nederlands niet goed was, om zichzelf beter te verwoorden en uitleg te geven..
Inderdaad. Dan had hij er ook duidelijk kunnen uitleggen waarom hij haar geen hand gaf.Nu was het meer van:
"ich mach u geen hant gefen"
Dus pakken ze die man ook op zijn taalachterstand

23-11-2004, 00:20

Citaat door Raihana:
Zoiets, maar vind deze duidelijker..
Okee, dan laat ik em staan

23-11-2004, 00:27

Citaat door Raihana:
Zoiets, maar vind deze duidelijker..

Ps: Leuke ondertekening, alleen die bavaria kon je achterwege laten..
Voldoe jij aan de wensen ?

p.s zonder die bavaria, gaan mensen denken dat het echt is

23-11-2004, 00:32
Ik vind het een beetje opgeblazen allemaal. Een Imam weigert een aangeboden hand, nou nou. Niet slim, niet volgens de Nederlandse gewoonten, maar goed.

23-11-2004, 00:34
Hoogervorst, inderdaad.
Bij de orthodoxe joden, heb je ook een kleine groep die weigeren lichamelijk contact te hebben met een vrouw die niet van hen is. De reden ( heb het gehoord) omdat vrouwen ongesteld kunnen zijn.
Maar ja, de Islam zit al in de hoek waar de klappen vallen en dit kan er ook nog wel bij
Het lijkt alsof Verdonk het expres uitlokte.

23-11-2004, 00:45

Citaat door IlLeGal_NaDoR:
Hoogervorst, inderdaad.
Bij de orthodoxe joden, heb je ook een kleine groep die weigeren lichamelijk contact te hebben met een vrouw die niet van hen is. De reden ( heb het gehoord) omdat vrouwen ongesteld kunnen zijn.
Maar ja, de Islam zit al in de hoek waar de klappen vallen en dit kan er ook nog wel bij
Het lijkt alsof Verdonk het expres uitlokte.

Ik vind het niet erg dat zo'n Imam een vrouw anders begroet. Doen Nederlandse mannen ook. Zo zijn wangkussen bij Nederlanders taboe en not-done, terwijl man-vrouw of vrouw-vrouw dat wel kan.

Het probleem is dat zo'n Imam zegt dat het van zijn 'geloof' niet mag, en daar errug halstarrig in is. Maar goed, hij is Imam, en hoeft niet in het openbare leven veel vrouwen een hand te geven blijkbaar.

Wat ik ook flauw vind, is te zeggen om de Islam te moderniseren. Dat kan wel zo zijn, maar ik denk niet dat het helpt zo van buitenaf en zelfs contraproductief. Nederlanders moeten niet doen alsof zij eeuwen zo verlicht zijn. Die nuance mis ik toch wel een beetje.

Maar ik heb natuurlijk genoeg kritiek op de Islam, en op godsdiensten in het algemeen. Ik vind even snel gezegd dat moslims weinig bereid zijn om over hele basale dingen te onderhandelen. 'Het moet volgens het geloof en anders niet', en zo'n halstarrige houding is een doorn in het oog voor veel Nederlanders.

23-11-2004, 00:46

Citaat door IlLeGal_NaDoR:
Voldoe jij aan de wensen ?

p.s zonder die bavaria, gaan mensen denken dat het echt is
Als jij even in je eigen woorden wil uitleggen wat jij onder liefdevol innerlijk versta?

23-11-2004, 00:47



Citaat door Hoogervorst:
Ik vind het een beetje opgeblazen allemaal. Een Imam weigert een aangeboden hand, nou nou. Niet slim, niet volgens de Nederlandse gewoonten, maar goed.
Opgeblazen dat wel, maar naar mijn idee was het geen vriendelijk gebaar. Dat éne handje voor de goede orde was wel op zijn plaats geweest. Juist nu. En zelfs Allah had hem dat vergeven.

23-11-2004, 00:50

Citaat door Raihana:
Als jij even in je eigen woorden wil uitleggen wat jij onder liefdevol innerlijk versta?
Lief(devol.)
Rust.
Wederzijds respect.
Luisterend oor.


En?

23-11-2004, 00:52

Citaat door MissLisa:
Opgeblazen dat wel, maar naar mijn idee was het geen vriendelijk gebaar. Dat éne handje voor de goede orde was wel op zijn plaats geweest. Juist nu. En zelfs Allah had hem dat vergeven.
allah had hem dat vergeten Hoe kom jij daarbij

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7