Bekijk volle/desktop versie : Echtscheiding in de islam..



Pagina's : [1] 2 3

22-02-2012, 14:11
Wat is de gedachte erachter dat de man zijn vrouw ten alle tijden mag scheiden (talaq uitspreken), zonder enige reden, ook al is scheiden wel verafschuwt bij Allah swt, en de vrouw hier veel minder bewegingsruimte in heeft. Zij kan uberhaupt niet scheiden zonder toestemming eigenlijk van de man, terwijl als de man dit uitspreekt, dan ben je in feite, islamitisch gezien gewoon gescheiden

22-02-2012, 14:26


een scheiding heeft vijf stappen volgens mij die je moet doorlopen .... niet alleen bij het uitspreken van talaq ?!?!
bijv. dat de vrouw zich niet behoren functioneert ?!?

22-02-2012, 14:30
Ja er is sowieso een wachtperiode etc. Maar als hij het uitspreekt dan khalas is het genoeg.. zegmaar. Hoevaak en hoelang dit in totaal ook duurt. Bij de vrouw...

En dat niet functioneren van de vrouw is toch niet zo? In sommige landen hebben ze dat nu wel zo maar oorspronkelijk had de man volgens mij geen reden nodig hoor?

22-02-2012, 14:35

Citaat door Nemesis030:
Ja er is sowieso een wachtperiode etc. Maar als hij het uitspreekt dan khalas is het genoeg.. zegmaar. Hoevaak en hoelang dit in totaal ook duurt. Bij de vrouw...

En dat niet functioneren van de vrouw is toch niet zo? In sommige landen hebben ze dat nu wel zo maar oorspronkelijk had de man volgens mij geen reden nodig hoor?
geen reden nodig hebben om te scheiden ..........

daliel graag ... straks ga je nog zeggen dat we vrouwen als speeltjes zien ....maar ik wcht je daliel af

22-02-2012, 14:43


What is the reason why divorce is in the husband’s hands? What the ruling on one who divorces his wife for no reason?.


Praise be to Allaah.

The reason why divorce is in the man’s hand is justice, because the husband is the one in whose hand is the marriage contract, so he is the one is whose hand is dissolution of this contract.

And because the husband is in charge of the woman, as Allaah says (interpretation of the meaning):

“Men are the protectors and maintainers of women, because Allaah has made one of them to excel the other”

[al-Nisa’ 4:34].

As he is in charge, then the matter is in his hands. This is what is implied by common sense.

And because the man is more perfect in reason than the woman, and more far-sighted, so you do not see him choosing to divorce unless he sees that there is no alternative. But if it were in the wife’s hand, the wife is lacking in reason and is less far-sighted, and she is quick to become emotional. She may be impressed by some man and hasten to divorce her husband, because she has seen someone who is more attractive to her, so she prefers him to her husband. There are other reasons, but these three reasons that I have mentioned are among the most important reasons why divorce is in the husband’s hands.

With regard to the ruling on one who divorces his wife for no reason, the scholars say that the five rulings apply to divorce, i.e., it may be obligatory, or it may be haraam, or it may be mustahabb, or it may be makrooh, or it may be permissible. The basic principle is that divorce is not desirable, because it is dissolving the bonds of marriage which Islam encourages and promotes, and because a great deal of harm may result from it, such as if the woman has children from the husband – this divorce will result in splitting up of the family and the problems that result from that. If there is a need for it because it is not possible for the spouses to live together happily, then in that case it is permissible, and it is a blessing from Allaah, I mean its being permissible in that case, because if the couple were to remain in a life of misery and suffering, this world would be unbearable for them. But by the blessing of Allaah, if there is a need for it, then it is permissible. End quote.

Shaykh Muhammad ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him).



Fataawa ‘Ulama’ al-Balad al-Haraam (p. 299, 300).



Sorry hoor maar uhhhm...en bedankt? Vrouw wordt heir als een debiel afgeschilderd. Als ze een andere leuke man ziet dan zou ze miss scheiden?? Hell no...eerder de man.

En hier staat wat ik net zei...het is in beginsel al afgeraden en verafschuwt om te scheiden maar er zijn voor de man niet zoveel regels aan verbonden als de vrouw..

22-02-2012, 14:44

Citaat door sohaila789:
zucht weer een gebrainwashde vrouw die de halve maan gezien heeft
Wat is de halve maan

22-02-2012, 14:52
Idd, ik vroeg het ook af. Waarom alleen de man het recht heeft om talaq uit te spreken.

22-02-2012, 14:57
http://www.fatwa-online.com/marriage/divorce/index.htm

de vrouw heeft ook genoeg rechten

22-02-2012, 15:02
Het is helemaal niet waar dat een vrouw niet kan scheiden zonder toestemming van de man. Als zij haar man om een scheiding verzoekt en hij weigert dat, dan kan zij de Khul´ aanvragen waarmee ze zich min of meer van hem vrijkoopt door de bruidsschat terug te geven.

Als de Khul´ aan haar wordt toegekend door een Qaadi of de Ameer of Imaam of welke Islamitische autoriteit dan ook, dan heeft hij daar verder niets in in te brengen. Hij neemt dan de bruidsschat die hij haar heeft gegeven en dan zijn ze uit elkaar.

En verder is het door de Hadeeth van de Profeet, salla Allaahu ´alayhi wa sallam, bekend dat vrouwen minder zijn in de Deen en het verstand vanwege het feit dat zij een week in de maand door hun periode minder kunnen doen aan de aanbidding van Allaah en omdat Allaah heeft voorgeschreven dat voor een mannelijke getuige, twee vrouwelijke getuigen moeten staan zodat de ene vrouw de andere ergens aan kan herinneren als zij het vergeten is.

Dat betekent niet dat elke man slimmer is dan elke vrouw want tegenwoordig lijkt het juist alsof de vrouwen intelligenter zijn dan de mannen maar wij hebben het in het algemeen over het verschil tussen de mannen en vrouwen.

Dit is een verschil dat je niet kunt ontkennen omdat Allaah ons zo heeft geschapen. Laten we dat dus gewoon accepteren want tot een jaar of 50 geleden heeft niemand van de Moslims of de Kuffaar hier ooit vraagtekens bij gezet.


Citaat door Nemesis030:
Wat is de gedachte erachter dat de man zijn vrouw ten alle tijden mag scheiden (talaq uitspreken), zonder enige reden, ook al is scheiden wel verafschuwt bij Allah swt, en de vrouw hier veel minder bewegingsruimte in heeft. Zij kan uberhaupt niet scheiden zonder toestemming eigenlijk van de man, terwijl als de man dit uitspreekt, dan ben je in feite, islamitisch gezien gewoon gescheiden

22-02-2012, 15:04
Wat een deprimerend onderwerp.

22-02-2012, 15:05
een stomme vraag van mij..
moet de vrouw bruidschat teruggeven aan de man eens ze gescheiden is?
kwam gewoon effe in mij op

22-02-2012, 15:05

Citaat door Sabrun_Jameel:
Het is helemaal niet waar dat een vrouw niet kan scheiden zonder toestemming van de man. Als zij haar man om een scheiding verzoekt en hij weigert dat, dan kan zij de Khul´ aanvragen waarmee ze zich min of meer van hem vrijkoopt door de bruidsschat terug te geven.

Als de Khul´ aan haar wordt toegekend door een Qaadi of de Ameer of Imaam of welke Islamitische autoriteit dan ook, dan heeft hij daar verder niets in in te brengen. Hij neemt dan de bruidsschat die hij haar heeft gegeven en dan zijn ze uit elkaar.

En verder is het door de Hadeeth van de Profeet, salla Allaahu ´alayhi wa sallam, bekend dat vrouwen minder zijn in de Deen en het verstand vanwege het feit dat zij een week in de maand door hun periode minder kunnen doen aan de aanbidding van Allaah en omdat Allaah heeft voorgeschreven dat voor een mannelijke getuige, twee vrouwelijke getuigen moeten staan zodat de ene vrouw de andere ergens aan kan herinneren als zij het vergeten is.

Dat betekent niet dat elke man slimmer is dan elke vrouw want tegenwoordig lijkt het juist alsof de vrouwen intelligenter zijn dan de mannen maar wij hebben het in het algemeen over het verschil tussen de mannen en vrouwen.

Dit is een verschil dat je niet kunt ontkennen omdat Allaah ons zo heeft geschapen. Laten we dat dus gewoon accepteren want tot een jaar of 50 geleden heeft niemand van de Moslims of de Kuffaar hier ooit vraagtekens bij gezet.
het is alleen lastig hier omdat we in land van kuffaar wonen..vandaar dat de vrouwen misschien zo denken..

22-02-2012, 15:06


Ja de man heeft talaq... de vrouw de khul', waarbij de man toch wel moet instemmen.. meestal stemmen ze wel in omdat ze dan (een deel) van de mahr terugkrijgen.. maar ze kunnen dit toch weigeren?
In sommige landen ontbinden de rechters dan het huwelijkscontract.. als de man weigert. Maar eigenlijk hoort dit niet zo te gaan in het klassiek islamitisch recht..

22-02-2012, 15:08

Citaat door ik_gewoon:
een stomme vraag van mij..
moet de vrouw bruidschat teruggeven aan de man eens ze gescheiden is?
kwam gewoon effe in mij op
Als de vrouw de scheiding heeft aangevraagd en het ook aan haar ligt dan volgens mij wel..Allahoe a3lam.
Als de man zijn vrouw niet meer wilt en de talaq uitspreekt etc, dan mag zij die houden..

22-02-2012, 15:57
Nee, in beginsel niet als de man de Talaaq uitspreekt maar wel als de vrouw de Khul´ krijgt toegekend, tenzij de man van zijn recht afziet.

In bepaalde gevallen kan de man de Mahr wel terugkrijgen na een Talaaq maar daarover beslist de Qaadi, de Islamitische rechter.


Citaat door ik_gewoon:
een stomme vraag van mij..
moet de vrouw bruidschat teruggeven aan de man eens ze gescheiden is?
kwam gewoon effe in mij op

Pagina's : [1] 2 3