Bekijk volle/desktop versie : Nederlanders lenen steeds meer



22-02-2012, 11:20

Citaat:
Nederlanders lenen steeds meer
Laatste update: 22 februari 2012 10:25 info .DEN HAAG - Nederlanders zijn vorig jaar meer en vooral duurder gaan lenen. Zij trokken vaker de creditcard om hun aankopen af te rekenen en stonden meer rood.

Foto: Thinkstock Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag heeft gepubliceerd.

Consumenten sloten in 2011 in totaal voor 9,7 miljard euro aan nieuwe consumptieve leningen af. Dat is een half miljard meer dan in 2010. De 2 voorafgaande jaren daalde dat bedrag juist.

Vorig jaar werd 4,6 miljard euro aan creditcardkrediet verstrekt, ook dat is een half miljard meer dan in 2010.

De gegevens zijn afkomstig van het CBS. - (c)NU.nl/Jelle Kamsma


Schuld

De totale uitstaande consumptieve schuld groeide vorig jaar met 200 miljoen euro tot 27,5 miljard euro. Het aandeel van roodstand daarin is opnieuw toegenomen. Eind vorig jaar stonden alle Nederlanders bij elkaar voor het eerst meer dan 10 miljard euro rood.

Volgens het CBS zijn de voorwaarden voor bijvoorbeeld een doorlopend krediet de afgelopen jaren aangescherpt.

De mogelijkheden om krediet op te nemen met een creditcard of door rood te staan zijn ruimer, maar bij die vormen van lenen betaalt de consument wel een stuk meer rente.
http://www.nu.nl/geldzaken/2746870/nederlanders-lenen-steeds-meer.html


Griekse toestanden.

het enige lichtpuntje is het dikgedrukte...mopgelijk gemaakt door het Kabinet CDA-PvdA-CU.

22-02-2012, 11:33


Ik snap al dat geleen niet, mijn bescheiden hypotheek is al echt schuld genoeg, daar ga ik niets naast zetten, ik sta zelfs nooit rood.

22-02-2012, 11:36
geld dat je niet hebt, moet je niet uitgeven... simpel.