Bekijk volle/desktop versie : wat is juiste procedure rond shahada?



Pagina's : [1] 2

20-02-2012, 10:16
Asalam aleikoum broeders(zusters)

Deze week zeg ik de shahada op en heb er al veel over gelezen.Veel sites geven
informatie maar niet allen zeggen hetzelfde.

Wat is nu de "procedure"rond de shahada: wat doe je voorafgaand, wat doe je tijdens
en wat na de shahada?Zijn er kledingvoorschriften etc?

Alle info is welkom,alvast bedankt

wassalaam

Soufian

20-02-2012, 12:14


Asalaamoe aleykoem,

Welkom in de oemmah inshaa Allah.

Oh ja, je kan zulke vragen beter stellen aan betrouwbare imams. Want marokko.nl wordt je heen en weer gesleurd.
Heb je geen moskee in de buurt? Wellicht dat ze jou daar verder kunnen helpen.

Wa salaamoe aleykoem

20-02-2012, 12:19
Asalam aleikoum,

Bedankt voor je advies,ik heb inderdaad gevraagd hoe of wat maar antwoord was meer gericht op wat te zeggen dan op wat totale gang van zaken is.
Als iemand toch, msschien uit eigen ervaring,meer weet is dat altijd welkom

Wassalaam

Soufian

20-02-2012, 12:30

Citaat door janssen90:
Asalam aleikoum,

Bedankt voor je advies,ik heb inderdaad gevraagd hoe of wat maar antwoord was meer gericht op wat te zeggen dan op wat totale gang van zaken is.
Als iemand toch, msschien uit eigen ervaring,meer weet is dat altijd welkom

Wassalaam

Soufian
Nou naar mijn eigen ervaring is dat je gewoon de shahada zegt met je vinger omhoog. Maar ik kan wel eventueel informatie voor je opzoeken.

20-02-2012, 12:40


wa alaikoem salaam

er is geen vaste procedure om de shahada op te zeggen..

op een gegeven moment vraagt de imam de aandacht en kondigt aan dat iemand de shahada op wilt zeggen..
dan spreek je de imam na in het arabisch en dan de interpretatie in het nederlands..

dan doen ze takbier en komen ze je feliciteren en verwelkomen in onze oemmah..

dit is de normale stand van zaken in onze moskee..

20-02-2012, 12:44
asalam aleikoum

bedankt aan allen die tot nu toe hebben gereageerd,eea is al wat duidelijker geworden!Kan je wel uitleggen wat takbier betekent,een term die ik nog niet heb gezien.Veel termen zijn nog onduidelijk.....

wassalaam

Soufian

20-02-2012, 12:45

Citaat door janssen90:
Asalam aleikoum broeders(zusters)

Deze week zeg ik de shahada op en heb er al veel over gelezen.Veel sites geven
informatie maar niet allen zeggen hetzelfde.

Wat is nu de "procedure"rond de shahada: wat doe je voorafgaand, wat doe je tijdens
en wat na de shahada?Zijn er kledingvoorschriften etc?

Alle info is welkom,alvast bedankt

wassalaam

Soufian
bismillah walhamdoelillah wa assalaatoe wa assalaamoe 3alaa rasoelillah

eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat de shahada geen specifieke ceremonie of procedure kent.
een mens wordt moslim zodra hij de shahada éénmaal uitspreekt en het is geen voorwaarde dat hierbij andere personen aanwezig zijn. de shahada is immers een uiting van geloofsbelijdenis tegenover Allah ta3ala en is geen groepspraktijk.
wel is het aangeraden om andere moeslimien op de hoogte te brengen, zodat de "bekeerling" in de moslimgemeenschap wordt opgenomen en zodat de wereldse richtlijnen van toepassing worden (b.v. zaken rond huwelijk, erfenis, gezamenlijk gebed, djanaazah (dodengebed), walaa (bondgenootschap), enz...)

het is ook niet aangeraden om het uit te stellen, aangezien je niet weet of je morgen nog leeft.
je kunt de shahada dus perfect op je eentje afleggen op jouw kamer of tijdens een willekeurig moment

dit zijn enkele handelingen die de shahada met zich meebrengt:
- het verrichten van ghoesl (de grote wassing) - voorafgaand aan de shahada: dit gebeurt bij voorkeur volgens de soennah van de profeet salla Allahu 'alayhi wa sallam, maar een eenvoudige douche met de juiste intentie is ook correct
- het wegscheren van oksel- en schaamhaar - voorgaand aan de ghoesl
- het bidden van twee rakaa'aat - na de shahada, dit is de eerste verplichting na het uitspreken van de shahada: nl. het gebed!

dit zijn individuele zaken die bij de shahada horen.

daarnaast is het voldoende om het dagelijkse gezamenlijk gebed te verrichten in de moskee zodat andere moslims rondom jou weten dat er een broeder bij hebben.

en bij Allah is de bron van alle succes

20-02-2012, 12:56
asalam aleikoum,

Ik las het volgende over de ghoesl:
De omschrijving van de ghoesl van de Profeet

Er zijn twee ghoesls van de Profeet ‘alayhis-salaam: de kleine en de complete ghoesl.

De complete ghoesl
Houdt in hetgene dat tekstueel is overgeleverd van de Profeet sallallahoe ‘alayhi wa sallam en het omvat tien zaken:
-de intentie
-bismillah zeggen
-de handen drie keer wassen
-de onreinheden van je (privé-delen) wassen
-woedoe’ doen, behalve de voeten
-drie maal water over het hoofd gieten tot op de wortels van het haar
-het is aanbevolen om de wortels van het haar en de baard (met natte vingers) de wrijven voordat je er water over giet
-water over het hele lichaam gieten
-beginnen met de rechterkant en het lichaam wrijven met de hand
-de plaats van de ghoesl verlaten en de voeten wassen (op een andere plaats)


Is dit wat je moet doen voor shahada?Als je dit doet,doe je dat op plaats shahada(bij mij in prive huis,bij broeder)of thuis
en dan weer herhalen op plaats shahada?

Wat is rakaat bidden,ik heb wel wat op internet gevonden maar geen exacte omschrijving.
Sorry voor vele vragen,die heb je nu eenmaal in begin,je bent als baby aan de moedermelk maar moet naar volle melk dan wel vast voedsel....

wassalaam

Soufian

20-02-2012, 13:00

Citaat door janssen90:
asalam aleikoum,

Ik las het volgende over de ghoesl:
De omschrijving van de ghoesl van de Profeet

Er zijn twee ghoesls van de Profeet ‘alayhis-salaam: de kleine en de complete ghoesl.

De complete ghoesl
Houdt in hetgene dat tekstueel is overgeleverd van de Profeet sallallahoe ‘alayhi wa sallam en het omvat tien zaken:
-de intentie
-bismillah zeggen
-de handen drie keer wassen
-de onreinheden van je (privé-delen) wassen
-woedoe’ doen, behalve de voeten
-drie maal water over het hoofd gieten tot op de wortels van het haar
-het is aanbevolen om de wortels van het haar en de baard (met natte vingers) de wrijven voordat je er water over giet
-water over het hele lichaam gieten
-beginnen met de rechterkant en het lichaam wrijven met de hand
-de plaats van de ghoesl verlaten en de voeten wassen (op een andere plaats)


Is dit wat je moet doen voor shahada?Als je dit doet,doe je dat op plaats shahada(bij mij in prive huis,bij broeder)of thuis
en dan weer herhalen op plaats shahada?
het is voldoende om éénmaal de ghoesl te verrichten (de "complete" is juist zoals je hem postte)


Citaat:
Wat is rakaat bidden,ik heb wel wat op internet gevonden maar geen exacte omschrijving.
Sorry voor vele vragen,die heb je nu eenmaal in begin,je bent als baby aan de moedermelk maar moet naar volle melk dan wel vast voedsel....

wassalaam

Soufian
raka'aat zijn gebedseenheden en ziet er zo uit:
1. takbier (rechtstaand Allahu akbar opzeggen + handen heffen tot de oren)
2. qiyaam (rechtstaan en handen tussen borst en navel plaatsen)
3. qor'aan reciteren (soerat al-fatiha + een soerah naar keuze)
4. roekoe' (buiging, voorafgaand met allahu akbar en handen heffen)
5. qiyaam (rechtstaan, handen heffen en terug laten zakken en zeggen "samiallahu liman hamidah - rabbana wa lakal hamd)
6. sudjoed (knieling, voorafgaand met allahu akbar zonder handen heffen)
7. zitten (rabbi ghfirli 2x zeggen)
8. sudjoed (idem eerste sudjooed)

-- dit is één rak'ah. nadien sta je op en doe je exact hetzelfde (zo heb je er twee)

na de tweede blijf je zitten en zeg je de tashahhoed op, waarna je het gebed beëindigt met tasliem (assalaamoe alaikoem aan beide kanten)

dat is een korte beschrijving van een gebed van twee rakaa'aat

20-02-2012, 13:05
Ik ga zo informatie hier plaatsen inshaa Allah. Toch raad ik je aan om naar een betrouwbare moskee te gaan aangezien je vers vlees bent
In het begin is alles onduidelijk en daar is marokko.nl niet juiste plek voor om info te verkrijgen.

Maaaar ik ga jou hier even een aantal dingen op zetten met die termen enzo.

20-02-2012, 13:06

Citaat door Da3wahLilah:
Ik ga zo informatie hier plaatsen inshaa Allah. Toch raad ik je aan om naar een betrouwbare moskee te gaan aangezien je vers vlees bent
In het begin is alles onduidelijk en daar is marokko.nl niet juiste plek voor om info te verkrijgen.

Maaaar ik ga jou hier even een aantal dingen op zetten met die termen enzo.
contradictio in terminis

20-02-2012, 13:07
Er is hier een lid genaamd y4ssin die daar wel eens veel informatie over post. Misschien kun je hem pmen, of via zijn profiel de reacties van hem zoeken waar al die informatie in staat..?

Moge Allah je leiden tot het juiste Pad en standvastig maken hierin.

20-02-2012, 13:07


asalam aleikoum,

Raka'aat,gebedseenheden is mij nog niet duideijk: wat voor eenheden en wat bid je dan?

20-02-2012, 13:08

Citaat door Taouzani:
contradictio in terminis
Nu in het normaal Nederlands inshaa 'Allah broeder

20-02-2012, 13:09

Citaat door Da3wahLilah:
Nu in het normaal Nederlands inshaa 'Allah broeder
hoezo, ken je geen latijn dan??

Pagina's : [1] 2