Bekijk volle/desktop versie : De fitna van geld



18-02-2012, 21:12
Overgeleverd door Ka’b ibn Ayad : "De Profeet heeft gezegd: "Iedere Oemmah heeft een beproeving en voor mijn oemmah is de beproeving al-Mal (het geld)."

Geld vormt een beproeving, want met geld kunnen we de zegeningen van Allah krijgen, door middel van zakaah, sadaqah en het uitgeven van geld op de goede weg, maar met geld kunnen we ook de straffen van Allah krijgen door het uitgeven ervan voor haraam zaken, voor woekerwinst etc.

Geld is ook altijd een middel geweest om mensen tegen elkaar op te zetten. Kijk maar naar de geschiedenis, dan moeten we constateren dat door geld vijandschap ontstaat. Niet letterlijk door geld maar door onjuist gebruik ervan en hebzucht van mensen. Sommige geleerden hebben zelfs gezegd dat geld de reden is voor alle problemen op politiek, sociaal, economisch en religieus gebied.

In de Qoraan lezen we ook op vele plaatsen dat geld een beproeving (fitnah) is voor de mensen:

« Jullie zullen zeker worden getest en beproefd in jullie rijkdommen (geld) en bezittingen en in jullie nafs…» (Al-Imraan:186)

« En weet dat jullie bezittingen en jullie kinderen slechts een beproeving zijn en zeker, bij Allah is een machtige beloning .» (Al-Anfaal:28)

« Het geld en de kinderen zijn de versieringen van het wereldse leven. Maar de goede blijvende (daden) zijn beter bij jouw Heer, als beloning en betere hoop. » (Al-Kahf:46)

Keer op keer een waarschuwing om niet af te dwalen van het ware doel van ons leven hier op aarde en onszelf niet te verliezen in de versieringen van deze wereld.

Overgeleverd door Osama bin Zaid dat de Profeet zei: "Toen ik bij de poort van al-djenna kwam zag ik dat de meeste personen die er binnengingen de armen waren, terwijl het de rijken niet werd toegestaan naar binnen te gaan . Er werd bevolen om naar de mensen van het vuur te gaan." (al-Boechaari en Moeslim)

De Profeet heeft gezegd: " Waar ik bang voor ben voor jullie, nadat ik deze wereld heb verlaten, zijn de schoonheden, verlokkingen en rijkdommen van deze wereld die open zal zijn voor jullie als gevolg van jullie overwinningen." (al-Boechaari en Moeslim)

Dus de Profeet was bang dat als de moslims eenmaal gebieden zouden veroveren en te maken zouden krijgen met de verleiding van rijkdom, ze dan af zouden dwalen. En hoe terecht was die angst.

In een andere hadieth heeft hij gezegd : "Ik ben niet bang voor de armoede voor jullie, maar dat de doenja open zal zijn en jullie hebzuchtig zullen worden. Jullie vernietigen jullie zelf zoals volkeren hiervoor deden."

Al deze ahadieth spreken voor zich. Het zijn stuk voor stuk bewijzen en waarschuwingen voor het gevaar van jezelf verliezen in het nastreven van rijkdom. Deze waarschuwingen zijn op hun plaats, want in de levens van veel mensen – ook moslims – speelt geld een grote rol en soms zijn ze zich daar niet eens van bewust.

Sommigen gaan zover dat ze geld als een ilah, een god, nemen. De Profeet heeft gezegd: "Vervloekt is de aanbidder van de dirhams en van de fluwelen en zijden kleding. Als hen wordt gegeven voelen zij zich tevreden en als hen niet wordt gegeven zijn zij ontevreden." (al-Boechaari en Moeslim)

Deze mens heeft geld als "god". Hij doet alles voor geld, laat alle ibaadah voor geld. Hij kijkt niet of de wegen die hij bewandelt goed of slecht zijn . Het enige doel is het verkrijgen van geld. Hij is zo druk bezig om geld te verdienen, om in zijn levensonderhoud te voorzien, dat hij er geen erg in heeft dat hij belangrijkere werken, namelijk de werken voor de Islaam, verlaat.

Anderen zijn nooit tevreden met wat ze hebben en worden gierig en hebzuchtig. De Profeet heeft gezegd: " Pas op voor hebzucht want hebzucht vernietigde degenen die voor jullie waren. Het beval hen de familiebanden te verbreken, en dus verbraken zij die. Het beval hen om boechl (gierig) te zijn,en dus waren zij gierig en het beval hen om zonden te begaan en dus begingen ze zonden." (Moeslim)

18-02-2012, 21:19


mmm weer wat geleerd, dankje!

18-02-2012, 21:19

O, gij die gelooft, laat uw rijkdommen en uw kinderen u niet afleiden van de gedachtenis aan Allah. En wie dat doet behoort tot de verliezers.

Yaa ayoeha aladziena amano la tolhikomo amwalokom wa la awladokom 3an dhikri Allah. wa mayyaf3al dhalika fa'olaaika homo Lgaasiroen.

soerat al munafiqoon, ayah 9


19-02-2012, 00:19
Masha Allah! UP UP

19-02-2012, 00:35


Up! Dit wil ik later gaan lezen, inshaAllah.

20-02-2012, 10:17
Jazaaka Allahoe gairan.


Citaat:

1. Bij de dageraad,
2. En de tien nachten,
3. En het even en het oneven
4. En de nacht als deze vervaagt;
5. Daarin is zeker genoeg bewijs voor een man van begrip.
6. Weet gij niet hoe uw Heer met de Aad handelde?
7. Het volk van Iram dat verheven gebouwen bezat,
8. Wier gelijken nog in geen enkele stad zijn voortgebracht,
9. En met de Samoed die de rotsen in het dal uithieuwen?
10. En met Pharao, de heer der grote scharen?
11. Die zich in de steden aan overtreding overgaven.
12. En veel verderf daarin aanrichtten.
13. Daarom, deed uw Heer een roede der kastijding over hen nederdalen.
14. Voorwaar, uw Heer is waakzaam.
15. Wat de mens betreft, wanneer zijn Heer hem beproeft door hem te roemen en door hem gunsten te bewijzen, dan zegt hij: "Mijn Heer heeft mij geëerd."
16. Maar wanneer Hij hem beproeft door hem in zijn levensonderhoud te beperken, zegt hij: "Mijn Heer heeft mij onteerd."
17. Neen, maar gij ontziet de wees niet.
18. Noch spoort elkander aan, de armen te voeden,
19. En gij verslindt het erfdeel in zijn geheel
20. En gij houdt te veel van weelde.
21. Neen, wanneer de aarde aan stukken wordt geschud,
22. En uw Heer komt en de engelen in rijen gerangschikt zijn,
23. Op die Dag zal de hel (hem) worden getoond; op die Dag zal de mens de vermaning willen volgen, maar hoe zal de vermaning hem kunnen baten?
24. Hij zal zeggen: "o had ik (vroeger), voor dit leven iets verricht."
25. Niemand straft zoals Hij op die Dag zal straffen.
26. Noch boeit iemand zoals Hij zal boeien.
27. Maar gij, o ziel in vrede!
28. Keer tot uw Heer terug, verblijd in Allah's welbehagen.
29. Ga daarom in onder Mijn dienaren,
30. En ga Mijn paradijs binnen.
Surat Al-Fadjr

03-03-2012, 17:31
Al maloee wal banoena zinatal hayatie dunya (surah al kahf)