Bekijk volle/desktop versie : Studerende moeders???????????????????????????????



14-02-2012, 20:23
Beste dames,

Zijn er hier ook dames die moeder worden/zijn en nog studeren? Ik studeer HBO-rechten en heb nog drie jaar te gaan helaas, omdat ik dit jaar heb verpest.
Ik heb een enorme grote familie, een man die niet zo makkelijk is en nu nog een kleintje erbij.. Ik weet niet of ik de studie aan kan.. Ik ben iemand die snel is afgeleid en ik kan mensen ook niet snel weigeren of een nee verkopen dus wou ik weten hoe de andere moeders dit hebben aangepakt??

Pff.. ervaringen?

Groetjes..

14-02-2012, 20:43


Ik ben deze maand aan een opleiding begonnen, het voordeel is wel dat het 1x per week is en over een half jaar moet ik pas beginnen met stage lopen. Ik heb een dochter van 3 maanden, en de dag dat ik op school zit, is zij bij mijn moeder.

14-02-2012, 21:09
Mijn ma woont helaas ver van mij vandaan. Wollah als zij bij mij in de buurt was, zou ik me geen zorgen maken.. om niets
Ik wil niet te veel zorg aan mijn schoonfamilie geven.. moeder is toch anders..

14-02-2012, 21:18
Ik ben van plan om in september te beginnen inschallah.. kindje zal dan maandjes zijn.. de opleiding duurt 1 jaar, gedurende de dagen dat ik naar school zal gaan, is zeker wel 3 keer in de week gaat de kleine naar schoonma voor oppas..

Als ik jou was zal ik iets regelen om je studie wel af te kunnen maken.. Als je het nu niet doet zul je er niet zzo snel aan beginnen..

14-02-2012, 21:58


Ja ik begin ook gewoon in September weer.. Naar school gaan, zal nog wel lukken met oppas etc. Maar thuis dingen doen voor school en HBO-rechten is best wel een zwaar opleiding die veel tijd in beslag neemt. Ben bang dat ik dan geen tijd voor me baby, man, huis en familie kan maken. Ik wil niet alleen maar bezig zijn met school, dat zal mij echt stressen.. En bezoek zal duren tot dat het kind 1 jaar ofzo is.. ik kan mensen(vooral mijn schoonfamilie) niet weigeren als ze langs willen komen.. Pff moeilijk moeilijk moeilijk..

15-02-2012, 17:47
Alleen een studie naast het moederschaps is zeker wel te doen. Ik werkte 32 uur per week en ik raakte zwanger in het derde jaar van mijn deeltijdstudie. Ik heb alle semesters afgerond voor mijn bevalling. Alleen na mijn bevalling moest ik nog een portfolio traject volgen en mijn scriptie doen. Ik ben ongeveer na een half jaar na mijn bevalling weer begonnen met mijn studie op te pakken. Ik vond het wel zwaar maar dat komt omdat ik er ook nog 32 uur per week bij werkte..Als ik alleen een studie had dan was dat echt wel te doen. Ik heb eerst op zaterdag een semester gevolgd voor mijn portfolio en daarna ben ik begonnen met mijn scriptie. Ik had totaal geen medewerking van niemand, van school niet van werk niet maar moest wel een scriptie op mijn werk uitvoeren, dit was de reden dat het zwaar was. Maar gair als je doorzettingsvermogen hebt dan lukt het. Ik zeg je eerlijk ik ben echt trots op mezelf dat het me gelukt is.

Ps Ik had een oppas (mijn buurvrouw) die paste op mijn zoontje tijdens werktijden en liet hem soms ook daar als ik naar school moest in de avond om aan mijn studie te werken. maar meestal nam ik mijn zoontje mee(ik woon in leiden en studeerde in amsterdam waar ook me familie woont) en liet ik hem of bij mijn zus of bij de vrouw van mijn broer. Ook liet ik hem af en toe bij mijn schoonmoeder.

Dus mijn advies is ga ervoor! Maar zorg wel dat je oppas hebt voor je kind en dat het soms wel zwaar kan zijn als je kleine ziek is en je een deadline hebt( bijv tijdens je scriptie)

15-02-2012, 18:47
Ik heb ook hbo rechten gedaan en heb er eigenlijk dikke spijt van. Waarom? Omdat het een studie is over de wetboeken van de koeffaar. Subhana Allah toen ik aan die studie begon heb ik daar helemaal niet bij stil gestaan. Ipv dat ik het wetboek van Allah zou bestuderen, verspilde ik jaren van tijd, stress, werk, geld en zweet aan de el qanoen van de koeffaar. Elhamdoelilah dat Allah me nu de ogen heeft geopend, natuurlijk als ik toen de inzicht had die ik nu had, zou ik mijn waardevolle tijd daar niet aa esteedt hebben, wa Allah oe a3lem.

Ik hoop dat jij mag leren uit mijn fouten en je een andere studie kiest die je tijd wel waard is. Natuurlijk hebbe je man en kind het meeste recht op je tijd maar dat is weer een ander verhaal. Succes met je keuze.


15-02-2012, 20:57
Ik ben ook een studerende moeder, zit nu in mijn derde jaar hbo pedagogiek en heb een kleintje van bijna 7 maanden. Vorig jaar was ik het hele schooljaar zwanger en met veel doorzettingsvermogen heb ik toch alles op tijd kunnen afronden, ben uiteindelijk in juli bevallen en ben weer in september begonnen met verder studeren. Ik moet wel zeggen dat het nu zwaar is het studeren en het moederschap, het is vooral goed plannen en door zetten meid su666!!

16-02-2012, 23:48
Pfffff moeilijk dames.. Ik heb vandaag een gesprek gehad. Om mijn P te kunnen halen heb ik nog een aantal vakken, in eerste instantie een herkansing in maart die ik zeker moet halen. Daarna stop ik ermee en begin in september 2012 weer met de opleiding als tweede jaars. Heb dan nog tot maart 2013 de tijd om tweede jaars vakken te doen en dan weer focussen op mijn P.

Het gaat idd heeeeeeeeeeeeeel erg moeilijk worden. Ik vertrouw op niemand, alleen op Allah swt en dan hoop ik dat alles goed gaat komen. Ik moet leren om door te zetten. Insch'Allah komt alles goed, met iedereen die het nodig heeft..
Bedankt allemaal..