Bekijk volle/desktop versie : 'De geheime bewonderaar is een speeddater met eisenpakket geworden'



14-02-2012, 17:10



'De geheime bewonderaar is een speeddater met eisenpakket geworden'
OPINIE -Malou van Hintum − 14/02/12, 14:48


vk opinie Valentijnsdag, vk-columnist Malou van Hintum, heeft er niets mee. 'Maar als het een reden is om een dag zo veel mogelijk aardig te zijn, dan mag-ie van mij blijven.'
Want aardigheid, dat schort er nog weleens aan. Grofheid en lompheid zijn van oudsher eigenschappen waarmee Nederlanders meer worden geassocieerd dan andere nationaliteiten. Het motto 'wees jezelf' heeft daarbij nog eens extra geholpen.

Nederlaag
Dankzij dat motto zijn goede manieren en hoffelijkheid in het publieke domein gesneuveld, en in plaats daarvan doen we direct wat onze impulsen ons ingeven. Onze eerste reactie, ons ongecensureerde gedrag, is blijkbaar ons 'echte' zelf. Stoom afblazen, iets wat je thuis hoort te doen tussen de beslotenheid van vier muren, is daardoor een nationale sport geworden. Wikken en wegen is iets voor watjes of besluiteloze types. Een ander het voordeel van de twijfel geven, laat staan een keer in het gelijk stellen, is een nederlaag voor het eigen ego.

Nicknames
Valentijnsdag was vroeger de dag waarop verlegen aanbidders hun heimelijke verliefdheid kenbaar maakten door een anoniem kaartje te sturen. Ik heb zulke kaartjes nooit gehad, maar ik kan me voorstellen wat erop zou staan. Een paar geleende dichtregels, of gewoon een onhandige zin. Een beetje bibberig geschreven, want ja, eng is het wel, iemand je liefde verklaren, ook al doe je het anoniem.

Tegenwoordig wordt anonimiteit op een heel andere manier gebruikt: om te beledigen en te schelden. Zonder gebibber, maar gewoon getypt. Door lafaards die zich verschuilen achter nicknames, en alleen een agressieve grote mond durven op te zetten omdat ze zichzelf kunnen verbergen in de krochten van het web.

Speeddater
De geheime bewonderaar is intussen een speeddater (m/v) geworden met een eisenpakket. Formaat van de onderdelen, kleur, acceleratievermogen, accessoires - we maken een checklist alsof we op zoek zijn naar een auto, en vinken af. Mannen geven de voorkeur aan een cup C die qua leeftijd hun dochter zou kunnen zijn. Vrouwen daten het liefst met een inkomen van zes cijfers met kinderwens. Vol egolawaai op zoek naar een ander - geen wonder dat het zo vaak niet lukt.

Bescheiden
Overdrijf ik? Jazeker. Al die vriendelijke mensen die wel naar elkaar luisteren, zorg voor elkaar hebben en vaak letterlijk een stapje opzij zetten, zien we niet. Bescheiden burgers vallen nou eenmaal minder op dan brutale bekken. Maar wie zich niet in de schijnwerpers schreeuwt, is er nog wel. Breng ze daarom in je vizier vandaag, de mensen die onopgemerkt aardig zijn. En doe iets aardigs terug. Kun je best.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6177/Malou-van-Hintum/article/detail/3178882/2012/02/14/De-geheime-bewonderaar-is-een-speeddater-met-eisenpakket-geworden.dhtml