Bekijk volle/desktop versie : Afghaanse politie arresteert opnieuw 10-jarige zelfmoordterroristen



14-02-2012, 15:23
Van een zelfmoordaanslag ga je niet dood, leerde Azizullah

Redactie buitenland − 14/02/12, 09:17


De Afghaanse politie heeft afgelopen week voor de tweede keer enkele 10-jarige jongetjes gearresteerd, die een aanslag met bomvesten aan het voorbereiden waren op Afghaanse en internationale troepen in de zuidelijke provincie Kandahar. Ook hun begeleiders, drie volwassen talibanstrijders, werden opgepakt.



De twee jongetjes, Azizullah en Nasibullah geheten, werden vorig jaar ook al gearresteerd om dezelfde reden. In augustus werden zij vrijgelaten nadat ze, samen met achttien andere kinderen, officieel gratie hadden gekregen van de Afghaanse president Karzai.

Naar nu blijkt is het tweetal na hun vrijlating vertrokken naar buurland Pakistan, van waaruit ze door de taliban opnieuw naar Afghanistan werden gestuurd, voor een nieuwe zelfmoordmissie. Toen de politie hen arresteerde waren ze in het bezit van bomvesten, zei Zalmai Ayubi, zegsman van de autoriteiten in Kandahar.

De uit Zuidwest-Pakistan afkomstige Nasibullah werd eerder ontvoerd door de taliban, die hem dwongen te leren schieten met een kalasjnikov-geweer. "Eerst was ik heel bang. Ook leerden ze me hoe ik mijn bomvest moest laten exploderen. Ze lieten me zien hoe ik op het knopje moest drukken dat ik in mijn hand hield", vertelde hij tijdens een persconferentie, afgelopen zondag.

"Toen namen ze me mee naar Kandahar en moest ik langs de kant van de weg gaan zitten wachten tot er buitenlandse militairen langs zouden komen. Maar toen kwam de politie die me arresteerde", zegt Nasibullah.

Het andere jongetje is een Afghaanse wees uit de oostelijke provincie Paktia. Azizullah kreeg zijn terreuropleiding op een radicale madrassa, een koranschool. "Daar leerden ze me dat je niet doodgaat als je een zelfmoordaanslag pleegt op militairen. Het kost je alleen een vinger, zeiden ze", aldus Azizullah.

"De taliban zetten merendeels jonge mannen in voor zelfmoordaanslagen, maar ze rekruteren ook kinderen", zei Waheed Mujda, een ex-taliban, tegen persbureau AFP. "Kinderen zijn gemakkelijk op te leiden. En ze hoeven hen niet te hersenspoelen om ze een aanval te laten uitvoeren. Bovendien kunnen kinderen op veel meer plaatsen komen. Ze worden zelden gefouilleerd of gearresteerd."

De taliban rekruteren bij voorkeur kinderen in een zwakke positie, zoals wezen, straatkinderen of minderbegaafden. Ongeletterde ouders in afgelegen gebieden worden soms omgepraat met de belofte dat hun kinderen een goede opleiding in Pakistan krijgen, waar ze vervolgens in radicale madrassa's terechtkomen.

"Ik hoop dat ze leeftijdgenoten die op madrassa's zitten, niet meer zullen bedriegen", zegt Azizullah tijdens de persconferentie, terwijl Nasibullah knikt. "Ik wil mijn madrassa-leraren vragen geen kinderen meer te leren om bomterrorist te worden."

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3177904/2012/02/14/Van-een-zelfmoordaanslag-ga-je-niet-dood-leerde-Azizullah.dhtml


2 Boys With Suicide Vests Arrested in Kandahar
http://www.liveleak.com/view?i=7c5_1329203140&comments=1

15-02-2012, 11:37


2 Boys With Suicide Vests Are Arrested in Afghanistan

By TAIMOOR SHAH and ALISSA J. RUBIN

KANDAHAR, Afghanistan — Two boys equipped with suicide vests were arrested here over the weekend, less than a year after one of them had been pardoned by President Hamid Karzai for the same crime, and presented to reporters on Sunday.

The boys, named Nasibullah and Azizullah, were described by officials from the National Directorate of Security, Afghanistan’s intelligence agency, as 12-year-olds who had been trained in Pakistani madrasas. The officials refused to give their names for security reasons.

Both boys appeared calm and outspoken at the news conference, and it was unclear if they understood the gravity of what it would mean to carry out suicide bombings.

Azizullah said he went to a madrasa in Quetta. The teachers told him, “ ‘You won’t be hurt; just go and carry out a suicide attack,’ ” he said.

There have been a number of children caught in the last two years with the intention of carrying out suicide attacks. Most have attended madrasas across the border in Pakistan and told to detonate the explosives near foreign soldiers or Afghan government security forces. The indoctrination is intense, with heavy pressure at the schools to engage in a holy war against the foreigners, said the intelligence officials in Kandahar.

Azizullah said that from the school, he was ferried across the border. He was arrested with a suicide vest in Kandahar, he said.

“Now I am requesting the government to forgive me and let me join my family. I won’t go back to the madrasa,” said Azizullah, who is from Gardez in Paktia Province.

The other boy, Nasibullah, has already been forgiven once. He said he was pardoned by Mr. Karzai during Ramadan last summer, but then returned to a madrasa in Pakistan where he was persuaded for a second time to carry out a suicide bombing.

Mr. Karzai follows the tradition of pardoning criminals during Ramadan, the Muslim holy month, and in 2011 he pardoned a dozen children who had been arrested either for planning or attempting suicide attacks. The children were mostly under the age of 12 and one was only 8, according to Afghan and foreign news reports.

“The last time I was arrested by officials, I was sent to Kabul and I was brought before President Karzai,” Nasibullah said at Sunday’s news conference. “Mr. Karzai asked me what had happened. I explained that the Taliban wanted me to carry out a suicide attack and they put a vest on me and said ‘you can carry out a suicide attack,’ but I was arrested by policemen. Karzai told me, ‘Don’t worry son, we will send you back home,’ and so he pardoned me.”

Nasibullah, who officials from the intelligence directorate said was originally from Pishin in the Baluchistan region of Pakistan, said he was hoping for a second reprieve. “I am again arrested by officials and now again I am requesting from the government to forgive me,” he said. “This time I won’t go back to the madrasa.”

Taimoor Shah reported from Kandahar, and Alissa J. Rubin from Kabul, Afghanistan.

http://www.nytimes.com/2012/02/13/world/asia/2-boys-with-suicide-vests-are-arrested-in-afghanistan.html

15-02-2012, 13:00
Echte helden hè die Taliban?

15-02-2012, 19:51
Omhoog voor de Taliban-aanhangers!

17-02-2012, 11:20


Er zijn er dus al 'a dozen' gearresteerd, eerder sprak een hoge Afghaanse politieman van minstens 100 minderjarige zelfmoordterroristen.

19-02-2012, 11:45
40 AFGHAANSE KINDEREN DOOR KOU BEZWEKEN
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/02_februari/19/buitenland/40-afghaanse-kinderen-door-kou-bezweken.xml