Bekijk volle/desktop versie : Help moeders die ervaring hebben met ABC praktijk basisonderwijs./of onderwijsers



11-02-2012, 11:45



Beste dames,

Het volgende mijn zoontje zit in groep 4, laatst had ik een bespreking met de juf over de resultaten van mn zoontje en over zijn scores tijdens de toetsen

Als resultaat dat hij onder het gemiddelde heeft gescoort. Mijn zoontje heeft moeite met rekenen, waar ik hem al in ondersteun.

Nu de drama! Zegt ze ja wij adviseren een geheel ABC onderzoek!?? ik geheel wt houd dat in aangezien ik veel negatieve verhalen over ABC heb gehoort en dt je kind een bepaalde stempel wordt toegekend???(ga ze maandag nog zo wiezo bellen)

Ik zo kan het niet zijn dat hij rekenblindheid heeft? of dyslectisch is?
Zij nee, nee als dt ons vermoeden was dan hadden we dat al gemeld???
Ik zo van ik zie de meerwaarde van zo een toets niet , aangezien het ook een moment opname is en mn zoontje al tijdens toetsen dichtklapt waardoor er een verkeerd beeld wordt neergezet.
Dus wil eigenlijk helemal niet aan diet toets/test.(al weet ik nog niet wat die inhoudt?
Dan het rare ik zovan ga hem extra ondersteuning bieden in de vorm van huiswerkklas of remidialteaching vanuit huis.
En dt ik geen goed gevoel heb bij die ABC en er eigenlijk de meerwaarde er niet van zie en dt ik weet dt mn zoontje gewoon meer herhaling nodig heeft met begrijpend lezen en rekenen.
Omdat ik hem al naar een andere school uit kijk kleiner en diverser(weten zij nog niet) ben ik bang dat zij hem niet aannemen als hij wordt bestempelt als abc klant.
Zegt zij aan het einde (zag dt het mij ook te veel werd inmiddels) ja ik begrijp het wel als ouder , maar ik moet dit gewoon vertellen vanuit de school????????
dus ze keerde om?? ook zij ze dt het beeld inderdaad niet klopt wt uit de toetsen kwamen en dt de beste kindjes uit de klas ze ook niet zo goed hadden gemaakt ivm de vraag stelling en dat ze gaan overstappen naar een ander soort serie theorie??
nou is mijn vraag hebben andere moeders hier mee ervaring? en kunnen leerkrachten mij vertellen of ik dit wel of niet moet doen?
en is het misschien beter om mn kind te testen maar uit eigen financien?
Zodat de school niet de resultaten heeft en hem dit niet kan schaden of bestempelen in zijn vedere school keuzes??
En even terzijden mijn zoontje heeft geen gedragsproblemen en is zeer geliefd.

Ben een beetje moe, om dt ik te veel mee bezig ben hoe en wt nu veder!!!!!!!!
graag serieuze reacties! hoofdpijn heb ik al!!!!!!!!

11-02-2012, 11:47


Ik wil je graag, erg veel succes wensen en laat je niet zomaar uit het veld slaan.

11-02-2012, 12:07
Hoe slecht heeft je kind gescoord op de toets? Is dit eenmalig of laat hij altijd minder goede resultaten zien? Alleen bij rekenen?

Het ABC is een onafhankelijk bureau, de school vraagt zo'n onderzoek aan. Vaak op basis van structureel tegenvallende resultaten waar al alles aan gedaan is en niet tot resultaat heeft geleid.
Jij als ouder moet toestemming geven, doe je dit niet dan komt er gewoon geen onderzoek. Dat onderzoek hoeft trouwens niet per se negatief uit te vallen. Uiteindelijk gaat het de meeste scholen erom dat ze van het ABC tips/adviezen krijgen over hoe ze het beste met een leerling kunnen werken etc.