Bekijk volle/desktop versie : Speciaal voor NourAlHaq: Oorzaak Sunni-Shi3a schisma



Pagina's : [1] 2

09-02-2012, 23:14
Aangezien de vorige discussie abrupt tot een einde is gekomen zonder dat ik een antwoord had gekregen op mijn vraag wil ik die discussie - op een beschaafde wijze uiteraard - hier voortzetten.

Een van de vragen waar ik mee zit als we het hebben over Soenniet-Sjiietische schisma heeft te maken met het antwoord wat jij mij gaf. Namelijk dat volgens jou de opvolger van de Profeet - binnen de Sjiitische traditie - door Allah is aangewezen.

Mijn vraag aan jou is, op welke manier is dat volgens jouw gebeurd of beter gezegd waarop baseer jij dit?

09-02-2012, 23:18



Citaat door Mojtaba:
mogen anderen ook reageren?
Graag zelfs!



Ps. Zolang het constructief blijft!

10-02-2012, 00:15

Citaat door Mojtaba:
Dat de Profeet (s) een leider heeft aangewezen is logisch. De Profeet (s) heeft altijd mensen aangewezen als tijdelijke vervangers in zijn afwezigheid. Dus het is heel onlogisch dat de Profeet (s) geen opvolger zou hebben gekozen. Daarnaast is het zo dat de profeten voor Muhammad (s) ook awsiya hadden.

Verder geloven shi’a dat de leiderschap niet de keuze van de mens is maar die van Allah. De volgende vers maakt het duidelijk:

124. En toen Abrahams Heer hem met zekere opdrachten beproefde en Abraham deze vervulde, zeide Hij: "Ik zal u tot leider (Imam) der mensen maken". Abraham vroeg: "En ook aran onder mijn nakomelingen?" Hij zeide: "Mijn verbond betreft de overtreders niet".

Hieruit volgt ook het feit dat er geen leider mag zijn, terwijl er een geschiktere persoon is voor leiderschap. Dan heb ik het over Imamah en niet over uitzonderlijke situaties als het leger van talut etc.

De profeet (s) heeft meerder keren de leiderschap van Imam Ali (a.s) genoemd en was eigenlijk al vanaf het begin zo vastgesteld. Maar de grootste gebeurtenis is toch Ghadir. De Profeet (s) kreeg het bevel om Ali te benoemen als zijn opvolger. Hetgeen wat hij ook deed. Maar de Soennieten zetten het verhaal in een hele andere context en hanteren een andere betekenis voor het woord Mawlah, wat de profeet (s) gebruikte.
Bij deze bedankt voor de tijd en moeite die je hebt genomen om dit voor mij te verduidelijken. Graag kom ik op het onderwerp van Ghadir en de context van het woord "mawlah" een andere keer op terug.

10-02-2012, 01:12
"vreemd" dat jullie allemaal tegelijkertijd online zijn.

Ik snap niet dat jullie al die moeite nog doen!


10-02-2012, 01:21


De hadith is WEL sahih in andere Sunni boeken.. Kijk eens in Tabarani of Musnad Ahmad.

Wij houden meer van de AhlAlBait!

Pagina's : [1] 2