Bekijk volle/desktop versie : op zoek naar iemand die bij een woningbouwvereniging werkt!!



03-02-2012, 14:57
Beste mensen,

Kan iemand mij helpen? Welke gegevens worden geheckt bij de toewijzing van een woning.

Wordt er bij een woningtoewijzing gebruik gemaakt van het gba systeem van de gemeente om zo te controleren of het opgegeven inkomen werkelijk klopt? Dit in het kader van de inkomensgrens die ingevoerd is voor de sociale huurwoningen?

Reageren kan in de topic,maar kan ook via pm.

Alvast bedankt.

03-02-2012, 15:08


kom op mensen,

ik heb jullie hulp nodig,

03-02-2012, 16:23

Citaat door maybach:
Beste mensen,

Kan iemand mij helpen? Welke gegevens worden geheckt bij de toewijzing van een woning.

Wordt er bij een woningtoewijzing gebruik gemaakt van het gba systeem van de gemeente om zo te controleren of het opgegeven inkomen werkelijk klopt? Dit in het kader van de inkomensgrens die ingevoerd is voor de sociale huurwoningen?

Reageren kan in de topic,maar kan ook via pm.

Alvast bedankt.
Blijkbaar heb je er totaal geen verstand van.

Het GBA bevat geen gegevens m.b.t. het inkomen van een persoon.

Alleen de belastingdienst kent deze gegevens, en een een derde partij kan niet die gegevens bekijken zonder jouw toestemming. Tenzij het justitie betreft.

De woningbouwvereniging zal hoogstwaarschijnlijk om een ORIGINEEL ib-60 formulier vragen, om jouw inkomen te toetsen.

03-02-2012, 16:34
Hallo tweetie,

bedankt voor jouw reactie,

Ik heb zelf bij een andere overheidsinstelling gewerkt( niet de gemeente of de belastingdienst, en die kunnen met gemak bij de inkomensgegevens. Ik weet dat de gemeente dit systeem ook gebruikt. Ik weet alleen niet of de gemeente deze check werkelijk doet bij de check in het gba.
Het systeem waar ik het over heb is een koppeling van je adresgegevens, historie, inkomen tot een paar jaar terug, gegevens van mensen op hetzelfde adres etc.
Mijn vraag is dus of de gemeente die de woning toewijst na een check in het gba ook die inkomenscheck doet, of niet. Of de inkomenscheck onderdeel is van de controle van jouw gegevens, en of dit wordt beperkt ?

Op jouw conclusie dat ik er totaal geen verstand van heb, laat ik terzijde.

Groetjes,

M3a Salama

03-02-2012, 16:59



Citaat door maybach:
Hallo tweetie,

bedankt voor jouw reactie,

Ik heb zelf bij een andere overheidsinstelling gewerkt( niet de gemeente of de belastingdienst, en die kunnen met gemak bij de inkomensgegevens. Ik weet dat de gemeente dit systeem ook gebruikt. Ik weet alleen niet of de gemeente deze check werkelijk doet bij de check in het gba.
Het systeem waar ik het over heb is een koppeling van je adresgegevens, historie, inkomen tot een paar jaar terug, gegevens van mensen op hetzelfde adres etc.
Mijn vraag is dus of de gemeente die de woning toewijst na een check in het gba ook die inkomenscheck doet, of niet. Of de inkomenscheck onderdeel is van de controle van jouw gegevens, en of dit wordt beperkt ?

Op jouw conclusie dat ik er totaal geen verstand van heb, laat ik terzijde.

Groetjes,

M3a Salama
Je haalt een hele boel dingen door elkaar.

Allereerst wijzen gemeentes geen woningen toe, maar doen woningbouwverenigingen dit.

Ten tweede: Het GBA bevat geen inkomensgegevens.

Ten derde: GEEN ENKELE instantie kan jouw inkomensgegevens bekijken tenzij jij hier EXPLICIET TOESTEMMING voor geeft. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een uitkering, of dergelijke geef je toestemming om jouw inkomen te controleren.
Er blijft alleen justitie over die bij deze gegevens kan komen zonder toestemming. Maar daarvoor moet wel door de officier van justitie of de rechter commissaris toestemming worden verleend.

03-02-2012, 17:03

Citaat door maybach:
Hallo tweetie,

bedankt voor jouw reactie,

Ik heb zelf bij een andere overheidsinstelling gewerkt( niet de gemeente of de belastingdienst, en die kunnen met gemak bij de inkomensgegevens. Ik weet dat de gemeente dit systeem ook gebruikt. Ik weet alleen niet of de gemeente deze check werkelijk doet bij de check in het gba.
Het systeem waar ik het over heb is een koppeling van je adresgegevens, historie, inkomen tot een paar jaar terug, gegevens van mensen op hetzelfde adres etc.
Mijn vraag is dus of de gemeente die de woning toewijst na een check in het gba ook die inkomenscheck doet, of niet. Of de inkomenscheck onderdeel is van de controle van jouw gegevens, en of dit wordt beperkt ?

Op jouw conclusie dat ik er totaal geen verstand van heb, laat ik terzijde.

Groetjes,

M3a Salama
Een woningbouwvereniging is iets anders dan de gemeente. Bij een WBV hebben ze slechts toegang tot het GBA en hier staan geen inkomensgegevens vermeld. Zij zijn dus voor de inkomenstoets afhankelijk van door jou aangeleverde stukken. Vaak vragen ze dan ook om een IB-60 formulier.

04-02-2012, 09:13
Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties en hulp tweetie en maria!!

Met vriendelijke groeten.