Bekijk volle/desktop versie : De etiquette van het huwelijk - gebed



01-02-2012, 20:25
Introductie van sheikh Al Albaanie:

Alle lof is voor Allah, die in de duidelijke ayaat van zijn boek zei:

“En onder zijn tekenen is dit , dat voor jullie vrouwen schiep van
onder jullie zelf, opdat jullie rust in hen kunnen vinden en Hij heeft
tussen jullie genegenheid en barmhartigheid geplaatst. Waarlijk, daarin
zijn zeker tekenen voor mensen die nadenken”(Soerat Ar roem:21)

moge de gebeden en vrede van Allah op zijn profeet Mohammed (Allah’s
vrede en genade zij met hem) zijn die in een authentiekehadith zei:
“Huw degenen die liefhebben en vruchtbaar zijn, want ik zal op de dag
van qiyaamah oordeels) met de andere profeten wedijveren over het
aantal van mijn volgelingen”

(Overgeleverd door Ahmad en Attabaraanie met hasan isnaad. Sahih verklaard van anas door ibn hibbaan)

Er is in de islam bepaalde etiketten die voor een iederdie trouwt geldt
en een huwelijk wenst te voltrekken met een vrouw. De meeste moslims
tegenwoordig, zelfs degenen die de ibaadah (aanbidding) van de islam
uitoefenen, negeren of zijn totaalonwetend geworden over deze
islamitische etiketten. Vandaar dat ik besloot deze nuttige
verhandeling teschijven die deze kwestie duidelijk uitlegt, bij de
gelegenheid van het huwelijk van iemand die mij dierbaar is. Ik hoop
dat het een steun voor hem zal zijn en voor andere gelovige broeders
die uitdragen wat het zegel der boodschappers (Allah’s vrede en genade
zij met hem) heeft bepaalt op het gezag van de rabb van de werelden.

Ik heb dat gevolgd door bepaalde kwesties uit te leggen die belangrijk
zijn voor een ieder die gaat trouwen waar in het bijzonder velevrouwen
mee zijn getest.

Ik vraag Allah enige voordeel van deze verhandeling te brengen en dit
werk, alleen voor zijn glorierijke te accepteren. Voorzeker hij is
Rechtschapen, genadevol.

Het is bekend dat er vele etiketten zijn op het gebied van het
huwelijk. Alles waar ik mij over bekommer in dit snel bijeen gebrachte
werk is datgene dat authentiekvan de Soenna van de profeet Mohammed
(Allah’s vrede en genade zij met hem) is afgeleid. Datgene dat
onberispelijk van het standpuntvan zijn keten of overleveringenis en
waar over geen twijfel bestaat in termen van zo een opbouwen
betekenissen. Een ieder die deze informatie leest en volgt , zal op een
duidelijk gevestigde basis in zijn geloof zijn en zal volledig
vertrouwen in de bron en in de geldigheidvan zijn handelingenhebben.

Ik hoop voor diegenen dat Allah het uiteindelijke zegel van geluk op
zijn leven plaatsen, in beloning voor het beginnen van zijn huwelijks
leven met het volgen met de Soenna en diegenen onder zijn dienaren te
maken wiens verklaring Hij in de koran heeft beschreven: “En degenen
die zeggen: ‘onze rabb! Schenk aan ons van onze vrouwen en onze
nageslacht die de trots voor onze ogen zullen zijn en maak ons leiders
voor de moettaqien (de mensen die vroom en rechtschapen zijn)” (Soerat
Al-Foerqaan: 74).

De uiteindelijke rangschikking van zaken is voor degenen die
rechtschapen is zoals de Rabb van de werelden zei: “Voorzeker, de
moetaqoen zullen temidden van schaduwen en bronnen zijn. En fruit zoals
zij wensen. Eet en drink geriefelijk voor datgene dat jullie deden.
Voorzeker, aldus belonenWij de mohsinoen (degenen die goed
doen)”(shoerah al-moersalaat 41-44)

Hieronder volgen de etiketten:

Vriendelijkheid jegens je vrouw wanneer je tot haar wenst te komen.

Het is aan te beleven dat wanneer een man zijn vrouw in de
huwelijksnacht benadert, haar vriendelijkheid te tonen, zoals haar iets
te drinken aanbieden, enz. In de de hadith overgeleverd door Asma bint
Yazid ibn as-sakan die zei: “ Ik verfraaide Aisha voor de boodschapper
(Allah’s vrede en genade zij met hem), riep hem daarna te komen om haar
ongesluierd te zien. Hij kwam, zat naast haar en bracht een grote beker
melk waaruit hij dronk. Daarna bood hij het aan Aisha aan. Maar zij
liet haar hoofd zakken en voelde zich verlegen. Ik berisptehaar en zei
tegen haar : ‘neem van de hand van de profeet (Allah’s vrede en genade
zij met hem)’ Ze nam het vervolgens en dronk wat. Toen zei de
profeet(Allah’s vrede en genade zij met hem) tegen haar: ‘geef wat aan
jouw metgezellin.’ Op dat moment zei ik; ‘o boodschapper van Allah,
neem het liever zelf en drink, en geef het dan uit jouw hand aan mij.’

Hij naam het, dronk wat en bood het toen aan mij aan. Ik ging zitten en
zette hetop mijn knieën. Toen begon ik hetrond te draaien en volgde en
volgde het met mijn lippen teneinde de plek te raken van waar de
profeet (Allah’s vrede en genade zij met hem) had gedronken. Daarna zei
deprofeet (Allah’s vrede en genade zij met hem) over sommige vrouwen
die daar met mij waren : ‘geef hen wat’Maar zij zeiden: ‘Wij willen
niet (hebben er geen trek in). De profeet (Allah’s vrede en genade zij
met hem) zei: ‘combineer geen honger met jokken.’(Ahmad en Al-hoemaidi,
Ahmad vermeldt het met twee isnaads).

Het plaatsen van je hand op je vrouw hoofd en voor haar doe’a doen. De
echtgenoot moet, op het tijdstip van de huwelijksvoltrekking of
daarvoor, zijn hand op haar voorhoofd plaatsen, de naam van Allah meest
hoog noemen en voor Allah zegeningen bidden. Zoals in de verklaring van
de profeet (Allah’s vrede en genade zij met hem): "Wanneer iemand van
jullie een vrouw huwt moet hij haar voorhoofd vasthouden, Allah meest
hoog noemen en voor zijn zegening bidden en zeggen: ‘O Allah, ik vraag
U voor het goede in haar en het goede waarmee U haar geschapen heeft en
ik zoek toevlucht in U van het slechte in haar en het slechte waarmee U
haar geschapen heeft ( Allahoemma innie as’aloeka min khyairiha wa
khayrie maa djabaltahaaleihie wa a’oedhoebika min sharriha wa sharie
maa djabaltaha aleihie). (Aboedawoed en anderen. Al-boechaarie in
‘Af’aaloel-ibaad, aboe dawoed, ibn Maadjah, al-haakim, al-baihaqie en
aboe Ya’laa met hasan isnaad&hellip

Het bidden van man en vrouw samen.

Het is aan te bevelen voor de man en de vrouw om samen twee raka’at in
hun huwelijksnacht te bidden. Dit is overgeleverd van de vroegere
generaties van moslims, zoals in de volgende twee overleveringen:

Ten eerst:Op het gezag van Aboe Sa’ied Mawla Aloe Asyad die zei: “Ik
trouwde terwijl ik een slaaf was. Ik nodigde een aantal van de
metgezellen van deprofeet (Allahs vrede en genade zij met hem) uit,
onder hen waren Ibn Mas’oed, Aboe Dharr en Hoedhaifa. Toen het gebed
werd opgeroepen,stapte Aboe Dharr naar voren terwijl de anderen tegen
hem zeiden: ‘nee!’ Hij zei: ‘Is dat zo?’ En zij zeiden ‘Ja.’ Vervolgens
stapte ik naar voren en leidde het gebed hoewel ik een slaaf ( in bezit
) was. Zij onderwezen mij en zeiden” ‘Wanneer jouw vrouw tot jou komt,
bid twee raka’at. Vraag daarna Allah voor het goede van datgene dat
naar jou is gekomen en zoek toevlucht tot Hem van z’n slechtheid. Dan
is het aan jou en jouw vrouw.” (IbnAbie Shaibah & Abdur-Razzaaq)

Ten tweede: Op het gezag van Shaqieq die zei: “Een man genaamd Aboe
Hariez kwam en zei: Ik ben getrouwd met een jong meisje en ik ben bang
dat zij mij zal verachten.’ Abdullah ibn Mas’oed zei tegen hem:
‘Waarlijk, nabijheid is van Allah, en haat is van shaytaan, die datgene
verachtelijk wenst te maken wat Allah heeft toegestaan. Dus, als jouw
vrouw naar jou komt, zeg haar twee raka’at achter jou te bidden.


” In een andere versie van het zelfde verhaal: “Abdullah ging door en
zei: ‘O Allah geef Uw zegeningen aan mij in mijn vrouw en in haar in
mij. ‘O Allah verenig ons zolang als U ons verenigt in goedheid, en
laat ons uit elkaar gaan als U datgene naar ons stuurt dat beter is.”
ibn Abie Shaibah & At-tabaraanie & Abdur-razaaq, Sahih)

01-02-2012, 20:26


Wat er gezegd moet worden op het tijdstip van gemeenschap hebben.

Als een moslimman op het punt staat zijn vrouw te benaderen moet hij
altijd eerst zeggen: Bismillah, allahoemma djannibnaa ahs-shaitaan, wa
djannibie ash-shaitaana maa razaqtanaa. (In de naam van Allah, O Allah
laat ons wegblijven van de duivel en houd de duivel weg van datgene dat
U ons kunt schenken [nageslacht] ). Hierover zei de profeet (Allah’s
vrede en genade zij met hem): “Daarna, als Allah bepaalt dat zij een
kind zullen hebben, zal de duivel nooit in staat kunnen zijn dat te
schaden.”(Boekharie)
Hoe de man tot zijn vrouw komt.
Het is toegestaan voor een moslimman zijn vrouw te benaderen in haar
geslachtsdeel van uit iedere richting hij wenst. Hierover zei Allah in
de volgende aya: “Jullie vrouwen zijn zoals een akker voor jullie; dus
benader jullie akker wanneer of hoe jullie wensen.” (Soerat Al-Baqarah:
223)
Er zijn verscheidene ahadieth over dit onderwerp waarvan ik er slechts
één zal noemen (Sheich Al-Albaanie vermeldt in zijn boek twee ahadieth
hierover): Op het gezag van Djaabir
die zei: “De joden zeiden dat als een man in het geslachtsdeel van de
vrouw binnengingen maar dan van achter, hun kind scheel zou worden!
Toen openbaarde Allah de aya:“Jullie vrouwen zijn zoals een akker voor
jullie; dus benader jullie akker wanneer of hoe jullie wensen.”

Er zijn in de islam bepaalde etiketten die voor een ieder die trouwt
geldt en een huwelijk wenst te voltrekken met een vrouw. De meeste
moslims tegenwoordig, zelfs degenen die de ibaadah (aanbidding) van de
islam uitoefenen, negeren of zijn totaal onwetend geworden over deze
islamitische etiketten.

Het verbod van sodomie

Het is verboden voor een moslimman om van achter (in de anus) bij zijn
vrouw naar binnen te gaan. Dit is de uitleg van de aya ‘Jullie vrouwen
zijn zoals een akker voor jullie; dus benader jullie akker wanneer of
hoe jullie wensen.’ (Aangezien een ‘akker’ alleen kan verwijzen naar
een plaats waar iets kan groeien). Er zijn ook andere ahadieth over dit
onderwerp, waaronder de volgende: Op het gezag van Oem Salama
die zei: “Toen de Moehadjirien naar de xxxxxx in Al-Madinah kwamen
huwden sommige van hen vrouwen van de xxxxxx. De vrouwen van de
Moehadjirien lagen op hun gezichten (tijdens seksuele omgang), terwijl
de vrouwen van de xxxxxx dit nooit deden. Toen wilde één van de mannen
van de Moehadjirien dat zijn vrouw dat deed. Zij weigerde dit tot zij
erover aan de profeet (Allah’s vrede en genade zij met hem) kon vragen,
maar zij was te verlegen deze vraag te stellen en dus vroeg Oem Salama
het aan hem (Allahs vrede en genade zij met hem). Daarna werd de aya
geopenbaard die zegt: ‘Jullie vrouwen zijn zoals een akker voor jullie;
dus benader jullie akker waneer of hoe jullie wensen.’(Al-Baqarah: 223)


De profeet (Allahs vrede en genade zij met hem) zei: ‘nee!’ (niet op
iedere manier die je wenst) Behalve in één opening! (Dit is het
vrouwelijke geslachtsdeel).’ (Ahmed, At-tirmidhie en anderen; sahih)

[sheich al-Albaanie vermeldt in zijn boek hierover nog vijf andere hadith]

Het doen van Al-woedoe’ tussen twee handelingen met je vrouw Als een
moslimman seksueleomgang met zijn vrouw op een legale manier heeft
gehad en het verlangen heeftnog een keer tot haar terug te keren, kan
hij eerst Al-woedoe’ doen, gebaseerd op de verklaring van de profeet
(Allah’s vrede en genade zij met hem): “Als één van jullie tot zijn
vrouw komt en dan wenst een andere keer tot haar terug te keren, laat
hem dan tussen de twee keren Al-woedoe’ doen (in een andere versie,
dezelfde Al-woedoe’ die hij doen voor het gebed, want waarlijk, het zal
zijn terug keer versterken.)(Moeslim, Ibn Abi Shaibah en anderen).

Baden (Ghoesl) geniet de voorkeur
Baden (Ghoesl) echter, geniet de voorkeur boven het doen van Al-woedoe’ in zulke situaties.
Abi Raafi heeft overgeleverd: “Dat de profeet (Allah’s vrede en genade
zij met hem) de rondes op één nacht bij al zijn vrouwen maakte en
baadde in het huis van ieder. Hij (de overleveraar) vroeg de
profeet(Allah’s vrede en genade zij met hem): ‘Had je niet één keer(op
het eind ) kunnen baden?’ De profeet (Allah’s vrede en genade zij met
hem) antwoordde: ‘Deze manier is zuiverder, schoner en beter.’ Aboe
Dawoed, An-Nasa’i; Hasan in ’Al-Ishrah; en anderen)

Het gezamenlijk baden van de man en de vrouw

Het is toegestaan voor de man en zijn vrouw samen te baden op dezelfde
plaats, zelfs hoewel hij haar geslachtsdelen ziet en zij de zijne. Dit
wordt bevestigd door een aantal hadith waaronder:
Ten eerst: op het gezag van Aisha
die zei: “Ik baadde samen met de profeet (Allah’s vrede en genade zij
met hem) van één enkel vat water dat tussen ons stond, zodat onze
handen er samen in botsten. Hij (Allah’s vrede en genade zij met hem)
had de gewoonte me op te jagen zodat ik zei: ‘Laat wat voor mij!’ Zij
voegde eraan toe: ‘Wij bevonden ons in een staat van djanaabah (dit
betekent na seksuele omgang te hebben gehad).”(Boekharie & Moeslim)


Ten tweede: Op het gezag van Mau’awiya Ibn Haida die zei: “Ik zei: ‘O
boodschapper van Allah, wat van onze naaktheid is toegestaan en voor
wat moeten we oppassen?’ De profeet (Allah’s vrede en genade zij met
hem) antwoordde: ‘Bewaak je naaktheid behalvevoor je vrouw of degenen
die je rechterhand bezitten.’ (dus is het toegestaan voor beide
echtgenoten naar elkaar te kijken en elkaars lichamen aan te raken, ook
de geslachtsdelen) Hij zei: ‘O boodschapper van Allah, hoe zit het als
mensen met elkaar zijn?’

De profeet (Allah’s vrede en genade zij met hem) antwoordde: ‘Als je er
zeker van kunt zijn dat niemand ooit je naaktheid ziet, doe het dan.’
Hij zei: ‘O boodschapper van Allah, hoe zit het met iemand die alleen
is?’ De profeet (Allah’s vrede en genade zij met hem) zei: ‘Allah
verdient meer jouw schaamte dan de mensen.” (Ahmed, Aboe Dawoed,
at-Tirmidhie en anderen; Sahih)

Woedoe doen na seksuele omgang en voor het slapen het is het beste voor
de echtgenoot en zijn vrouw niet na seksuele omgang te hebben gehad te
slapen, totdat ze woedoe hebben gedaan. Er zijn verscheidene hadith
hierover, waaronder:
Ten eerst: Op het gezag van Aisha
die zei: “Wanneer de profeet (vzmh) ook maar wilde slapen of eten
terwijl hij in een staat van djanaabah (na seksuele omgang en voor de
grote wassing, ghosl) was, waste hij (vzmh) zijn geslachtsdelen en deed
woedoe zoals voor het gebed.”(Boekharie & moeslim)
Ten tweede: Op het gezag van ibn Omar
dat Omar (ar) die zei: “O boodschapper van Allah (vzmh), kunnen we gaan
slapen in een staat van djanaabah?” De profeet (vzmh) antwoordde: “Ja,
nadat hij woedoe neemt” (Boekharie & moeslim)

In een andere versie: “Ja je kunt woedoe doen en was je lichaamsdeel en ga dan slapen.” (moeslim & Al Baihaaqie)

En in nog een andere versie: “Hij kan woedoe doen, dan kan hij gaan slapen totdat hij ghoesl neemt als hij wil.”

En in nog een andere versie: “Ja en doe woedoe als je wenst.” ( Deze
laatste versie bewijst dat deze woedoe niet verplicht is.)[ibn
khoezaima & ibn Hibbaan: Sahih]

Ten derde: Op het gezag van Ammaar ibn Yasir
dat de profeet zei: “Er zijn drie die de engelen niet zullen naderen:
Het lijk van een ongelovige; een man die parfum van vrouwenx draagt; en
iemand die gemeenschap heeftgehad totdat hij woedoe doet.” (Aboe
Dawoed, Ahmed en anderen: Hasan)

In deze hadieth wordt een speciaal soort parfum bedoeld voor vrouwen
gemaakt van o.a. safraan. Deze woedoe is niet verplicht, maar wordt ten
zeerste aanbevolen
Dit (dat het niet verplicht is) wordt gebaseerd op de hadith overgeleverd door Omar waarin hij de profeet (vzmh) vraagt: kunnen we gaan slapen in een staat van djanaabah? Waarop de profeet (vzmh) antwoordde:
“Ja en doe woedoe als je dat wenst” (ibn hibbaan: Sahih) dit wordt ook
ondersteund door andere ahadieth waaronder een hadieth overgeleverd
door Aisha die zei:

de profeet (vzmh) sliep in een staat van djaaabah zonder water te
hebben aangeraakt, tot dat hij later opstond en een bad nam. (ibn abi
shaiba, at-Tirmidhie, Aboe Dawoed en anderen: Sahih) In een andere
versie overgeleverd door Aisha
zei zij: “Hij bracht de nacht door in staat van djaanabah totdat Bilal
in de ochtend kwam om de adhaan te doen. Vervolgens stond hij op,
baadde terwijl ik naar het water keek dat van zijn hoofd afdroop en
vertrok. Daarna, hoorde ik zijn stem in het fadjr gebed en hij bleef
vasten.”

Moetrrif zei: “ Ik zei tegen Amar: In ramadaan? “ Hij zei : “Ja , in
ramadaan en in een andere ( dan ramadaan) (Ibn Abi Shaiba, Ahmed en
anderen: Sahih).

01-02-2012, 20:27
Tayammoem doen in plaats van woedoe in een staat van djanaabah.

Het is ook toegestaan om soms tayammoem te doen in plaats van woedoe,
voor het slapen gaan. Dit is gebaseerd op de hadieth Aaisha
waarin zij zegt: “Als de profeet (vzmh) in een staat van djanaaban was
en wilde gaan slapen, deed hij woedoe of tayammoem.”(AL-Baihaqie:
Hasan).

Baden (ghoesl) voor het slapen gaan geniet de voorkeur.

Baden echter heeft de voorkeur boven alle hierboven genoemde
mogelijkheden, zoals duidelijk wordt in de hadith van Abdullah ibn Abi
Qais die zei: “Ik vroeg Aisha
: ‘Wat deed de profeet (vzmh) als hij in een staat van djanaabah was?’
Baadde hij voor het slapen gaan of sliep hij voor het baden?. Zij
antwoordde: ‘Hij deed al deze dingen, soms baadde hij en sliep daarna.
En soms deed hij woedoe en sliep daarna’. Ik zei: Dank ik Allah die de
dingen mogelijk maakt.’’(Moeslim, Ahmed en aboe Awaana).

Het verbod van gemeenschap tijdens haar menstruatie.

Het is verboden voor een moslimman seksuele omgang te hebben met zijn
vrouw wanneer zij haar menstruatie heeft. Dat staat duidelijk in de
volgende aya van de koran:

“Zij vragen jou over de menstruatie van de vrouw. Zeg: ‘Dit is een adha
(schadelijk iets); blijft dus weg van vrouwen tijdens hunmenstruatie en
nader hen niet totdat zij schoon zijn. Maar als zij zich hebben
gereinigd, benader hen dan zoals Allah jullie bevolen heeft. Want Allah
houdt van degenen die zich voortdurend naar hem keren en Hij houd van
degenen die zich voortdurend zuiver en schoon houden.”
(Al-Baqarah:222).

Er zijn ook hadith hierover, waaronder:

Ten eerste: “Een ieder die seksuele omgangheeft met een menstruerende
vrouw, of met een vrouw van achter (de anus), of een waarzegger
benadert en gelooft in wat hem verteld wordt, is ongelovig in datgene
dat aan Mohammed werd geopenbaard.”(Aboe Dawoed, at-Tirmidhie en
anderen: Sahih)

Ten tweede: Op het gezag van Anas ibn Malik die zei: “Als één van de
vrouwen van de joden haar periode had, zetten zij haar uit haar huis en
zij aten, dronken of sliepen niet met haar in het huis.

De profeet (vzmh) werd hierover gevraagd en Allah openbaarde de aya:
“Zij vragen jou over de menstruatie van vrouwen. Zeg: dit is een adha
(schadelijk iets); blijft dus weg van vrouwen tijdens hun menstruatie,
Vervolgens zei de profeet (vzmh): “Blijf met hen in het huis en doe
alles behalvegemeenschap.”

De joden zeiden : ‘Deze man wil niets laten dat wij doen zonder iets
anders te doen.’ Daarna kwam Asyad ibn Hoedair en Abbaad ibn bishr naar
de profeet(vzmh) en zeiden: ‘O boodschapper van Allah, waarlijk de
joden zeggen dit en dat, moeten we dan geengemeenschap tijdens de
menstruatie hebben?’ De profeet’s gezicht veranderde dusdanig dat wij
dachten dat hij razend op hen was, dus vertrokken zij. Toen zij naar
buiten kwamen, zagen zij dat een gift van melk naar de profeet (vzmh)
werd gebracht. De profeet(vzmh) stuurde daarna iemand achter hen aan om
hen een drank van melk te geven, aldus voelden wij dat hij niet echt
boos op hen was.” (moeslim, Abou Auwaana en Aboe Dawoed)

De straf van degene die gemeenschap heeft tijdens de menstruatie

Degene die overvallen wordt door verlangens en seksuele gemeenschap
heeft met zijn vrouw als zij menstrueert en voordat zij schoon is
geworden, moet de waarde geven van het gewicht van goud van één dinar
of ongeveer 4.25 gram (om exacter te zijn 4.2315)of de helft van dat
bedrag. Dit is gebaseerd op de hadith overgeleverd door Abdullah ibn
Abbaas
van de profeet (vzmh) met betrekking tot degene die seksuele
gemeenschap heeft met zijn vrouw, terwijl zij haar periode heeft:

“Laat hem één dinar in liefdadigheid geven, of een halve dinar.” (at-Tirmidhie, Abou Dawoed, at-tabaraanie en anderen; Sahih).

Wat is tijdens haar menstruatie toegestaan

Het is toegestaan voor de man om van zijn vrouw te genieten op iedere
manier behalve haar geslachtsdelen alszij haar periode heeft. Er zijn
verscheidene hadith hierover:

Ten eerst: “en doe alles behalve gemeenschap.” (gedeelte hadith Moeslim, Abou Auwaana en Abou Dawoed)

Ten tweede: “Wanneer we onze periodes hadden, beval de profeet (vzmh)
ons een taillekleed aan te doen zodat haar echtgenoot vervolgens met
haar kan liggen.” (Boekharie, Moeslim en anderen)

Ten derde: op gezag van één van de vrouwen van de profeet (vzmh) die
zei: “Als de profeet (vzmh) iets van zijn vrouwen wilde die haar
periode had, plaatste hij een kleed over haar geslachtsdelen en deed
vervolgens wat hij wilde.” (Aboe Dawoed: Sahih)

Wanneer is het toegestaan om na de menstruatie seksuele gemeenschap te hebben?

Als zij schoon wordt van het menstruatiebloed en de bloeding is
volledig gestopt, is het toegestaan voor hen seksuele gemeenschap te
hebben nadat zij de plaats heeft gewassen waar het bloed vandaan kwam,
of woedoe doet, of een volledig bad (ghoesl) neemt. Elke van deze drie
alternatieven die zij doet maakt het toegestaan voor hen om seksuele
gemeenschap te hebben, gebaseerd op Allah’s verklaring in de Koran:

“Maar wanneer zij zichzelf hebben gereinigd, benader hen dan zoals
Allah jullie bevolen heeft. Want Allah houdt van degenen diezich
voortdurend naar hem keren en hij houdt van degenen die zichzelf zuiver
en schoon houden.” (soerah al-Baqarah: 222).

Dit is het standpunt van Ibn Hazm, Ataa, Qataadah, al-Awzaa’ie en
Dawoed az-Zaahirie en van Moedjahid, zoals ibn Hazm zegt: “Al deze drie
zijn een reiniging – dus welke zij gebruikt na het einde van haar
periode, daarna is zij wettig voor haar echtgenoot.”