Bekijk volle/desktop versie : HIJAB waarnemingen (humoristisch)



Pagina's : [1] 2

31-01-2012, 20:08
Hijab waarnemingen (humoristisch)

Vertaald door Team Moslima uit: The Modern Religion

Het is me persoonlijk opgevallen dat er een aantal moslimmeisjes en vrouwen zijn die zich niet bewust zijn van het belang van de hijab (hoofddoek). Hijab is Arabisch voor bescherming en bedekking. Sommige mensen steken erg veel tijd in hun hijab, ook al dient dit geen enkel religieus doel. Ik heb het hier over de onbruikbare hijab die sommige meisjes dragen.
De eerste onbruikbare hijab waar ik het over heb kan men ook wel de hoofdband-hijab noemen. Hij bestaat uit een band van stof, van ongeveer 10 centimeter breed. Hij bedekt de bovenkant van het hoofd en laat het haar aan alle kanten zichtbaar. Bescheiden is hij niet te noemen, maar wel bruikbaar wanneer men onverwacht wordt uitgenodigd voor het spelen van een partijtje tennis.
De tweede onbruikbare hijab is de dupetta, ook wel bekend als de wikkelhijab. Het bedekt al het haar, maar is helemaal doorzichtig. Bescheiden is hij niet te noemen, maar hij houdt het haar op de juiste plek en beschermt het tegen regen en kou.
Het derde type van hijab is het type dat we de Mickey Mouse-hijab noemen. Dit is wanneer een meisje een zwarte sjaal draagt en het achter langs haar oren omdoet, zodat deze er uitsteken.

Nu gaan we verder met mijn favorieten:
De jojo-hijab’s, waarvan er mij twee bekend zijn. De eerste jojo-hijab, ook wel bekend als de Benazir Bhutto- hijab, is de sjaal die steeds afglijdt en continue terug moet worden getrokken…..omhoog, omlaag, omhoog, net als een jojo.
De tweede jojo-hijab wordt ook wel de wissel- hijab genoemd. Dit soort van hijab wordt sterk vertegenwoordigd bij allerhande sociale gelegenheden, zoals geboortefeesten of bruiloften. Dit verschijnsel treedt op wanneer er een imam of koranreciteur naar de microfoon grijpt en de Koran begint te reciteren. Op dat moment worden de wissel- hijab’s te voorschijn getoverd………totdat de imam zegt: “sadaqa-llahul-adiem” (wordt uitgesproken ter afsluiting van het lezen uit de Koran). Ik weet het niet precies, maar kennelijk vertaald men dat in sommige culturen met: “Okay, zusters, nu mogen jullie je sjaals af doen”.
Ik ben er van overtuigd dat dit vreemd in de oren zal klinken, maar het is ontzettend grappig te zien dat wanneer men er niet op gerekend heeft dat er Koran gelezen wordt op zo’n gelegenheid, men gedwongen is creatief te zijn en accessoires -zoals handtasjes- in de strijd te gooien om het haar mee te bedekken.
Ik stond stomverbaasd een vrouw te zien die een handtasje boven haar hoofd hield, die ter plekke door moest gaan voor hijab. Alsof al die mannen die haar de hele tijd omringden niet voldoende reden waren voor het dragen van de hijab. Maar één kerel die du`a’s (smeekbedes) reciteerde bracht haar ertoe haar tasje boven haar hoofd te houden. En haar vriendinnen waren nog creatiever…..eentje gebruikte een servetje.
Ik moest ook lachen toen ik de gemeenschappelijke hijab zag: twee of drie meisjes die tijdens het reciteren van de Koran hun toevlucht zochten bij een tafellaken. Eén van hun vriendinnen was nog inventiever en gebruikte haar koffieschoteltje om de achterkant van haar hoofd mee te bedekken. Ik weet nog steeds niet of ik dit moet zien als hijab of als keppeltje. Ik kon niet zien of ze moslim was of joods. Ik moest mezelf inhouden om niet op haar af te stappen en “shalom `alaykum, zuster” te zeggen.

Men zou moeten weten dat de hijab niet slechts een bescherming is tegen jongens, maar ook tegen de nafs (ego) van meisjes zelf. Hij zou meisjes ervan moeten weerhouden uren voor de spiegel te staan, bezig met hun haar. Maar jammer genoeg zie je meisjes uren voor de spiegel staan, friemelend aan hun hijab alsof ze bezig zijn met hun kapsel, bezig met allerlei soorten ingewikkeld vlechtwerk en wat nog meer. Ik wilde op een zuster afstappen en vragen: “Krult jouw hijab van nature, of is het permanent?” Ook voelde ik de drang een andere zuster aan te spreken: “ Sorry, maar heeft jouw hijab zijn eigen kleur of heb je hem geverfd?”
Wel, waar het om gaat is dat sommige mensen hun best doen de hijab te dragen, maar dat het weinig zin heeft omdat door de manier van dragen aan het eigenlijke doel van de hijab volledig voorbij wordt gegaan. Je zou het kunnen vergelijken met het gebruiken van een paraplu met gaten erin. De hijab is bedoeld ter bescherming tegen jongens als ook van meisjes tegen zichzelf, en zou niet gebruikt moeten worden als accessoires ter verfraaiing van het uiterlijk.

Zo, dat moest ik even kwijt.

31-01-2012, 20:08


(dit stukje heb ik op een andere site gevonden, ik vond t wel grappig)

31-01-2012, 20:28
Hahahahahahahahaha upppp

31-01-2012, 20:49
De echte hijaab is ECHTE schoonheid en kuisheid van de vrouw.
Net zoals de baard de schoonheid van de man is.

Alhamdoelilaahi rabbiel 3alamien

31-01-2012, 20:50


Ps. Vind dit eerder triest dan humoristisch.
Maargoed, dat is mijn persoonlijke kijk ernaar

31-01-2012, 20:58
Ieder bekijkt het op z'n eigen manier Lid

Ik vond t laatste alineatje wel grappig

En ik begrijp jou, bepaalde stukjes zijn nogal 'achterlijk' maar dat weerhoudt mij er niet van om te lachen

Wa salam

01-02-2012, 03:11

Citaat door 2become1:
Ieder bekijkt het op z'n eigen manier Lid

Ik vond t laatste alineatje wel grappig

En ik begrijp jou, bepaalde stukjes zijn nogal 'achterlijk' maar dat weerhoudt mij er niet van om te lachen

Wa salam
Ja sowiezo, maar ik bedoelde niet zozeer dit stuk wat je hebt geplaatst maar meer de staat waarin vele zusters zich verkeren. Ze hebben zichzelf helemaal overgegeven aan de zogenaamde 'mode' en wat de rest van hen vind. Ze liggen misschien nachten wakker te denken over hoe ze 'mooier', 'leuker' en 'aantrekkelijker' worden, terwijl ze die nachten eigenlijk moeten huilen en moeten zoeken naar de Tevredenheid van Allaah.

Natuurlijk niemand is perfect maar sommigen zijn echt diep gezonken.
Kijk eerlijk iedereen wil er goed uitzien en een goede indruk maken, maar dat hoeft niet gepaard te gaan met allerlei gekkigheid..
Een vrome moslim(A) is sowiezo netjes in haar kledin en in haar woorden. Zij is vriendelijk, verstandig, slim en treed zo min mogelijk op de voorgrond (middelpunt van de aandacht).

Ik moet soms ook lachen als ik een zuster zie met felgekleurde HOOFDdoek en 10 kilo make up, strakke jeans en kei verl parfum, want op dat moment denkt zij waarschijnlijk dat ze top bezig en ze voelt zichzelf vrij en gelukkig maar wallaahi dan heb ik echt medelijden met die persoon.. Zo een persoon kent de werkelijke vrijheid en geluk niet.

Ghayr inshaAllaah..

01-02-2012, 03:15
Ik moest ook wel lachen hoor , maar meer met een schuddend hoofd zo van ya Allaah dat die mensen ook nog bestaan. Moge Allaah hen leiden, amien

01-02-2012, 10:00

Citaat door Lid:
Ps. Vind dit eerder triest dan humoristisch.
Maargoed, dat is mijn persoonlijke kijk ernaar


Citaat door Lid:
Ja sowiezo, maar ik bedoelde niet zozeer dit stuk wat je hebt geplaatst maar meer de staat waarin vele zusters zich verkeren. Ze hebben zichzelf helemaal overgegeven aan de zogenaamde 'mode' en wat de rest van hen vind. Ze liggen misschien nachten wakker te denken over hoe ze 'mooier', 'leuker' en 'aantrekkelijker' worden, terwijl ze die nachten eigenlijk moeten huilen en moeten zoeken naar de Tevredenheid van Allaah.

Natuurlijk niemand is perfect maar sommigen zijn echt diep gezonken.
Kijk eerlijk iedereen wil er goed uitzien en een goede indruk maken, maar dat hoeft niet gepaard te gaan met allerlei gekkigheid..
Een vrome moslim(A) is sowiezo netjes in haar kledin en in haar woorden. Zij is vriendelijk, verstandig, slim en treed zo min mogelijk op de voorgrond (middelpunt van de aandacht).

Ik moet soms ook lachen als ik een zuster zie met felgekleurde HOOFDdoek en 10 kilo make up, strakke jeans en kei verl parfum, want op dat moment denkt zij waarschijnlijk dat ze top bezig en ze voelt zichzelf vrij en gelukkig maar wallaahi dan heb ik echt medelijden met die persoon.. Zo een persoon kent de werkelijke vrijheid en geluk niet.

Ghayr inshaAllaah..


Citaat door Lid:
Ik moest ook wel lachen hoor , maar meer met een schuddend hoofd zo van ya Allaah dat die mensen ook nog bestaan. Moge Allaah hen leiden, amien
..

Ameen

01-02-2012, 13:41
Ik begrijp je helemaal..! En gelijk heb je.. Helaas als je er wat van zegt tegen deze 'zusters' ben jij de slechterik..

Ik begrijp dan niet waar t optreden van de ouders blijft?!

01-02-2012, 14:34
ik heb gehoord dat sommige turken hun hoofddoek sprayen met HAARspray.. ik weet nog steeds niet of ik dit moet geloven of niet

01-02-2012, 15:15

Citaat door dromen_:
ik heb gehoord dat sommige turken hun hoofddoek sprayen met HAARspray.. ik weet nog steeds niet of ik dit moet geloven of niet
Hahaha meen je niet ...

01-02-2012, 20:13


Waarvoor haarspray?

Tegen de knoflookgeur ?!

01-02-2012, 21:27

Citaat door Crazieee:
Hahaha meen je niet...


Citaat door 2become1:
Waarvoor haarspray?

Tegen de knoflookgeur ?!
Ik kijk nergens meer vanop, ik had gehoord dat het de hoofdDOEK op zijn plaats houdt

01-02-2012, 22:46

Citaat door 2become1:
Ik begrijp je helemaal..! En gelijk heb je.. Helaas als je er wat van zegt tegen deze 'zusters' ben jij de slechterik..

Ik begrijp dan niet waar t optreden van de ouders blijft?!
Pff ja klopt, omgekeerde wereld gewoon soubhanAllaah.
Nou ouders van tegenwoordig kan je ook niet echt bepaald veel ghayr van verwachten. Weetje hoeveel moeders tegen hun dochters zeggen nee geen hijaab dragen anders gaat niemand met je trouwen.

.....

Pagina's : [1] 2