Bekijk volle/desktop versie : Niet halal vlees koken??



26-01-2012, 14:51
Salaam dames en heren,

Ik wilde weten of ik als moslima niet halal vlees mag koken voor niet-moslims.
Het antwoord lijkt mij dat het niet mag..... maar toch wil ik het zeker weten aan de hand van bewijzen??

Ik werk in de kinderopvang, en ik werk in een blanke vestiging, ben de enige moslima. En er is mij meerdere malen gevraagd of ik wil koken en ik heb elke keer een goeie smoes.... vandaag was ik op het matje geroepen. Ze wilden weten waarom ik niet wil koken, ze dachten dat ik het niet kon of iets in die richting. Dus ik mezelf eruit gepraat maar ik moet dus over een week "proberen te koken".

Mag het of niet??



Salaam, ik hoop dat iemand mij een passende antwoord kan geven...

26-01-2012, 15:00


sokran bezaf meid, ik ga hun ff contacteren

26-01-2012, 15:07

Citaat door supersoesje:
Salaam dames en heren,

Ik wilde weten of ik als moslima niet halal vlees mag koken voor niet-moslims.
Het antwoord lijkt mij dat het niet mag..... maar toch wil ik het zeker weten aan de hand van bewijzen??

Ik werk in de kinderopvang, en ik werk in een blanke vestiging, ben de enige moslima. En er is mij meerdere malen gevraagd of ik wil koken en ik heb elke keer een goeie smoes.... vandaag was ik op het matje geroepen. Ze wilden weten waarom ik niet wil koken, ze dachten dat ik het niet kon of iets in die richting. Dus ik mezelf eruit gepraat maar ik moet dus over een week "proberen te koken".

Mag het of niet??



Salaam, ik hoop dat iemand mij een passende antwoord kan geven...
Het eten voor de Mensen van het Boek is toegestaan voor de Moslims, en het eten voor de Moslims is toegestaan voor de Mensen van het Boek. Echter gaat het om meergodenaanbidders of atheïsten, ik zou zeggen niet halal, maar mijn kennis is niet zo toereikend. Dus ik beperk me tot de uitspraak over de moslims en de mensen van het boek.

26-01-2012, 15:08

Citaat door Hypatia:
Graag gedaan. Leg hen wel heel de situatie uit. Hier hoef je je situatie niet te zeggen. Stel als je vraagt 'mag ik voor niet-moslims harame vlees koken" dan gaan ze gegarandeerd "nee" zeggen omdat ze zich enkel baseren op de vraag. Als men de situatie uitlegt zoals er in fatwa's gedaan wordt, dan kan het antwoord totaal anders zijn omdat er misschien sprake is van "darroera"(nood breekt wet) omdat iemand bv. heel hard naar werk zocht en enkel dit werk vond als gescheiden persoon en hiermee zijn kinderen moet voeden of zijn ouders. Begrijp je? Islam kijkt altijd naar het totaal van de context.
Salaam,

Je hebt ook gelijk, ben bang dat mijn situatie niet dringend genoeg is om onder die fatwa's te vallen.
Ik kan ruim genoeg werk vinden, maar dit blijft een terugkomend probleem koken voor kinderen.

26-01-2012, 15:09



Citaat door Hypatia:
Lieverd, vraag het aan een imam of bel al yaqeen(website van aboe ismail en Fawaz) of ivoe (http://www.ivoe.nl) en vraag hun mening en leg heel de situatie uit zoals dat je voor je kost verdient en misschien niemand hebt die voor je onderhoud kan zorgen OF je hebt onder je mensen die je moet voeden. Dus volledige situatie en dan kunnen zij hun mening geven. Want élk omstandigheid is anders en vraagt om een gepaste antwoord uit de Deen. Succes
Bijna beter zelfs! bijna..

26-01-2012, 15:18

Citaat door salaf:
Het eten voor de Mensen van het Boek is toegestaan voor de Moslims, en het eten voor de Moslims is toegestaan voor de Mensen van het Boek. Echter gaat het om meergodenaanbidders of atheïsten, ik zou zeggen niet halal, maar mijn kennis is niet zo toereikend. Dus ik beperk me tot de uitspraak over de moslims en de mensen van het boek.
Toch bedankt voor je bijdrage..... Het is gewoon zo jammer, werken met kinderen is echt een perfecte baan voor de moslima maar zelfs hierin worden we "gekort". Je moet als het ware je principes opzij leggen, anders wordt het niet haalbaar. Ik heb in het verleden een keer met ontzettende tegenzin gekookt met rundvlees wat zij hadden gehaald en ben er een week kapot van geweest Maar toch wil ik het zeker voor het onzekere en wil ik daliel zien. Dan kan ik er wat aan doen..... ik ben niet de enige moslima die hier mee te maken heeft...


sokran x

26-01-2012, 15:33

Citaat door supersoesje:
Toch bedankt voor je bijdrage..... Het is gewoon zo jammer, werken met kinderen is echt een perfecte baan voor de moslima maar zelfs hierin worden we "gekort". Je moet als het ware je principes opzij leggen, anders wordt het niet haalbaar. Ik heb in het verleden een keer met ontzettende tegenzin gekookt met rundvlees wat zij hadden gehaald en ben er een week kapot van geweest Maar toch wil ik het zeker voor het onzekere en wil ik daliel zien. Dan kan ik er wat aan doen..... ik ben niet de enige moslima die hier mee te maken heeft...

sokran x
Ik kan je daleel geven voor dat wat ik zei, maar dat is geen antwoord op je vraag. Wat ik je wel aanraad bij the way is zoek je kennis aub niet bij mensen die de verkeerde leerstellingen hebben.


Surat al-ma'idah aya 5: Het voedsel der mensen van het Boek is u geoorloofd en uw voedsel is hun toegestaan.