Bekijk volle/desktop versie : Kennismaking met de leugens van de Wahabiyah (Deel 1)



16-01-2012, 21:09

Citaat door Abu-Bakr:

Kennismaking met de leugens van de Wahabiyah


Een tijdje terug zijn op de wahabitische website al-yaqeen.com 2 artikelen verschenen over het shji’isme. Toen ik deze voor het eerst las, dacht ik dat de gemiddelde lezer wel in staat is om te zien dat beide artikelen grove fouten en valse beschuldigingen bevatten jegens Shi’a. Totdat ik tot mijn verbazing zag hoe onwetenden deze passages steeds opnieuw klakkeloos overnamen en op verschillende fora verspreidden.[1]

Als we de de texten wat beter bekijken, zien we dat vrijwel al hun verwijzingen Hadith-boeken zijn en geen Kalam-boeken. In dit artikel zal ik een aantal hoofdpunten doornemen en weerleggen.


De Sjiieten geven zelf te kennen dat de stichter van de Sjiietische stroming een jood was, genaamd Ibnoe Saba' en dat cAli (moge Allah tevreden met hem zijn) de volgelingen van deze man heeft verbrand en afstand heeft genomen van zijn afgedwaalde ideeen. [1]

Dit is de hadith die te vinden is in de bron:

Ali Ibn Al-Hussein (a.s) zei: Vervloekt zijn degenen die over ons liegen! Ik herinnerde mij Abdullah ibn Saba en elk haartje op mijn lichaan ging recht overeind staan. Hij beweerde iets groots! Wat mankeert hem!? Moge Allah hem verlvoeken. Ali (a.s) was een vrome dienaar van Allah, de broeder van de profeet (s). Voorwaar, hij kreeg de waardigheid niet behalve door zijn gehoorzamheid aan Allah. Ook kreeg de profeet (s) de waardigheid niet behalve door zijn gehoormzaamheid aan Allah.

Nergens in de genoemde bronnen wordt gezegd dat Ibn Saba de stichter is van het shji’isme.


Zij zeggen: “Allah bezoekt al-Hoessayn ibnoe cAli, geeft hem een hand en gaat met hem zitten op een ligstoel.”[6]

Het is algemeen bekend dat het Shji’isme, integenstelling tot het Wahabisme, niet uitgaat van Tajseem en Jihah.[2] Daarom geloven wij dat texten die in de eerste instantie duiden op Tajseem niet letterlijk geinterpreteerd mogen worden. Dit is ook wat de auteur van het boek in dezelfde bron nog duidelijk aangeeft.


Zij zeggen dat de Edele Koran gewijzigd is en dat de echte Koran in het bezit is van hun verwachte Mahdi. [7]

Dit bewijst hoe beperkt de kennis van de auteur is. Onze geleerden hebben het hier niet over de bekende koran die wij bijvoorbeeld reciteren in ons gebed. Het gaat hierbij om de interpreatatie van de koran die Imam Ali (a.s) had samengesteld in een boek. Deze interpretatie was ook onderdeel van wat er aan de heilige profeet (s) is openbaard en wordt ook wel gewoon “koran” genoemd. Deze heilige interpretatie is wat in het bezit is van Imam Al-Mahdi (a.s) en niet de koran zoals al-yaqeen.com suggereert.


Zij zeggen dat het zinsdeel “Aal Mohammed wa Aal cAli” uit de Koran is geschrapt”[8]
Zie 7.


Zij zeggen: “Er bestaat een Soerah met de naam ‘al-Wilaayah’ die als volgt begint: ,,O jullie die geloven, gelooft in de beide lichten…” En het is cOthmaan ibnoe cAffaan die deze Soerah heeft doen vervallen.”[9]

Dit is de commentaar over deze “Surah” van Al-Mirza Al-Nuri (r.a) zelf uit dezelfde bron:

“Ik vond hier (Surat Al-Wilayah) niets over in de Shji’itische boeken, behalve wat er verteld wordt over het boek ‘Al-Mathalib’ die aan Ibn Shahr Ashoub wordt gekoppeld.”

Al-Sheikh Al-Mirza Al-Nuri geeft duidelijk aan dat deze zogenaamde “Surah” geheel onbekend is, behalve wat er verteld wordt over het boek Al-Mathalib. Als we Al-Mathalib van Ibn Shahr Ashoub (r.a) doorlezen komen we niets tegen over een nieuwe Surah. Steker nog, het was de Moufti van de Othomaanse rijk in Baghdad, genaamd Al-Alousi die dit toekende aan Ibn Shahr Ashoub.


Zij zeggen: “Leert jullie vrouwen Soerat Yoesoef niet en leest het niet aan hen voor, want deze Soerah staat vol van fitan (zaken die tot wanorde en anarchie leiden).”[10]

Dit is de Hadith:

De Prins der Gelovigen zei: Leer jullie vrouwen Surat Yusuf niet en lees het niet aan hen voor, want de Surah bevat fitan. En leer hen Surat Al-Nur want het bevat Al-Mawaa’id. [3]

Deze riwayah is ook overleverd door Sheikh Al-Saduq (r.a). De overlevering wil niet zeggen dat de koran misleidend is, zoals deze onwetende wil laten blijken. De tekortkoming zit in de lezer en niet in de koran. Opvallend is dat in sunnitische bronnen identieke overleveringen te vinden zijn. Ook hebben een aantal van hun geleerden gezegd dat het vrouwen wordt afgeraden om Suret Yusuf te leren. Dit zegt hun grote geleerde Al-Suyuti:

Een aantal van onze Salaf (vrome voorgangers) raadde het leren van Surat Yusuf aan vrouwen af en dat vanwege hun gebrek aan kennis, redenatie en begrip. [Al-Hawi lil-fatawi li-Suyuti (1/347)]

Wordt vervolgd.


[1] Link naar het artikel: http://al-yaqeen.com/bibliotheek/artikel.php?id=475
[2] Tajseem is de conceptie waarin Allah als lichaam wordt beschouwd. Jihah is het het toekennen van een bepaalde richting waarin Allah zich zou bevinden. Beide principes worden binnen het shji’isme, in tegenstelling tot vele andere Islamtische stromingen, verworpen
[3] Fitan (meervoud van fitnah) zijn beproevingen of zaken die tot verwarring en wanorde kunnen leiden. Mawaa’id (meervoud van Maw’idah) zijn waarschuwingen.
.