Bekijk volle/desktop versie : PVV verliest wekenlang, SP stijgt



Pagina's : [1] 2 3 4

15-01-2012, 14:00
De VVD staat niet langer als enige partij bovenaan in de peiling van Maurice de Hond. De SP wint deze week een zetel en de VVD levert een zetel in.

Daardoor staan beide partijen nu op dertig zetels. De positie van de PVV is flink verzwakt. De partij verliest drie zetels en komt uit op 21. De SP weet volgens De Hond van alle kanten kiezers te winnen. Zo geeft 27 procent van de PvdA-kiezers uit 2010 aan dat ze nu SP zouden stemmen. Bij GroenLinks en D66 is dat ongeveer tien procent en bij de PVV acht procent. Ook van de VVD (vier procent) en van het CDA (drie procent) weet de SP kiezers te trekken.

Daarnaast weet de partij kiezers goed te binden. Zo geeft 91 procent van de SP-kiezers aan dat ze nu opnieuw SP zouden stemmen. Bij geen enkele andere partij is de kiezerstrouw zo hoog. De PVV gaat in de peiling al enkele weken achteruit en maakt deze week een val van drie zetels. De partij is volgens De Hond zijn 'electorale magie' aan het verliezen door bezwaren van de achterban tegen de bezuinigingen die de PVV als gedoogpartij mede mogelijk maakt.

De val van deze week zou komen door verdeeldheid over de kritiek van PVV-leider Geert Wilders op de hoofddoek die koningin Beatrix droeg tijdens bezoeken aan moskeeën in de Verenigde Arabische Emiraten en Oman. Eerder deze week bleek al dat ongeveer de helft van de PVV-stemmers vindt dat ze het juist goed gedaan heeft. Landelijk is dat ruim tachtig procent.

De Hond wijst erop dat PVV-kiezers meestal juist achter de uitspraken en standpunten van de PVV gaan staan. Van de PVV-kiezers die niet achter de kritiek staan, geeft slechts de helft
aan opnieuw PVV te stemmen. Bij degenen die er wel achter staan is dit tachtig procent.

In de zetelpeiling is verder een zetel winst te zien bij GroenLinks. D66 levert een zetel in. Een opvallende winst is te zien bij de kleine partijen. De Partij voor de Dieren stijgt van twee naar drie en 50Plus van een naar twee.

(Novum)

15-01-2012, 14:03


Heel goed. Meer mensen gaan blijkbaar nadenken en zien de pvv zoals men is.

15-01-2012, 14:05


dansende homo bananen.

15-01-2012, 14:27
VVD verliest 1 zetel,Pvv verliest 3 zetels, SP wint 1 zetel.

GedoogCoalitie verliest 3 zetels

en staat op nog maar 64 zetels.

15-01-2012, 14:28


Met een fractieleider als Wilders is een partij als de PVV gedoemd om te mislukken.

15-01-2012, 14:33
Swaxie eyyy?
Es kijken wat ik naast de mijne kan zetten.

15-01-2012, 14:33

Citaat door Pist_Aches:
Met een fractieleider als Wilders is een partij als de PVV gedoemd om te mislukken.
pvv stemmers worden blijkbaar wakker...


wanneer je inkomen steeds kleiner wordt door de bezuinigen, je je baan verliest door de bezuinigingen, je zorgtoeslag minder wordt, je eigen risico omhoog gaat, huursubsidie minder wordt, dan is dat hoofdoekje van fatima, die ook nog best wel aardig is..toch opeens een onzinnig verkiezingspunt.

15-01-2012, 14:37

Citaat door Mathijs:
pvv stemmers worden blijkbaar wakker...


wanneer je inkomen steeds kleiner wordt door de bezuinigen, je je baan verliest door de bezuinigingen, je zorgtoeslag minder wordt, je eigen risico omhoog gaat, huursubsidie minder wordt, dan is dat hoofdoekje van fatima, die ook nog best wel aardig is..toch opeens een onzinnig verkiezingspunt.
Dan is verhuizen naar België ook een optie.
Zoals zoveel Hollanders doen.Zowel de allochtone als de autochtone.
Alleen voor zij die denken dat het dragen van een hoofddoekje anders en beter kan,kunnen nog wel eens een harde klap verwachten.

15-01-2012, 14:43

Citaat door Mathijs:
pvv stemmers worden blijkbaar wakker...


wanneer je inkomen steeds kleiner wordt door de bezuinigen, je je baan verliest door de bezuinigingen, je zorgtoeslag minder wordt, je eigen risico omhoog gaat, huursubsidie minder wordt, dan is dat hoofdoekje van fatima, die ook nog best wel aardig is..toch opeens een onzinnig verkiezingspunt.
Mooi verwoord en very true...

15-01-2012, 14:43
Dat word nagels bijten ipv vingers likken voor t gros der liberalen.

15-01-2012, 14:44
Henk en Ingrid die naar de voedselbank gaan, beseffen dat De PVV niets voor hun kan betekenen. Ze stappen over op de SP omdat die wellicht wel iets voor ze kan betekenen.

15-01-2012, 14:51
Ik vind het wel een geruststellend idee dat de PVV zetels verliest, hoop dat Henk en Ingrid nu echt wakker zijn geschud. Het hele kabinet stelt niks meer voor, de kortzichtigheid druipt er vanaf. We gaan over een paar jaar al de rekening gepresenteerd krijgen van al die mensen die nu keihard gepakt worden en noodgedwongen een beroep zullen gaan doen op de zorg, psychiatrie, maatschappelijk werk en in de ergste gevallen zorgen voor overlast, geweld en andere misdaden.

15-01-2012, 14:53



Citaat door Mathijs:
pvv stemmers worden blijkbaar wakker...


wanneer je inkomen steeds kleiner wordt door de bezuinigen, je je baan verliest door de bezuinigingen, je zorgtoeslag minder wordt, je eigen risico omhoog gaat, huursubsidie minder wordt, dan is dat hoofdoekje van fatima, die ook nog best wel aardig is..toch opeens een onzinnig verkiezingspunt.
Helemaal waar

15-01-2012, 15:01

Citaat door Mathijs:
VVD verliest 1 zetel,Pvv verliest 3 zetels, SP wint 1 zetel.



en staat op nog maar 64 zetels.



[SIZE=5]de PvdA zakt verder terug naar 16 zetels,


15-01-2012, 15:04
Ik voorspel een grootste crisis bij de PvdA, de partij waar mensen hun mening niet mogen geven.



Citaat:
PvdA-voorzitter Arnhem weg na kritiek op Cohen

[h=1][/h]ANP − 11/01/12, 12:51

Job Cohen. © ANP
Voorzitter Paul Stein van de PvdA in Arnhem is opgestapt, omdat hij vindt dat hij zijn mening niet mag geven over het functioneren van Job Cohen, de fractievoorzitter van zijn partij in de Tweede Kamer.
Stein liet op de nieuwjaarsreceptie van zijn partij in Arnhem zondag weten geen vertrouwen te hebben in groei van de partij met een leider als Job Cohen. Hij merkte daarna dat het geven van zijn mening niet gewenst is onder het huidige bestuur, zei hij vandaag.

'Ik vind dat ik als voorzitter op gepaste momenten mijn mening moet kunnen geven. Een nieuwjaarsreceptie vond ik daar een goed moment voor, maar er zijn anderen die vinden dat ik eerst moet overleggen voordat ik zeg wat ik vind', aldus Stein. Hij liet weten actief te blijven binnen de partij. 'Maar ik heb gezegd dat ze maar een andere voorzitter moeten zoeken, want ik wil mijn mening niet onder stoelen of banken steken.'
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/...op-Cohen.dhtml

Pagina's : [1] 2 3 4