Bekijk volle/desktop versie : Amerikaanse studie waarschuwt voor een geheime aliantie tussen Polisario en Al-Qaida



Pagina's : [1] 2 3

10-01-2012, 11:33
Amerikaanse studie waarschuwt voor een geheime coalitie tussen Polisario en Al-Qaida




Deze waarschuwing komt van de denktank Atlantic Council en zegt dat Polisario een aliantie gaat vormen met Al-Qaida in de Islamitische Maghreb die ondermeer ook de economische groei in de regio bedreigd. Voorbeeld is de recente ontvoering in de Sahel, dat had ook een Al Qaida stijl van werken.

Volgens de onderzoeker was dit te verwachten mede doordat de jeugd in Tindouf geen toekomstige hoop heeft.

Bron: http://hespress.com/politique/45068.html

Maghreb el A9sa( Marokko dus) komen ze niet binnen omdat het belaagd is met mijnenvelden en een controle post om de 5 km die met satelieten werkt om alles tot in de puntjes te controleren. Daarnaast zijn er 150.000 soldat gestationeerd in de Marokkaanse sahara die de orde bewaken wanneer het dreigt mis te lopen.

Ewa dan vanuit de andere kant van de muur.. van binnenuit: AQIM is er dus ja. Denk niet dat er iets gaat veranderen.

10-01-2012, 11:35


Al Qaida

10-01-2012, 11:41

Citaat door brabus3:
De kans bestaat echt, daar is echt geen twijfel aan.
Omdat de Amerikanen het zeggen zeker?

10-01-2012, 11:52
Wat heeft Marokko gedaan om dit te verdienen?

10-01-2012, 11:56


Marokko is nooit het doel van Al-Qaïdah (op korte termijn althans) geweest!

AQIM heeft nog steeds zijn oorsprong, grootste aanhang en sterkste voet in het zuiden van Algerije, bij de grenzen met Mauretanië, Mali en Niger.

De enige (tactische) reden waarom AQIM soortgelijke "alliantie" met de polisario zou aangaan, is het verzwakken van Algerije om daar kansen te benutten.

Een opgevoerde strijd in de westelijke sahara zou immers betekenen dat de Marokkaanse strijdkrachten alerter worden en dat dus ook Algerije zich weer komt moeien. Met als gevolg dat AQIM hun territorium in Algerije kan verstevigen en vergroten.

Marokkanen in Marokko zélf (dus niet de betwiste sahara) moeten zich geen zorgen maken. De grenzen met Algerije zijn zeer goed bewaakt en het doel van AQIM is niet de sahara, maar Algerije.

edit: bekijk het actie-terrein van AQIM:


de bedoeling is wellicht om de westelijke punt (dat kleine stukje in marokko) te verleggen naar het zuiden, zodat vanuit de zuidelijke/oostelijke kant meer mogelijkheden komen om algerije te treffen

10-01-2012, 12:02
Die samenwerking (mits dat gaat gebeuren)zou een plus punt zijn voor Marokko. Het is veel makkelijker om ongedierte te bestrijden als je op hun rug het etiket Terrorist plakt...Zou echt mooi zijn, dit betekent het einde van Polisario. Ik denk niet dat ze zoo achterlijk zijn deze stap te zetten.

Ik denk dat dit gewoon propaganda is, niets meer en niets minder..POLISARIO doet niets zonder toestemming van Algerije en denk echt niet dat Algerije deze samenwerking zal steunen..echt niet

10-01-2012, 12:07
geheime allianties, burgernetwerken en diffusion- and displacement of responsebility..

10-01-2012, 12:08

Citaat door brabus3:
Wat is de doel van al qaida maghreb einstein? Dan ga je antwoord krijgen op je gelach
Het is het doel "Einstein"

Ik geloof niet in Al Qaida en andere spookorganisaties.

Zijn de Amerikanen nu plotseling wel geloofwaardig omdat het over Marokko gaat?

10-01-2012, 12:12

Citaat door brabus3:
Dank je wel voor voor de verbetering Ik zal snel wat doen aan mijn taalvaardigheden

Dit is alsnog een onderzoek van een amerikaans denktank. el 3ilm wa lilah! Maar er zit best een kern van waarheid der in.
Graag gedaan.

10-01-2012, 12:23

Citaat door brabus3:
Mooi onderbouwd

Denk je overigens dat Maghreb el A9sa (marokko) het zou toelaten dat Al 9aida de macht gaan overnemen in bepaalde regio`s?


(WIKI bronnen zijn doorgaans niet zo up to date of betrouwbaar)


Al-Qaidah heeft nooit te kennen gegeven dat ze uit zijn op een machtsovername in marokko en strategisch is dat ook veel minder van belang dan in andere maghreb-landen.

marokko is politiek heel stabiel, vergeleken met zijn buren. het leger heeft bijvoorbeeld ook nooit moeten ingrijpen bij politieke crisissen, laat staan dat ze een staatsgreep uitvoerden.
ook qua modernisering, vrijheden en infrastructuur, staan ze een pak verder dan de rest.
daarnaast heb je ook het volk, waarvan het grootste deel tevreden is over het koningshuis.
in andere landen profiteert Al-Qaidah van het ongenoegen van de inwoners tegenover al deze genoemde zaken, om te rekruteren en ook om terrein te winnen.
in marokko zou dat gewoonweg niet haalbaar zijn (volgens de huidige stand van zaken).

daarentegen is het marokkaanse volk niet weerhoudend tegenover meer islamitische invloed.
je hoort zelfs in "gematigde" kringen veel klachten over de normvervaging en over de invloed van de openlijke fasaad op de komende jongerengeneraties.

ooit zal dit helaas tot een confrontatie komen (wat nu al via de politiek bezig is). jongeren zijn twee zaken beu in marokko: de corruptie en het moreel verval. sommigen hebben daarom massaal aan de verkiezingen deelgenomen, in de hoop dat de PJD verandering kan brengen en marokko ook moreel terug de hoogte in kan.

maar in sommige (en vaak armere) wijken van de grootsteden is er een andere tendens: de strikte islamisering.
de jongeren vinden daar dat heel het systeem corrupt is en ze keren zich massaal tegen de maatschappij. in die kansarme bevolkingsgroepen vindt AQIM wél de nodige rekruten, maar weerom niet om in Marokko te strijden (daarvoor is de mainstream nog niet "radicaal" genoeg), maar meer als optie voor de toekomst.

in sommige verhandelingen wordt zelfs gesteld dat er in sidi moumen (casablanca) een volledige Al-Qaidah-generatie staat te wachten. maar dat is onduidelijk, want ook de regeringen en vooral het Westen zijn er heel snel bij om een "slapende cel" van Al-Qaidah te ontmantelen

maar eens het zover is dat de streng-islamitische invloed in marokko de overmacht krijgt, zal de overname niet gewapend gebeuren m.i., maar eerder ideologisch. en daarom besluit Al-Qaidah zelden om actief (gewapend) te strijden in landen, waar "gematigde" islamitische partijen al aan de weg aan het timmeren zijn, en concentreren ze zich op landen waar er al chaos is en ze kunnen groeien...

dit is mijn persoonlijke en objectieve kijk hierop.

en Allah weet het beter.

10-01-2012, 12:32
trouwens:

ik denk niet dat marokko het zó erg zou vinden, mocht er in één van de buurlanden een overname door Al-Qaidah plaatsvinden.
ze zullen het natuurlijk wel op de voet volgen, maar binnen enkele generaties en met de huidige progressie, denk ik wel dat marokko zelfs open zou staan voor "meer islam"...

de marokkaanse bevolking leeft in wantrouwen met alles wat de islaam vertegenwoordigt... mensen raakten ook te vervreemd van alles wat met da3wah te maken heeft.
de laatste jaren zijn er (vooral via de marokkaanse media) serieuze stappen genomen om de a'immah en shuyookh tot in de huiskamer te brengen (via televisie b.v.)

en de volgende stap (via de overwinning van pjd) is ook gezet.
het vertrouwen moet sowieso terugkeren en dan staat het marokkaanse volk zeker open voor islamitische bevrijding (uit de greep van corruptie en discriminatie), maar niet voor onderdrukking in naam van de islaam.

10-01-2012, 17:06

Citaat door brabus3:
Amerikaanse studie waarschuwt voor een geheime coalitie tussen Polisario en Al-Qaida

Deze waarschuwing komt van de denktank Atlantic Council en zegt dat Polisario een aliantie gaat vormen met Al-Qaida in de Islamitische Maghreb die ondermeer ook de economische groei in de regio bedreigd. Voorbeeld is de recente ontvoering in de Sahel, dat had ook een Al Qaida stijl van werken.

Volgens de onderzoeker was dit te verwachten mede doordat de jeugd in Tindouf geen toekomstige hoop heeft.

Bron: http://hespress.com/politique/45068.html

Maghreb el A9sa( Marokko dus) komen ze niet binnen omdat het belaagd is met mijnenvelden en een controle post om de 5 km die met satelieten werkt om alles tot in de puntjes te controleren. Daarnaast zijn er 150.000 soldat gestationeerd in de Marokkaanse sahara die de orde bewaken wanneer het dreigt mis te lopen.
Goh, niet gedacht dat er ooit een dag zou komen waarop jij een Amerikaanse studie serieus zou nemen.

10-01-2012, 17:38


Bestaat El Qaeda wel echt.
als dat zo is dan moet het de financiele middelen en management van een multinational hebben
de volgende vragen die je je dan kan stellen is : wie zijn de suikeromen? waarom leefde osama in een villa zonder deftige camerabewaking, professionele bewaking en degelijke ontsnappingroutes?
waarom heeft al qaeda geen mensen in israel?

in de jaren 80 hadden de palestijnen een bommenmaker die boms op afstand kon laten ontploffen zonder dat er een zelfmoordterrorist aan te pas moest komen......daarvan hadden ze meer schrik dan alle hamas en hezbollahstrijders bij elkaar

conclusie: al qaeda is een mythe zoals hamti gwilla er 1 is voor de kinderen uit tanger

10-01-2012, 18:08

Citaat door brabus3:
Je kan zeggen dat Al 9aida niet bestaat en door debielen (lees het westen) in het leven is geroepen. Maar zoals je weet heb jezelfs hier op dit forum aanhangers van Bin Laden.



Ja, kijk ik geloof wel dat er extremistische organisaties bestaan maar volgens mij werken ze onafhankelijk van elkaar
indien al qaeda werkelijk zo goed georganiseerd waren zou ik hen vragen om zich in de politiek te begeven en zou ik voor hen stemmen.
de arabieren hebben meestal 3 jaar nodig om over 1 simpel project tot een akkoord te komen

sterker,volgens mij zijn er bepaalde figuren uit het M.O die maar al te graag hebben dat de al qaeda bestaat
zolang de prijs van olie gelinkt is aan de actualiteit gaan we nog veel al qaeda verhalen horen
tijdens de golfoorlog zjn veel irakezen en amerikanen armer geworden, de ene omdat ze platgebombardeerd waren,de anderen omdat hun regering al het geld aan oorlog gaven
tegelijkertijd zijn de sjeiiks en de texanen waaronder bush nog rijker geworden

polisario is trouwens aan het dromen want Europa en Amerika hebben een goede relatie met onze koning
hij is voor hen een stabiele vorst waarmee ze kunnen onderhandelen over de grondstoffen in de sahara
velen onderschatten de Marokkaanse koning omdat die in tegenstelling tot zijn vader niet de confrontatie aangaat met idiote rebellen en staatshoofden.
ondertussen zit hij wel ff in NY om achter de schermen zijn plannen te realiseren

10-01-2012, 18:16

Citaat door brownie74:
Ja, kijk ik geloof wel dat er extremistische organisaties bestaan maar volgens mij werken ze onafhankelijk van elkaar
indien al qaeda werkelijk zo goed georganiseerd waren zou ik hen vragen om zich in de politiek te begeven en zou ik voor hen stemmen.
de arabieren hebben meestal 3 jaar nodig om over 1 simpel project tot een akkoord te komen

sterker,volgens mij zijn er bepaalde figuren uit het M.O die maar al te graag hebben dat de al qaeda bestaat
zolang de prijs van olie gelinkt is aan de actualiteit gaan we nog veel al qaeda verhalen horen
tijdens de golfoorlog zjn veel irakezen en amerikanen armer geworden, de ene omdat ze platgebombardeerd waren,de anderen omdat hun regering al het geld aan oorlog gaven
tegelijkertijd zijn de sjeiiks en de texanen waaronder bush nog rijker geworden

polisario is trouwens aan het dromen want Europa en Amerika hebben een goede relatie met onze koning
hij is voor hen een stabiele vorst waarmee ze kunnen onderhandelen over de grondstoffen in de sahara
velen onderschatten de Marokkaanse koning omdat die in tegenstelling tot zijn vader niet de confrontatie aangaat met idiote rebellen en staatshoofden.
ondertussen zit hij wel ff in NY om achter de schermen zijn plannen te realiseren
Salamoe aleikoum Brownie, hoe zit het met de werkgelegenheid in de kinderopvang bij jullie in België?

Pagina's : [1] 2 3