Bekijk volle/desktop versie : Integratie



16-11-2004, 22:03
Beste Yasmina,
Wanneer een Moslim eigenlijk voor het goede fatsoen alleen met een andere Moslim mag trouwen, wat komt er dan terecht van de integratie? Wat komt er dan terecht van het zich Nederlander voelen zonder intens contact met de Nederlandse ziel. Wanneer ik alleen gevoed word door de ziel van de Islam dan zal ik in het Westen, in Nederland altijd een vreemde eend in de bijt blijven hoezeer ik ook mijn best doe. Helemaal te zot voor woorden vind ik het dat Turkse en Marokkaanse jongens , volkomen verwesterd in doen en laten, zich toch een onbekende bruid zoeken in het land van hun ouders. Zo'n meidje wordt hier doodongelukkig. Voor het huwelijk rommelen die jongens flink aan en dan ineens moeten zij een islamitische maagd trouwen.. Er wordt dan met twee heel vreemde maten gemeten. Maar er moet wel vermeld worden dat dat hoofdzakelijk geldt voor jongens uit de "achtergebleven" gebieden met een zeer behoudende manier van leven.

16-11-2004, 23:17


Beste Joep,

Ik heet dan wel geen Yasmina maar ik wil toch even reageren wat betreft het contact met de Nederlandse ziel zoals jij dat noemt. Is een huwelijk soms het toppunt van integratie? Is contact met collega's, vrienden en buren niet voldoende om te kunnen integreren?
En er hoeft geen grens te zijn tussen moslim-zijn en nederlander-zijn. Ik ben een pure Hollandse én ik ben moslima. Het gaat prima samen hoor.

17-11-2004, 00:10
Beste HummHanifa.
In een huwelijk deel je elkaars ziel, in het kontakt met vrienden en kennissen is er een andere band. Vergeef me het woord, maar wanneer je steeds in eenzelfde groep verkeert kan er sprake zijn van "inteelt"van gedachten. Het gaat mij erom dat Moslims niet de vrijheid hebben met andere geloven te trouwen. Hadden wij 50 jaar geleden ook niet en ik besef ook wel dat jul;lie die hele ontwikkeling nog moeten doormaken, maar ik wilde de vraag alleen maar stellen om gedachten los te maken en inzicht te krijgen in een andere manier van denken. Ik ken tamelijkveel fantastische Islamitische vrouwen, maar stel dat ik van hen ga houden en er meer is dan vriendschap, dan gaat het boek dicht. Ik wil geen Moslim worden omdat ik de Koran bestudeerd hebbend er de meerwaarde niet van inzie en kan ervaren. Ik ben er ook niet in opgegroeid en dat verklaart veel. Dat verklaart ook het onbegrip dat er is tussen Christenen en Moslims. We spreken toch een andere taal en willen elkaar soms gewoon niet begrijpen. Ik ben lang leraar geweest en heb de meisjes ervaren als parels, in tegenstelling tot de jongens. De Marokkanse jongens vond ik eerlijk gezegd waardeloos en wanneer die de dienst moeten gaan uitmaken en de vrouwen voorschrijven wat zij moeten en mogen, dan beklaag ik jullie. En zo ook in de structuur van de Koran. mannen hebben deze geschreven, vrouwen hebben geen wezenlijk aandeel in dit boek gehad. Dit terzijde. Je weet in een patriachale samenleving is het woord de waarheid. In een matriachale het gevoel. De Islam is een zuivere mannengodsdienst met een marginale rol voor vrouwen. In de Christelijke wereld zijn we ook aan het vechten tegen deze tweederangs rol voor de vrouw. Langzamerhand winnen we. Maar daar hebben we wel de invloed vanuit andere geloven/ godsdiensten moeten hebben. Dat is het proces dat de Islamieten die van uit andere verre culturen komen en nog heel lang zullen vasthouden aan die oude waarden en normen, nog moeten doormaken. Als het maar niet te lang duurt, want dan wordt er veel schade aangericht aan het wederzijds begrip.
Het ga je goed.

17-11-2004, 14:37

Citaat door joep:
Beste Yasmina,
Wanneer een Moslim eigenlijk voor het goede fatsoen alleen met een andere Moslim mag trouwen, wat komt er dan terecht van de integratie? Wat komt er dan terecht van het zich Nederlander voelen zonder intens contact met de Nederlandse ziel. Wanneer ik alleen gevoed word door de ziel van de Islam dan zal ik in het Westen, in Nederland altijd een vreemde eend in de bijt blijven hoezeer ik ook mijn best doe. Helemaal te zot voor woorden vind ik het dat Turkse en Marokkaanse jongens , volkomen verwesterd in doen en laten, zich toch een onbekende bruid zoeken in het land van hun ouders. Zo'n meidje wordt hier doodongelukkig. Voor het huwelijk rommelen die jongens flink aan en dan ineens moeten zij een islamitische maagd trouwen.. Er wordt dan met twee heel vreemde maten gemeten. Maar er moet wel vermeld worden dat dat hoofdzakelijk geldt voor jongens uit de "achtergebleven" gebieden met een zeer behoudende manier van leven.
Nanak, nanak en nanak, dat is wat ik kan zeggen.

17-11-2004, 15:11


Weer iemand die er geen drol van snapt


18-11-2004, 15:58
Nou je kunt als buitenlander nog zoveel stampot eten, nog zo veel met Nederlanders omgaan, jezelf nog zoveel aanpassen aan jouw cultuur, nog zoveel halfnaakte topjes dragen, nog zoveel neerkijken op allochtonen, nog zoveel dingen doen die de Nederlanders doen, je zult altijd, maar dan ook altijd een buitenlander blijven en zo zul je door de Nederlanders ook worden gezien. Je hoeft het niet toe te geven, maar het is wel een feit.

18-11-2004, 16:25
Beste misstomatisch,
wanneer je mij bedoelt, vraag ik me af wat ik er niet van begrijp.

18-11-2004, 16:30
Beste Leila 1982,
Blijft een allochtoon altijd allochtoon? Die vraag stel ik me zelf vaak en krijg er geen antwoord op wanneer ik kijk naar mijn omgeving. Ooit zal een Marokkaan toch Nederlander worden, ooit zal de oude plaatsgebonden tradities die meegenomen zijn toch ingeruild worden voor de onze. Je kunt toch niet altijd een vreemdelijng blijven. Met de Nederlanders in Australie heeft het een generatie=35 jaar geduurd voordat de kinderen geintegreerd waren, maar daar werden ook strengere eisen gesteld aan de nieuwkomers. Wanneer wij dat vroeger ook hadden gedaan, dan waren er nu meer allochtonen autochtoon geworden. Wel met een aantal specifieke kenmerken als uiterlijk en religie, maar verder Nederlander.

18-11-2004, 16:55
JA LEILA heeft helemaal gelijk. dus gedraag je maar lekker naar je eigen cultuur want accepteren zullen ze nooit en vooral niet met een handvol mohammed Btjes in dit land

18-11-2004, 17:18

Citaat door joep:
Beste Leila 1982,
Blijft een allochtoon altijd allochtoon? Die vraag stel ik me zelf vaak en krijg er geen antwoord op wanneer ik kijk naar mijn omgeving. Ooit zal een Marokkaan toch Nederlander worden, ooit zal de oude plaatsgebonden tradities die meegenomen zijn toch ingeruild worden voor de onze. Je kunt toch niet altijd een vreemdelijng blijven. Met de Nederlanders in Australie heeft het een generatie=35 jaar geduurd voordat de kinderen geintegreerd waren, maar daar werden ook strengere eisen gesteld aan de nieuwkomers. Wanneer wij dat vroeger ook hadden gedaan, dan waren er nu meer allochtonen autochtoon geworden. Wel met een aantal specifieke kenmerken als uiterlijk en religie, maar verder Nederlander.
volgens de regering wordt je een nederlander . maar volgens het volk niet. ik ben van 2 generatie. mijn kinderen zijn van 3 generatie,zij krijgen vaak te horen jullie moeten terug naar eigen land. en dat doet echt veel pijn.

18-11-2004, 17:28

Citaat door joep:
Beste misstomatisch,
wanneer je mij bedoelt, vraag ik me af wat ik er niet van begrijp.
Dit bedoel ik nou