Bekijk volle/desktop versie : Welke dagen wel/niet vasten?



06-01-2012, 16:26
Selaam alaikoum dames,

Wil insha'Allaah enkele dagen vasten.. op welke dagen is dit wel/niet toegestaan?
Graag eventuele daliel plaatsen.

Wa aleikoum selaam.

06-01-2012, 16:28


zeker niet op een vrijdag beginnen. het beste zijn maandag en donderdag

06-01-2012, 16:31
is het mogelijk om op zaterdag en zondag te vasten?


Citaat door majmi:
zeker niet op een vrijdag beginnen. het beste zijn maandag en donderdag

06-01-2012, 16:34
weekend mag ook natuurlijk

06-01-2012, 16:43


oke shoukran!

heb je misschien ook een daliel waar ik dit na kan lezen?


Citaat door majmi:
weekend mag ook natuurlijk

06-01-2012, 16:45
wil je vasten voor meer hassanats of wil je inhalen?

als je gewoon wilt vasten om meer hassanat te krijgen dan kan elke maandag en donderdag vasten. je mag natuurlijk vasten wanner je wilt en hoeveel je wilt.

06-01-2012, 16:46
nee sorry daliel is mijn moeder, en die kan ik hier helaas niet plaatsen

06-01-2012, 16:47
Aboe Hourayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd:
”Ik hoorde dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei:
“Niemand behoort te vasten op vrijdag, tenzij men een dag ervoor of erna vast."

Het is niet toegestaan om alleen de vrijdag te vasten. Als je de dag van te voren, de donderdag, of de dag erna, de zaterdag, vast (met de vrijdag erbij), dan is het wel toegestaan. Dus voor de duidelijkheid: donderdag en vrijdag samen OF vrijdag en zaterdag samen. Alleen de vrijdag vasten is niet toegestaan.

Er is enkel een uitzondering: op de dag van Arafah (dat was eind vorig jaar namelijk op een vrijdag), dan mag je wel alleen op de vrijdag vasten.
Dit omdat de Profeet (vrede zij met hem) het vasten op de dag van Arafah sterk heeft benadrukte en te kennen heeft gegeven dat op het vasten hiervan een grote beloning staat.

06-01-2012, 16:51
Shoukran voor de daliel meid! Nee, ik wil mn dagen inhalen.. dus de vrijdag moet samen met de donderdag of de zaterdag? en voor de rest ben je vrij om te vasten op welke dagen je zelf wil?


Citaat door chaiya:
Aboe Hourayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd:
”Ik hoorde dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei:
“Niemand behoort te vasten op vrijdag, tenzij men een dag ervoor of erna vast."

Het is niet toegestaan om alleen de vrijdag te vasten. Als je de dag van te voren, de donderdag, of de dag erna, de zaterdag, vast (met de vrijdag erbij), dan is het wel toegestaan. Dus voor de duidelijkheid: donderdag en vrijdag samen OF vrijdag en zaterdag samen. Alleen de vrijdag vasten is niet toegestaan.

Er is enkel een uitzondering: op de dag van Arafah (dat was eind vorig jaar namelijk op een vrijdag), dan mag je wel alleen op de vrijdag vasten.
Dit omdat de Profeet (vrede zij met hem) het vasten op de dag van Arafah sterk heeft benadrukte en te kennen heeft gegeven dat op het vasten hiervan een grote beloning staat.

06-01-2012, 16:56

Citaat door Nrl:
Shoukran voor de daliel meid! Nee, ik wil mn dagen inhalen.. dus de vrijdag moet samen met de donderdag of de zaterdag? en voor de rest ben je vrij om te vasten op welke dagen je zelf wil?
juist, je hebt het helemaal begrepen moge allah jou helpen en je vasten accepteren.

06-01-2012, 16:58
Amien!


Citaat door chaiya:
juist, je hebt het helemaal begrepen moge allah jou helpen en je vasten accepteren.