Bekijk volle/desktop versie : Wie kan me helpen met het gebed te openen????Moge Allah subhanna watahala je belonen!



Pagina's : [1] 2 3

06-01-2012, 01:09
Ik weet hoe je moet bidden alleen ik weet niet hoe je het gebed moet openen: dus hoe je moet zeggen welk gebed je bid........bijv: fadjr gebed. Kan iemand me daarbij helpen??

Moge Allah subhanna watahala jullie belonen v oor jullie moeite!

06-01-2012, 01:16


Dua in het Arabisch


سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَ بحَمْدِكَ, وَ تَبَارَكَ اسْمُكَ, وَ تَعَالَى جَدُّكَ, وَ لاَ إِلَهَ غَيْرُكَ

Betekenis van de smeekbede voor het begin van het gebed

Geprezen bent U, O Allah! Alle lof zij U en gezegend is Uw naam en verheven is Uw majesteit en naast U is er niets of niemand die het recht heeft aanbeden te worden.

Uitspraak van de dua

Soebh’aanaka Allaahoemma wa bieh’amdieka, wa tabaaraka smoeka, wa ta’aala djaddoeka wa la ielaaha ghayroek.

06-01-2012, 01:18
als je intentie hebt om bijv fadjr te bidden is goed dit hoef je niet te zeggen of uit te spreken

Dua voor het begin van het gebed (versie 1)

De profeet (vrede zij met hem) begon zijn gebed altijd met het opheffen van de handen (takbier), terwijl hij ‘Allah is de Allergrootste (Allah oe Akbar)’ zei. Dit wordt ook wel de openingstakbier genoemd. Hiermee werd het gebed als het ware geopend, begonnen. Na deze handeling noemde hij verscheidene openingssmeekbeden op, waaronder de volgende smeekbede…

Dua in het Arabisch


اللَّهُمَّ بَاعِدْ بَيْنِي وَ بَيْنَ خَطَايَايَ كَمَا بَاعَدْتَ بَيْنَ المشْرِقِ وَ المغْرِبْ,اللَّهًُمَّ نَقِّنِي مِنْ خَطَايَايَ, كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَس, اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي مِنْ خَطَايَايَ, بالثَّلْجِ وَ الماءِ وَ الْبَرَد

Betekenis van deze gebedsmeekbede

O Allah, scheid mij van mijn zonden, zoals U het Oosten van het Westen heeft gescheiden. O Allah, reinig mij van mijn zonden, zoals de vlekken uit de witte stof worden gewassen. O Allah, was mijn zonden weg met ijs, water en vorst.

Uitspraak van de smeekbede voor het begin van het gebed

Allaahoemma baa’id baynie wa bayna khataayaya kamaa baa’adta bayna lmashriqie wa lmaghrib, Allaahoemma naqqienie mien khataayaaya kama yoenaqqa tthawboe l-abyadoe mina ddanas, Allaahoemma ghsielnie mien khataayaaya, bit-thaldji wa lmaa-ie wa lbarad.

06-01-2012, 01:19
Dankjewel broeder, maar dat is volgensmij niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde in het arabisch moet je toch vermelde welk gebed je gaat verichtten????Of heb ik het nou fout. Ik hef normaal mn handen op en zeg Allahu akbar allah. en dan zeg ik Soebh’aanaka Allaahoemma wa bieh’amdieka, wa tabaaraka smoeka, wa ta’aala djaddoeka wa la ielaaha ghayroek. etc maar ik hoorde dat je ook moet zeggen welk gebed je aan het verichten bent en dat zoek ik nu. Moge Allah subhanna watahala je iniedergeval belonen voor je moeite!

06-01-2012, 01:22


Dankjewel, maar wat als het niet het fadjr gebed is en bijvoorbeeld maghreb gebed, hoef je dan ook niet te zeggen welk gebed je vericht??

06-01-2012, 01:24
De intentie zeg je niet hardop voor welke salaat je bidt, maar in je gedachte.

Hardop intentie zeggen voor welke gebed je bidt is bi3dah, geldt ook voor welke type woedoe' je verricht.


06-01-2012, 01:27
En de Adhaan is niet verplicht voor de vrouw maar voor de man.Een vrouw hoort dit beter niet te doen, zoals Ashadoe la illaha illa Allah wa ashoedoe mohammed arasoellAllah, haya asallaat haya ana fa3lak, katakmalat salaat, katakmalt salaat etc etc

Dat is niet voorgeschreven voor de vrouw alleen voor de man.Een vrouw kan gewoon meteen bidden, Allahoe Akbar zeggen en dan intentie in je gedachte en hart welke salaat je bidt

Allah weet het beste

06-01-2012, 01:30

Citaat door takshita-lady:
Dankjewel, maar wat als het niet het fadjr gebed is en bijvoorbeeld maghreb gebed, hoef je dan ook niet te zeggen welk gebed je vericht??
intentie in je gedacht.

je hebt in je gedacht als doel om bijv magreb te bidden dit hoef je niet uit te spreken.
dit geldt voor alle gebeden.

06-01-2012, 01:31
Dankjewel zuster! Nog een vraagje: Hoe zeg je dat in het arabisch in jezelf? En klopt het dat je dus gwn : Allah u akbar Allah.
xSoebhanaka Allahoema wa bihamdik wa tabaraka asmoek wa Ta'ala djadoek wa la ilaha ghairoek
xA'oedoe billahi minasj sjaitaani radjiem
xAl-Fatiha: en andere soera
ETC moet zeggen?????

06-01-2012, 01:32
Moge Allah subhanna watahala jullie belonen broeders en zuster! Dankjulliewel, Ben ik weer wat wijzer geworden

06-01-2012, 01:32

Citaat door takshita-lady:
Dankjewel broeder, maar dat is volgensmij niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde in het arabisch moet je toch vermelde welk gebed je gaat verichtten????Of heb ik het nou fout. Ik hef normaal mn handen op en zeg Allahu akbar allah. en dan zeg ik Soebh’aanaka Allaahoemma wa bieh’amdieka, wa tabaaraka smoeka, wa ta’aala djaddoeka wa la ielaaha ghayroek. etc maar ik hoorde dat je ook moet zeggen welk gebed je aan het verichten bent en dat zoek ik nu. Moge Allah subhanna watahala je iniedergeval belonen voor je moeite!
Is mij onbekenddie Dua (heb wel vaker bij marokkanen gehoord die dat zeggen maar heb daar geen bewijs voor kunnen vinden dus laat het tot dat je bewijs ervoor hebt). Wat ik weet is dat je intentie hebt en dat voldoende is, dus in gedachte en dat spreek je niet uit.

06-01-2012, 01:35

Citaat door takshita-lady:
Dankjewel zuster! Nog een vraagje: Hoe zeg je dat in het arabisch in jezelf? En klopt het dat je dus gwn : Allah u akbar Allah.
xSoebhanaka Allahoema wa bihamdik wa tabaraka asmoek wa Ta'ala djadoek wa la ilaha ghairoek
xA'oedoe billahi minasj sjaitaani radjiem
xAl-Fatiha: en andere soera
ETC moet zeggen?????
voor dat je gaat bidden heb je in gedacht om BIJv: fadjr(kan ook voor de andere gebeden) te bidden dit is al voldoende. je hoeft het niet uit te spreken, de gedacht dat is je intentie voor het gebed.

06-01-2012, 01:36



Citaat door takshita-lady:
Dankjewel zuster! Nog een vraagje: Hoe zeg je dat in het arabisch in jezelf? En klopt het dat je dus gwn : Allah u akbar Allah.
xSoebhanaka Allahoema wa bihamdik wa tabaraka asmoek wa Ta'ala djadoek wa la ilaha ghairoek
xA'oedoe billahi minasj sjaitaani radjiem
xAl-Fatiha: en andere soera
ETC moet zeggen?????
Je zegt gewoon in je gedachte de intentie voor welke gebed. Zoals salaatoel Fadjr , dan zeg je gewoon na Allahoe akbar fadjr in je hoofd bijvoorbeeld, het is innovatie om het hardop te zeggen, dus niet hardop zeggen.

Voordat je begint met salaat kun je een du3a zeggen, zoals a oedoebillahi minaj shaytaan aradjim, maar een zuster kan ook gewoon meteen bidden door Allahoe Akbar te zeggen en intentie in gedachte.

Er staat nergens voor een Fatwa voor de vrouw dat ze Sourah Al Fatiha dient te zeggen alvorens ze bidt, dus dit is niet waar.

06-01-2012, 01:38
Dankjewel broeder semsem83!

06-01-2012, 01:38

Citaat door Da3wahLilah:
En de Adhaan is niet verplicht voor de vrouw maar voor de man.Een vrouw hoort dit beter niet te doen, zoals Ashadoe la illaha illa Allah wa ashoedoe mohammed arasoellAllah, haya asallaat haya ana fa3lak, katakmalat salaat, katakmalt salaat etc etc

Dat is niet voorgeschreven voor de vrouw alleen voor de man.Een vrouw kan gewoon meteen bidden, Allahoe Akbar zeggen en dan intentie in je gedachte en hart welke salaat je bidt

Allah weet het beste
heb je hier bewijs voor?

Pagina's : [1] 2 3