Bekijk volle/desktop versie : Zakaat



Pagina's : [1] 2

05-01-2012, 20:02

Citaat door chmeckker:
Wie kan mij meer vertellen over zakaat.
2.5procent van wat je hebt eind van het jaar.
dat begrijp ik niet?

sommige zeggen weer van 1000euro??
.

05-01-2012, 20:06



Citaat door chmeckker:
Wie kan mij meer vertellen over zakaat.
2.5procent van wat je hebt eind van het jaar.
dat begrijp ik niet?

sommige zeggen weer van 1000euro??
Assalamu alikum,

Hierbij ter info de bijgevoegde uitleg over zakaat en haar richtlijnen. Hoop dat het zo verduidelijkt is voor je aghi. Ghair insha Allah.

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3700439



Berekening:

Indien de hoeveelheid geld de minimale drempelwaarde (nisaab) bereikt - wat gelijk is aan 85 gram goud of 595 gram zilver - en een volledige hijri jaar voorbij is gegaan sinds je het hebt verkregen, dan dient men daarover zakaah te betalen. Dit vanwege de algemene betekenis van het bewijs, dat zakaah betaald dient te worden over bezit wat onder de zakaah valt, wanneer er een jaar voorbij is. 


Voor meer, zie ook: http://sincerehearts.nl/boeken/pdf/Zakaat.pdf

Wassalaam.

05-01-2012, 20:31

Citaat door chmeckker:
walaikom salaam.

o beste zuster ik waardeer je moeite voor het laten lezen over deze zakaah.
maar het zit zo dat mijn vragen nog steeds onbeantwoord blijft en nog steeds in twijfel ben.

ik ken de sitauttie van de zakaah.
maar het is niet duidelijk voor mij. wat is het minimale wat is het maximale.
hoe gaat dat te werk bijvoorbeeld met .

ik heb midden in het jaar alle geld verbruikt aan iets bijv. kleding huur etc etc . en aan het eind van het jaar moet ik zakaat geven maar van wat.??
moet ik dan gaan kijken naar mijn jaarlijkse loonstrook of wat.??
Wa alikum assalam,

Afwan aghi. Het gaat er bij de berekening om dat je spaargeld hebt die je een jaarlang niet gebruikt hebt. Er dient dus een jaar verstreken te zijn wil je zakaatplichtig kunnen worden. Wa Allahu ahlem.Voor de minimale drempel die hierbij vereist is het onderstaande:

De minimale hoeveelheid voor zilver is 140 Mithqaal (een gewicht dat gelijk is aan ongeveerd 640 gram) en is 56 Saoedische riyals waard. De minimale hoeveelheid voor goud is 20 Mithqaal en dit is 11 3/7 Saoedische Junayhs waard.

De hoeveelheid die verplicht betaald moet worden (over goud en zilver) is een veertigste, oftewel 2,5% voor een ieder die de minimale hoeveelheid ervan bezit. Ook moet men er een jaar van in het bezit zijn (voordat az-Zakaah verplicht is). Enige winst die er bij komt wordt berekend bij de originele hoeveelheid en vereist geen nieuw (ander) jaar (voordat az-Zakaah verplicht is over de winst). Dit geldt ook voor de jongen van de veedieren; ze worden bij het originele aantal gevoegd (wanneer az-Zakaah berekend wordt) en het vereist geen jaar (voordat az-Zakaah over hen verplicht is), zolang het originele aantal de minimale hoeveelheid betrof.

Voor papiergeld waar men tegenwoordig mee handelt, gelden dezelfde regels als voor goud en zilver, of het nou dirhams, dinaars, dollars of iets anders genoemd wordt. Als de waarde de minimale hoeveelheid voor zilver en goud bereikt, en de persoon het een jaar bezit, dan is az-Zakaah erover verplicht. Volgens de meest correcte mening van de twee meningen die de geleerden erop nahouden, maakt het niet uit of het voor persoonlijk gebruik bedoeld is of dat het geleend is. Dit is vanwege de algemeenheid van de uitspraak van de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam):

“Er is geen eigenaar van goud of zilver die de last erover niet betaalt, of er worden platen van vuur voor hem gemaakt op de Dag der Opstanding…” [Sahih Muslim nr. 987]

Het gaat dus om het geld wat over is en daar bereken je de 2,5% over. Ik hoop dat het zo duidelijker is aghi. Anders hoor ik het wel van je.

05-01-2012, 20:35
Ter info:


How should he pay zakaah on savings that are not permanent:


A person puts money in the bank and it is not permanent, i.e. it may increase or decrease during the year – how should he pay zakaah on it? This amount is not just for savings, it increases and decreases during the year. So how can he define the amount for which one hijri year has passed?.

Praise be to Allaah.
If this amount reaches the nisaab (minimum threshold) and one full hijri year has passed, then zakaah must be paid on it, whether it is for savings or otherwise. The nisaab is whatever is equivalent to 85 grams of gold or 595 grams of silver. The amount that must be paid is 2.5% of the money.

See question no. 2795.

If the amount of money decreases and drops below the nisaab during the year, then no zakaah is due, and you start reckoning the year anew when the amount of money reaches the nisaab again.

If the amount of money increases gradually, then the matter is subject to further discussion.

1 – If the new money comes from the first money, such as profits on the saved money in an Islamic bank – then zakaah must be paid on the whole amount when one year has passed since the original money was acquired, even if only a few days have passed since the profit was acquired. Hence the fuqaha’ said that the year for the profits is the same as the year for the original amount.

2 – If the extra money does not stem from the original and is separate money, such as money that a person saves from his salary, then the basic principle is that a separate year should be calculated for each amount of money. It is not necessary for this new money to reach the nisaab, because the nisaab has already been reached by the first amount of money.

Based on this, then whatever you save during Ramadaan, you should pay zakaah on it the following Ramadaan, and whatever you save in Shawwaal you should pay zakaah on it the following Shawwaal, and so on.

Undoubtedly it is difficult for a person to make a separate account for his savings each month, and to pay zakaah on every amount he saves when one year has passed since acquiring it. Hence it is easier for him to pay zakaah on all his saving during the year when one year has passed since his money first reached the nisaab.

In that case, you will be paying zakaah on money for which one year has not yet passed, but there is nothing wrong with that, because it comes under the heading of paying zakaah in advance before one year has passed.

We have discussed that previously in the answer to question no. 26113, where we have quoted the fatwa of the Standing Committee concerning that, which we will repeat here because it is useful:

With regard to a person who owns money that reaches the nisaab then acquires other money at different times which does not stem from the first amount of money, and is rather separate from it, such as the salary that is paid monthly to an employee, or an inheritance, gift or rent paid on property, etc,

if he insists on having all his rights and on not giving any charity to those who deserve it apart from what he is obliged to give, then he should make a schedule of his earnings and write down every amount and the date on which he took possession of it. Then he should pay zakaah for each amount separately when one year has passed from the date on which he took possession of it.

But if he wants an easier method, and wants to be more generous and give precedence to the poor and others who are entitled to zakaah over himself, then he can pay zakaah on all the money he possesses when one year has passed from the date when his wealth first reached the nisaab. This will bring a greater reward and raise him higher in status; it is easier for him and is more generous towards the poor and needy and others who are entitled to zakaah. Whatever extra amount he may pay will be regarded as a “down payment” on the zakaah for any wealth for which one year has not yet passed.

(From Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 9/280).

And Allaah knows best.

05-01-2012, 20:37



Citaat door chmeckker:
jaa maar halve jaar heb je die spaargeld gebruikt aan zoals ik bijv. zei: kleding huur etc etc.
en dan is de jaar aangebroken en je hebt niks op gespaart.
hoe moet er dan zakaat worden gegeven en naar waar moet er worden gekeken.

en zakaat hoort tog van de 1000euro moeten gegeven?:

jaa en als je die bereking maakt kom je op 1000euro. volgens mij
Je moet die uitleg die je gehoord hebt over 1000 euro weglaten aghi. Het gaat over de minimale drempel die bereikt moet zijn en waarbij je een jaarlang dat geld bv in een kast hebt laten liggen, pas dan start de zakaatverplichting. Ik voeg een fatwa toe over hoe het berekend moet worden met wisselende aanvullingen op het spaargeld.



What is the nisaab on paper money?:


How much is the nisaab for zakaah with regard to paper money? Is it possible to calculate the nisaab for money on the basis of the nisaab for gold or silver?

Praise be to Allaah.

The value of the nisaab [the amount that determines whether zakaah is obligatory; anyone who has more than this is obliged to pay zakaah] for dollars or other currencies is whatever is equivalent to the value of 20 mithqaals [a unit of measurement] of gold or 140 mithqaals of silver at the time when the zakaah is owed. It should be based on whichever of the two works out better for the poor, because the prices of gold and silver vary from time to time and from country to country (Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 9/257) and because this will be more beneficial to the poor. (Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 9/254).

Given that currently the price of silver is lower than the price of gold, the nisaab should be based on the price of silver, so if a person’s wealth (in paper money) reaches the nisaab on that basis, he has to pay zakaah. The nisaab for silver is roughly equivalent to 595 grams of silver, so the one who has wealth has to pay 2.5% or 25 out of every 1,000 that he has in currency, after one year has passed). And Allaah knows best.

05-01-2012, 20:44

Citaat door chmeckker:
dus als ik niet spaar/? geld voor mij geen zakaat plicht?
dat kan tog niet?

maar en alsnog als ik zou sparen en ik kom onder de 595gram??
wat gelijk aan 1000euro is?
Als je niet aan de drempel komt ben je niet zakaatplichting in de eerste plaats. Kom je wel aan de nisaab, het drempelbedrag en het geld ligt een jaarlang ongebruikt in de kast, dan start de zakaatverplichting aghi. De richtlijn is de waarde van zilver als uitganspunt voor de waarde van de nisaab.


the nisaab should be based on the price of silver, so if a person’s wealth (in paper money) reaches the nisaab on that basis, he has to pay zakaah. The nisaab for silver is roughly equivalent to 595 grams of silver, so the one who has wealth has to pay 2.5% or 25 out of every 1,000 that he has in currency, after one year has passed).

05-01-2012, 20:59

Citaat door chmeckker:
okee stel ik heb die 1000euro niet kunnen opsparen maar die 25 euro van de 1000 euro wat 2.5 procent is kan ik wel geven.,
geld dit ?? of is dit dan sadaqa?
Hieronder staat de huidige koerswaarde van zilver. als je dus kijkt naar de waarde van 595 gram. Als je dat bedrag aan ongebruikt spaargeld een jaarlang in je bezit hebt gehad, pas dan ben je verplicht zakaat te betalen, niet eerder.

http://https://goudmarkt.nl/Zilverprijs.aspx

Uiteraard kun je sadaqa fisabililah geven, als je dus niet aan de nisaabwaarde vastgesteld op de waarde van 595 gram zilver kunt voldoen, én het niet een jaarlang ongebruikt hebt laten liggen. Hoop dat het zo duidelijker is wanneer je verplicht bent zakaat te gaan betalen over ongebruikt spaargeld. Let wel op of je niet aan de overige zakaatplichtige zaken voldaan hebt, als beleggingen e.d.

05-01-2012, 21:11

Citaat door chmeckker:
ik dacht elke moslim verplicht is onge acht wat.
maar stel dat je veeeeel meeer dan de waarde van 595 verdiend?

maar je spaart het niet op
Nee dat is vrijwillige sadaqa fisabililah wat jij waarschijnlijk bedoelt aghi. Wa Allahu ahlem.

Een harde vereiste voor de zakaat verplichting is de nisaabwaarde als drempel en de voorwaarde dat je het geld, concreet gezegd je spaargeld, minimaal een jaarlang niet hebt aangeraakt om er iets mee te betalen.

Als je niks spaart om aan de nisaabdrempel te kunnen voldoen, voldoe je dus niet aan de eerste voorwaarde, het bedrag aan zilver van 595 gram in de huidige koerswaarde. En als je alles opmaakt kun je daar dus niet aan voldoen.

05-01-2012, 21:21

Citaat door chmeckker:
jaaa maar dat klopt volgens mij niet want het neemt zijn verplichtingen mee.

en het is de 3de zuil.

als het zo was dan zou de helft nu zich niet verplicht stellen voor het zakaat.

mijn vragen zijn beantwoord maar ik zit nog met twijfels.
De zakaatverplichting behoort tot 1 van de 5 pijlers inderdaad. Maar elke pijler heeft zo haar specifieke voorwaarden en bijbehorende richtlijnen aghi. Allah subhanahu watahala wenst het ons gemakkelijk te maken en niet moeilijker. Als je de teksten en de fatawa rustig naleest, dan zul je insha Allah er een beter begrip over krijgen aghi. De richtlijnen zijn er, zodat een ieder kan weten wanneer de verplichting ingaat en waar deze op gebaseerd is om zelf na te kunnen gaan of men aan die nisaab voldoet of niet als uitgangspunt voor de zakaatberekening.

05-01-2012, 21:43

Citaat door chmeckker:
het is egt ingewikkeld voor mij. misschien komt het door mijn situatie of iets dergelijke.
zakaat is toch verplicht en je kan het niet wanneer een persoon wil het _geen verplichte zaak noemen_

ik wil weten wanneer het verplicht is en waanneer het niet verplicht is.
iemand die kan sparen voor hem is het tog verplicht. die persoon kan tog niet zeggen ditjaar ga ik niet sparen en dan is het niet voor mij verplicht
Verkwisting en verspilling zijn geen zaken die aangemoedigd worden in de Islam aghi. De verplichting is duidelijk en de zakaat voorwaarden zijn voor een ieder om na te leven naar ieders eigen verantwoordelijkheid aghi. Of men gaat serieus om met de sharia en al haar geboden, verboden en richtlijnen of niet. Daar is een ieder vrij in en een ieder is slechts verantwoordelijk voor zijn eigen daden en het al dan niet bewust nalaten van overige geloofsdaden, voortvloeiende uit de overige geloofszaken (daden van aanbidding) aghi.

05-01-2012, 21:57

Citaat door chmeckker:
ik heb nog geen directe antwoord gekregen op mijn vragen?
sorry dat ik zoveel vraag en misschien denk je domme vraag.
en soorry als dit allemaal een beetje irritant.

ik wil gewoon dat de inhoud van deze vragen beantwoord worden.
het liefst een directe antwoord anders komen er alleen meer vragenb en twijfels want deze onderwerp is breed.
Ik heb al antwoord gegeven aghi. Zakaat is verplicht gesteld voor diegenen die aan de 2 zakaatvoorwaarden voldoen als startpunt, de nisaab en 1 jaarlang ongebruikt zijn.

En als mensen bewust uitvluchten zoeken om niet aan hun zakaatverplichtingen te voldoen als verkwisting en verspilling van gelden etc. , terwijl ze daar wel financieel toe in staat zijn en ze bovendien aan de 2 eerste voorwaarden voldoen. Dan is dat hun verantwoordelijkheid aghi.

10-01-2012, 09:19
wejow mensen help

stel je hebt 15.000 euro, dit heb je heel het jaar niet verbruikt
je weet niet hoeveel goud per gram waard is in deze tijd dus kan je ook niet berekenen hoeveel 85 gram goud is
wat is het bedrag datje moet uitgeven

gwn rekensom geen uitleg want dat snap ik wel

Pagina's : [1] 2