Citaat door chmeckker:walaikom salaam.
o beste zuster ik waardeer je moeite voor het laten lezen over deze zakaah.
maar het zit zo dat mijn vragen nog steeds onbeantwoord blijft en nog steeds in twijfel ben.
ik ken de sitauttie van de zakaah.
maar het is niet duidelijk voor mij. wat is het minimale wat is het maximale.
hoe gaat dat te werk bijvoorbeeld met .
ik heb midden in het jaar alle geld verbruikt aan iets bijv. kleding huur etc etc . en aan het eind van het jaar moet ik zakaat geven maar van wat.??
moet ik dan gaan kijken naar mijn jaarlijkse loonstrook of wat.??
Wa alikum assalam,
Afwan aghi. Het gaat er bij de berekening om dat je spaargeld hebt die je een jaarlang niet gebruikt hebt. Er dient dus een jaar verstreken te zijn wil je zakaatplichtig kunnen worden. Wa Allahu ahlem.Voor de minimale drempel die hierbij vereist is het onderstaande:
De minimale hoeveelheid voor zilver is 140 Mithqaal (een gewicht dat gelijk is aan ongeveerd 640 gram) en is 56 Saoedische riyals waard. De minimale hoeveelheid voor goud is 20 Mithqaal en dit is 11 3/7 Saoedische Junayhs waard.
De hoeveelheid die verplicht betaald moet worden (over goud en zilver) is een veertigste, oftewel 2,5% voor een ieder die de minimale hoeveelheid ervan bezit. Ook moet men er een jaar van in het bezit zijn (voordat az-Zakaah verplicht is). Enige winst die er bij komt wordt berekend bij de originele hoeveelheid en vereist geen nieuw (ander) jaar (voordat az-Zakaah verplicht is over de winst). Dit geldt ook voor de jongen van de veedieren; ze worden bij het originele aantal gevoegd (wanneer az-Zakaah berekend wordt) en het vereist geen jaar (voordat az-Zakaah over hen verplicht is), zolang het originele aantal de minimale hoeveelheid betrof.
Voor papiergeld waar men tegenwoordig mee handelt, gelden dezelfde regels als voor goud en zilver, of het nou dirhams, dinaars, dollars of iets anders genoemd wordt. Als de waarde de minimale hoeveelheid voor zilver en goud bereikt, en de persoon het een jaar bezit, dan is az-Zakaah erover verplicht. Volgens de meest correcte mening van de twee meningen die de geleerden erop nahouden, maakt het niet uit of het voor persoonlijk gebruik bedoeld is of dat het geleend is. Dit is vanwege de algemeenheid van de uitspraak van de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam):
“Er is geen eigenaar van goud of zilver die de last erover niet betaalt, of er worden platen van vuur voor hem gemaakt op de Dag der Opstanding…” [Sahih Muslim nr. 987]
Het gaat dus om het geld wat over is en daar bereken je de 2,5% over. Ik hoop dat het zo duidelijker is aghi. Anders hoor ik het wel van je.