turkse.ghimaar
04-01-2012, 18:26
Bismillaah,
Assalaamu 3alaikoem wa rahmatullaah,
Bij 3usoel al-Fiqh heb ik de volgorde van bronnen zo meegekregen: Quraan, sunnah, 3idjmaa en dan qiyaas (ikhtilaaf van sahaaba zit er ook in). Imaam Abu Haniefa en Imaam Maalik ra7imahumullaah handhaven deze volgorde ook. Bij de andere zes bronnen is er ikhtilaaf tussen deze twee aiemmah. Echter Imaam A7mad en Imaam Sha3fie ra7imahumullaah nemen qawlu sahaba na 3idjmaa. Dus vierde bron is volgens hen qawlu sahaba en dan pas qiyaas.
Wat ik me nu afvraag is de volgende, wat is de juiste volgorde? Welke volgorde is dichterbij de Soennah? Ik las ergens dat er 3idjmaa is tussen djumhur 3ulamaae omtrent de volgorde Quraan, sunnah, 3idjmaa en qiyaas. Deze vier zijn niet te veranderen, de andere zes bronnen (buiten de vier bronnen) kunnen van volgorde veranderen, (zie: Abdulwahhab Hallaf, İlmu Usuli’l-Fiqhi, 21-22, Daru’l-Kalem, 1392 hidjri).
Maar 3uthaymien neemt in zijn boek over 3usoel al-fiqh de volgorde van Imaam A7mad aan. Ook Ibn Taymiyya neemt de volgorde van A7mad aan. Hun basis was madhab 7anbalie. Maar moeten we niet datgeen nemen waarbij 3idjmaa is?
Graag wacht ik op antwoorden, met bewijzen! BarakAllaahu fiekum!
Wassalaam
Assalaamu 3alaikoem wa rahmatullaah,
Bij 3usoel al-Fiqh heb ik de volgorde van bronnen zo meegekregen: Quraan, sunnah, 3idjmaa en dan qiyaas (ikhtilaaf van sahaaba zit er ook in). Imaam Abu Haniefa en Imaam Maalik ra7imahumullaah handhaven deze volgorde ook. Bij de andere zes bronnen is er ikhtilaaf tussen deze twee aiemmah. Echter Imaam A7mad en Imaam Sha3fie ra7imahumullaah nemen qawlu sahaba na 3idjmaa. Dus vierde bron is volgens hen qawlu sahaba en dan pas qiyaas.
Wat ik me nu afvraag is de volgende, wat is de juiste volgorde? Welke volgorde is dichterbij de Soennah? Ik las ergens dat er 3idjmaa is tussen djumhur 3ulamaae omtrent de volgorde Quraan, sunnah, 3idjmaa en qiyaas. Deze vier zijn niet te veranderen, de andere zes bronnen (buiten de vier bronnen) kunnen van volgorde veranderen, (zie: Abdulwahhab Hallaf, İlmu Usuli’l-Fiqhi, 21-22, Daru’l-Kalem, 1392 hidjri).
Maar 3uthaymien neemt in zijn boek over 3usoel al-fiqh de volgorde van Imaam A7mad aan. Ook Ibn Taymiyya neemt de volgorde van A7mad aan. Hun basis was madhab 7anbalie. Maar moeten we niet datgeen nemen waarbij 3idjmaa is?
Graag wacht ik op antwoorden, met bewijzen! BarakAllaahu fiekum!
Wassalaam