Bekijk volle/desktop versie : wel ivf of niet?



03-01-2012, 13:22
salam dames,
Ik kom vak op deze forum als stille lezer maar vandaag heb ik jullie raad nodig.
Ik moet een belangrijke beslissing nemen: wel of geen ivf laten doen.
Mijn verhaal in het kort: Ik ben 3 keer mama geworden alhamdoulillah maar heb altijd een 4de kindje gewild.
Na 6 jaar proberen is het nog niet gelukt.
Mijn man en ik hebben onderzoeken gehad( sperma onderzoek en HSG ) en alles blijkt goed te zijn.
IUI heeft vanwege mijn leeftijd weinig kans tot slagen. De enige oplossing is dus een ivf.
Ik heb 2 week tijd om een beslissing te nemen en ik weet echt niet wat ik moet doen!
In de ene kant denk ik : ik heb al kinderen alhamdoulillah, waarom met die zware medische molen beginnen ? en in de andere kant wil ik zo graag een kindje!
Eerlijke gezegd ben ik ook bang om met een zware behandeling te beginnen en teleurgesteld te worden want ivf biedt je niet 100% kans tot slagen.

Wat zouden jullie me raden?

03-01-2012, 13:29


Als je het heel graag wilt en jouw man ook dan moeten jullie het zeker doen. De kans dat je over paar jaar spijt gaat krijgen omdat je het niet heb gedaan is groot en dat moet je niet willen. Natuurlijk heb je geen zekerheid maar bi idni Allah zal je zwanger worden.

Als je gezondheid het toestaat, je relatie met je man en je gezinssituatie dan vind ik dat je het moet doen

Succes met je beslissing

03-01-2012, 13:50
Dank je voor het reageren Usila.

De beslissing ligt aan mij en daarom vind ik het ook moeilijk.
Mijn man is niet tegen ivf maar ook niet helemaal voor vanwege de zware procedure.
Hij zegt vaak: laten we maar dat het op een natuurlijke manier komt.Alleen de tijd dringt ik ben 39!)
Ik kan hem makkelijk overtuigen dat is het probleem niet maar ik moet goed de voordelen en nadelen van ivf bekijken ook islamitisch gezien.Is het wel toegestaan als je al kindjes hebt ? Veel vragen zitten in mijn hoofd.

03-01-2012, 13:53

Citaat door colombe:
Dank je voor het reageren Usila.

De beslissing ligt aan mij en daarom vind ik het ook moeilijk.
Mijn man is niet tegen ivf maar ook niet helemaal voor vanwege de zware procedure.
Hij zegt vaak: laten we maar dat het op een natuurlijke manier komt.Alleen de tijd dringt ik ben 39!)
Ik kan hem makkelijk overtuigen dat is het probleem niet maar ik moet goed de voordelen en nadelen van ivf bekijken ook islamitisch gezien.Is het wel toegestaan als je al kindjes hebt ? Veel vragen zitten in mijn hoofd.
Misschien is het een idee om je vragen te stellen aan een geleerde en insha allah zullen je vragen beantwoord worden. Ik zou eerlijk niet weten of het toegestaan is als je al kinderen hebt.

Ik wens je heel veel succes

03-01-2012, 14:01


Lieve zuster

Ik heb ook een ivf behandeling gedaan en eerlijk het is inderdaad heel erg zwaar..
En je krijgt ook nooit 100% zekerheid dat het gaat lukken helaas en vergis je niet je kan hier jaren mee bezig zijn helaas.
Spreek uit ervaring, ik ben vanaf 2008 al bezig met ivf en ben na me 7de poging pas zwanger geraakt hmdl.

Denk er goed overna en inchallah zal je als nog spontaan zwanger worden..
Je kan me vragen stellen als je die hebt is geen probleem..
Inchallah zal het allemaal niet nodig zijn die hele mm en zal je spontaan weer mama worden inchallah..

03-01-2012, 14:42

Citaat door tetouania_24:
Lieve zuster

Ik heb ook een ivf behandeling gedaan en eerlijk het is inderdaad heel erg zwaar..
En je krijgt ook nooit 100% zekerheid dat het gaat lukken helaas en vergis je niet je kan hier jaren mee bezig zijn helaas.
Spreek uit ervaring, ik ben vanaf 2008 al bezig met ivf en ben na me 7de poging pas zwanger geraakt hmdl.

Denk er goed overna en inchallah zal je als nog spontaan zwanger worden..
Je kan me vragen stellen als je die hebt is geen probleem..
Inchallah zal het allemaal niet nodig zijn die hele mm en zal je spontaan weer mama worden inchallah..
ik lees dat je na de 7 poging zwanger bent geraakt.
worden die pogingen dan ook terugbetaalt?