Bekijk volle/desktop versie : Marokkaanse magazine over Tunesische islamisten



01-01-2012, 22:00


Al Maghreb
:Sadiq Shoro roep naar een grondwet waar de islam bron is van de wetten, en Rashid AlGhannouchi preist de Salafisme en Wahabisme.


_______

Beide zijn van de jaren lang verboden verboden islamitische beweging van Nahda in Tunesie, en sinds kort de winnende partij in Tunesie.

_______

info over de 2:



Citaat door IbnKhatabi:

De vier belangrijkste koppen en medeopstichters van Annahda Islamtische beweging in Tunesie:



Rashid Al-Ghannushi

Philosophy at the University of Damascus, graduating in 1968.





Prof. Dr. Sadiq Shoro

Quran geleerde.
Doctorate in chemistry.
Hoogleraar op de faculty of medicine in Tunis.





Prof. Dr. Monsif Bin Salim

Doctoraat in theoretische fysica 1976
Doctoraat in wiskunde, Parijs 1980
Hoogleraar faculty of mathematics





Prof. Dr. Aboe Yarub Al Marzoeqi

Graduate in philosphy, Sorbonne 1972, doctoraat in Griekse en Arabische philosophy 1991.
Specialiteit Arabisch, Griekse en Duitse philosophy.
Hoogleraar at faculty of arts.


01-01-2012, 22:02


De philosoof, islamitische ideoloog en president van de winnende (islamitische) Annahda partij in Tunesie, Ghanouchi zegt dat de VS is geen god en niet alles wat ze wil zal gebeuren, wat Allah wil zal gebeuren.
Hij riep ook de Islamitische bewegingen aan om de verantwoordelijkheden te pakken en de bevolkingen te leiden. En zich klaar te maken van de stadium van prediken en da3wa, naar de fase van een staat. En de zegeningen van de Islam te laten zien en de rechtvaardigheid ervan.
Ook praatte hij goed over de (3ilmi en jihadi) salafisten -hence niet de Medkhalis-, en hoe Annahda voor ze is opgekomen deze periode, en ervoor zorgde dat ze uit de gevangenissen kwamen, terwijl dat moeilijk was omdat ze met de terrorisme regeling waren berecht en de regeling van de vrijlatingen dat niet dekte. Toch heeft Annahda hun advocaten ingezet om daar voor te zorgen en zijn ze vrijgekomen.

en vele andere onderwerpen in de volledige interview:

http://www.iumsonline.net/ar/default.asp?ContentID=3118&menuID=11

.

01-01-2012, 22:06

Citaat door REGYTTTT:
wahabisten zijn gevaarlijk en ik ben tegen stromingen in de islam.

er is maar 1 islam.
- de koran
- soennah
Hij heeft het niet over de Madkhalies he, niet die paleisgeleerden.

Wahabisme en Salafisme komt voor uit Quran en Sunnah, zijn alleen benamingen die sommigen maken. Wat is probleem er mee?
Muhammad ibn AbdelWahhab en degenen in zijn tijd hebben misschien wat fouten gemaakt, maar iedereen valt in fouten, niemand is erfect. Ten tweede ht zijn niet de Saudische paleisgeleerden en hun volgers die vaak wahabisten worden genoemd.

01-01-2012, 22:12

Citaat door REGYTTTT:
wahabisten zijn gevaarlijk en ik ben tegen stromingen in de islam.

er is maar 1 islam.
- de koran
- soennah
- Hadith

01-01-2012, 22:53



Citaat door 3isawia:
- Hadith
soennah is hadith.
maar er zijn systemen die gebruikt worden, de 5 die worden erkend door meesten geleerden zijn Quran, Sunnah, Idjma3, Qiyas en al Maslaha al Mursala. (er zijn meer, maar daar is wat meningsverschil over)
Al word er kritiek geleverd op de Qiyas door de grote islamitische geleerde filosoof ibn Hazm al Thahiri, maar dat ontkracht de qiyas niet, maar allah wete beter.
Trouwens die 3 dingen naast quran en sunnah zijn niet zelf toegevoegd zomaar, eigenlijk komen ze voor uit de quran en sunnah, maar het zijn rationele benaderingen ervan. De oorspronkelijke bronnen zijn de quran en sunnah, en die 3 (of meer) worden eruit afgeleid door inzicht, maar om uit te leggen heeft wat achtergrond nodig in islamitische sharia en logica.

01-01-2012, 23:07
.

Citaat door IbnKhatabi:
Een aantal lijstleden van Annahda Islamitische partij, de meest populaire partij in Tunesie:

AlHadi Bin Brahim-man-

[Economic specialist]

Majid Khalid-man-

[Proffessor doctor]

Najiba Barioel-vrouw-

[Master in Sharia]

Abdelaziz Shaban-man-

[Advocaat]

Iman AlKhathiri-vrouw-

[Master in information technology]

Habib AlAib-man-

[Business man]

Rabab Bin Salama-vrouw-

[Master degree]

Salma Atiq-vrouw-

[docente hogeschool]

Najib Moerad-man-

[Master]

Mohammad AlMAksi-man-

[ingenieur]

Fatin Bin Tisha-vrouw-

[professor doctor]

Sania Toemia-vrouw-

[journaliste]

Moenir Bin Hania-man-

[Bedrijfsleven]

Khamisa Amamoe-vrouw-

[dokter arts]

Tariq Samida-man-

[eigenaar bedrijf]

Habib Azaz-man-

[tandarts]

Asma Asabagh-vrouw-

[Master in rechten]

Rim Abidi Hasnawi-vrouw-

[professor]

Mohsin Al Kabi-man-

[Bedrijfsleven]

Latifa Habashi Al Habibi-vrouw-

[advocate]

Soad Hadad Al Majiri-vrouw-

[Master in Biologie]

Anasir Bin Abd Alatif-man-

[docent]

Abdalbasit Bin Sheikh-man-

[gepensioneerd school directeur]

Al Habib Aloez-man-

[Bouw -financiering]

Kalthoem Badr Adin-vrouw-

[Advocate]

Moenir Mazoen-man-

[dokter arts]

Salwa Lasoed-vrouw-

[professor]

Mabroek Al Qasmati-man-

[advocaat]

Lobna Mala-vrouw-

[advocate]

Adil Atia-man-

[handel/rechten]

Naila Anamoeshi-vrouw-

[Master in fysica]

Sami Atawi-man-

[docent islamitische opvoeding]

Samia Al Farshishi-vrouw-

[docente islamitische opvoeding]

Salwa Al Hasni-vrouw-

[Electrical engineer]

Fawzi Al Aiari-man-

[master in history]

Soad Abderahim-vrouw-

[doctor of pharmacy]

Halima AL Qani-vrouw-

[dokter arts]

Al Monji Al Faqi-man-

[Advocaat]

Mona Azahaq-vrouw-

[directrice bedrijf]

Ziad Adolatli-man-

[doctor of pharmacy]

Aboe Bakr Bin Ali-man-

[Advocaat]

Sami Bin Moesa-man-

[dokter arts]

Jawhara Atis-vrouw-

[professor doctor]

Ali Faris-man-

[Advocaat]

Jamila Aljawini-vrouw-

[Master in philosophy]

Ahmad Al Mashriqi-man-

[professor doctor]

Sana Marsini-vrouw-

[Advocate]

Saida Aiadi-vrouw-

[hoogleraar in rechten]

Narjis Alawi-vrouw-

[Arabische taal docente]

Rabab Sawmari-vrouw-

[Master in biologie]

Hamadi Al jabali-man-

[ingenieur]

Ziad Al Athari-man-

[Advocaat]

Fatoem Atia-vrouw-

[business vrouw]

Kamal Bin Ramadan-man-

[ingenieur]

Naima Raqaz-vrouw-

[rechten]

Alfa qoena Zin Al Abiedien-vrouw-

[Advocate]

Sara Salih Nawir=vrouw-

[ingenieur]

Moenir Asagir-man-

[ingenieur]

Mohammad Adawis-man-

[bedrijfsleven]

AlMoiz Ibn AlHaj Rahoema-man-

[busines man]

Mohammad Laga-man-

[specialist dokter]

Sana Al Hadad Ashali-vrouw-

[Advocate]

Samir Dailoe-man-

[advocaat]

Bashir Alizam-man-

[dokter arts]

Asia Anafati-vrouw-

[journaliste]

Jamal Boejaja-man-

[professor]

Najia AL Maroeki Bi Sheikh-vrouw-

[ingenieur]

Mohammad Asabhani-man-

[advocaat]

Imad AlHammami-man-

[ingenieur]

Osama Boethilja-man-

[advocaat]

Sondos Al Jamali-vrouw-

[ingenieur]

Hajir AL majdoeb AL Fahim-vrouw-

[dokter arts]

Ahmad Qaloel-man-

[professor doctor]

Saliha Bin Aisha-vrouw-

[advocate]

Asahbi Atiq-man-

[universiteits onderzoeker]

Amal Gawil Nasri-vrouw-

[law professor]

Asma Hasan-vrouw-

[civil engineer]

Azahra Bil Arabi-vrouw-

[Bachelor in Sharia]

Qais Harmal-man-

[Bachelor in rechten]

Zahir Qirani-man-

[docent]

Mariam al Hakimi-vrouw-

[docente]

Nadia Omar AL Jamal-vrouw-

[specialist dokter]

Abdel Latif Al Maki-man-

[dokter arts]

Abdelmajid Lagwn-man-

[agriculture engineer]

Mahmoed Qawia-man-

[Master islamitische wetenschappen]

Ali Matiri-man-

[dokter arts]

Lobna Bin Masrota-vrouw-

[master islamitische denken]

Khalid Bil Haj-man-

[master philosophy]

Nabil Bil Haj Ibrahim-man-

[master wiskunde]

Saida Bin Hamad-vrouw-

[ingenieur]

Abdelhalim Azawari-man-

[dokter arts]

Aboe Yarob Al Marzoeki-man-

[gepensioneerde hoogleraar]

Warda Aturki-vrouw-

[dokter arts gepensioneerd]

Hajar Azim Aloemi-vrouw-

[advocate]

Karim Al Haroeni-man-

[ingenieur]

Mohammad Sami Atariqi-man-

[Advocaat]

Somia Al Hamdi-vrouw-

[master journalistiek]

Sofian Milad-man-

[advocaat]

Mohammad Al Moemni-man-

[Arabische taal docent]

Nabila Al Askari-vrouw-

[master biologie]

Mohammad Asaidi-man-

[bestuur]

Masoed Said-man-

[infrastructuur (adviseur)]

Mohammad Atahir Dalili-man-

[professor doctor]

Fawzi Abdoeli-man-

[geneeskunde]

Monsif Bin Salim-man-

[professor doctor]

Mabroek Bin Ammar-man-

[professor doctor]

Soemaia Shawashi-vrouw-

[agriculture engineer]

Al Habib Idris-man-

[business man]

AL Mabroek AL Ahkthar-man-

[bestuur en financiering]


en meeerr...

02-01-2012, 16:25

Citaat door Ribati:
Je zult zeker zien dat de fitna families uit elkaar zal rukken. De Nahda partij is te vergelijken met de AKP in Turkije en heeft niets te maken met salafisme/wahhabisme.

Vandaar dat er ook verschillende partijen zijn die je als 'religieus geinspireerd' kunt omschrijven.
Antwoord van broeder ibn Romi


Citaat door IbnKhatabi:
hhhh, denk je dat echt. Dan weet jij niks van Annahda. Gannouchi weigert zelfs te zeggen dat hij tegen polygamy is. Wat al voor sommigen een gevoelig onderwerp is. Jij gaat het niet leuk vinden de komende jaren vrees ik. Annahda en Salafiah zijn 2 kanten van 1 munt. Ik heb met ze geleefd allebei en ik ken ze. het verschil is alleen manier van aanpak om aan de macht te komen en imposen van de sharia.

Rachid al Ghannouci van Annahda is juist tegen een seculiere staat, hij is voor het invoeren van sharia. Jij kent hem misschien sinds paar maanden ik hem al jaren lang. Wij Tunesiers weten waar voor hij preekt en opkomt.

ten tweede AK partij en Turkije is beetje anders en ingewikkelder. Ataturk imposed secularism in Turkije in ruil voor steun van de Britten. Maar later werden de Islamitische partijen populair. Alleen ze werden verboden en vervolgd door de generalen die de erfgenamen waren van Ataturk. Zelfs in 67 werd een Islamitische minister president opgehangen door de leger. Erdogan werd zelf ook opgesloten. Openbaar roepen dat de staat niet seculier is leidt tot ingrijpen van de leger in Turkije. Daarom kan AK partij dat niet doen. Er moet eerst stuk voor stuk verandering komen in de structuur en leiding van de leger (wat nu gaande is als je de Turkse ontwikkelingen volgt), en daarna kan het wel. Tot dan moet elke minister president of partij aantonen dat hij seculier is om aan de macht te komen/blijven.

Familie leden van mij waren in Annahda, ik ben in Tunesie opgegroeid. Annahda wilde sinds de jaren 80 (en wil nog steeds) de Sharia invoeren. Ze werden niet voor niks vervolgd. Hun spraak manier is misschien klein beetje veranderd want anders word de partij verboden. Maar alsnog is het een politieke manier van spreken en zeggen, ze ontkennen dingen niet maar ze draaien erom heen. Zelfs bij gevoelige dingen als polygamie hebben nog nooit nee gezegd, ze draaien gewoon eromheen (bijvoorbeeld een antwoord als herinner ik me: " De jonge Tunesier kan moeilijk 1 vrouw onderhouden laat staan meerdere" ) (een salafist zou direct antwoorden : " Ja ik ben voor polygamie,). De verschil is alleen aanpak manier.

Wat is er mis met Erdogan, hij kan alleen niet alles zeggen wat hij wil. Dat weten we in middels al. Het verschil tussen de manhaj van Moslimbroederschap (Erdogan, Ghannouci, Mohammad Badie) en de Salafisten is dat de ene politiek speelt en andere direct. .

Annahda en de Salfisten zijn 2 kanten van 1 munt. Alleen ze pakken het elke op een andere manier aan.
Annahda is rustig, geduldig en politiek want ze heeft van haar verleden geleerd, en ook nogis omdat deze keer de Hizb Attahrir was verboden om deel te nemen, willen ze, de francofonen , ook Annahda verbannen en kapot maken en ze doen alles ervoor. Er zijn nu ongeveer 120 partijen in Tunesie waarvan 80 door Tajammu opgesticht en gesubsideerd, allemaal om Annahda tegen te gaan. Annahda moet alles eraan doen om geschikt te overkomen bij de autoriteiten nu, zodat ze hun doel kunnen bereiken. De salafisten zijn beetje haastiger en pakken het anders aan waardoor ze geen schijn van kans maken om aan de macht te komen momenteel.

Toch na deze hele leger van partijen en anti Annahda media campagne en subsidies voor de seculiere partijen (bijv. in seculiere bijeenkomsten gratis Marlboro pakken en sandwiches gratis uitdelen om mensen aan te trekken), toch wint Annahda duidelijk nadat de "islamieten" decennia lang werden zwart gemaakt en de burgers voor hen laten vrezen in Tunesie door manipulatie technieken van Bourgiba naar Ben Ali.
.


Mijn commentaar erop is :

Ibn Romi heeft het hier duidelijk over de manier van het overbrengen van de boodschap en niet de volledige methodiek van deze stromingen.