Citaat door Ribati:Je zult zeker zien dat de fitna families uit elkaar zal rukken. De Nahda partij is te vergelijken met de AKP in Turkije en heeft niets te maken met salafisme/wahhabisme.
Vandaar dat er ook verschillende partijen zijn die je als 'religieus geinspireerd' kunt omschrijven.
Antwoord van broeder ibn Romi
Citaat door IbnKhatabi:hhhh, denk je dat echt. Dan weet jij niks van Annahda. Gannouchi weigert zelfs te zeggen dat hij tegen polygamy is. Wat al voor sommigen een gevoelig onderwerp is. Jij gaat het niet leuk vinden de komende jaren vrees ik. Annahda en Salafiah zijn 2 kanten van 1 munt. Ik heb met ze geleefd allebei en ik ken ze. het verschil is alleen manier van aanpak om aan de macht te komen en imposen van de sharia.
Rachid al Ghannouci van Annahda is juist tegen een seculiere staat, hij is voor het invoeren van sharia. Jij kent hem misschien sinds paar maanden ik hem al jaren lang. Wij Tunesiers weten waar voor hij preekt en opkomt.
ten tweede AK partij en Turkije is beetje anders en ingewikkelder. Ataturk imposed secularism in Turkije in ruil voor steun van de Britten. Maar later werden de Islamitische partijen populair. Alleen ze werden verboden en vervolgd door de generalen die de erfgenamen waren van Ataturk. Zelfs in 67 werd een Islamitische minister president opgehangen door de leger. Erdogan werd zelf ook opgesloten. Openbaar roepen dat de staat niet seculier is leidt tot ingrijpen van de leger in Turkije. Daarom kan AK partij dat niet doen. Er moet eerst stuk voor stuk verandering komen in de structuur en leiding van de leger (wat nu gaande is als je de Turkse ontwikkelingen volgt), en daarna kan het wel. Tot dan moet elke minister president of partij aantonen dat hij seculier is om aan de macht te komen/blijven.
Familie leden van mij waren in Annahda, ik ben in Tunesie opgegroeid. Annahda wilde sinds de jaren 80 (en wil nog steeds) de Sharia invoeren. Ze werden niet voor niks vervolgd. Hun spraak manier is misschien klein beetje veranderd want anders word de partij verboden. Maar alsnog is het een politieke manier van spreken en zeggen, ze ontkennen dingen niet maar ze draaien erom heen. Zelfs bij gevoelige dingen als polygamie hebben nog nooit nee gezegd, ze draaien gewoon eromheen (bijvoorbeeld een antwoord als herinner ik me: " De jonge Tunesier kan moeilijk 1 vrouw onderhouden laat staan meerdere" ) (een salafist zou direct antwoorden : " Ja ik ben voor polygamie,). De verschil is alleen aanpak manier.
Wat is er mis met Erdogan, hij kan alleen niet alles zeggen wat hij wil. Dat weten we in middels al. Het verschil tussen de manhaj van Moslimbroederschap (Erdogan, Ghannouci, Mohammad Badie) en de Salafisten is dat de ene politiek speelt en andere direct. .
Annahda en de Salfisten zijn 2 kanten van 1 munt. Alleen ze pakken het elke op een andere manier aan.
Annahda is rustig, geduldig en politiek want ze heeft van haar verleden geleerd, en ook nogis omdat deze keer de Hizb Attahrir was verboden om deel te nemen, willen ze, de francofonen , ook Annahda verbannen en kapot maken en ze doen alles ervoor. Er zijn nu ongeveer 120 partijen in Tunesie waarvan 80 door Tajammu opgesticht en gesubsideerd, allemaal om Annahda tegen te gaan. Annahda moet alles eraan doen om geschikt te overkomen bij de autoriteiten nu, zodat ze hun doel kunnen bereiken. De salafisten zijn beetje haastiger en pakken het anders aan waardoor ze geen schijn van kans maken om aan de macht te komen momenteel.
Toch na deze hele leger van partijen en anti Annahda media campagne en subsidies voor de seculiere partijen (bijv. in seculiere bijeenkomsten gratis Marlboro pakken en sandwiches gratis uitdelen om mensen aan te trekken), toch wint Annahda duidelijk nadat de "islamieten" decennia lang werden zwart gemaakt en de burgers voor hen laten vrezen in Tunesie door manipulatie technieken van Bourgiba naar Ben Ali.
.
Mijn commentaar erop is :
Ibn Romi heeft het hier duidelijk over de manier van het overbrengen van de boodschap en niet de volledige methodiek van deze stromingen.