Bekijk volle/desktop versie : Borstvoeding & Medische vragen? Drop ze hier...



Pagina's : [1] 2 3

31-12-2011, 18:00
Hay hay kersverse mama's



Wil graag mijn kennis met jullie delen dus als je een medische vraag hebt mbt je baby of je zit in de knel met het borstvoeden of het kolven drop je vraag hier en ik hoop er inshallah een antwoord op te kunnen geven.

Geen vragen die betrekking hebben op verloskundige zaken (zwangerschap/bevalling/menstruatie) etc..... die mag je aan je verloskundige stellen.

Hieronder zet ik de vragen die al gesteld zijn, dus kijk eerst of je vraag er niet tussenstaat en verder wil ik iedereen verzoeken om alleen on topic te blijven en de topic zo schoon mogelijk te houden.

Dank jullie wel!



Groetjes

#

Hoe snel gaat mijn melkproductie achteruit?



#[SIZE=2]Inhoudsopgave Medische vragen[/SIZE]

Mag je Ibuprofen slikken?


#[SIZE=2]Handige site's mbt borstvoeding

http://www.borstvoeding.com (Hier kun je echt ALLES maar dan ook ALLES vinden)

http://www.borstvoedingsforum.nl (Handige forum om ervaringen uit te wisselen en praktische info)




.

31-12-2011, 18:17


Salaam,

hoe snel kan je productie achteruitgaan?
Ik weet wel dat het de ene keer meer kan zijn dan de andere maar is het echt zo dat als je niet genoeg drinkt er vele minder melk is?

Alvast bedankt

31-12-2011, 19:41

Citaat door _Lelie__:
Salaam,

hoe snel kan je productie achteruitgaan?
Ik weet wel dat het de ene keer meer kan zijn dan de andere maar is het echt zo dat als je niet genoeg drinkt er vele minder melk is?

Alvast bedankt
Alaikoum salam meid,


Zolang je fulltime borstvoeding geeft regelt de baby zelf de melkproductie.
Wanneer de baby meer melk wil drinken dan anders dan gaat hij clusteren dit worden dan regeldagen genoemd vaak duurt dit 3 a 5 dagen.
De baby komt dan vaker om de borst vragen en zo wordt de melkproductie vanzelf verhoogd.

Borstvoeding geven kost extra energie dus eet goed en drink voldoende min 2 liter water, maar je melk zal erdoor niet meer of minder worden maar je lichaam zal je dan terugroepen doordat je je dan erg moe voelt en futloos maar je baby krijgt altijd voldoende binnen dus daar hoef je je geen zorgen om te maken, zolang hij tevreden is voldoende plasluiers heeft ong 6 dan krijgt hij genoeg binnen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.


Groetjes

02-01-2012, 17:48
Vanaf wanneer mag men spreken van koorts? heb me kleintje gemeten daarstraks en hij was 37.7, moet ik me zorgen maken?

Hoe zit het als babytjes warm aanvoelen of wat lichtjes zweterig?

Ik kolf telkens maar 60cc uit, is dat wel genoeg voor een baby'tje?

02-01-2012, 19:21


Up voor jou!

02-01-2012, 21:13

Citaat door MoslimaForever1:
Vanaf wanneer mag men spreken van koorts? heb me kleintje gemeten daarstraks en hij was 37.7, moet ik me zorgen maken?

Hoe zit het als babytjes warm aanvoelen of wat lichtjes zweterig?

Ik kolf telkens maar 60cc uit, is dat wel genoeg voor een baby'tje?



In praktijk wordt 42 graden gehanteerd en dien je direct naar de huisartsenpost te gaan maar kijk ook naar je baby reageerd hij goed is hij alert en heeft hij voldoende plasluiers minimaal 6!
Dus met 37,7 hoef je je geen zorgen te maken, temperatuur wel bij elke luierwisseling om het in de gaten te houden.

Wat de voetjes betreft zoals wij volwassen zweten zij ook dus dit is normaal.

Wat je kolft wil niet per definitie zeggen dat je baby dat ook drinkt want een baby krijgt veel meer uit de borst dus focus je niet teveel op de cc´s een baby geeft het echt aan wanneer hij honger heeft!

Mag ik vragen wat je baby nu weegt en wat hij per week ong aankomt? En welke kleur is zijn poep meestal?

02-01-2012, 23:24
maryam boven de 37,5 word gesrpoken van verhoging.. vanaf 38 graden is t koorts! 42 graden is erg hoog voor een kleintje..
sowieso moet je bij een kindje jonger dan 3 maand, altijd contact opnemen met je arts bij koorts..
verder bij koorts die langer dan 3 dagen aanhoud ook altijd een arts raadplegen...

wbt het lichtjes zweten en warm aanvoelen.. waarschijnlijk is het kindje te dik aangekleed...

03-01-2012, 14:39

Citaat door MoesCH:
maryam boven de 37,5 word gesrpoken van verhoging.. vanaf 38 graden is t koorts! 42 graden is erg hoog voor een kleintje..
sowieso moet je bij een kindje jonger dan 3 maand, altijd contact opnemen met je arts bij koorts..
verder bij koorts die langer dan 3 dagen aanhoud ook altijd een arts raadplegen...

wbt het lichtjes zweten en warm aanvoelen.. waarschijnlijk is het kindje te dik aangekleed...
Wat ik bedoel met in de praktijk is dat wanneer je bijv al bij 38 graden naar de huisarts gaat dat hij je dan terugstuurd met het advies om de temperatuur in de gaten te houden en pas bij 42 graden wordt er echt naar gekeken.

03-01-2012, 15:45
Dank jullie wel dames...temperatuur is wat gezakt tot 37.5graden.

maryam wist niet dat ze uit de borst veel meer er uit kregen...ik geef hij elhamdoulilah vaker de borst...afkolven is meer een noodoplossing voor mocht ik ergens heen gaan..

hoeveel hij per week aankomt schommelt hoor... had paar dagen geleden gewogen toen was het 3.700..hij is nu 1 maand..

03-01-2012, 15:48
maryam kleur van zijn stoelgang was bruin/geel achtig...nu hij wat ziek is kan hij soms groene stoelgang hebben, gelukkig niet elke pamper, sommige zijn nog wel bruin/geel...

maak me zorgen over mijn zoontje, telkens hij hoest lijkt hij er in vast te zitten, alsof hij aan het stikken is, alsof hij zijn adem lang in houd...

03-01-2012, 16:13

Citaat door MoslimaForever1:
Dank jullie wel dames...temperatuur is wat gezakt tot 37.5graden.

maryam wist niet dat ze uit de borst veel meer er uit kregen...ik geef hij elhamdoulilah vaker de borst...afkolven is meer een noodoplossing voor mocht ik ergens heen gaan..

hoeveel hij per week aankomt schommelt hoor... had paar dagen geleden gewogen toen was het 3.700..hij is nu 1 maand..


Alhamdullilah!

Hij drinkt uit de borst heel anders dan een kolf doet en daarnaast schiet de melk sneller toe dan wanneer je met een apparaat zit te rommelen dus daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.

Ze hoeven ook niet per week hetzelfde aan te komen als het gemiddeld maar tussen de 150-200 gram per week is dan hoef je je daar ook zeker niet druk om te maken.



Citaat door MoslimaForever1:
maryam kleur van zijn stoelgang was bruin/geel achtig...nu hij wat ziek is kan hij soms groene stoelgang hebben, gelukkig niet elke pamper, sommige zijn nog wel bruin/geel...

maak me zorgen over mijn zoontje, telkens hij hoest lijkt hij er in vast te zitten, alsof hij aan het stikken is, alsof hij zijn adem lang in houd...



Bij moedermelk is de stoelgang anders dan bij kunstvoeding en het voordeel bij mm is dat je aan de kleur kunt zien of hij genoeg binnenkrijgt.
Niet elke luier hoeft geel/bruin te zijn maar let er wel op dat zijn luiers niet voornamelijk donkergroen zijn soms duidt het ook op een infectie maar dit is dus alleen als alle luiers zo zijn.

Als je je zorgen maakt, ga dan even langs de huisarts die kan naar zijn longetjes luisteren met name als ze nog zo jong zijn kun je beter 1x teveel gaan dan 1x te weinig, luister naar je gevoel die zit altijd goed!

03-01-2012, 17:23

Citaat door Maryam85:
Alhamdullilah!

Hij drinkt uit de borst heel anders dan een kolf doet en daarnaast schiet de melk sneller toe dan wanneer je met een apparaat zit te rommelen dus daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.

Ze hoeven ook niet per week hetzelfde aan te komen als het gemiddeld maar tussen de 150-200 gram per week is dan hoef je je daar ook zeker niet druk om te maken.





Bij moedermelk is de stoelgang anders dan bij kunstvoeding en het voordeel bij mm is dat je aan de kleur kunt zien of hij genoeg binnenkrijgt.
Niet elke luier hoeft geel/bruin te zijn maar let er wel op dat zijn luiers niet voornamelijk donkergroen zijn soms duidt het ook op een infectie maar dit is dus alleen als alle luiers zo zijn.

Als je je zorgen maakt, ga dan even langs de huisarts die kan naar zijn longetjes luisteren met name als ze nog zo jong zijn kun je beter 1x teveel gaan dan 1x te weinig, luister naar je gevoel die zit altijd goed!
thanks voor de tip..kzal meer rekening houden met zijn poepluiers...ook met zijn gewicht, want weet niet precies hoeveel bij komt..
zo kan ik weten of ik het wel goed doe ook...ghair inchaAllah...hoop echt dat ik een goede moeder ben, hoop echt ook dat me kleintje snel geneest...

heb volgende week sowieso afspraak met kinderarts, hij moet dan weer op controle komen vanwege die hoest...ik kan nu niet naar kinderarts...woon er te ver vanaf en zit hier alleen in mijn appartement met mijn zoontje, mijn familie woont ook te ver..dus als we gaan moet mijn man thuis zodat we met auto kunnen gaan...want openbaarvervooer wil ik niet met dit weer...ghair inchaAllah.

03-01-2012, 21:14



Citaat door MoslimaForever1:
thanks voor de tip..kzal meer rekening houden met zijn poepluiers...ook met zijn gewicht, want weet niet precies hoeveel bij komt..
zo kan ik weten of ik het wel goed doe ook...ghair inchaAllah...hoop echt dat ik een goede moeder ben, hoop echt ook dat me kleintje snel geneest...

heb volgende week sowieso afspraak met kinderarts, hij moet dan weer op controle komen vanwege die hoest...ik kan nu niet naar kinderarts...woon er te ver vanaf en zit hier alleen in mijn appartement met mijn zoontje, mijn familie woont ook te ver..dus als we gaan moet mijn man thuis zodat we met auto kunnen gaan...want openbaarvervooer wil ik niet met dit weer...ghair inchaAllah.
Natuurlijk ben je een goede moeder, je kunt niet alles weten het is je eerste ik heb ook vaak dat ik denk van doe ik het wel goed en kan het soms niet beter maar je leert gewoon elke dag bij.

Mocht je ergens mee zitten je kan mij altijd pmen waga!

Omdat je zoontje in het begin niet goed bijkwam raad ik je wel aan om zijn gewicht en poepluiers in de gaten te houden.

Gayr Inchallah

04-01-2012, 14:00

Citaat door Maryam85:
Natuurlijk ben je een goede moeder, je kunt niet alles weten het is je eerste ik heb ook vaak dat ik denk van doe ik het wel goed en kan het soms niet beter maar je leert gewoon elke dag bij.

Mocht je ergens mee zitten je kan mij altijd pmen waga!

Omdat je zoontje in het begin niet goed bijkwam raad ik je wel aan om zijn gewicht en poepluiers in de gaten te houden.

Gayr Inchallah
thanks

ik hou zijn gewicht wekelijks bij nu...zijn poepluiers heb ik gemerkt dt het veel minder is, ma hij hoest nu weer veel en geeft veel over, moet hem veel medicaties geven...ghair inchaAllah..

04-01-2012, 14:50

Citaat door MoslimaForever1:
thanks

ik hou zijn gewicht wekelijks bij nu...zijn poepluiers heb ik gemerkt dt het veel minder is, ma hij hoest nu weer veel en geeft veel over, moet hem veel medicaties geven...ghair inchaAllah..
Je hebt pm

Pagina's : [1] 2 3