Bekijk volle/desktop versie : - Recepten van ( DEMV ) ' De Eettafel van de Marokkaanse Vrouw '.



10-07-2012, 15:38
plat brood a la manaqeesh van HDR (geen foto gevonden)


Citaat door hogedrukreinige:




ja echt overheerlijk. ik vind het lekkerder dan ons eigen brood
nee onze brood is ook heerlijk. alles heeft zo zijn charme

ja hoor

ik heb gedaan
500 gram meel
3theelepels droge gist
net iets meer dan een halve pakje bakpoeder
zout
4á5 eetlepels yoghurt
water om te kneden.

laten rijzen en dan even licht doorkneden. gewoon het lucht eruit safi, niet echt kneden. en niet ALLE lucht hoeft eruit. gewoon half minuutje zeg maar

en dan pak je kleine balletjes en bestrooi je iets met meel en rol je het dun uit, net zo dun als een tortilla.het lijkt te dun maar eenmaal in de pan zwelt ie wat op en wordt ie dus zo luchtig smeer de bovenkant met boter en doe 'm in de pan op de beboterde kant. smeer dan de bovenkant ook met boter (gewoon dun) niet te dik gaan smeren
en klaar.
gaat best snel


dat zelfde deeg wordt ook de manaqeesh mee gemaakt. alleen die worden dan van een topping voorzien en in de OVEN gebakken in plaats van pan


hogedrukreinige

10-07-2012, 15:40


Yaboubiah - Appelcake



http://i48.tinypic.com/2mwxmo8.jpg

Benodigdheden:
• 225 gram meel (zelfrijzend bakmeel kan ook)
• 150 gram suiker
• 200 gram boter
• 3 eieren
• ½ zakje bakpoeder
• 1 zakje vanille
• 2 eetlepels melk
• Appels (ongeveer 2 grote)
• Rozijnen
• Kaneel
• Honing
• Poedersuiker of amandelen

Laat de oven voorverwarmen op 160 graden. Ik gebruik meestal de bakvorm van 26 cm, maar 24 cm kan ook (beiden gebruikt met dezelfde hoeveelheden ingrediënten). Bedek deze met bakpapier, en smeer het in met boter.

Schil de appels en snijd deze in dunne reepjes.

Als eerst smelt je de boter in een pannetje en dit voeg je samen in een bak met de suiker, vanillesuiker en eieren. Mix het tot een luchtige massa, tot het zich verdubbelt. Voeg er 2 eetlepels melk bij, mix even door, en voeg dan de bakpoeder erbij. Beetje bij beetje voeg je het meel erbij. Mix alles tot een glad beslag en als het nog niet goed is voeg je er nog wat meel bij.

Giet de helft van het beslag in de bakvorm. Bovenop het beslag leg je de stukje appels tot je het beslag niet meer ziet. Strooi er flink wat rozijnen bij en kaneel over alle stukjes appel. Gier daarna de rest van het beslag over de appels/rozijnen/kaneel. Bedek alles goed met het beslag.

Laat de cake ongeveer 50 min. in de oven tot het mooi bruin kleurig is. Haal de cake uit de oven en laat het een beetje afkoelen. Smelt ongeveer 1 ½ eetlepel honing in een pannetje en smeer dit over de bovenkant van de cake. Je kan er zijn stukjes/schaafsel amandel overheen strooien (eerst even beetje verwarmen in een pannetje) of poedersuiker.

10-07-2012, 16:06
Berkanlady - Koffiebroodjes

Uploaded with ImageShack.us[/IMG]

ingredienten.
deeg.
500gram bloem
100gram poedersuiker
100gram gesmolten boter
10 gram bakpoeder
2 theelepels droge gist
1zakje vanille suiker
2 eieren
zout
2 dl lauw warme melk

alle ing mengen tot een soepel deeg bol maken in een ingevette kom laten rijzen tot het volume verdubbeld is
maak ondertussen bbr klaar en laat de rozijnen wellen uitlekken en droogmaken
eenmaal gerezen ik zelf heb het deeg in twee verdeeld
uitrollen tot een vierkante lap besmeren met bbr en bestrooi met de rozijnen
oprollen in stukken snijden en in een muffinplaat leggen zo blijven ze een mooie vorm houden ik heb ze zowel in de muffinplaat als in losse silliconen vormpjes gedaan en heb ze niet meer laten rijzen
in een voorverwarmde oven op 180 gr tot ze gaar zijn
eenmaal uit de oven bestrooi met poedersuiker

succes en eet smakelijk

10-07-2012, 16:07
Berkanlady - Volkorenbrood

Uploaded with ImageShack.us[/IMG]

recept heb ik van lid kebdania van kf sindsdien gebruik ik het altijd lekker zacht

500 gr volkorenmeel
1 eetlepel gist
1 eetlepel suiker
zout naar behoeven ik doe ong een lepel
1 eetlepel boter
1 eetlepel olie
lauw water om te kneden
gist oplossen deeg kneden boter en de olie op het laatst toevoegen word het lekker zacht van
eenmaal gekneed in een ingevette kom laten rijzen
lucht eruit slaan twee bollen maken of een grote het mag best plat want na het rijzen bolle ze op ik leg ze gelijk op bakpapier is makkelijker om ze in de oven te doen na het rijzen in de oven op ongeveer 220 gr

succes eetsmakelijk

10-07-2012, 16:10


Sabrun_Jameel - Viscouscous







Nee, gewoon in plaats van vlees of kip en dan doe je er vis in. Je moet het dan wel op tijd er weer uit halen, zodat het geen pap wordt maar ik vind het juist lekker als het kleine stukjes worden door de Marqah. Normaal gesproken maken ze het met een Dorade of zo´n vissoort maar ik gebruik gewoon Alaska Koolvis of kabeljauw en dan de ene keer garnalen erbij en de andere keer mosselen. Je kunt er ook een paar tonijnsteaks in doen als je dat lekkerder vindt.

Je maakt het gewoon normaal, dus eerst je ui fruiten met knoflook en wat geraspte gember en dan de tomatenpuree erbij en goed roeren. Een beetje water en de kruiden en peterselie erbij. En dan weer goed roeren tot het water verdampt is. Dan doe je de vis erin en roer je het goed door de tomatensaus. En dan doe je er een halve liter tot een liter water bij en breng je dat aan de kook. Als het water kookt, doe je de groente erin en laat je het gaar worden. Ik haal altijd stapsgewijs de groente eruit zodat het geen papje wordt. Eerst de pompoen en de vis en dan de courgette en dan laat ik de wortelen en kleine aardappeltjes en de hete pepers erin zitten.

10-07-2012, 16:12
Nakascha - Rfissa

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=m3k-xvZtoqU
[video=youtube;m3k-xvZtoqU]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=m3k-xvZtoqU[/video]

10-07-2012, 16:13
Sentoper - Chocoladecake

Een nederlands theeglas (250 ml.) olie.
Een glas suiker.
Een zakje vanillesuiker.
4 eieren.
2 glazen bloem.
Een zakje bakpoeder.
2/3 eetlepels cacao.

Alles mixen in die volgorde, op ongeveer 180/200 graden bakken voor ong. 45 minuten in een middelmatige bestilla vorm (30 cm. ofzo). De eerste cake die bij mij echt gelukt was, jaren later maak ik hem nog steeds. En ik krijg er elke keer complimenten over.

10-07-2012, 16:24
Tooto7moe - Pavlova met aardbeien en munt



http://safranaargana.blogspot.nl/2012/02/mini-pavlova-met-passievrucht.html

en dan in 1 ronde vorm (handig om even op bakpapier een rondje te tekenen). Alleen heb ik dit keer 190gr suiker gebruikt.

Topping is 200ml slagroom geklopt (zonder suiker!!) gemixt met 200gr kwark.
daarbovenop aardbeien.
ik wou eerst muntsuiker maken maar heb uiteindelijk gewoon muntblaadjes genomen, harde nerf eruit gehaald en fijngesneden en eroverheen gestrooid.

10-07-2012, 16:43
RedRose - Gehaktbroodjes uit de oven:



Voor 25 stuks:

Deeg:
- 1 kilo meel
- 1 ei
- 1/2 blokje verse gist
- zout
- lauwwarme melk om mee te kneden

Het moet een zeer soepele/plakkerige deeg worden (net als sfenzj)! Als je je vinger instopt en je het er weer uit haalt, moet het deeg helemaal aan je vinger kleven. Zo worden de broodjes het lekkerst. Laat het deeg 3 kwartier rijzen.

Gehaktvulling:
- gehakt
- 2 uitjes, fijn gesneden
- 2 kleine paprika's, gesneden in kleine blokjes
- 1 tomaat, ontveld en gesneden in kleine blokjes (zaadjes/sap moeten er uit!)
- Marokkaanse kruiden: Gemberpoeder, paprikapoeder, peper, saffraan etc.
- zout
- 3 a 4 eetlepels ketchup

Geklopt eitje om de broodjes mee te bestrijken.
Bak het gehakt in een koekepan in een heel klein laagje olie. Zorg ervoor dat je het gehakt goed 'plet' , want je wilt geen brokken hebben in de uiteindelijke vulling. Voeg vervolgens de gesneden uitjes toe en laat dit even mee bakken. Doe daarna de paprika erbij en als laatst de tomaat en laat dit goed bakken. Voeg de kruiden en het zout toe en draai na een aantal minuten het vuur uit. Voeg dan pas de ketchup toe en roer alles goed door elkaar. Doe de vulling in een zeef om uit te lekken en laat het goed afkoelen. Dat is heel belangrijk anders kunnen je broodjes mislukken!

Nu weer terug naar het gerezen deeg. Bestuif een oppervlak met meel en verdeel het deeg in 2. Gebruik daar meel bij anders blijft het aan je handen plakken. Maak van elk stuk deeg een bal. Neem 1 bal deeg en leg de andere even apart.

Rol het deeg uit tot een grote lap van ongeveer 2 a 3 mm dik. Neem een grote kom en 'stempel' rondjes uit je deeg. Vul de onderste helft van zo een rondje met het gehakt en vouw de bovenste helft erover heen (dan heb je een halve cirkel gevuld met gehakt). druk de randen goed aan, anders gaan ze open in de oven. Ik gebruik meestal een vork om ze dicht te drukken! Ga zo door totdat al het deeg op is.

Leg de broodjes op een bakblik bekleed met bakpapier. Besmeer de broodjes met een geklopt eitje en bak ze dan af in een voorverwarmde oven op 200 graden.

10-07-2012, 16:44
N-Nadoria - Chocobom





Biscuit.

150 gr. suiker
125 gr. bloem
5 eieren
25 gr maizena
zakje vanillesuiker
snufje zout
paar druppels vanille
Dit recept is voldoende voor een ronde vorm van 25cm, of een vierkante vorm van 20 x 20 cm..

M&M's
Kitkat

Leg de eieren in een kom met heet water, zodat ze op kamertemperatuur komen.
Zet ondertussen alle andere spullen klaar.
Controleer tussendoor of het water nog goed warm is, als het heel erg is afgekoeld doe je opnieuw heet water in de kom met eieren.

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Doe de eieren, zout en suiker, vanillesuikerxin een beslagkom en flink mixen.
Het ligt aan de (hoogste)snelheid van je mixer hoe lang je moet mixen. (ong. 10 minuten)
De eieren mix moet er uiteindelijk heel licht geel uit komen te zien en als lobbige slagroom aanvoelen.
Zorg er tijdens het mixen voor dat de gardes niet helemaal onder het ei staan, want dan komt er geen lucht in je beslag.

Na het mixen voeg je de gezeefde bloem, gemixt met de maizena met kleine beetjes tegelijk toe.
Gebruik hiervoor GEEN mixer, maar schep het met bv. een spatel door je beslag.
Schep hier niet te veel, om zo een luchtig beslag te behouden, maar wel zo veel dat de bloem goed door het beslag komt.
Schep je beslag in de vorm (gebruik bakpapier voor een mooi strak resultaat) en zet het meteen in de voorverwarmde oven en bak deze op 180 graden.
Prik met een naald in je biscuit om te kijken of deze gaar is.
Stort dan je biscuit op een taartrooster en laat deze geheel afkoelen.

Bonbloc vulling

Ingredienten:

250 ml ongeklopte slagroom
1 zakje klopfix
1 pure bonbloc reep met praline.

Doe de slagroom in een pannetje met de bon bloc in stukjes . Verwarm dit heel langzaam en roer met een garde totdat alles is opgelost. Laat dit in de koelkast geheel afkoeken. Doe daarna een zakje klopfix bij en mix dit totdat het net zo compact is als slagroom.



Banketbakkersroom met kersenvulling:
1 zak banketbakkersroom
verse kersen

Bereid de banketbakkersroom volgens de bereidingswijze op de achterkant.



Ingrediënten voor de chocoladeganache:
125 ml slagroom
300 gram melk chocolade

Bereidingswijze van de ganache:
Smelt de melk chocolade au bain marie, samen met125 ml slagroom.
Wanneer de chocolade en slagroom volledig gemengd en vloeibaar zijn, laat je de ganache lichtjes afkoelen.



Weer terug bij de taart.
Snij de taart in 3 lagen. Smeer de eerste laag met de bonbloc vulling en ook zo met de tweede laag.
Smeer op de derde laag de banketbakkersroom en daarna doe je de kersen op.

Doe de taart in een grote bord en giet er de ganache over de taar en smeer deze over de bovenkant en de zijkanten goed. De ganache is nu de 'lijm'.
Breek de kitkat reepjes los en plaats ze rechtop tegen de zijkanten.
Bedek de bovenkant met gekleurde M&M's. Doe er dan een mooie strik overheen, om te voorkomen dat de kitkats omvallen.
Laat de taart voor een paar uurtjes in de koelkast opstijven, zodat de lijm goed kan uitharden.[/I]

10-07-2012, 16:45
White Sugar - Gehaktbroodjes



Benodigheden voor het deeg:
x 500 gram meel
x 1 etl gist
x zout
x 1 etl suiker
x 3 flinke etl melkpoeder
x knoflookpoeder (wens)
x ong 150 ml lauw warm water (kan meer of minder zijn)
x 10 tot 12 etl olie
x 1 ei
x melk of eitje om te bestrijken
x evt wat droge pizza kruiden

Vulling:
x gehakt
x 1 flinke ui
x 2 teentjes knoflook
x 1 tomaatje
x kruiden (gember-paprika-peper-komijn)


Bereiding:
Mix alle droge ingredienten samen behalve de gist.
Neem een klein beetje lauw warm water en los daar het gist in.
Daarna mix je het geheel tot een soepele deegbal.
Laat rijzen tot het verdubbeld is.

Ondertussen begin je met het voorbereiden van de vulling.
Nadat het deeg gerezen is verdeel je het in kleine balletjes en vouwt ze op de manier ik op de foto heb uitgelegd.
Bestrijk de broodjes met een losgeklopte eitje of melk, laat ze nog even narijzen en bak ze in een voorverwarmde oven goudbruin.

xJe kan de broodjes met van alles vullen..ik heb dit keer gehakt gebruikt.


10-07-2012, 16:47
Savannah - Donuts met jam

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4142103&p=107394184&viewfull=1#po st107394184




175 ml volle melk
75 gr suiker
10 gram droge gist
425 gram meel
1/2 theelepel zout
2 eieren
50 gram ongezouten boter, op kamertemp.
aardbeien jam


suiker top
gesmolten roomboter (om broodjes mee af te smeren)
suiker

Laat de melk opwarmen net tot zijn kookpunt en laat hem dan afkoelen tot lauw. Doe daarbij de gist en een eetlepel suiker van de 75 gram en laat dit 10 minuten staan totdat het gaat schuimen.
In een kom doe je de meel, zout, en de suiker. Maak een kuiltje en doe hierin de eieren, de boter en de melk/gist mengsel. Kneed dit tot een soepele deeg en laat het rusten voor minimaal een uur op een warme plek.

ALs het deeg gerijst is dan kneed je hem nog even voor 1 minuutje goed door en rol je een lap uit van ca 1.5 cm dik. Haal van het deeg met een kleine glas rondjes eruit en zet dit op een bakplaat met bakpapier. Laat het dan nog een half uur rijzen en bak ze af in 10 a 15 minuten op 180 graden.

Smeer de donuts af met gesmolten boter en rol ze gelijk door de suiker. Laat ze dan afkoelen en vul ze daarna met jam.

note:
Ik heb ze gevuld door een plastic spuitzak te vullen met jam en deze spuitmondje:


10-07-2012, 16:50


Hogedrukreiniger - Bulgur



ik neem 2 glazen (met oortje) bulgur. doe dat in pan en overgiet het met gekookt water en doe de deksel erop en laat dat wellen(vuur gewoon uit!) na 10 minuten doe ik de deksel eraf en overgiet ik het weer met gekookt water en weer deksel erop en laat het rusten.

ik bak 2 fijngesneden uitjes en 2 gesneden hete pepers in een marokkaans theeglas(die kleine) olie en knoflook naar smaak maar hier gaat best veel knoflook in
ik snij een halve bos peterselie en 4á5 flinke takken na3na3 fijn.
hiervan zet ik de helft opzij en de andere helft bak ik met de ui mee,(als je wil bak je nu ook champignons mee ofzo maar dat hoeft eigenlijk niet in het originele recept)

doe dan 1 blik tomaten puree bij de mengsel en kruid het met zout, peper en chilipoeder als je het nog pittiger wil.
doe nu de bulgur erbij en roer alles heel goed, voeg op het laatst de achtergebleven na3na3 en peterselie toe en 2 of 3 gesneden bosuitjes en klaar is kees.

heerlijk met salade

10-07-2012, 16:51
Hogedrukreiniger - Gevulde aubergine

Gehakt bakken met een uitje en kruiden en champignons paprika etc. mohiem de kruiden die jij wil. de uitgeholden vruchtvlees van de aubergine erin mee bakken en kruiden met italiaanse kruiden en kruiden naar je eigen smaak. aubergines vullen en geraspte kaas erop en hup de oven in.

10-07-2012, 16:53
Nemesis - Verse bladspinazie met tomaat en ei

Lekker gezond




Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 [56] 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76