Bekijk volle/desktop versie : Wees niet terughoudend met dua



Pagina's : [1] 2

27-12-2011, 15:15
Wees niet terughoudend met dua

De profeet s.a.w.s. heeft gezegd < Jullie dienen dit niet op te zeggen < O Allah, als U wilt kunt U mij vergeven, als U wilt kun U medelijden met mij hebben. > Hij dient van Allah datgene te vragen wat hij wilt en niet terughoudend te zijn met het vragen, wat er is niets wat Allah kan tegenhouden om zijn dua niet te beantwoorden. > door Al-Bukhari en Muslim

Abu Hurayra r.a. berichtte dat de boodschapper van Allah s.a.w.s. zei < Een sterke gelovige is beter en geliefde bij Allah dan een zwakke en het goede is in beide. Houd vast aan wat je tot voordeel strekt. Vraag Allah om hulp en schiet niet tekort. Als je door een ongeluk getroffen wordt, zeg dan niet < Als ik dit en dat maar had gedaan, dan was dit en dat gebeurd. > Maar zeg < Qaddara Lah wa maa sjaa-a fa`al - Allah heeft het (zo) gewild, en Hij doet wat Hij wil. > Want 'als' opent de deur van sjaitaan.

De meest deugdelijke dua


< De dua waarin de dienaar vraag < O mijn Allah! Ik vraag U om vergeving en welzijn > is de meest deugdelijke en aanvaardbare dua. > door Ibn-i Mace

Beste dua


Abu Hurayrah r.a. berichtte dat de boodschapper van Allah s.a.w.s. zei < Er is geen betere dua die een persoon kan maken dan: Allahumma innie as-aluk al-mu`aafaata fie dunya wal aaghierah - O Allah, ik vraag U om welzijn in dit leven en in (dat van) het hiernamaals.

Een dua


Overgeleverd van Abu Hurayra r.a. dat de boodschapper van Allah s.a.w.s. heeft gezegd < Wie honderd keer per dag zeg < Laa Ilaaha Illallaah, Wahdahu Laa Sharieka Lah, Lah Ul-Molku Wa Lah Ul-Hamd, Wa Huwa `Ala Kulli Shey`in Qadier > (Er is geen ware god behalve Allah alleen; Hij heeft geen deelgenoot. Aan hem behoort de Koninkrijk en aan Hem behoort alle lof, en Hij is tot alles machtig.) voor hem wordt (deze uitspraak) aangemerkt als het vrijlaten van tien slaven. Er worden voor hem honderd goede daden opgeschreven en honderd zondes uitgewist. Bovendien is het voor hem een bescherming tegen de duivel gedurende die dag, totdat de avond aanbreekt. Niemand zal komen met iets beters dan wat hij heeft gezegd, behalve iemand die meer dan dat heeft gedaan. > door Al-Bukhari [3293]

dua van een zieke


< Vraag om de dua van de zieke wanneer je hem opzoekt. De dua van een zieke is net als een dua van de engelen. > door Ibn-i Mace

Wees niet hoogmoedig en doe een dua


< En jullie Heer zei < Roept mij aan, Ik zal jullie verhoren. Voorzeker, degenen die te hoogmoedig zijn om Mij te dienen zullen de Hel binnengaan als vernederen. > Q40:60

Kenmerk van een dua


< Er is geen moslim op aarde die een dua richt tot Allah zonder dat Hij hem verhoort of een vergelijkbaar kwaad van hem verwijdert. > door Ahmad (1079) en At-Tirmidhi (3573). Door Al-Albani geklasseerd als authentiek (Sunan at-Tirmidhi)

27-12-2011, 15:17


Dua bij pijn

Iedereen van ons heeft weleens te maken met pijn en dat was niet anders in de tijd van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). Toen er in iemand bij hem (vrede en zegeningen zij met hem) kwam met pijn, gebood de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) degene om zijn hand te leggen op de plek waar hij pijn heeft en om dan…


[B]Dua bij pijn in het Arabisch
Eerst zeg je drie keer:

[SIZE=4]بِسْمِ اللهِ[/SIZE]

En daarna herhaal je zeven keer:

أَعُوذُ بِاللهَ ِوَ قُدْرَتِهِ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ وَ أُحَاذِرُ


Betekenis van de smeekbede bij pijn

Als je jouw hand op de pijnlijke plek gelegd hebt, zeg je drie keer: In de Naam van Allah.
En daarna herhaal je zeven keer de woorden: Ik zoek toevlucht bij Allah en bij Zijn kracht tegen het kwade van wat ik voel en waar ik bescherming tegen zoek.

Uitspraak van de dua

Eerst zeg je drie keer: Bismillah.
En daarna herhaal je zeven keer: A’oedhoe biellaahie wa qoedratihi min sharrie maa adjiedoe wa oeh’aadier.
Extra informatie over dua bij pijn
De overlevering en de smeekbede zijn overgeleverd door Moeslim. Deze smeekbede is een vorm van rokia.
Duakaart dua bij pijn[/B]

17-01-2012, 18:34
alhamdo li allah

17-01-2012, 22:28
allahoe akbar

17-01-2012, 22:55


alhamdo li allah
baraka allahoe fieka zuster fie dien

18-01-2012, 09:33
up!

barrak Allahoefiek voor het delen

18-01-2012, 18:14

Citaat door BellaDonna:
up!

barrak Allahoefiek voor het delen


wa fiekie zuster fie dien

19-01-2012, 01:19
^^^

De Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa salam] heeft gezegd:

“Degene onder jullie waar ik het meest van houd en die dicht bij mij zullen zitten op de Dag van de Opstanding, zijn diegene onder jullie die de beste karakters hebben. Degenen onder jullie die ik het meest verafschuw en die het verst van mij zullen zitten op de Dag van de Opstanding, zijn de babbelzieken, de hoogdravers en de mooipraters.”

De Suhaba [Radhiya Allahu ‘anhum] vroegen: “Boodschapper van Allah, we weten wie de babbelzieken en de hoogdravers zijn, maar wat betekent mooipraters [mutafayqihun]?

Hij [sallAllahu ‘alayhi wa salam] antwoordde:“Dat zijn de hoogmoedigen!!!”

[Hadeeth Hassan, overgeleverd door At-Tirmidhi nr 2018, tamelijk goed gekwalificeerd door Al-Albaani in Saheeh Al-Djaami’ nr. 2201]

19-01-2012, 14:17
alhamdo li allah

23-01-2012, 18:07
subhana allah

02-02-2012, 21:16
subhana allah

15-02-2012, 22:13
“Er is geen gebed moeilijker voor de hypocrieten dan het Fajr en het Isha gebed. Als zij de beloning kenden voor deze gebeden op hun vastgestelde tijden, dan zouden zij het zeker verricht hebben, zelfs als zij (daarvoor) zouden moeten kruipen.”

Deze hadith werd overgeleverd door Abu Huraira (moge Allah tevreden over hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en staat in Bukharie en Muslim.

15-02-2012, 22:17


Djazaaki allahou gairan voor het delen.

17-02-2012, 15:32

Citaat door Moschino-:
Djazaaki allahou gairan voor het delen.



wa ilakie algair mijn zuster in de islam

19-02-2012, 14:56
“De werken en de goede daden die de gelovige bereiken na zijn dood, zijn onder andere: kennis die hij onderwezen en verspreid heeft, een deugdzaam kind dat hij nalaat, een exemplaar van de Koran dat hij nalaat, een moskee die hij bouwt, een schuiloord dat hij bouwt voor reizigers, een rivier die hij doet stromen of een aalmoes die hij van zijn rijkdom geeft, terwijl hij nog leeft en kerngezond is en die hem bereikt na zijn dood.”

Deze hadith is overgeleverd door Abu Huraira (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith is overgeleverd door Ibn Maadjah en Bayhaqi en is betrouwbaar verklaard door Al-Albaanie.

Pagina's : [1] 2