Bekijk volle/desktop versie : Wat zegt de godsdienst over het knippen van de haren bij de vrouw?



Pagina's : [1] 2 3

25-12-2011, 19:09

Wat zegt de godsdienst over het knippen van de haren bij de vrouw?


Als de vrouw haar haren korter knipt om een kapsel als dat van de mannen te hebben, dan is dit verboden. Het is zelfs een grote zonde, want de Profeet (vzmh) heeft de vrouwen die op mannen willen lijken vervloekt.

Als ze haar haren niet in die mate korter knipt, bestaat hierover onenigheid tussen de geleerden. De leerstelling die bekend staat als de leer van imam Ahmad, zegt dat dit afgekeurd wordt –makroeh-. Het wordt dus afgekeurd dat ze een stuk van haar haren afknipt, zowel aan de voorkant (bij haar voorhoofd) als in haar nek. Dit geldt zolang ze door dit kortknippen geen kapsel krijgt dat lijkt op dat van de mannen, want dit is zoals we reeds gezegd hebben uitdrukkelijk verboden. Ook als ze zich een kapsel laat knippen dat lijkt op dat van de niet-moslim vrouwen, dit is ook verboden, want de Profeet (vzmh) heeft gezegd:
“Degene die probeert te lijken op bepaalde mensen, zal tot hen behoren.” 1

Bron: Vragen die vaak gesteld worden door vrouwen, door Ibn Al 'Uthaymin.
1) Authentieke hadith, overgeleverd door Ahmad.

25-12-2011, 19:14


Vraag:
Mag een vrouw haar haren (kort) knippen? De helft zegt dat het niet mag en de helft zegt van wel?!

Antwoord:
Als een vrouw haar haren knipt, zonder dat zij de intentie heeft om het kapsel van mannen of sommige verdorven vrouwen te imiteren, dan is dit toegestaan. Moeslim overlevert dat de vrouwen van de Profeet (vrede zij met hem) hun haren knipten tot aan de oorlellen.

Gebaseerd op een fatwa van Sheich al-Albaani

26-12-2011, 15:53
maar wat is een mannenkapsel dan?
is dit heel kort?

en er zijn ook mannen die langer haar hebben tot vb schouders ofzo. is dit dan toegestaan voor hen?

maar dank je voor het plaatsen want ik twijfelde ook over hoe kort je het mag knippen

26-12-2011, 17:13

Citaat door ik_gewoon:
maar wat is een mannenkapsel dan?
is dit heel kort?

en er zijn ook mannen die langer haar hebben tot vb schouders ofzo. is dit dan toegestaan voor hen?

maar dank je voor het plaatsen want ik twijfelde ook over hoe kort je het mag knippen


wa3alaika asalaam

ik denk dat een mannen kapsel is zo als de kapsel van je broer of je vader of je oom en elke andere mannen


Moeslim overlevert dat de vrouwen van de Profeet (vrede zij met hem) hun haren knipten tot aan de oorlellen.

en ja je hebt mannen met wat lang haar tot aan hun schouder maar ik neem aan dan hun wel een baard hebben want dan lijk je niet op een vrouw

maar ik zal kijken of ik hier iets van kan vinden een fatwa

26-12-2011, 23:05


Vroeger voordat ik getrouwd was knipte ik mijn haar wel, tot onder aan mijn schouders, Sinds ik getrouwd ben niet en dit omdat mijn man het niet wil hebben omdat het haram is zegt hij. Ik heb zo vaak ruzie en discuccies erover gehad dat ik me er maar bij neer leg en mijn haar niet knip. Dus dit is wel interssant maar ja het gaat toch niet bij hem door dringen en hij blijft vast gewoon bij zijn punt

27-12-2011, 10:28
tot aan de oorlellen is wel kort hé..
oke ik snap het..
mannenkapsel is dan heel kort geknipt..


Computermeisje.. mn vader was en is ook zo.. mn moeder mocht haar haar nooit knippen maar deed het toch.. niet zo kort ofzo hé.. mn moeder haar haar is ongeveer tot het midden van haar rug..
ik mocht ook mn haar toen niet knippen maar heeeel soms knipte mn moeder het gewoon af hahah.. mn haar was toch altijd in een knotje dus hij kon het niet zien..

27-12-2011, 13:58

Citaat door ik_gewoon:
tot aan de oorlellen is wel kort hé..
oke ik snap het..
mannenkapsel is dan heel kort geknipt..


Computermeisje.. mn vader was en is ook zo.. mn moeder mocht haar haar nooit knippen maar deed het toch.. niet zo kort ofzo hé.. mn moeder haar haar is ongeveer tot het midden van haar rug..
ik mocht ook mn haar toen niet knippen maar heeeel soms knipte mn moeder het gewoon af hahah.. mn haar was toch altijd in een knotje dus hij kon het niet zien..


wa3alaika asalaam is ook heel kort dat klopt
maar ja als je een kapsel doet zo als nu in de modebladen dan is dat wel haram
maar subhana allah ik vind kort haar bij de dames echt niet mooi hoor

mijn moeder zegt dat nu nog steeds dat dat haram is haren knippen
maar ja onze ouders zeggen dat over vele andere dingen
daarom is het ook belangrijk dat men scholing krijgt in de moskee
en alhamdo li allah gaat men moeder nu wel naar de moskee om te leren

maar algair inscha allah

bedankt voor je punt mijn lieve zuster

27-12-2011, 21:33


27-12-2011, 21:36
http://www.islamqa.com/en/ref/1172

28-12-2011, 12:42

Citaat door mama30:
wa3alaika asalaam is ook heel kort dat klopt
maar ja als je een kapsel doet zo als nu in de modebladen dan is dat wel haram
maar subhana allah ik vind kort haar bij de dames echt niet mooi hoor

mijn moeder zegt dat nu nog steeds dat dat haram is haren knippen
maar ja onze ouders zeggen dat over vele andere dingen
daarom is het ook belangrijk dat men scholing krijgt in de moskee
en alhamdo li allah gaat men moeder nu wel naar de moskee om te leren

maar algair inscha allah

bedankt voor je punt mijn lieve zuster
ja klopt ouders zeggen het meestal, maar ze weten meestal ook niet veel..

Hamdoelilah dat je moeder nu nar de moskee gaat om te leren..

29-12-2011, 00:24
Dat haren knippen haraam is, is een bekende mening die je kunt vinden in de 4 wetscholen zoals de Hanafi of de Maliki geleerden.

Tenzij de haren heel erg lang worden, en het lastig wordt om het bij te houden, zou het toegestaan zijn om tot aan de onderrug te knippen. Voor de rest blijft het knippen van haren volgens die geleerden haraam.

29-12-2011, 10:38
subhanallah!

29-12-2011, 13:06


En wat zegt imam Malik hier over en zijn geleerde? Ik geloof dat alle marokkanen de Maliki madhab volgen al eeuwenlang. Waarom wordt nu gewezen naar een madhab (hanbali) die wij niet volgen? Snap je nu waarom mensen beweren dat de wahabieen ofterwel selefien de mensen proberen te misleiden?

29-12-2011, 13:13
Sinds wanneer mogen vrouwen hun haar niet knippen???? Wat een belachelijkheid!!! Natuurlijk mag je als vrouwzijndej
Je haren knippen. Als het echt zo is dat je je haar als vrouwzijnde niet mag knippen, WAAROM IS HET DAN EEN ONDERDEEL VAN DE HAJD. Tijdens hadj moeten alle mannen en vrouwen de ihram verrichten, de mannen moeten hun haar kaal scheren of deels afknippen en vrouwen mogen een stuk van hun haar afknippen.



Zien jullie niet in hoe raar dit overkomt. Islam is niet meer dan logisch nadenken.

29-12-2011, 19:38

Citaat door RaiseUp:
Dat haren knippen haraam is, is een bekende mening die je kunt vinden in de 4 wetscholen zoals de Hanafi of de Maliki geleerden.

Tenzij de haren heel erg lang worden, en het lastig wordt om het bij te houden, zou het toegestaan zijn om tot aan de onderrug te knippen. Voor de rest blijft het knippen van haren volgens die geleerden haraam.


Dus wat andere geleerde zeggen daar moeten dan niet naar luisteren?
waar haalt Sheich al-Albaani rahimahoe allah het vandaan dat het wel mag?
jij weet ook wel dat de Geleerde de erfgenamen zijn van de anbija

Pagina's : [1] 2 3