Bekijk volle/desktop versie : Dawah bij een vriendin



25-12-2011, 00:29
Assalamu aleykum wa rahmatullaah,

Een vriendin van me is plotseling ernstig ziek geworden en Allaahu a'lem heeft ze niet lang meer. Natuurlijk wil ik graag dawah bij haar doen. Ze kan de Islaam goed gebruiken (hoop, geen angst voor de dood, vergeving van haar zonden). Ze staat wel open voor de Islaam, maar tot nu toe gelooft ze er 'gewoon' niet in.

Nu ben ik niet in staat om haar op te zoeken in het ziekenhuis, daarom wilde ik haar ondere andere een kaartje sturen. Ik wilde er een tekst (hadith, Qur'aanvers, uitspraak van sahabi of geleerde) bij zetten, wat haar hoop geeft mbt haar ziekte, maar wat tegelijk ook een subtiele dawah is. Niet iets waardoor ze denkt 'die probeert me te ronselen', meer iets waardoor ze denkt 'goh, dit is mooi mbt ziekte/pijn/verdriet/beproeving, zo heb ik er nog nooit naar gekeken'.

Kan iemand me helpen?

Wa salaam

25-12-2011, 00:54


Wa alaikoemoe salaam wa rahmatoellaah,

Klik op de onderstaande link, daar tref je allerlei ahadith wbt gezondheid:

http://hadithvandedag.nl/hadith/gezondheid

Meer heb ik helaas niet voor je kunnen vinden..

Wa gair inshaAllaah.

25-12-2011, 01:22
Wa alikum assalam oeghty,

Misschien is dit iets wat je kunt gebruiken? Ghair insha Allah!

Dua bij verdriet en bezorgdheid:

Allah heeft in de Koran gezegd: ’Dachten de mensen dat zij met rust gelaten worden als zij zeggen: “Wij geloven,” en dat zij niet op de proef gesteld worden? En voorzeker, Wij hebben degenen voor hen op de proef gesteld. Allah kent zeker degenen die oprecht spreken en Hij kent zeker de leugenaars.’ Uit dit vers kunnen we onder andere leren dat iedereen beproevingen tegen zal komen in het leven, ook als je gelovig bent. Het verschil tussen een gelovige en een ongelovige is echter dat een gelovige zich zowel in goede tijden als in slechte tijden tot Allah keert, terwijl de ongelovige dit niet doet. De gelovige blijft geduldig en smeekt Allah om verlichting.

De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft daarom gezegd: “Er is niemand die door verdriet en bezorgdheid getroffen wordt en zegt “O Allah, Ik ben Uw dienaar, de zoon van Uw dienaar, de zoon van Uw dienares. Mijn lot is in Uw handen. Uw oordeel over mij is zeker. Gerechtigheid over mij berust op Uw bevel. Ik vraag U bij iedere Naam die U voor Uzelf heeft genomen, geopenbaard in Uw Boek, of die U aan Uw schepselen onderwezen heeft, of datgene wat U in de kennis van het onwaarneembare heeft gelaten om de Koran de bron van mijn hart, het licht van mijn borst, de verlosser van mijn verdriet en de ontheffer van mijn wanhoop te laten zijn,” of Allah neemt zijn verdriet en bezorgdheid weg en vervangt het door blijdschap.”

Dua in het Arabisch:

اللّهُـمَّ إِنِّي عَبْـدُكَ ابْنُ عَبْـدِكَ ابْنُ أَمَتِـكَ نَاصِيَتِي بِيَـدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤكَ أَسْأَلُـكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّـيْتَ بِهِ نَفْسَكَ أِوْ أَنْزَلْتَـهُ فِي كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْـتَهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِـكَ أَوِ اسْتَـأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الغَيْـبِ عِنْـدَكَ أَنْ تَجْـعَلَ القُرْآنَ رَبِيـعَ قَلْبِـي، وَنورَ صَـدْرِي وجَلَاءَ حُـزْنِي وذَهَابَ هَمِّـي


Betekenis van de dua:

O Allah, Ik ben Uw dienaar, de zoon van Uw dienaar, de zoon van Uw dienares. Mijn lot is in Uw handen. Uw oordeel over mij is zeker. Gerechtigheid over mij berust op Uw bevel. Ik vraag U bij iedere Naam die U voor Uzelf heeft genomen, geopenbaard in Uw Boek, of die U aan Uw schepselen onderwezen heeft, of datgene wat U in de kennis van het onwaarneembare heeft gelaten om de Koran de bron van mijn hart en het licht van mijn borst, de verlosser van mijn verdriet en de ontheffer van mijn wanhoop te laten zijn.

Uitspraak van de dua:

Allahoemma innie 3abdoek, ibnoe 3abdik, ibnoe amatika, naasieyatie bieyadik, maadhin fiyya h’oekmoek, 3adloen fiyya qadaaoek, as-aloeka bixxxxxx iesmin hoewa lak, sammayta bihi nafsak, aw anzaltahoe fie kietaabik, aw 3allemtahoe ah’adan min galqik, aw iesta-tharta bihi fie 3ilmi al-ghaybi 3iendak, an tadj3ala al-qoer-aana rabie3a qalbie, wa noera sadrie, wa djalaa-a h’oeznie, wa dhahaaba hammie.


Deze smeekbede en de hadith in de inleiding staan overgeleverd in Ahmed en is sahih verklaard door sheikh Al-Albaanie. Het stuk uit de Koran staat vermeld in soerah Al-Ankaboet, versnummers 2 en 3.


Smeekbede (dua) tegen verdriet:

Iedereen maakt weleens mindere tijden mee, tijden waarin verdriet overheerst. En hoewel het niet verboden is om te huilen in de islam (zonder hierin te overdrijven) of om je verdrietig te voelen, is het goed in de islam om je tot Allah te keren en Hem om hulp te vragen. Dit kan op de volgende wijze…

Smeekbede in het Arabisch:

اللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ أَرْجُو, فَلاَ تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ, وَ أَصْلِح لِي شَأْنِي كُلَّه, لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْت

Betekenis van de dua tegen verdriet:

O Allah, ik vraag om Uw genade en stelt U me op geen enkel moment verantwoordelijk voor mijn ziel. Maak al mijn zaken oprecht. Er is geen god die het recht heeft aanbeden te worden, behalve U.

Uitspraak van de dua:

Allaahoemma rah’mataka ardjoe falaa takielnie ielaa nafsie tharfata ‘ayn, wa aslieh’ lie sha-enie koellah, laa ielaaha iellaa ant.


Deze dua staat vermeld in Aboe Dawoed, Ahmad en is door Al-Albaani sahieh verklaard.



Dua bij beproevingen:

Moslim zijn, betekent niet dat we gevrijwaard zijn van beproevingen. Iedereen krijgt te maken met beproevingen. Echter, het verschil is dat de moslim beloond wordt voor de beproevingen wanneer de moslim er op een goede manier mee omgaat. De profeet (vrede zij met hem) heeft immers gezegd: “Hoe wonderlijk is het geval van de gelovige. Er is iets goeds voor hem in alles en dit is bij niemand anders het geval dan bij de gelovige. Wanneer hij iets aangenaams ervaart, uit hij zijn dankbaarheid tegenover Allah en dat is goed voor hem. Wanneer hij tegenslag ervaart, heeft hij er geduld mee en dat is ook goed voor hem.” Een goede reden dus om op onze houding te letten wanneer beproevingen ons overkomen. Hiervoor kunnen we de woorden van de profeet (vrede zij met hem) gebruiken die hij uitsprak wanneer er iets gebeurde wat hij als beproeving ervaarde en zie hier hoe hij zich compleet overgaf aan Allah..

Dua in het Arabisch:

الْحَمْـدُ للهِ عَلَى كُـلِّ حَالٍ

Betekenis van de dua: Alle lofprijzingen komen Allah toe in alle omstandigheden.

Uitspraak van de dua: Al-h’amdoelillahi 3ala xxxxxx h’aal.

De overlevering is overgeleverd door Aboe Yahya ibn Soehayb ibn Sinaan en staat vermeld in Moeslim. De smeekbede staat vermeld in Al-Haakim.


Smeekbede van degenen die nadenken:

Allah spreekt in de Koran over de bezitters van verstand, die de Tekenen van Allah zien. Allah zegt over hen: “Degenen die Allah gedenken terwijl zij staan en zitten en op hun zij liggen en nadenken over de schepping van de hemelen en de aarde, zeggend: “Onze Heer, U heeft dit (alles) niet voor niets geschapen, glorie zij U, bescherm ons dus tegen de bestraffing van de Hel. Onze Heer, voorwaar, U bent Degene Die iemand de Hel binnenleidt, U heeft hem dan waarlijk vernederd. En voor de onrechtvaardigen zullen er geen helpers zijn. Onze Heer, voorwaar, wij hebben een oproeper gehoord die oproept tot geloof: “Geloof in jullie Heer,” dus geloven wij. Onze Heer vergeef ons onze zonden en wis onze fouten uit en neem ons leven met (dat van) de vromen. Onze Heer, schenk ons wat U aan Uw Boodschappers belooft heeft en verneder ons niet op de Dag der Opstanding. Voorwaar, U verbreekt de belofte niet.”

Na het benoemen van deze smeekbeden die zij uitspreken, zegt Allah in de Koran: “En hun Heer heeft hun (smeekbede) verhoord (zeggend: “Voorwaar, Ik doe het werk van de werkenden van jullie niet verloren gaan, of het nu een man of een vrouw is, jullie komen uit elkaar voort. Zij die uitgeweken zijn en uit hun huizen verdreven werden, en zij (die) doodden en gedood werden: Ik zal hun fouten zeker uitwissen en hen in de Tuinen binnenleiden, waar onder door de rivieren stromen, als een beloning van bij Allah. En Allah, bij Hem is de goede beloning.”

Smeekbede in het Arabisch:رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَـٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِرَبَّنَا إِنَّكَ مَن تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ ۖ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍرَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا   رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِرَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ  إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ 

Betekenis van de smeekbede:
Onze Heer, U heeft dit (alles) niet voor niets geschapen, glorie zij U, bescherm ons dus tegen de bestraffing van de Hel.Onze Heer, voorwaar, U bent Degene Die iemand de Hel binnenleidt, U heeft hem dan waarlijk vernederd. En voor de onrechtvaardigen zullen er geen helpers zijn.Onze Heer, voorwaar, wij hebben een oproeper gehoord die oproept tot geloof: “Geloof in jullie Heer,” dus geloven wij.Onze Heer vergeef ons onze zonden en wis onze fouten uit en neem ons leven met (dat van) de vromen.Onze Heer, schenk ons wat U aan Uw Boodschappers belooft heeft en verneder ons niet op de Dag der Opstanding. Voorwaar, U verbreekt de belofte niet.

Uitspraak van de smeekbede:
Rabbana maa galaqta hadha batilan soebhaanaka faqinaa 3adhaaba n-nari.Rabbana innaka man toedgili n-nara faqad agzaytahoe wa maa lilththaalimiena min xxxxxxin.Rabbana innanaa sami3naa munaadiyan yoenaadie lil-iemaanie an aminoe birabbikoem faamannaaRabbana faghfir lanaa dhoenoebanaa wa kaffir 3annaa sayyi-aatinaa wa tawaffanaa ma3a al-abraariRabbana waatinaa maa wa3adtanaa 3ala roesoelika wa laa toegzinaa yawma l-qiyaamatiInnaka laa toeglifoe l-mie3aada.

Deze smeekbede is afkomstig uit de Koran, in soerah Ali Imraan, verzen 191 tot en met 194. De verzen in de inleiding komen ook uit soerah Ali Imraan, verzen 190 tot en met 195.Wassalaam

25-12-2011, 01:23
Ik vind deze sura zelf zo mooi, mashaAllaah.
Misschien kan je er wat uit halen, allaahoe a3lam. Het is sowiezo heel mooi om te kijken.

[video=youtube;U2Ko1SVcOCs]http://www.youtube.com/watch?v=U2Ko1SVcOCs[/video]

25-12-2011, 03:06



Citaat door Lid:
Ik vind deze sura zelf zo mooi, mashaAllaah.
Misschien kan je er wat uit halen, allaahoe a3lam. Het is sowiezo heel mooi om te kijken.

[video=youtube;U2Ko1SVcOCs]http://www.youtube.com/watch?v=U2Ko1SVcOCs[/video]
\

masha' allah...!

25-12-2011, 12:31
Moge Allaah de Verhevene jullie belonen voor jullie bijdrage!