Bekijk volle/desktop versie : Dromenuitleg



23-12-2011, 14:58
Salaamoe alaikoum allemaal,

kan iemand van jullie mij misschien helpen bij het vinden van een geleerde/imam die een droom van mij zou kunnen uitleggen?
Ik kamp namelijk met een groot probleem en heb daar een droom over gehad. Alleen is de droom niet echt duidelijk, en weet ik uberhaupt eigenlijk niet of ik waarde moet hechten aan deze droom.

Zou iemand mij daar alstjeblieft mee kunnen helpen?

Wassalaam

23-12-2011, 16:02


Hierbij ter info het onderstaande in tekst en uitleg over dromen en wat te doen.Ghair insha Allah!

Over Dromenuitleg:

Vraag:

Wat is uw uitspraak over boeken die een uitleg van dromen geven? En wie dienen wij te vragen voor de uitleg van dromen?

Antwoord:

Allaah heeft jullie niet opgedragen om te vragen over dromen. Hij heeft jullie slechts opgedragen om te vragen over de regelgevingen. Dus als jij een droom ziet waar je bang voor bent, laat het dan en het zal jou niet schaden met de wil van Allaah en vermeldt het aan niemand. En als jij een droom ziet die jou blij maakt, bericht er dan over bij wie jij vertrouwt van jouw vrienden; want dit is een verblijding. En het is niet nodig om jezelf ermee te belasten en dat een persoon bij alles wat gebeurd zegt: Ik zag en ik zag. En een persoon zag en een persoon zei tegen hem. En dat de bezigheid van de mensen aanschouwingen wordt.

Shaych Saalih al-Fauwzaan

Bron: Al-Idjaabaat al-Moehimmah fie al-Mashaakil al-Moelimmah [Deel 2, Blz. 56]


Shaych al-Albaanie (moge Allaah barmhartig met hem zijn) werd de volgende vraag gesteld:

Vraag:

Is het boek van Ibn Sierien over het beschouwen van dromen betrouwbaar?

Antwoord:

Het is niet betrouwbaar en het is niet juist dat het wordt toegeschreven aan hem (moge Allaah, de Verhevene, barmhartig met hem zijn).

(Overgeleverd van Silsilah al-Hoedaa wan-Noer, nummer 093)

NB:

Het boek "De Uitleg van Dromen" is NIET van Iemaam Mohammed ibn Sierien (moge Allaah barmhartig met hem zijn).

Vraag:

Hoe zit het met de correctheid van boeken die dromen uitleggen, zoals het boek ‘Tafsier al-Ahlaam’ van Ibn Sirien. Dienen we in de inhoud van dit soort boeken te geloven en mag hiernaar gehandeld worden? Voeg hier wel aan toe dat er koranverzen en overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem) te vinden zijn in deze boeken.

Antwoord:

Mijn advies aan de broeders is om dit soort boeken niet aan te schaffen of te bestuderen. Dit omdat (de inhoud van) dit soort boeken geen openbaringen zijn, maar slechts visies. Deze kunnen correct of incorrect zijn. Verder kan één en dezelfde droom op verschillende manieren uitgelegd worden, afhankelijk van de persoon, tijd en plaats. Een droom die een persoon heeft gehad, kan anders uitgelegd worden bij een andere persoon met dezelfde droom.

Daarom adviseer ik de moslims om dit soort boeken niet aan te schaffen, noch te bestuderen. Wanneer men een droom ziet, dient hij datgene te doen wat de Profeet (vrede zij met hem) ons heeft voorgeschreven. Betreft het een positieve droom, dan kan hij dit verder vertellen aan wie hij wil. Een voorbeeld hiervan is wanneer in iemands droom tegen hem gezegd wordt: “Wees verheugd met het Paradijs.” In zo’n geval kan hij dit verder vertellen aan wie hij wil.

Wanneer hij een akelige droom heeft gehad, dan dient hij te zeggen: “Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de Shaytaan en tegen het kwade dat ik heb gezien.” Hij dient dit niet verder te vertellen aan anderen, zelfs niet aan een ‘dromenuitlegger’. Verder kan hij zich keren op zijn andere zijde en verder slapen of opstaan.

Het in acht nemen van deze profetische adviezen zorgt ervoor dat - met de wil van Allah - deze persoon niets overkomt. Enkele metgezellen hadden slechte dromen waar zij zelfs ziek van werden. Maar toen zij dit advies van de Profeet (vrede zij met hem) in acht namen, werden zij verlost van de kwellingen van deze dromen.

Sheikh Mohammed ibn Saalih al-cOethaymien
(Fataawaa Hawla Bacd il-Koetoeb, blz. 76)


Dreams : Praise be to Allaah.

Note that the things people see in their sleep may come under one of two categories :

1 – Dreams/visions
2 – Confused dreams

Confused dreams in turn are divided into two categories:

1 – The Shaytaan’s attempts to frighten
2 – The workings of the subconscious.

So it may be said that what people see in their dreams may be divided into three categories:

1- Visions or dreams that come from Allaah.
2- Attempts by the Shaytaan to frighten us
3- The workings of the subconscious.

These categories are indicated by the hadeeth narrated in Saheeh Muslim (no. 2263) from Abu Hurayrah, which says that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “When the time (of the Day of Resurrection) draws near, a believer's dream will hardly be false. And the truest vision will be of one who is himself the most truthful in speech, for the vision of a Muslim is the forty-fifth part of Prophecy, and dreams are of three types:

the good dream which is glad tidings from Allah;

the bad dream which causes distress, which is from the Shaytaan;

and the dream which represents what a person is thinking about.

So if any one of you sees a dream which he does not like he should get up and pray, and not tell people about his dream…”

It was narrated from ‘Awf ibn Maalik that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Dreams are of three types: some are terrifying things from the Shaytaan, aimed at causing grief to the son of Adam; some are things that a person is concerned with when he is awake, so he sees them in his dreams; and some are a part of the forty-six parts of Prophecy.”

(Saheeh Sunan Ibn Maajah, 3155)

It was narrated from Abu Hurayrah that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Dreams are of three types: glad tidings from Allaah, what is on a person’s mind, and frightening dreams from the Shaytaan. If any of you sees a dream that he likes, let him tell others of it if he wishes, but if he sees something that he dislikes, he should not tell anyone about it, and he should get up and pray.”

(Saheeh Sunan Ibn Maajah, 3154)

There follow a number of saheeh ahaadeeth which describe how to deal with what one sees in one’s dream.

1 – It was narrated that Abu Qutaadah said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Good dreams come from Allaah and bad dreams come from the Shaytaan. If anyone sees a bad dream that scares him, let him spit drily to his left and seek refuge with Allaah from its evil, then it will not harm him.”

(Narrated by al-Bukhaari, 3292)

2 – It was narrated that Abu Salamah said: I used to see such terrible dreams that that I began to shake and have a fever, but did not cover myself with a cloak until I met Abu Qutaadah, and I mentioned that to him. He said, “I heard the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) say, ‘Good dreams come from Allaah and bad dreams come from the Shaytaan. If anyone sees a bad dream that he dislikes, let him spit drily to his left three times and seek refuge with Allaah from its evil, then it will not harm him.’”

(Narrated by Muslim, 2261)

3 – It was narrated that Abu Hurayrah said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “If any one of you sees a dream that he dislikes, let him turn over, and spit drily to his left three times and ask Allaah of His goodness, and seek refuge with Him from its evil.”

(Saheeh Sunan Ibn Maajah).

4 – It was narrated from Jaabir that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “If any one of you sees a dream that he dislikes, let him spit drily to his left three times and seek refuge with Allaah from the Shaytaan three times, and turn over onto his other side.”

(Narrated by Muslim, 2262).

5 – The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) told us the difference between good dreams and bad dreams. It was narrated from Abu Sa’eed al-Khudri that he heard the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) say: “If any one of you sees a dream that he likes, it is from Allaah, so let him praise Allaah for it and tell people about it. But if he sees something other than that, that he dislikes, it is from the Shaytaan, so let him seek refuge with Allaah from its evil and not mention it to anyone, for it will not harm him.”

(Narrated by al-Bukhaari, 7045).

So it is clear that good dreams come from Allaah and bad dreams which a person dislikes come from the Shaytaan, so he has to seek refuge with Allaah from their evil.

6 – It was narrated that Abu Hurayrah said: the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “If any one of you sees something that he dislikes, let him get up and pray, and not tell people about it.”

(Narrated by Muslim, 2263).

7 – It was narrated from Jaabir that a Bedouin came to the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) and said, “I dreamt that my head was cut off and I was chasing it.” The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) rebuked him and said: “Do not tell anyone how the Shaytaan is messing about with you in your dreams.”

(Narrated by Muslim, 2268)

So we may sum up from these ahaadeeth the most important points about what a person should do if he sees a dream that he dislikes, as follows:

1- He should know that this dream is from the Shaytaan who wants to cause him grief, so he should annoy the Shaytaan by not paying any attention to him.
2- He should seek refuge with Allaah from the accursed Shaytaan.
3- He should seek refuge with Allaah from the evil of this dream.
4- He should spit drily to his left three times, i.e., blowing with a little bit of saliva.
5- He should not tell anyone about it.
6- He should turn over from the side on which he was sleeping, so if he was lying on his left side he should turn over to his right side, and vice versa.
7- He should get up and pray.
If a person adheres to this etiquette, then we hope that this bad dream will not harm him, as it says in the texts. And Allaah knows best.

23-12-2011, 16:03
Ter info:



Het tegengestelde van rustgevende dromen zijn de nachtmerries die door de shayateen worden veroorzaakt. Zie Madaariedj assaaaliekien (1/50-52).m

Al hafidhz ibn hadjar zei: Alle dromen worden verdeelt in twee categorieën:

Werkelijke dromen: deze zijn dromen die profeten en oprechten die na hun komen. Dit overkomt anderen behalve de genoemde groep mensen heel weinig (zoals de droom die de ongelovige koning gezien heeft in de tijd van Yoesoef (Allah’s vrede zij met hem), waarbij Yoesoef (Allah’s vrede zij met hem) de betekenis aan de koning uitlegde. De werkelijke dromen vinden plaats zowel in de slaap als in waaktijd.

Een andere soort dromen, deze waarschuwen niet voor iets en wordt zelf in een paar delen verdeeld:

Invloeden van de shaytan om desbetreffende persoon triestheid te bezorgen, zoals bij degene die in zijn droom gezien heeft, dat zijn hoofd eraf gehaald is en zulke narigheden. Of dat hij ziet dat hij in een diepe put gevallen is en geen enkele hulp kan vinden die hem kan redden...etc .

Men ziet dat de engelen hem gebieden om verboden zaken te verrichten, en andere zaken die de hersenen niet kunnen accepteren.

Dat men in zijn dromen ziet wat hij wenste toen hij wakker was of iets wat hem bezig hield. Tevens het zien van iets dat meerdere malen gezien werd in de waaktijd, of wat men bezig houd dat plaats heeft gevonden in het verleden of een wens die men hoopt dat deze vervult kan worden in de toekomst. Fath Al barie (12/352-354).

Overgeleverd door Aboe Sa'ied Al khodrie (Allah's welbehagen zij met hem) dat de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei:

"Als één van jullie een droom ziet waarvan hij houd: dan is deze afkomstig van Allah, hij dient Allah te danken hiervoor, en kan andere daarover mededelen. En als hij het tegengestelde ziet wat hij haat, dan is dit afkomstig van de shaytan, hij dient toevlucht te zoeken bij Allah tegen deze slechte droom, en dient het niet door te vetrellen aan anderen, het zal hem dan niet schaden" Boekharie 6584 en moesliem 5862.


Overgeleverd door Abou Qatadah dat de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei:"De goede (oprechte) droom is afkomstig van Allah, de slechte droom wordt veroorzaakt door de shaytan, wie iets ziet in zijn dromen wat verafschuwd is, dient drie keer aan zijn linker kant te blazen (Het blazen: is rustig wat lucht uit de mond laten zonder spuug) en de toevlucht bij Allah tegen de shaytan (A'oedhzoe biellahie miena ashaytanie arradjiem) te zoeken, deze droom zal hem dan niet schaden" Boekharie 6594 en moesliem 5862.

Djabier (Allah's welbehagen zij met hem) heeft overgeleverd dat de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei:"Wie een droom ziet waarvan hij niet houd, dient drie keer te spugen aan zijn linker kant, en de toevlucht bij Allah tegen de shaytan te zoeken (A'odoe biellahie miena Ashaytanie aradjiem) drie keer, hij dient daarna aan zijn andere zijde te slapen" Moesliem 5864.

Ibn Hadjar Al 'Asqalanie heeft gezegd: Een persoon dient de volgende te zeggen nadat hij een goede droom gezien heeft:

Allah danken ervoor.
Dat hij daarmee blij moet zijn.
Dat hij het aan mensen waar van hij houdt doorverteld.

De etiquette die over zijn geleverd in de soenna over de slechte dromen zijn:

Dat hij de toevlucht van Allah tegen deze slechte droom behoort te zoeken.
En tegen al het kwade van de shaytan.
Dat hij drie keer blaast of spuugt aan zijn linkerkant wanneer hij wakker wordt van een nachtmerrie.
Dat hij deze slechte droom niet doorverteld.
In een overlevering die in de verzameling van Boekharie terug te vinden is, verteld Abou Hoerayra (Allah's welbehagen zij met hem) dat men na het opstaan van een nachtmerrie moet gaan bidden.
Het veranderen van de lig situatie waarbij men op een andere zijde moet gaan liggen.

Dit waren de 6 etiquette bij slechte dromen en de 4 etiquette bij goede dromen en het bidden van twee rak'as en veranderen van lig situatie zoals het liggen op de rug nadat men op zijn rechterzijde lag. (Fath Al barie (12/370).)


Dromen worden verdeeld in drie categorieën:

De eerste categorie is afkomstig van Allah.
De tweede van de begeerte.
De derde zijn dromen van de shaytan.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd:" Een droom bestaat uit drie categorieën, een droom afkomstig van Allah, een droom met het doel ”triestheid" te zaaien die van de shaytan afkomstig is en een droom waarbij een persoon zichzelf spreekt in zijn waakperiode waarbij hij zijn bezigheden in zijn droom ziet" Boekharie 6499 en Moesliem 4200.