Bekijk volle/desktop versie : Zelfs loempia's maken mislukt...



23-12-2011, 11:31
Ik heb eergisteren loempia's gemaakt, de vulling was heerlijk, heb de loempiavellen met een mengsel van bloem + water dichtgemaakt...

eenmaal dat de olie heet was gooide ik de loempia's 1 voor 1 in de pan......

na het bakken merkte ik op dat ze vol olie zaten??? hoe komt dit?
ik heb er veel gemaakt dus heb de helft in de koelkast in een schaaltje gelegd

de dag erna heb ik de rest willen bakken, maar ze waren allemaal opengegaan voor dak ze in de olie bakte!!! hoe kan ik dit voorkomen...

mijn man belde een uurtje ervoor en zei: ja kun je die lloempia's bakken , ik kom eraan met mijn neef!!!

ik was in paniek, want al die loempia's scheurde open in de olie, het was echt een misbaksel, ...

gewoon simpele loempia's :

23-12-2011, 11:43


hahahahhaha sorry

23-12-2011, 11:44
je moet een ei klutsen en daarna die loempias daarin dopen voor je ze frituurt

23-12-2011, 13:39
je hebt ze denk ik niet goed strak gedraaid of de olie niet goed heet laten worden
ik smeer ze altijd dicht met een beetje eigeel plakt heel goed
doe anders om elke loempia een nieuw velletje loepiadeeg zo kun je ze nog redden succes

23-12-2011, 13:43


Je kunt ze ook in de oven gooien. Dat vind ik persoonlijk nog lekkerder dan al dat olie.

Dan kunnen ze ook niet scheuren of open gaan.

23-12-2011, 16:25
Ik gebruik ook altijd bloem, je moet je loempias gewoon stevig aandrukken als je aan het rollen bent dat het een stevige rolletje word ipv dat er allemaal van die losse deegflapjes zijn. & je kunt ze ook in oven afbakken zoals een lid al zei

23-12-2011, 20:13
hoe hoog was het vuur tijdens het frituren van de loempia's (eerste dag )? wellicht dat je het vuurtje te laag of zacht hebt gehouden, waardoor ze erg veel olie absorberen, voortaan het vuurtje wat hoger zetten als dat het geval is.

23-12-2011, 21:09
je moet ze inderdaad strak aandraaien, anders stroomt de olie naar binnen via die kiertjes en ik gebruik ook water+meel om ze dicht te plakken

gewoon weer oefenen, desnoods maak er niet zoveel tot je het onder de knie hebt, is zonde als er zoveel 'mislukken'

succes

24-12-2011, 00:43
haha meskienaaa!
mijn eerste loempias waren ook zo. Ik had mijn loempias niet strak genoeg dicht gedaan + niet laten uitlekken.
Dus het zal daardoor zijn.

24-12-2011, 23:04
Je hebt ze niet strak dichtgemaakt denk ik. En de olie moet goed heet zijn, controleer dat door een stukje brood erin te gooien als je geen friteuse hebt.
ik maak ze altijd met bloem, met ei gaat het zo stinken vind ik.
gewoon blijven proberen!

26-12-2011, 11:08
Ik heb een elektrisch vuur, en het stond op max 12...

ja en inderdaad ik heb ze denk ik niet te strak gevouwen en niet in de friteuse , maar in de pan gebakken met veeeeeeel olie....

ik heb nog een pak loempia deed liggen dus ik zal het nog is wagen inchallah..maar alvast bedankt voor jullie reacties, echt tof wollah...alle hulp is welkom hihihihi

27-12-2011, 00:53
Zorg dat je je mengsel goed laat uitlekken, en dat de loempia's echt goed vol zitten, dus niet voor de helft gevuld, en dichtplakken kan gewoon met wat water, als je ze maar goed aandrukt.[/SIZE]

27-12-2011, 11:10


Stevig aandrukken..met bloem/water dicht maken..niet teveel olie gebruiken en erbij zijn om ze in de gaten te houden..niet op hoog vuur zetten..

27-12-2011, 19:43
Zoals iedereen al zegt: Goed vullen en strak dicht draaien. (zowel met ei als met bloem/water kan prima)

Verder denk ik dat je de olie idd niet heet genoeg hebt laten worden. Ik heb dat ook 1x gehad, ik had die dag echt geen geduld en toen werden ze dus heel vet en gingen ze scheuren. Dus je olie moet goed heet zijn!

Ik bak ze overigens altijd in een koekenpan met maar iets van 2 cm laag olie, ze hoeven niet helemaal ondergedompeld in de olie gebakken te worden, je kan ze gewoon keren..

Succes!